[AR] Wagens wagens en nog eens wagens.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wagens wagens en nog eens wagens.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:38

Ik heb hier in het verleden al eerder een topic over gehad, maar de zoekfunctie laat me hopeloos in de steek -O-

Volgende week wil ik naar paard en koets om me eens goed te laten informeren over een passende wagen voor Abbey. Maar waar moet ik op letten? Wat moet ik vragen? Wat wil ik eigenlijk?
Ik wil sowieso een 4wieler. In basis enkelspan, moet in de toekomst uit te breiden zijn naar 2span.
Ik rij met name in de bak of op gras, en buiten op asvalt.
Momenteel train ik met name dressuur en ga ik maar kleine stukjes naar buiten. Dit wil ik wel uitbreiden maar dan wil ik eerst een andere wagen.
Ik heb zitten kijken naar concourswagens, maar ben bang dat als ik daar een keer een uitstapje mee maak naar het bos, ik van de wagen af stuiter.
Échte marathonwagens (voornamelijk metaal) is niet echt mijn smaak. Ik hou meer van wat sjiekers met mooi gelakt hout, beetje jachtwagen idee.
Ik wil sowiewo minimaal 1 persoon mee kunnen nemen.

Het gaat om een pony van rond de meter trouwens. Hoe zit ik met het gewicht? En hoe zit het inmiddels met spoorbreedtes etc? Dat ik niet nu een wagen koop van 115, over 2 jaar besluit dat ik toch wil starten, en dat mn wagen te smal is...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:51

Dus een wagen zoals de mijne valt dan af ivm. o.a. smaak?
https://lh5.googleusercontent.com/-GY2Y ... G_4162.JPG

't is namelijk echt een ideale wagen hoor, voor zowel Ot (ong 1m.) als Roos (ong. 1.15-1.20m.) en is heel makkelijk te verwisselen naar 2span. Heeft een zeer lichte rolweerstand en is helemaal niet zo zwaar. Hoe die 't in een bak doet weet ik niet, ik rijd nooit in een bak, maar neem aan dat als de bak niet te zwaar is, dat het dan wel moet kunnen. (net als een gemiddeld bospad).
Voor jezelf ook erg veel comfort.

Ik weet wel dat Andries van HCA nog wel marathonwagens echt zelf bouwt, die lijken niet veel op die 'moderne' wagens maar daar zit idd ook hout in verwerkt, schijnen niet kapot te krijgen te zijn en héeeel lang mee te gaan, verder kunnen ze voorzien worden van alle moderne 'snufjes'.
Napie op bokt heeft er 1 voor haar 2span shetten:
Afbeelding

Maar of 't qua gewicht ook iets is voor enkelspan e.d. dat zou ik niet weten.

LadyMadonna

Re: Wagens wagens en nog eens wagens.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:53

Op zich echt een schitterende wagen Joyce! Maar als ik ooit zou gaan starten zal het toch dressuur/bestgaand/concours zijn, en dan wil ik net wat sjiekers.
2e plaatje is ook niet helemaal wat ik bedoel, zal eens kijken of ik zelf een plaatje kan vinden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:57

Even puur voor het oog vind ik dit model heel mooi (alleen deze vind ik teveel zwart ;) )
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:00

Ahja, meer richting recreatie/wagonette dus....... Ken dat soort wagens idd wel; Hagendoorn-linde heeft wel o.a. van dat soort wagens.

Dat zwart kan altijd nog aangepast worden als je echt iets nieuws koopt.

Edit: haha, toen ik de link v/d afbeelding kopieerde zal ik dus al dat dit idd een wagen van hagedoorn-linde is, komt van zijn site af. Volgens mij is hij ook altijd wel op P&K te vinden.

Deze is gaaf, voor met name authentiek gerij: (als ik ooooit geld over heb, zou ik graag een kleine spider/victoria willen in pony maat, hartstikke chique!)
Afbeelding
maar dat is waarschijnlijk weer net wat teveel van het goede van wat je zoekt, toch?

En zoiets dan? is vrijwel 't zelfde als waar jij net mee kwam, maar 't hout dan een mooie donkere kleur. Zwarte bekleding e.d. kan zowiezo aangepast worden..... net als de kleur v/h metaal.
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:36

Die laatste vind ik super!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:42

Ik lees even mee, zoiets wil ik volgend jaar ook voor Azia, maar er zóveel keus.. :=

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:22

Die wagen van JoyCie (marathon) vind ik helemaal gaaf ! Wat weegt dat nou ?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:45

Die laatste vind ik ook helemaal chique! Maar dan denk ik steeds, is die niet te groot/zwaar voor enkelspan?

@Stef: hoe ver wil je gaan qua prijs? want ik neem aan dat een chique dressuur wagen tamelijk pittig is op het prijskaartje...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 23:11

Prijs: ik heb echt geen flauw idee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:26

IngridM schreef:

Dankje :o Ben er ook echt héel erg blij mee, hij rijdt héerlijk. voor enkelspan weegt hij rond de 120-130 kg. en 2span rond de 150-160 kg. Voor een iets grotere shet van ong. 1m. en/of voor een Welsh A-tje is die echt prima te trekken in enkelspan.
Ik heb nl. een verwisselbaar 2span systeem; normaal gesproken koop je een 2span wagen waar je dan een enkelspan lamoen bij krijgt. Dit is een enkelspan wagen en als ik 2span wil rijden heb ik een los 'voorstuk' wat zeg maar in de afronding van het onderstel komt, waar nu de zweng zit.
Ik haal dus de zweng er af en de bomen v/d lamoen, ik zet het losse 2span voorstuk er op en vervolgens plaats ik de langboom. Dan issie voor 2span :j

Sommigen vinden hem er zwaar uit zien, maar issie totaal niet, daarnaast, tuurlijk is het gewicht belangrijk, maar rolweerstand ook zeker. Zo had ik een houten wagen die hetzelfde of iets minder woog, maar die moest ik ook flink aantrekken om van z'n plek te krijgen.

Deze wagen trek ik letterlijk met 2 pinken van z'n plaats. Op asfalt hoeft de pony zelfs nauwelijks tot niet te trekken; hij rolt gewoon mee.

@ Thomas5: een dergelijk wagentje als die laatste die ik postte van hagedoorn-linde kost over 't algemeen toch nog wel wat minder dan zo'n echte marathonwagen.
Prijs van mijn wagen incl. gekozen opties (extra afneembaar groomstoeltje voor achterop, 2span constructie en afneembare verlenging van treeplank) is normaal € 4150,=

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:58

JoyCiej007 schreef:
IngridM schreef:

Dankje :o Ben er ook echt héel erg blij mee, hij rijdt héerlijk. voor enkelspan weegt hij rond de 120-130 kg. en 2span rond de 150-160 kg. Voor een iets grotere shet van ong. 1m. en/of voor een Welsh A-tje is die echt prima te trekken in enkelspan.

Sommigen vinden hem er zwaar uit zien, maar issie totaal niet, daarnaast, tuurlijk is het gewicht belangrijk, maar rolweerstand ook zeker. Zo had ik een houten wagen die hetzelfde of iets minder woog, maar die moest ik ook flink aantrekken om van z'n plek te krijgen.

Deze wagen trek ik letterlijk met 2 pinken van z'n plaats. Op asfalt hoeft de pony zelfs nauwelijks tot niet te trekken; hij rolt gewoon mee.

@ Thomas5: een dergelijk wagentje als die laatste die ik postte van hagedoorn-linde kost over 't algemeen toch nog wel wat minder dan zo'n echte marathonwagen.
Prijs van mijn wagen incl. gekozen opties (extra afneembaar groomstoeltje voor achterop, 2span constructie en afneembare verlenging van treeplank) is normaal € 4150,=

Hoe zit dat dan qua gewicht als je op zware ondergrond terecht komt of bergop moet (bijvoorbeeld in het bos)? Een shet van rond 1m is natuurlijk wel sterker dan een minitje, maar naar mijn gevoel heb je dan wel echt een 'stevige' pony nodig om hier soepel mee te rijden. Ikzelf heb 2 hele smalle shetters van 95 à 1m die wel voor de sulky gaan, maar om daar nou 130 kg achter te hangen en dan nog is mijn 70 kg + evt groom dan zit je toch al aan minimum 200 kg. :/
Nogmaals, dit is het gevoel dat ik er bij heb. Persoonlijk zou ik dan liever een lichtere wagen hebben (toch voor enkelspan) want bij buitenritten komen we nogal wat hobbels tegen of zachte hellingen op ruwe ondergrond.

Hier een foto van mijn smalste shet die ongeveer 95 hoog is, in dikke (vieze :+) wintervacht. Hier was ze ook wel behoorlijk mager, dit moest van de DA omdat ze hoefbevangen was geweest net daarvoor. Ik houd haar daarom nu ook altijd op een licht dieet zodat ze niet te dik wordt.
http://i178.photobucket.com/albums/w274 ... C_0486.jpg

Wat betreft de wagens van hagedoorn-linde; Ze hebben er behoorlijk veel in kleine maten, maar er staat nergens een gewicht bij. Vind wel dat er heeeeele leuke tussen zitten :j maar dan moet ik 300 km rijden :=
In België vind ik er nauwelijks leveranciers/verdelers van :n ondanks dat ik het internet afzoek...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:43

Ik heb de afgelopen 3 jaren ieder jaar met de Eper Paardenvierdaagse mee gereden; 2009 en 2010 met de shet, 2011 met de Welsh. En op de Veluwe heb je héle pittige bodem af en toe en zéer steile heuvels zitten er soms ook wel in.

Iedere wagen is zwaar op dat soort ondergrond; in 2009 had het veel geregend en toen we de donderdag (de zwaarste dag, gaat over de hei, héel mul zand en veel klimmen en dalen) reden waren sommige paden echt flink met blub. Na de hei, al die heuvels e.d. kwamen we op een pad terecht van een paar km. lang en dat was blub tot enkelhoogte. Daar had ze het erg zwaar mee, we zijn het pad ook in volle galop doorgecrosst, hoe sneller je gaat hoe makkelijker te trekken. Kan je vertellen dat zelfs de grote tuigers, fjorden, belgen etc. etc. er gigantisch moeite mee hadden. De ruiters ging nog wel, die hebben er natuurlijk geen wagen achter hangen.

maar als je het over echt zware, mulle/blubberige paden hebt en flinke heuvels, dat is voor iedere aanspanning zwaar. Als wij een flinke heuvel tegenkomen dan staat zowel de shet als de welsh al te popelen om in galop te gaan; ze krijgen een seintje van mij en trekken flink aan, vinden ze werkelijk prachtig. Afgelopen weekend met de Welsh de Sint Hubertusrit in Epe gereden, ook daar zaten een aantal heuvels in en ze kon haar lol niet op; zelfs aan het einde van de rit (toch een rit van bijna 30 km.) op een paar km. van het inspanterrein werd ze helemaal vrolijk en enthousiast toen ze nog een paar flinke heuvels zag. Die zet dan echt de oortjes er op, begint te briezen van plezier en als je het seintje geeft dan vliegt ze in volle galop de heuvel op. Beest had er zó veel lol in, was gewoon mooi om te zien.
't is prima te doen, maar terreinrijden is natuurlijk iets anders dan hoe je over normale bospaden, vlakke wegen en asfalt rijd. Dus dat betekent dat je een mooi vlak zandpad wat niet mul is dan weer mooi kan benutten om even te stappen.
Ze vinden het hier dus juist mooi, dat flink aantrekken. En zolang dat niet de hele rit is, maar her en der verspreid een paar heuvels, kunnen ze het eigenlijk prima volhouden. Maar dan moet ik er ook bij vermelden dat de mijne ook vaak flink getraind worden en dan ook in topconditie verkeren.

Ik merk wel dat de Welsh het allemaal nét iets beter trekt soms; als een pad ietwat mul is kan ik haar soms nog gewoon laten stappen, waar mijn shet eigenlijk wel moet draven om er wat makkelijker doorheen te kunnen. Dan is die ruim 15-20 cm. verschil toch nog best groot.
Ik weeg overigens 50 kg. hoogstens en rijdt thuis ook vaak alleen. Als er wel iemand mee gaat zijn dat vaak ook personen die niet al te veel wegen, en bij dergelijke ritten met zoveel heuvels dan stapt mijn groom er soms gewoon af als we écht een hele steile heuvel op moeten.

Ik betwijfel of mijn wagen in echt volle blub, steile heuvels e.d. zwaarder trekt dan een lichtere wagen. Op 't asfalt rolt hij zo mee, op vlakke bospaden ook. Dat kan je van sommige recreatiewagens niet zeggen, al zijn die qua gewicht een stuk lichter. Die hebben dan wel soms een hogere rolweerstand.

Mijn shetmerrie is overigens ook 1 van het slankere, luxere type, niet zo'n tank. al zou je nu wat anders zeggen omdat ze al een tijd stil staat en zich flínk heeft volgevreten :')

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 02:07

O o o, wat zit ook ik te kwijlen op de site van Hagendoorn-Linde.
Nog 2 jaartjes wachten en dan moet ik toch ook echt een keus gaan maken. Pfoee..wordt een lastige.
Kleuren van het tuig en daarbij bij de wagen..
Heb het wel al helemaal in mn hoofd zitten, maar om het plaatje wat daar zit dan ook nog te vinden!

Wat raden jullie trouwens aan? Beleren met een sulky of met een wagen al?
Ik zat zelf te denken aan het beginnen met een sulky en dan na een jaar overstappen op een wagen?
:D

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 02:09

@ Joyce:

Dus het zit 'm eigenlijk vooral tussen de oren van de menner :) rekening houdend met training/conditie natuurlijk.

Nu rijd ik met een sulky zonder vering met ijzeren bankje, aauw :') en merk wel dat ze er soms moeite mee heeft om door lang gras even vlot te blijven lopen. buiten ben ik nog maar 2 keer geweest, een paar jaar geleden, omdat ik me niet echt veilig voel met deze 2-wieler. Ik sta er dan ook 90% van de tijd alleen voor ;(
Voornamelijk mennen we in een (grote) weide, maar vanaf het eerste veulen heb ik het karretje laten staan. Nu, 5 jaar later :') wil ik er serieus mee gaan mennen (recreatief dan) en dan liefst met veulen nr 2 in dubbelspan. Die laatste wordt nu stilaan beleerd, zodat ze tegen komende zomer degelijk voor de wagen kan staan.

Vandaar al mijn vragen natuurlijk... Een wagentje van 130 kg kan dus best wel voor een dubbelspan, zolang het maar een goede rolweerstand heeft en er niet teveel passagiers mee rijden }:0
Welke wielmaat heb jij op je wagen? 16?

Ben steeds meer verliefd aan het worden op bovengenoemd wagentje van Hagedoorn-Linde *\o/*

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 02:12

linnebill schreef:
Wat raden jullie trouwens aan? Beleren met een sulky of met een wagen al?
Ik zat zelf te denken aan het beginnen met een sulky en dan na een jaar overstappen op een wagen?
:D

Ikzelf beleer ze met een sulky, die zijn lekker licht. Dan moet je pony (of paard) niet te veel gewicht trekken en kan hij/zij rustig spieren aansterken.
Bij mijn gevoel lijkt me dit opbouwender voor de pony :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 03:10

Hier beleer ik m'n eigen pony's gewoon voor m'n eigen marathonwagen, aangezien ik dus niets anders tot m'n beschikking heb.
Een HCA sulky staat nog wel op m'n verlanglijstje, maargoed, eerst financieel eens bijkomen van de aanschaf van deze marathonwagen en ik wil over niet ál te lange tijd er nog een enkelspan tuig bij (bruin, marathonkwaliteit, dus waarschijnlijk Ideal marathon deluxe notenbruin, of het bruine winner veiligheidstuig) want heb 3 pony's met alle 3 andere maten en maar 1 enkelspantuig :')
Heb nog wel een mooi bruin 2span tuig liggen (voor als moedershet met 6 jarige shetzoon in 2span gaan, is al jarenlang het plan) maar zit er over te denken om die toch maar te verkopen en er iets anders voor te kopen, marathonkwaliteit.

Tsja sulky en 4wieler, beiden hebben zo z'n voor- en nadelen. Ik voel me zelf gewoon veiliger en stabieler op een 4wieler; ook als ze bijv. gaan bokken of steigeren (wat uiteraard niet de bedoeling is). Daarentegen kán een 4wieler wel scharen, een 2wieler niet. Maar als je een 4wieler met rem hebt, is dat vrij gemakkelijk te voorkomen, en die van mij kan toch niet écht helemaal scharen.

Wielmaat weet ik zo niet, zou idd wel 16 inch. kunnen zijn. Vergeet niet dat mijn wagen geen verstelbaar bokkussen naar opzij heeft, en geen (onnodige) 'snufjes' als molenrem, bankjes e.d. dus dat scheelt ook nogal in gewicht. Daarnaast is het frame vrij licht door het raster met vierkantjes. Er zit wel luchtvering + schokbrekers op (achter 2 bollen aan iedere kant, voor 1 aan iedere kant) en bladveren. En een schijfrem achter, voor vond ik onzin.

Thomas; een sulky door lang gras moet op zich makkelijk kunnen; denk dat het dan niet zozeer aan het te trekken gewicht ligt, maar meer omdat het gewoon wat moeilijker lopen is. Ik heb hier vlakbij een héeeeele grote uitgestrekte weide (niet van mezelf overigens) waar ik m'n Welsh nog wel eens echt los wil laten gaan; we halen dan zo'n 47 km/u, dan laat ze die kont echt zakken en zie je haar gewoon wegtrekken. Wagen kwam laatst aan de voorkant zelfs wat omhoog toen ze met zoveel kracht wegtrok := Staat het gras echt lang, dan halen we misschien 40 km/u maar meer ook niet, dan merk je dat ze ook sneller terugzakt in tempo. Is toch lastiger lopen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 03:17

Welke maat is het dubbelspan tuigje Joyce? :)

47km/u := jij durft :D
Morgen al m'n goede moed bij elkaar rapen en misschien toch nog maar is buiten gaan mennen, als ik een "groom" vind...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 03:24

Thomas5 schreef:
Welke maat is het dubbelspan tuigje Joyce? :)

47km/u := jij durft :D
Morgen al m'n goede moed bij elkaar rapen en misschien toch nog maar is buiten gaan mennen, als ik een "groom" vind...

Maat shet :j nog helemaal nieuw, heb alleen 1 hoofdstel en 1 staartriem af en toe eens gebruikt. 't is op zich een erg mooi tuig, maar 't ligt al een tijd (nu bijna 2 jaar *schaam* :o ) en wil toch liever echt marathonkwaliteit.

Ik ben ook pas de laatste jaren steeds meer gaan durven hoor, was eerder nogal een sch**terd :o
't zou morgen eindelijk weer eens mooi weer worden, dus hier is ook 't plan om er weer lekker op uit te trekken. :j

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 03:36

Ja ik hoop ook op mooi weer! :) Maar als ik lekker fris wil gaan rijden moet ik nu toch wel bijna in m'n bed :D

Om nog even een beetje on-topic te blijven :o ; weet er toevallig iemand een koetsenbouwer in het zuiden van jullie land, dicht tegen mijn land? :+ :Y)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 07:43

In Boxtel (iets ten noorden van eindhoven) zit Kelders. www.kcs-rijtuigen.nl
Vriendelijke mensen en een goede service

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:47

Thomas5 had dezelfde vragen als ik :-)
Vraag me af of het voor een shet (rond de meter) niet te zwaar wordt om dressuuur in de bak te doen/vaardigheid/marathon met zo'n wagentje (zeg 130 kg) en ik erbij, zit je toch echt wel een stukkie over de 200 kilo :o Of gaat dat wel makkelijk, zonder groom ?

Wat is die regel ook alweer, wat ze kunnen trekken ?

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:00

JoyCiej007 schreef:
Hier beleer ik m'n eigen pony's gewoon voor m'n eigen marathonwagen, aangezien ik dus niets anders tot m'n beschikking heb.
Een HCA sulky staat nog wel op m'n verlanglijstje, maargoed, eerst financieel eens bijkomen van de aanschaf van deze marathonwagen en ik wil over niet ál te lange tijd er nog een enkelspan tuig bij (bruin, marathonkwaliteit, dus waarschijnlijk Ideal marathon deluxe notenbruin, of het bruine winner veiligheidstuig) want heb 3 pony's met alle 3 andere maten en maar 1 enkelspantuig :')
Heb nog wel een mooi bruin 2span tuig liggen (voor als moedershet met 6 jarige shetzoon in 2span gaan, is al jarenlang het plan) maar zit er over te denken om die toch maar te verkopen en er iets anders voor te kopen, marathonkwaliteit.

Tsja sulky en 4wieler, beiden hebben zo z'n voor- en nadelen. Ik voel me zelf gewoon veiliger en stabieler op een 4wieler; ook als ze bijv. gaan bokken of steigeren (wat uiteraard niet de bedoeling is). Daarentegen kán een 4wieler wel scharen, een 2wieler niet. Maar als je een 4wieler met rem hebt, is dat vrij gemakkelijk te voorkomen, en die van mij kan toch niet écht helemaal scharen.

Wielmaat weet ik zo niet, zou idd wel 16 inch. kunnen zijn. Vergeet niet dat mijn wagen geen verstelbaar bokkussen naar opzij heeft, en geen (onnodige) 'snufjes' als molenrem, bankjes e.d. dus dat scheelt ook nogal in gewicht. Daarnaast is het frame vrij licht door het raster met vierkantjes. Er zit wel luchtvering + schokbrekers op (achter 2 bollen aan iedere kant, voor 1 aan iedere kant) en bladveren. En een schijfrem achter, voor vond ik onzin.

Joyce, wat is de preciese reden dat je een HCA sulky wilt en niet zo'n "bankje" zegmaar?
Ik heb een tijdje dravers gereden en vond het toch wel heel prettig dat je met deze sulky dichtbij je pony zit zegmaar, maar je kan niet eens iemand meenemen...
Wat is de reden voor jou dat je deze sulky wilt? Ben ik wel benieuwd naar :D

Ik denk dat ik toch voor mn Welsh A dan begin met een sulky en daarna overstap naar een wagen, ook om het op te bouwen ( maar inprincipe lijkt me dit ook met goede training te doen).. moeilijk moeilijk....

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:31

bora schreef:
In Boxtel (iets ten noorden van eindhoven) zit Kelders. http://www.kcs-rijtuigen.nl
Vriendelijke mensen en een goede service

Das inderdaad nog niet zo gek ver! 146 km voor mij.
Bedankt!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:02

Is een dressuur wagen van van Schie niks ?