[AR] Keuze wagentje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Keuze wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:01

Zo'n 3 jaar geleden heb ik een simpel concourswagentje gekocht en een zesdehands tuig. Doel: mijn toen 16-jarige merrie in het tuig beleren, zodat ze op mijn huwelijksdag voor ons "vervoer" kon zorgen. Ik wist niet of zij het leuk zou vinden, ik wist niet of ik het zelf leuk zou vinden. Ze kan nogal een miepje zijn en het was dus een erg spannende test. Ik wilde daarvoor niet direct allerlei duur spul aan gaan schaffen.

Wat blijkt: we vinden het allebei leuk. Ze heeft direct bij de allereerste keer inspannen (jaaaa, met gedegen hulp! ik was toen een absolute nitwit op men-gebied ;-)) al voor een wagentje gestaan en die zonder een stap verkeerd een ommetje over het erf laten maken.

Op de trouwdag heeft ze zich als een volleerde tuigpony gedragen en sinds die tijd gaan we soms met wat meer en soms met wat minder regelmaat met het wagentje op stap. Maar ook als ze maanden geen kar van dichtbij heeft gezien, loopt ze er zonder uitzondering weer direct zonder problemen voor. Zelfs een ar met bellentuig is geen probleem! En dat voor zo'n springveer ;-)

Inmiddels is er gezinsuitbreiding geweest. En willen we ook wel eens een ritje met vrienden of familie maken. Maar ja, op dat ene bankje van de concourswagen... niet zo handig. En het bos durf ik er eigenlijk ook niet zo goed mee in, al weet ik niet of dat een misplaatst gevoel is.

Goed, waar leidt deze lange inleiding toe... ik hoor graag meningen van veel meer ervaren menners over het al of niet aanschaffen van een ander wagentje!

De concourswagen is op zich een fijne kar. Hij heeft bladveren, dus dat is best comfortabel. Hij is zo gebouwd, dat de voorwielen helemaal onder de kar door kunnen draaien als mijn hittepetit een keer achteruit kruipt (bij een stoplicht of als ze niet door een plas durft ;-)), zodat we niet zomaar kunnen kantelen. En het gewicht is natuurlijk prettig laag. Maar het lamoen is ontzettend lang, waardoor ze ver bij me vandaan staat. Krappe bochten draaien is dus lastig en voor iemand die toch meer "ruiter" dan "menner" is, is het contact ineens wel heel erg veel minder (ter illustratie: de leidsels van mijn ponytuig heb ik vrijwel helemaal aan het eindje vast, bepaald niet ideaal...).

Vermoedelijk kan ik het lamoen wel laten aanpassen of vervangen (hoe dat aan te pakken?), maar dan houd ik het probleem dat ik niet gemakkelijk meer dan 1 a 2 passagiers mee kan nemen. En het "bosprobleem". Er is mij wel gezegd, dat een concourswagen weinig stabiel is en in het bos dus snel ondersteboven zal liggen. Ik geloof dat graag. Maar af en toe neem ik wel van de brede, halfverharde paden en eigenlijk gaat dat altijd best. Ook bij de grote diepe kuilen die daar soms in zitten, waarbij de boel best wel even schuin gaat. De wielen staan natuurlijk ook vrij ver uit elkaar, het spoort breed. Klopt het eigenlijk wel dat die wagen zo instabiel is?

En dan, stel ik wil de wagen toch vervangen. Wat kies ik dan? Een marathonwagentje oogt altijd zo zwaar, en hoewel ik me kan voorstellen dat een kar met "autobanden" in het bos niet zo ver weg kan zakken in mul zand of modder, zien die wagens er over het algemeen helemaal uit als "niet van hun plek te krijgen". Terwijl ik wel graag zie dat mijn dame er gemakkelijk mee loopt. Ze is rond de 1.47 hoog, maar erg tenger. NRPS met 75% arabisch bloed erin. Qua bouw geen krachtpatser dus. Gewicht schat ik tussen 400 en 450 kilo. Wat voor soort wagentje zou nou leuk zijn?

Ik heb in de verste verte geen wedstrijdaspiraties. Ik men puur recreatief, soms een periode wekelijks, soms ook zomaar een half jaar niet. Ik heb dus niet de top-van-de-top nodig. Het moet veilig en redelijk comfortabel zijn, bovenal geschikt voor een rondje door het bos en liefst met ruimte voor tenminste 3 (volwassen) passagiers.

Alle soorten info zijn welkom, roept u maar! :D

(sorry voor de lange lap tekst, ik ben erg slecht in "beknopt" :oo )

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:23

gewoon een leuke recreatie marathonwagen, met zittingen achterop in de lengterichting, daar kun je alle kanten mee op met zo'n wagen, en die zijn er 2e hands meer dan genoeg te koop.
een recreatie marathonwagentje die zijn er al van 150 tot 250 kg, dat moet je paardje wel kunnen trekken.
kar met autobanden zou ik niet aan beginnen dat trekt zwaar.
hoe groter de wielen hoe lichter het trekt, omdat de weerstand minder is als bij kleine wielen.

Ipsilonka

Re: Keuze wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:22

Wat is je budget?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:14

Pfoe, moeilijk... Ik ga natuurlijk geen duizenden euro's uitgeven.

Ik heb eens gekeken naar een nieuw "jachtwagentje" (onderstel volgens mij gewoon een simpele marathonwagen, maar 2 bankjes achter elkaar, in plaats van een bok en dan de bankjes voor de passagiers dwars erop) wat wel prima achter mijn pony zou passen. Dat was in de meest kale uitvoering E 1.500,=. En dat is eigenlijk wel een beetje mijn max, maar dan wel voor een nieuwe wagen... Voor een tweedehands zal ik wat minder overhebben, al betaal ik liever wat meer voor een wagen die echt technisch in orde en veilig is. Laat ik zeggen een bedrag tussen 750,= en 1.000,=?

Aanvullende vraag: stroppen of veiligheidssluitingen? Wat heeft de voorkeur en als de wagen het een heeft, is het dan eenvoudig om te bouwen naar het ander? Het concourswagentje heeft stroppen, bij m'n inmiddels wel nieuw aangeschafte tuig zaten veiligheidssluitingen. Dus nu men ik met een nieuw tuig, maar nog wel de oude strengen ;-) Beeeetje suf....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:27

als je nou het zelfde bedrag uit geeft aan een 2de handse dan word de kwaliteit vaak wel beter.ik zou dus kijken voor een goede 2dhandse e die vind je zeker wel voor onder de 1500,- kijk voor een geremde wagen die onder door draaid en niet te zwaar is,en zeker geen auto banden heeft.succes
mandymonica schreef:
Pfoe, moeilijk... Ik ga natuurlijk geen duizenden euro's uitgeven.

Ik heb eens gekeken naar een nieuw "jachtwagentje" (onderstel volgens mij gewoon een simpele marathonwagen, maar 2 bankjes achter elkaar, in plaats van een bok en dan de bankjes voor de passagiers dwars erop) wat wel prima achter mijn pony zou passen. Dat was in de meest kale uitvoering E 1.500,=. En dat is eigenlijk wel een beetje mijn max, maar dan wel voor een nieuwe wagen... Voor een tweedehands zal ik wat minder overhebben, al betaal ik liever wat meer voor een wagen die echt technisch in orde en veilig is. Laat ik zeggen een bedrag tussen 750,= en 1.000,=?

Aanvullende vraag: stroppen of veiligheidssluitingen? Wat heeft de voorkeur en als de wagen het een heeft, is het dan eenvoudig om te bouwen naar het ander? Het concourswagentje heeft stroppen, bij m'n inmiddels wel nieuw aangeschafte tuig zaten veiligheidssluitingen. Dus nu men ik met een nieuw tuig, maar nog wel de oude strengen ;-) Beeeetje suf....

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:31

Maar hoe zit het nou met het al of niet stabiel zijn van zo'n concourswagen? Waarom wordt gezegd dat die in het bos juist NIET stabiel is? Daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.

En voor een tweedehandswagen zo (in mijn ogen) veel geld uitgeven (meer dan E 1.000,=), dat vind ik eigenlijk gewoon zonde. Van een nieuwe heb je dan nog de lol van de het "glimmend en fris", maar gebruikt blijft gebruikt. Zoals gezegd: ik hoef niet het neusje van de zalm te hebben, daarvoor gebruik ik het niet serieus en intensief genoeg. Het is aan mij gewoon niet besteed. Een remmetje is denk ik de enige "extra" ten opzichte van mijn huidige wagentje (afgezien van het aantal passagiers dan), wat ik wel fijn zou vinden. Ze remt perfect op de broek hoor, ook als we van een flinke heuvel af gaan, maar ik hoop dat ik haar bij een stoplicht iets meer rust kan geven als ze merkt dat de wagen niet meer "zomaar" wegrolt als ze door wil lopen. En zelfs dat moet ik nog zien, want uiteindelijk trekt ze natuurlijk ook wel door zo'n rem heen. Maar ik vermoed dat een beetje weerstand voldoende is om haar in het lot van "stilstaan" te laten berusten.

Oh ja, mocht iemand een wagentje hebben staan wat perfect lijkt te passen, laat het me gerust weten ;-)

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:31

Glimmend en fris is je wagentje alleen de eerste dag.
Ik heb een nieuwe tweewieler van Execellent gekocht, voor een tweewieler is dat best een dure. Maar wat heb ik er al plezier van gehad. We hebben net weer een ritje door het veld gereden. De tweewieler is heel solide, goed geremd en door de hoogte blijf je goed overzicht houden op de weg.

Met jou budget zou ik zeker geen nieuwe menwagen kopen. Maar echt een tweedehands. Dan kun je kiezen uit gerenomeerde merken. Je zult zien dat je veel waar krijgt voor je geld.