[AR] Niet zelfverzekerd meer op de wagen kunnen stappen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoisVeenings

Niet zelfverzekerd meer op de wagen kunnen stappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:31

Hoi,

Een week geleden heb ik een vervelende ervaring opgedaan. Ik heb een shetlander Thos,hij is nu 5 jaar, hiermee men ik al ruim een half jaar en het ging super goed. Lekkere bosritjes gemaakt, af en toe een beetje laten gaan maar gewoon goed onder controle. Hier ben ik erg blij mee, alleen heb ik nu bijna geen vetrouwen meer als ik op de kar stap.
Ik was gaan mennen samen met een bijrijder. Dit was zijn eerste keer op een wagen dus hij had geen ervaring hiermee. We zouden een klein rondje gaan aangezien het al gauw donker word. We waren zo'n 10 minuten onderweg en waren op een pad waar geen auto's komen en een breed ruiterpad is. We gingen het ruiterpad op en deden een rustig drafje. Hij was goed aan de hulpen, en konden een goed galopje doen. Op een gegeven moment moesten we een weg oversteken, daarna ging het ruiterpad weer verder. Ik zag niet dat het ruiterpad ong 5 cm lager lag dan de weg, en reed daar dus gewoon overheen. De kar 'bonkte' daar vanaf, waardoor Thos heel erg schrok en wegsprintte. Gelukkig had ik hem binnen een paar seconden weer terug. Na een stukje stappen was hij weer wat rustiger, maar nog wel erg oplettend. We gingen weer terug en toen we de weg over waren gestoken heb ik hem in draf op het ruiterpad gezet, omdat ik zoiets had van dan moet hij een beetje aan het werk en hoeft hij niet zo opletten op de omgeving om ons heen. Toen hij net in draf liep merkte ik al dat hij erg gevoelig reageerd op de hobbels van de wagen over het zand. Ik wou hem van het pad af sturen naar het fietspad. Maar voor ik daar de tijd voor had schoot hij nog harder weg dan daarvoor. Alleen nu was het probleem dat ik hem totaal kwijt was en we nog een erg lang pad voor ons hadden. Overal waren sloten, dus ik was als de dood dat we daarin zouden vallen. Hij maakte een zigzag bocht naar het fietspad bocht en daardoor slipte de sulky. Daarna had ik nog ong 50 meter om te beslissen hoe ik hem zou sturen: Rechtdoor, dan kwamen we lang paaltjes waar ik hem alleen doorheen kan sturen in stap. En naar links en recht was er een cross pad waar nog veel meer kuilen in zaten. Of ik kon hem het gras op omhoog sturen, maar dan zouden we op de snelweg belanden.. Rechtdoor was een viaduchtje, en ik weet niet hoe het is gelukt maar, ik kreeg het voor elkaar om hem richting het beton wat omhoogliep voor het viaduct te sturen. Waardoor hij niet omhoog kon en stilstond. In paniek sprong ik van de kar af met de leidsels nog in mijn handen. Alleen mijn bijrijder zat nog op de kar. Thos schrok weer van mij, en renden weer weg alleen ik stond er naast, en werd du meegesluurd. Ik viel op de grond, nog steeds met de leidsels vast en, ook nu weet ik weer niet hoe het zo kan komen, maar Thos draaide om, en daarna voelde ik de kar een beetje over me heen rijden. Hij stond dus stil en stond te trappelen waardoor de kar naar achter werd geduwd.
Ik stond snel op en nu kon ik hem gelukkig wle op tijd pakken.
We hebben daar zo'n 5 minuten stilgestaan om alles een beetje te laten bezinken. En toen heb ik hem heel voorzichtig uitgespannen. We zijn terug gelopen, ik heb hem een handje muesli gegeven en toen weer terug gezet in het land.

Ik ben ontzettend blij iedereen heel huids terug is, inclusief de kar en het tuig. Maar ik ben wel blijven zitten met best wat onzekerheid.
Ik heb hem zondag weer voor de kar gezet, en stappen over de weg ging prima, maar toen ik even op een half omheind veldje ging draven was hij erg onrustig en sprinte hij weer even weg, hier had ik hem weer binnen 1 seconden terug maar hij liep alles behalve ontspannen.
Zoals ik voorheen af en toe lekker hard ging galopperen, kan ik nu niet meer bedenken dat ik dat nu nog zou durven. Toch wil ik het absoluut niet opgeven.
Heeft iemand misschien wat tips hoe ik mijn onzekerheid minder kan laten worden?
Heel erg bedankt alvast, en sorry voor het hele lange verhaal. ;)

De kar is trouwens een sulky cavelettie, vandaar dat ik ook zo verbaast ben dat alles nog heel is. Want ze zijn niet bepaald van de zwaarte kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door LoisVeenings op 16-11-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Re: Niet zelfverzekerd meer op de wagen kunnen stappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:36

Wat een nare ervaring! Ik vind het niet vreemd dat je bang bent :)

Misschien dat je ( nu je nog bang bent) met een ervaren groom/menner op pad kunt gaan. Zodat die je kan helpen en je gerust kan stellen. Als er iets gebeurd sta je er dan niet alleen voor en dat geeft toch wat zekerheid.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:42

Ja dat is zeker een goed idee! Ik ga snel eens vragen of er iemand mee kan, en tot die tijd hou ik het verloopig nog even bij stap.
Het was natuurlijk ook een vervelende ervaring voor Thos, en ik neem het hem ook niet kwalijk dat hij nu drukker is dan normaal. Maar de combinatie van een paard en menner, beide onzeker, is niet erg handig.
Bedankt voor de reactie!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:32

Toch maar weer vaak gaan mennen....is de enige manier voor jou en de pony. Dan wel met iemand erbij die je er een beetje doorheen praat / je pony wat gerust kan stellen. Wellicht eerst er even naast laten lopen door groom (zelf er altijd achter blijven zitten, niet eraf gaan, anders gaat het geheel nog veel meer hobbelen). Weet niet of je ook lekker over de weg kunt mennen? Gewoon om even de schrik wat kwijt te raken, dat je weer lekker kunt draven? Dat hobbelt ook niet zo, kun je weer wat vertrouwen opdoen.

Pony moet wel gewoon aan dat soort hobbels wennen, het kan zijn dat je door die hobbel zelf ook geschrokken was en bent gaan trekken aan de leidsels waardoor hij nog meer is geschrokken? Als ze een beetje 'verschieten' is het handiger om ze even een tiende van een seconde zeg maar te laten gaan en dan zachtjes terugnemen (zeg maar soort van pompend remmen) ipv er direct de rem op te gooien met je handen. Zelf ook rustig blijven, op lagere toon praten met je pony en geruststellen. Hoe rustiger jij blijft hoe rustiger je pony zal reageren.

Als je dan weer wat gewend bent zou ik het wel gaan opzoeken, die hobbels en afritjes e.d. Dan kun je ermee gaan oefenen. Dan wel met groom erbij natuurlijk, pony even aan de longeerlijn, rustig van hobbeltje af (in stap) en dan weer terug enz. En zo weer wat opbouwen. Of gewoon op hobbelig weiland,werkt ook goed.

Lastige is wel dat jouw tweewieler niet te veel hobbels kan hebben dus hou het 'binnen de perken' maar je pony moet wel leren dat een beetje geschud en gedoe achter hem niet iets is om van slag van te raken :(:)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:41

Ik ben het met VHU eens; wel gewoon weer gaan mennen maar neem iemand mee met ervaring die je kan helpen. En probeer hem eens weer ontspannen te krijgen op 'gladde' wegen; dan ga je langzaam aan wat hobbels opzoeken. Begin met wat al bevestigd is om weer vertrouwen te kweken en ga van daaruit verder werken.Jullie zijn allebei vreselijk geschrokken, dat kan ik me voorstellen. Gelukkig zijn er geen grote ongelukken gebeurd en heb je het zelf op kunnen lossen. je hebt dus je hoofd koel kunnen houden op het moment dat dat nodig was; dat is heel wat waard!

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:06

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb erg veel aan de tips, en ga ze ook zeker gebruiken. Zondag ga ik eerst weer even over de weg, dan ook een drafje proberen. En daarna op een veldje, waar hij weer even de hobbels voelt.
En inderdaad, een beetje gehobbel moet kunnen, daar ontkom je niet aan.
Snel aan de slag weer, en ik hoop dat het allemaal goed gaat!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:06

Ik ben het ook met VHU eens :j .
Mijn merrie, normaal de coolheid zelve, heeft ook een paar van dat soort uitspattingen gehad, en begon zich de ritjes daarna al bij het wegrijden "op te pompen". Ik ben toen een aantal keer de veilige, vertrouwde weggetjes gaan rijden, eerst heel rustig, daarna langzaam weer wat actiever, om mijn eigen zelfvertrouwen terug te krijgen.
Nu had ze vorige week nog een keer een wegflits-momentje, maar ik voel me inmiddels weer "mans" genoeg om haar meteen aan te pakken. Even back-to-basic, maar het vertrouwen is weer terug :) .

Tinus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:06

Wat rot dat je zo nare ervaring heb gehad!!

Ik ben het met vhu eens...
Ikzelf heb ook 2 x een nare ervaring gehad, een door een vlaggetje van een kind terwijl ik en mijn pony een beetje zaten te suffen dus echt mijn fout maar wel flink geschrokken, en een keer dat mijn paard op hol was zonder hoofstel!!! Die had ie even zelf uitgetrokken had ie besloten, ik kan me dus iets van jou schrik voorstellen.
Ik heb een maand niet gereden van de schrik en neem voortaan alle veiligheidmaatregelen voor ik ga rijden, maar door te blijven rijden heb ik mijn angst over wonnen en die van de pony.
Je komt er met de juiste begeleiding en ervaring wel weer bovenop samen met je pony en over een paar maanden/jaar als jij meer zelfvertrouwen hebt en ervaring kijk je hier op terug.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:05

Bedankt voor de reacties!
Ergens vind ik het fijn dat ik niet de enige ben die zulke dingen mee heeft gemaakt, zodat ik hoor dat het vaak weer goed komt! ;) Maar het blijft natuurlijk eng voor iedereen.
Jeetje, zonder hoofdstel! Ik hoor inderdaad best vaak dat paarden hun menhoofdstel af kunnen schudden, maar heb dit zelf nog nooit meegemaakt.

Ik wil eigenlijk wel dat het gaat sneeuwen, zodat ik in de wei weer vertrouwen kan opbouwen. Want MEt de kar in deze wei gaat is geen optie.
Maarja ik vraag me af of we nog sneeuw kunnen verwachten dit jaar.. ;)

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:19

Hoop dat het snel beter gaat, veel oefenen. dan komt het vast wel goed

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 11:53

Ja, dat hoop ik ook zeker! alleen doordat t de laatste tijd zoveel regent heb ik niet vaak de kans om te gaan rijden. Dus maar hopen dat het snel wat droger word, of dat het gaat sneeuwen.