[AR] achterop komend verkeer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diana29

achterop komend verkeer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:45

Onze Ronja staat nog niet zo lang voor de kar (tweewieler) maar doet het tot nu toe erg goed. Alleen heeft ze zich toen we buiten liepen (zonder kar) verschrokken voor een vrachtwagen die met veel lawaai ons bijna vanachter aan reed. Nu vind ze het niet fijn meer om door een zwaar voertuig van achter benaderd te worden, die dan niet langs gaat. Vandaag weer lekker buiten gereden, het ging allemaal super, stukje gedraafd, bochtje genomen, plots een jeep achter ons (in het veld) we konden geen kant op, maar die jeep nam niet echt afstand. Haar rustig gehouden tot we konden oversteken en de jeep linksafsloeg (met veel lawaai!). ze liep wel rustig verder, maar je merkte dat ze niet ontspannen was, op de koop toe waren de koeien, die op de heenweg rustig lagen, opgestaan en kwamen aan het hek kijken, dat vond ze dus verschrikkelijk, ze wou dus weg, maar dat hebben we (groom en ik) niet toegelaten, ze kwam even omhoog en we kregen haar snel weer rustig, maar ze blijft onrustig voor alle verkeer dat met veel lawaai achterop komt en door een of andere reden niet langs kan komen. Heeft iemand een tip hoe we dit het beste kunnen oplossen?

JoyCiej007

Re: achterop komend verkeer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:48

Heb je niet iemand in je vrienden/kennissen kring met 'een zwaar voertuig', of kan je geen plaatselijke boer vragen met een tractor?
Dat je die dan even een middagje kan ronselen om te oefenen bij jullie op eigen (omheind) terrein als in de bak of op de wei? Dan eerst gewoon aan de hand en later dus ook ingespannen, in het begin met groom bij 't hoofd.

Voordeel is dat je het dan hele tijd achter elkaar kan oefenen, en dat je ondertussen de bestuurder van het voertuig aanwijzingen kan geven; als het goed gaat kan je de druk op het paard op voeren.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 09:39

tja, ik denk niet dat de eigenaar van de wei het goed vind dat ik iemand anders met een "zwaardere" tractor laat komen om te oefenen. (die kleintjes deren haar niet) Misschien kan ik wel iemand vragen om ergens anders te oefenen. Ik zal eens navraag doen :j
ondertussen zal ik zo veel mogelijk oefenen :D
bedankt voor de tip!

saartjuh88

Re: achterop komend verkeer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:46

Misschien gewoon aan de hand oefenen buiten. Zorgen dat ze eerst bomproof is voor je haar weer voor de kar zet. Ik ging altijd fietsen met m'n shet en op drukke dagen het dorp in zodat ze overal aan gewend raakt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:07

Diana29 schreef:
tja, ik denk niet dat de eigenaar van de wei het goed vind dat ik iemand anders met een "zwaardere" tractor laat komen om te oefenen. (die kleintjes deren haar niet) Misschien kan ik wel iemand vragen om ergens anders te oefenen. Ik zal eens navraag doen :j
ondertussen zal ik zo veel mogelijk oefenen :D
bedankt voor de tip!

Of je kijkt in de buurt eens naar een grote (verharde) parkeerplaats oid..... 't is igg het proberen waard. Het grote voordeel is dat je dan gewoon steeds achter elkaar kan oefenen, de bestuurder ook aanwijzingen geven zodat hij dus ook echt kan inspelen op de situatie ipv. het alleen maar erger maken, en als je paard even rust nodig heeft kan je dat ook meteen pakken.

Oefenen in het verkeer ben je gewoon afhankelijk van de situatie en wat er gebeurd, en daar kan je helaas niets aan sturen dus dat is toch een stukje moeilijker.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:50

Ik leer tijdens de menles (die bij ons veelal op de openbare weg en in het bos plaatsvindt) dat ik de pony bezig moet houden dmv halve ophoudingen, tempowisselingen, dan weer stelling veranderen, nog eens veranderen etc. etc. , zodat ze zich op mij concentreert ipv op "randverschijnselen" . Het gaat echt nog niet altijd goed, maar door veel te doen, veel te herhalen, gaat het wel steeds beter op kritische momenten.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:49

bedankt voor de tips, heb ondertussen van anderen ook al te horen gekregen dat ik vooral veel naar buiten moet met haar, ook zonder kar en oefenen. Het rotte is gewoon dat ze altijd heel erg bomproof was, tot die sukkel ons met zijn wagen bijna van de sokken reed, daarna is zij een stuk vertrouwen kwijt en wie weet ik onbewust ook wel en voelt ze dat toch aan mij.
Ik zal ook gaan oefenen met ophoudingen etc.
heb ik in ieder geval weer veel te doen :j en hoef ik me niet te vervelen :D