Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sabbientje schreef:Ik lees even mee voor tips. Heb hetzelfde met mijn paard.
Na een ongeluk in de polder, durf ik eigenlijk niet meer mee met de kar.
Maar ze vind het zo onwijs leuk, dat ik het haar niet wil onthouden.
Momenteel zijn wij "overnieuw" begonnen en slepen we veel met de band door de bak.
Ook omdat het 's avonds zo snel donker is en we dan de weg niet op kunnen met de kar.
In het begin was ik altijd heel gespannen als we haar voor de band zette, tegenwoordig gaat het een stuk beter. Dus misschien gaat bij mij de spanning er ook nog wel uit door gewoon door te zetten
Citaat:Dit vind hij nog een beetje eng dus op momenten van spanning stijgt hij af en lopen we er samen langs, hierdoor kalmeert hij het snelst.
VanHuisUit schreef:Citaat:Dit vind hij nog een beetje eng dus op momenten van spanning stijgt hij af en lopen we er samen langs, hierdoor kalmeert hij het snelst.
Dat is juist heel riskant...
Als je je pony niet genoeg vertrouwen kunt geven als groom dat hij/zij erlangs loopt (zoals je het nu beschrijft begrijp ik het pas, sorry) dan zou ik er voor kiezen iemand anders de longeerlijn te geven. Je kunt dan natuurlijk nog wel gewoon meegaan, maar ik zou me daar dan maar even niet mee bemoeien. Want zo kan je je functie als groom niet doen. De bedoeling is juist dat de menner op de bok blijft en jij als groom ernaast in geval van nood, niet dat je met z'n beiden naast de wagen staat.
Ik begreep eerst dat jij al de leidsels in handen had, vandaar mijn eerdere reactie.
Citaat:Maar ben nu een aantal keer meegegaan en dan voel ik me veilig, ook omdat ik weet dat ik snel de teugels terug kan geven als ik even niet durf.
VanHuisUit schreef:Citaat:Maar ben nu een aantal keer meegegaan en dan voel ik me veilig, ook omdat ik weet dat ik snel de teugels terug kan geven als ik even niet durf.
Dan daar lekker vertrouwen in krijgen en iemand anders mee laten gaan met je pony zolang die nog niet zo stabiel is. Lijkt me dat als jij je stalbaas regelmatig helpt, hij jou ook helpt met je pony zo af en toe voor de wagen zetten (doet hij nu toch ook al). En als je pony eenmaal weet hoe het hoort (=gewoon doorlopen en niet stoppen of verschrikken, tip van BD over in tweespan zetten ook evne bespreken), ga je weer mee en kun jij langzamerhand met je pony aan de slag.
Immelicious schreef:Een paard reageerd juist heel sterk op de ademhaling van zijn begeleider.maar ik blijf de hele weg met mijn adem inlopen en geniet er zo niet van.