[AR] Is het mogelijk - 1 wagen voor C en E pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ileton

Is het mogelijk - 1 wagen voor C en E pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:35

Hallo,

Omdat ik al enige tijd met deze vraag zit, maar het antwoord nog niet echt kan vinden hoop ik dat jullie mij kunnen helpen!

Ik zit al een tijdje met het idee om te gaan mennen, maar heb verder nooit stilgestaan bij de maten van de rijtuigen.

Nu zit ik met de volgende vraag:
Ik zou graag willen mennen met zowel een C pony (ruim 1.30) en met een E pony (ruim 1.55).
Ik zou graag een tweewieler willen, omdat ik dat veiliger en fijner vind.

Nu vraag ik mij dus af of het mogelijk is om 1 kar te kopen die voor allebei deze pony's zou passen. Ik wil niet zo'n sulky voor op de renbaan, maar een sulky met een bankje (waar je evt. met zijn tweeën op kunt zitten).

Uiteraard ga ik hulp zoeken voor het mennen zelf tegen de tijd dat ik echt aan de gang ga. De C-pony is vorig jaar beleerd, maar dit heeft hij al lang niet meer gedaan. De E pony heeft voordat hij bij mij kwam regelmatig voor de kar gestaan, maar ook dit is alweer even geleden.

Het gaat dus echt om de kar! En hoe kan ik zien of de kar bij de pony's past? Ik kan mijn pony's natuurlijk niet meenemen bij een bezichtiging! Het gaat puur om oriëntatie, mocht het er echt van komen dan neem ik iemand mee, maar met het voorzichtige zoeken is het fijn om te weten waar ik op moet letten!

Ik hoop hier het antwoord op mijn vraag te krijgen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:08

Zelf rij ik met een menwagen(tje) dat zowel voor mijn Haflinger van 1.42 kan worden als voor mijn Lease-Fries van 1.62. Het is een vrij simpel wagentje dat waarschijnlijk een keer door iemand zelf gebouwd is. Het lijkt op een combinatie van een marathon/recreatiewagen. Het kan dus zeker, maar het is een kwestie van verschillende wagentjes in het "echie" bekijken en (eventueel) proberen. ;)

Ileton

Re: Is het mogelijk - 1 wagen voor C en E pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:11

Bedankt voor je reactie!
Juist met een tweewieler lijkt het mij makkelijker om er verschillende groottes voor te hebben. Is het karretje bij allebei de paarden goed in evenwicht? Ik kan me voorstellen dat de kleinste te veel druk op het zadeltjes krijgt, terwijl de kar bij de grote te ver achterover hangt..

Meer reacties zijn zeker welkom!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:19

Ben bang dat dit gaat uidraaien op verkeerde zuinigheid en het paard er het slachtoffer van wordt.
25 cm verschil in schofthoogte is nogal wat. Ik vind het zelf al penibel om twee paarden met "slechts" 12 cm verschil in stokmaat voor dezelfde tweewieler te spannen, terwijl dat ding ook nog drie standen tot inspannen heeft, van kort naar lang inspannen.
Daarbij mag je nooit de balans van de tweewieler op zich uiet het oog verliezen. Kijk dus vooral naar de balans van de kar. Wanneer die balans niet klopt dan moet je er al helemaal niet met 2 man op gaan zitten.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:22

Uiteraard wordt er niks gedaan wat niet kan of niet mogelijk is. Omdat ik echter weinig kon vinden over mijn vraag, was ik toch wel erg benieuwd
Omdat ik gewoon met beide pony's dressuur rijd, spring en buitenritten maak is dit een 'extraatje'. Het zou natuurlijk ontzettend fijn zijn als ik met 1 wagentje kan kijken of ik én de pony's het echt leuk vinden. Als dit niet kan, dan kan het niet. Ook niks aan de hand!

Vroeger heb ik overigens ook wel een op een tweewieler gezeten (zelfbouw) waarvan het bankje te verschuiven was om de wagen in evenwicht te zetten. Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Allemaal maar oriënteren hoor, ik heb er weinig verstand van en wil graag bij leren. Er wordt niks gekocht en niet gemend zonder een ervaren iemand die me kan helpen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:08

Het bankje is denk ik niet het grootste probleem.
JE moet een wagen hebben die in ieder geval hoog genoeg is voor een E paardje, dat is een met wielen van 21 inch. Dan heb je een bepaalde hoogte en via het draaien van de burrys/het lamoen zeg maar voor de tweewieler, kun je deze dan hoger of lager instellen. Lager voor je pony, hoger voor je paard.
Voor je pony zul je ze naar binnen moeten draaien, en de uiteinden dus omlaag.
Voor je paard naar buiten en de uiteinden meer naar boven.
Of je kunt twee verschillende sets van uiteinden laten maken, zodat je een voor je pony en een voor je paard kunt gebruiken. (niet complete burry, wat ook zou kunnen maar volgens mij niet nodig is) maar wel de uiteinden.

Voorbeeld onderstaande tweewieler was op maat gemaakt voor een paard van 1.60, maar de burries heb ik bij laten werken / buigen, zodat het ook bij een paard van 1.75 (die er op de 2e foto voorstaat).

Ik heb pijltjes gezet bij waar we het bij hebben laten buigen (bij professionele lasser/buiger zeg maar)
Afbeelding

Hier zie je bij waar de pijl staat dat de hoek anders is geworden tov de 1e foto
Afbeelding

Zo hebben we dus 15 cm overwonnen.
Maar of het met 25 cm lukt... is dus even de vraag (zou je moeten uitrekenen).

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:23

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie! Daar kan ik echt wat mee!
Ik ben gewoon aan het kijken naar de mogelijkheden, maar dit is een erg slim idee!

Bedankt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:48

Ileton schreef:
Bedankt voor je reactie!
Juist met een tweewieler lijkt het mij makkelijker om er verschillende groottes voor te hebben. Is het karretje bij allebei de paarden goed in evenwicht? Ik kan me voorstellen dat de kleinste te veel druk op het zadeltjes krijgt, terwijl de kar bij de grote te ver achterover hangt..

Meer reacties zijn zeker welkom!

Ik rij met een vierwieler en heb geen ervaring met tweewielers. Nu ik je openingspost nog eens teruglees, zie ik dat ik gisteren niet echt heb opgelet: je wilt juist graag met een tweewieler rijden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:47

met een vierwieler is het wel mogelijk, 2 wieler durf ik niet te zeggen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:55

Ik men ook met een twee wieler en ik denk dat je wel iets heel moeilijks wilt. Met een 4 wieler zou je de hoogte kunnen overbruggen als je een wat lichtere wagen hebt voor je C-pony. Maar een 2 wieler is al een kunst op zich om mee te rijden.
De balans van een tweewieler is van groot belang voor je ponys. Er is iets te spelen met hoogte, maar 25 cm is erg veel. Misschien als je verwisselbare bomen neemt, zodat je daarmee wat kunt spelen?
Persoonlijk zou ik voor een 4 wieler gaan in jou geval als je het met 1 menwagen op wilt lossen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:59

ik kom hier ook even bij als complete leek.
kun je ook niet wat spelen aan het schoftje? bv bij de kleinste pony de lamoenen hoger vast te maken aan het schoftje, en bij de grootste pony de lamoenen wat lager vast (laten) maken aan het schoftje. dan kun je imo ook een cm of 15 mee winnen, of niet? (dat in combi met verstelbare lamoenen oid?)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:01

15cm?? Nee hoor, met het schoftje kun je hooguit een cm of 5 opvangen. Ik ben ook in het begin heel erg aan het spelen geweest met het tuig en de wagen en nu eindelijk alles in balans lijkt het.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:06

De sulky oxer (als ik het goed hebt) schijnt wel zo verstelbaar te zijn, maar dat moet je natuurlijk altijd maar in de praktijk zijn.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:24

Bedankt voor alle reacties! Top dat jullie zo meedenken!

Waarom mijn voorkeur naar een tweewieler zou gaan is het volgende:
Ik heb het idee dat een tweewieler wat veiliger is, in de zin van dat het minder makkelijk omslaat. Ik heb een 20x40 bak tot mijn beschikking, waar ik ook recreatief wat in kan oefenen (bochtjes sturen, overgangen maken, slalommen enz.). Ik ben bang dat ik met een vierwielige wagen een stuk meer ervaring moet hebben om dit soort dingen veilig te kunnen doen (is ook gelijk weer een stuk groter). Ook heb ik dan eigenlijk een groom die op de kar zit nodig, maar dat wordt voor de C pony misschien wat zwaar.

Ik ben benieuwd naar meer creatieve ideeën! Nogmaals, wat niet kan dat kan niet en gebeurt dus ook niet!
Het is overigens dus niet voor echte trainingen, maar gewoon om te kijken of de pony's het leuk vinden en of ik het leuk vind. Mocht dat voor beide het geval zijn, dan kan er altijd nog een betere kar komen! Maar ook om te beginnen moet iets goed zijn, juist bij het begin eigenlijk!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:42

Ik heb een tweewieler van excellent met verstelbare boom. Deze kan prima ingesteld worden voor meerdere grotes, middels een heel simpel systeem. De wagen is erg stabiel, en door de hoogte heb je een goed overzicht.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:49

Bedankt voor je reactie.
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig wat voor systeem dat is :o
Heb je misschien een foto? Of misschien een site waarop het uitgelegd staat?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:42

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:47

Ik heb het gezien. Je klikt er dus als het ware verschillende burries op?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:51

Je kunt de uiteindes wisselen als je zou willen :j
Tip, leg deze vraag eens bij excellent neer. Zij kunnen je precies uitleggen wat wel en wat niet mogelijk zal zijn.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:10

met verstelbare burries kan dat best

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:14

de oxer en de courbette van horseshop international zou je er voor kunnen gebruiken

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 22:01

Sorry, ik ben een tijdje niet in de mogelijkheid geweest om te antwoorden. Drukdrukdruk...

Ik heb al wel wat wagentjes gezien die verstelbaar zijn, ben echt een beetje aan het oriënteren nu.

Ik zou in eerste instantie in een bak rijden. Dit is een 20x40 bak met zand. Het zand kan soms vrij mul zijn, het is dan nog wel goed te rijden (onder het zadel tenminste). Zou een wagentje met brede wielen, of met smalle wielen dan beter zijn?
Ik neem aan dat het voor op de weg niet zoveel uitmaakt, het gaat mij dus om een (soms redelijk mulle) zandbak.
Zijn er verder nog voor/nadelen aan smalle/brede banden?

Ik hoop op weer zoveel fijne reacties!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:41

Brede wielen bied meer weerstand. Smalle wielen zijn vaak lichter in het trekken.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:17

@Susan_Bobar:
Maar... snijden je smalle wielen dan niet veel dieper in het zand waardoor je dan juist meer weerstand krijgt?

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:43

Ik ben al een tijd niet meer online geweest, ben erg druk op het moment.

Ik heb dezelfde vraag als Lacuna; snijden smalle wielen niet teveel door het zand? Dat de bak geen diepe groeven krijgt o.i.d. en dat het wel mogelijk is om een bocht te maken zeg maar?