[AR] Wil graag met mennen beginnen, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Wil graag met mennen beginnen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 23:56

Al geruime tijd speel ik met het idee om m'n new forest pony voor de wagen te laten beleren.
Ik ben te groot/zwaar om erop te rijden en het is zo'n mooie makke pony dat het zonde is om d'r in de wei te laten staan.

De pony is 10 jaar en zo'n 1.40 groot.

Wat heb ik allemaal nodig, waar moet ik mee beginnen, en bovenal waar moet ik op letten?

En als ik dan ga mennen, dan wil ik het ook direct goed doen.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar zo'n mooie marathonwagen :o

Keet

Re: Wil graag met mennen beginnen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:36

Goede keuze om hem te laten beleren! Super en verstandig.

Wat heb je nodig?
Goed passend tuig voor je paardje. Neem er gelijk een van goede kwaliteit, eventueel een tweedehandse :)
Cap heb je vast wel.
Menzweep die niet zwaar in de hand ligt (Fleck is een fijn merk)
Een bit kiezen waar je de pony mee wilt gaan mennen (Liverpool, trens, bokkebitje?)
Wagen. Neem er eentje die niet al te zwaar is, lekker gemakkelijk en licht loopt, die lekker zit voor jezelf.
Een betrouwbare groom, die eventueel al verstand heeft van mennen.

En eventueel een koetsiersbewijs of een serie menlessen (met of zonder je eigen pony)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:41

er zijn al heel veel topics over dit onderwerp...gewoon even zoeken en je vind alles wat je weten wilt!

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:20

ik gs ook binnenkort beginnen!mijn paard wordt binnenkort beleerd door een ervaren menner... en als ze de basis een beetje kent ga ik beginnen met 1 keer in de week mennen onder zijn begeleiding..
ik begin met zijn spullen.. even kijken of het bevalt en dan kan ik zelf wat gaan aanschaffen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:37

Ik ben er een tijdje terug ook mee begonnen, vond het toch wel leuk om af en toe weer een te lessen en gezien mijn pony's ook te klein zijn...
Ik heb eerst een tuigje aangeschaft, ivm tuigmak maken (scheelt wel dat ik een heel makke pony heb die eigelijk gewoon zo in het tuig rondloopt alsof ze nooit anders doet), dan toch deze zomer een marathonwagen aangeschaft, mooi kansje op een bijna nieuwe wagen ;). Bedoeling was om de pony door iemand te laten beleren, maar nog maar eens ze is volgens mij tuigmak geboren, bandje erachter, geen krimp gaf ze, toen maar wagen erachteraan en ook dat deed ze prima en na 20 min liepen we buiten door het bos ;). ik les wekelijks bij de vereniging en dat gaat aardig goed, s weekends een leuk bosritje maken,... leuke ontspanning in mn vrije tijd. Krijg zo de smaak te pakken dat er volgende zomer nog eentje bij beleerd wordt. ;) mooi engels span straks.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:43

Waar les je? En wat voor wagentje heb je?
Kan ik mooi bij jou in de leer ;-)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:53

Haha ja je mag altijd es komen kijken hoor. Ik les in Delfzijl, staan de pony's ook gelijk bij. En ik heb een kleine marathonwagen, vraag me niet welk merk ofzo, ik heb geen idee ;).Die heb ik bij van dorpel in vlagtwedde gekocht. Als je een keertje uit wil proberen, ben je altijd welkom.