[AR] is er vraag naar mini/shetlanderwagentjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

is er vraag naar mini/shetlanderwagentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 09:42

Hallo,

iemand die ik ken zit er overnadenken om menwagentjes te gaan maken.
ik wil hem daar graag bij helpen maar ik wil eerst eens orienteren waar vraag naar is (hij zit zelf niet op bokt)
nu valt het mij vooral op dat voor de kleine pony's(de mini's en shetlanders) eigenlijk niet veel te vinden valt in lagere of midde prijsklasse.

nu is mijn vraag;
wat zouden jullie graag voor wagentje willen zien
een soort concourswagentje of liever recreatie of marathonachtig
welke wielen eronder (soort en grote)
voor hoeveel personen
geremd of niet en hoe
noem maar op
en wat zou je voor je wagentje uitwillen geven

evt. kan je misschien voorbeeld foto's erbij zetten

XLeandrosX

Re: is er vraag naar mini/shetlanderwagentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:47

Ja zeker is daar vraag naar. Ik had een karretje voor mijn mini gewild, maar nergens te krijgen. Ik wilde echt iets kleins waar ik alleen op kon zitten, maar dat moest ik op maat laten maken.
Uiteindelijk heb ik hem verkocht, dus bij mij is de noodzaak weg. Maar ik denk dat er voldoende vraag naar is.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:51

Voor de kleintjes zijn er goede sulky's te krijgen en de prijzen daarvan verschillen afhankelijk van de kwaliteit, maar dit lijkt me logisch is niet anders dan bij de grotere wagens.
Concourswagentjes zijn mooie lichte wagentjes die vooral voor de concoursrubrieken worden gebruiken. Er zullen ook genoeg mensen zijn die een concourswagentje hebben om mee over de weg te rijden, maar voor een flinke bosrit zijn ze niet geschikt. Hans van der Mee maakt denk ik de meeste concourswagentjes en daar zit wel een prijskaartje aan, maar de kwaliteit is er ook naar.
Kleine recreatiewagentjes waar je ook een wedstrijdje mee kan rijden zijn er vanaf zo'n 1600 euro en zijn bij meerdere wagenbouwers te koop, ik denk niet dat je dit veel goedkoper kan laten maken, want het moet wel veilig blijven.
Binnen de meer wedstrijd gerichte marathonwagens zijn wel verschillende soorten met verschillende prijzen mede afhankelijk zoals opties als luchtgeveerd.

Ik ben wel benieuwd wat jij verstaat onder lagere of midde prijsklasse?
Ik denk dat er wel genoeg wagens zijn, maar aan kwaliteit zit ook een prijskaartje, denk niet dat je dezelfde wagens veel goedkoper gemaakt krijgt.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 10:04

Romy_tessa schreef:
Voor de kleintjes zijn er goede sulky's te krijgen en de prijzen daarvan verschillen afhankelijk van de kwaliteit, maar dit lijkt me logisch is niet anders dan bij de grotere wagens.
Concourswagentjes zijn mooie lichte wagentjes die vooral voor de concoursrubrieken worden gebruiken. Er zullen ook genoeg mensen zijn die een concourswagentje hebben om mee over de weg te rijden, maar voor een flinke bosrit zijn ze niet geschikt. Hans van der Mee maakt denk ik de meeste concourswagentjes en daar zit wel een prijskaartje aan, maar de kwaliteit is er ook naar.
Kleine recreatiewagentjes waar je ook een wedstrijdje mee kan rijden zijn er vanaf zo'n 1600 euro en zijn bij meerdere wagenbouwers te koop, ik denk niet dat je dit veel goedkoper kan laten maken, want het moet wel veilig blijven.
Binnen de meer wedstrijd gerichte marathonwagens zijn wel verschillende soorten met verschillende prijzen mede afhankelijk zoals opties als luchtgeveerd.

Ik ben wel benieuwd wat jij verstaat onder lagere of midde prijsklasse?
Ik denk dat er wel genoeg wagens zijn, maar aan kwaliteit zit ook een prijskaartje, denk niet dat je dezelfde wagens veel goedkoper gemaakt krijgt.

ik vind van 3 a 400 euro voor een sulky naar min. 1600euro voor een 4 wielwagen een grote overgang.
het lijkt mij leuk een wagentje te kunnen creëren die daar dus tussen valt qua prijsklasse.
en ik ben benieuwd wat de mensen ervan vinden, wat ze graag zouden willen en wat ze er mee willen kunnen doen en wat ze er voor over zouden hebben.
ik denk dat het vooral voor de groep hobbymensen misschien interessant is, mensen die recreatief rijden en af en toe is een wedstrijdje dressuur of vaardigheid doen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:19

ik heb geen mini maar ik zou willen als ik een wagen kocht voor een mini.
dat de wagen niet meer dan 80/100kg weegt(dus zo min mogelijk)
de wagen onder door kan draaien
minimaal op de achterwielen geremd is
geveerd
en een type maraton(recreatiewagen)
wielen 16inch/17inch
verstelbaar lamoen(eventueel ook een langboom er bij),lamoen moet breed genoeg zijn van achter(zo breed als de wagen)
gepoedercoat
denk dat ik zo wel alles heb,als me nog iets invalt dan schrijf ik wel weer wat

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:09

Citaat:
ik vind van 3 a 400 euro voor een sulky naar min. 1600euro voor een 4 wielwagen een grote overgang.
het lijkt mij leuk een wagentje te kunnen creëren die daar dus tussen valt qua prijsklasse.
en ik ben benieuwd wat de mensen ervan vinden, wat ze graag zouden willen en wat ze er mee willen kunnen doen en wat ze er voor over zouden hebben.
ik denk dat het vooral voor de groep hobbymensen misschien interessant is, mensen die recreatief rijden en af en toe is een wedstrijdje dressuur of vaardigheid doen

Ik snap wat je bedoelt, maar dan krijg je volgens mij een lichte recreatiewagen zoals dit: http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=699

Deze is dan nog 135 kg, dan zou je de achterbankjes nog weg kunnen laten om minder gewicht te hebben en misschien een iets lagere prijs, maar dan zit je eigenlijk aan een model concourswagentje.

Bij de eisen die Keona beschrijft kom je eigenlijk automatisch uit bij een licht recreatiewagentje en dan is 80/100 kg erg weinig. Als je zo'n wagentje van aluminium zou maken kom je misschien aan dat gewicht maar dan ben je zeker veel duurder uit dan 1600 euro.

Misschien is er wel vraag naar een wagen tussen sulky en recreatie/marathon wagen, maar vraag me af of je zoiets voor 1000 euro zou kunnen maken met een gewicht van zo'n 100 kg en dan moet de kwaliteit ook nog voldoende zijn om er een bosrit/wedstrijd mee te rijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:19

hier heb je bv een wagen van 80kg voor mini's http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... =17&fs=1en hier heb je er nog een van 83kg http://www.horseshopinternational.nl/pr ... ts_id=1035
Romy_tessa schreef:
Citaat:

Ik snap wat je bedoelt, maar dan krijg je volgens mij een lichte recreatiewagen zoals dit: http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=699

Deze is dan nog 135 kg, dan zou je de achterbankjes nog weg kunnen laten om minder gewicht te hebben en misschien een iets lagere prijs, maar dan zit je eigenlijk aan een model concourswagentje.

Bij de eisen die Keona beschrijft kom je eigenlijk automatisch uit bij een licht recreatiewagentje en dan is 80/100 kg erg weinig. Als je zo'n wagentje van aluminium zou maken kom je misschien aan dat gewicht maar dan ben je zeker veel duurder uit dan 1600 euro.

Misschien is er wel vraag naar een wagen tussen sulky en recreatie/marathon wagen, maar vraag me af of je zoiets voor 1000 euro zou kunnen maken met een gewicht van zo'n 100 kg en dan moet de kwaliteit ook nog voldoende zijn om er een bosrit/wedstrijd mee te rijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:22

ik denk niet dat hij het goedkoper kan maken,want het moet ook veilig zijn

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:23

Heb geen echte mini's (2 shetten van 1m. en een Welsh A van 1.15) en heb dus echt een marathonwagen met luchtvering e.d.:
met mijn shet van 1.03m. er voor:
https://lh3.googleusercontent.com/-o_XJ ... 525204.jpg

Maar weet dat er zeker vraag naar is ja, vooral dus naar 4wielers. Enkel, zoals Romy_tessa ook al opmerkte, dan moet je wel echt wat toe te voegen hebben en daarnaast met de prijs kunnen concurreren, en dát kan nog wel eens lastig worden.
Concourswagentjes mwoah...... zijn vaak vrij hoog en onstabiel, leuk voor waar ze voor bedoeld zijn en voor die mensen die 1x per week op zondag een klein ritje door 't dorp over asfalt maken, maar daar zou ik me eerlijk gezegd niet op richten.

Marathon/recreatiewagentjes in die maat doen het idd beter, is ook veel vraag naar, máar het lastige er aan is dat je dus vooral met het gewicht zit. En om een beetje comfort voor de menner/groom/passagiers in te bouwen, moet je vaak juist dingen toevoegen die weer voor meer gewicht zorgen. Je zit gewoon gebonden aan een bepaalde max. aan gewicht, 't liefst nog daaronder, maar als je dan dus zo'n héel klein inie-minie wagentje krijgt met een bok waarbij je als menner met normale lengte (1.60-1.70) gewoonweg met je knieen in je nek zit, tsja dan is de lol er imo ook snel vanaf hoor. Zijn wagentjes bedoeld voor kinderen die dan met mini's mennen. Maarja, meeste menners zijn vaak toch een stukje ouder en willen ook gewoon redelijk comfort hebben.
+ dat ze dan dus een klein wagentje hebben én kleine wieltjes met van die kruiwagenbandjes..... Leuk klein en in verhouding, maar dat maakt het juist alleen maar zwaarder qua rolweerstand.
Ik kan zo even geen voorbeeldfoto's vinden, *edit: zie wagentje uit de link van Keona hieronder* maar heb dat type wagentjes wel vaker gezien. Je hebt ze ook een slag groter en die zijn op zich best redelijk te doen en ook qua maat en comfort, maargoed dan zit je dus idd vanaf 1500 euro oid.

keona schreef:
hier heb je bv een wagen van 80kg voor mini's http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... =17&fs=1en hier heb je er nog een van 83kg http://www.horseshopinternational.nl/pr ... ts_id=1035

Met name die 1e in de link, die bedoelde ik dus. Deze heeft alleen geen héle kleine wieltjes met van die kruiwagenbandjes. Dit soort wagentjes heb je ook een slag groter (en zwaarder) en die zijn dan wél comfortabel, maar die hele lichte voor de mini's zijn dus ook héel klein en een persoon met normale lengte, zelfs tieners, kunnen daar dus niet echt normaal op de bok zitten.

Bankjes kan je eigenlijk wel weg laten achterop, want wees eerlijk; met een enkel- of 2span mini's moet je niet meer dan menner + evt. groom mee willen nemen, dat kán gewoon niet qua gewicht. (ja goed alles kan, vraag is of het dan nog verantwoordelijk en eerlijk tegenover je pony('s) is).

En ik vraag het me idd echt af, als je deze kant op wil dan kan het vast ook niet goedkoper, lijkt me vrij moeilijk en anders hadden ze dat toch al lang gedaan lijkt mij.

@ Romy_tessa: met wedstrijden rijden hoeft ook geen rekening meer gehouden te worden qua bouwen, want dan zit je vaak toch met spoorbreedte's (en dat wordt dan weer te zwaar/te breed) én de kleintjes mogen toch geen officiele wedstrijden meer rijden......

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:20

@ Keona, ze zijn er idd wel de kleine lichte recreatiewagentjes, daarom denk ik ook dat je weinig toe kan voegen als ze zo'n zelfde soort wagentjes willen gaan maken.

@ Joyciej, dressuur en vaardigheid mag je gewoon rijden met kleine pony's alleen zit je dan met de spoorbreedte als dat er door komt, nu zijn er nog geen eisen. Met tweespan mag je straks gewoon blijven starten en als mensen echt samengesteld en marathons willen rijden zal je toch naar een tweespan moeten of het nou verplicht is of niet. Met een enkelspan shet is het niet te doen om samengesteld verder te komen in de wedstrijden omdat je altijd een vierwielige wagen moet hebben met daarop 2 personen, dus voor een kleine pony zal het altijd te zwaar zijn om te trekken waardoor je veel impuls en snelheid verliest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:48

Maar voor D/V wedstrijden kan je dan net zo goed een sulky/2 zitter gebruiken....... en mensen die officieel D/V willen rijden zullen waarschijnlijk ook wel iets meer te besteden hebben en voor echte kwaliteit kiezen...
maargoed dat is puur mijn idee hoor.

En idd; als die spoorbreedte's bij D/V er wel doorheen komen en dat wordt dus op die 1.25m. bijv. gezet dan is dat al haast geen doen met een echte mini.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:57

JoyCiej007 schreef:
En idd; als die spoorbreedte's bij D/V er wel doorheen komen en dat wordt dus op die 1.25m. bijv. gezet dan is dat al haast geen doen met een echte mini.

Voor D/V word het 110cm voor alle aanspanningen A-pony's.
Samengesteld word wel 125cm.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:20

Dennis schreef:
Voor D/V word het 110cm voor alle aanspanningen A-pony's.

Serieus? :D *\o/* Da's dan heeeel goed nieuws.

ontopic, ik denk idd dat het erg moeilijk word goede kwaliteit en lagere prijs, bijna onmogelijk zelfs denk, maar er is wel vraag naar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:28

MelanieB schreef:
Serieus? :D *\o/* Da's dan heeeel goed nieuws.

ontopic, ik denk idd dat het erg moeilijk word goede kwaliteit en lagere prijs, bijna onmogelijk zelfs denk, maar er is wel vraag naar.

Meeste mensen willen idd vaak voor een dubbeltje op de 1e rij zitten.... :=

Ik denk dat het gewoonweg niet mogelijk is, maar stel dat het niet bij plannen blijft maar dit echt doorgezet wordt, dan ben ik toch wel heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken en wat het resultaat kan zijn.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:24

Ik ben op dit moment zoekende naar een leuke tweewieler, die ook wat steviger is en kwaliteit heeft. Maar ik vindt het prijsverschil erg groot. Een standaard sulky voor 400 euro of een hele dure tegen de 1000 euro. Ik had leuke tweewielers voor mijn shet gezien bij stadtwijck, maar nu schijnt dat deze ermee gestopt is? Geen idee waar verder te zoeken..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:31

Hca?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:33

hca is toch ook flink duur ook tegen de 1000,- aan.of je krijgt al iets met een pan zitting geloof ik.maar verbeter mij als ik het mis heb
MelanieB schreef:
Hca?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:33

Ik ben super blij met mijn HCA'tje, hij is echt iedere euro waard!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:36

Wij zijn al een poosje op zoek naar een wagen waarmee je met enkelspan in het bos kunt rijden met een shet. Onze marathonwagen is dan toch wel zwaar voor hem en een lichte sulky niet stevig genoeg en wat instabiel. Dat is wel heel lastig te vinden hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:37

Nee hoor, het antwoord is een HCA :D.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:46

Dennis schreef:
Nee hoor, het antwoord is een HCA :D.

Ik had er wel graag een waar je met z'n 2e op kunt zitten. En geloof dat die prijs ook tegen de 1000 euro is, als ik me niet vergis?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:57

De 1 zitters zijn ook als 2zitter te laten maken. Geen idee wat dat kost, dan moet je bij HCA zelf informeren.

Ik heb een 1zitter. Pak hem liever dan mijn concourswagen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:58

Vind een echte mini met 2 mensen erachter dan weer niet helemaal mijn ding... een echte mini shet, als daar 1 persoon op een sulky achter zit lijkt mij dat wel voldoende....

HCA sulky's kun je in alle persoonlijke wensen laten maken, ze zijn veilig, stabiel, en supergoed gecoat, dus je verf valt er niet af na 4 jaar, wat bij sommige wagens uit het buitenland wel gebeurd .... |(

voor mini's zijn HCA wagens DE oplossing (of een soortgelijke wagen,) wil je een marathonwagen, dan zijn de minimarathon-wagens uit polen van poland carriages al fijne betaalbare wagens, maar niet voor de echte mini's in enkelspan want dan zijn ze al te zwaar, een 2-span mini's kan daar wel weer perfect voor !
Weet niet hoe de lak van die wagens zich houd na 5 jaar...

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:55

Biancacoo schreef:
Vind een echte mini met 2 mensen erachter dan weer niet helemaal mijn ding... een echte mini shet, als daar 1 persoon op een sulky achter zit lijkt mij dat wel voldoende....

HCA sulky's kun je in alle persoonlijke wensen laten maken, ze zijn veilig, stabiel, en supergoed gecoat, dus je verf valt er niet af na 4 jaar, wat bij sommige wagens uit het buitenland wel gebeurd .... |(

voor mini's zijn HCA wagens DE oplossing (of een soortgelijke wagen,) wil je een marathonwagen, dan zijn de minimarathon-wagens uit polen van poland carriages al fijne betaalbare wagens, maar niet voor de echte mini's in enkelspan want dan zijn ze al te zwaar, een 2-span mini's kan daar wel weer perfect voor !
Weet niet hoe de lak van die wagens zich houd na 5 jaar...

Ik heb geen mini, hij is 1m ;)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:03

Voor mijn mini van 80 cm ben ik opzoek naar een lichtgewicht wagentje met 4 wielen. Maar dan echt lichtgewicht. Ook bijna nergens te vinden om gigantisch duur. Dus ik denk dat er zeker wel vraag naar is.