[AR] vraag; wat doen bij onweer op de openvlakte met aanspanning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

vraag; wat doen bij onweer op de openvlakte met aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:28

Vanmorgen vroeg ik me af, wat je nu het beste kan doen als er een forse onweersbui losbarst, terwijl je met de aanspanning midden op de hei, in de polder of op het strand bent?
Nergens een veilige schuilplaats en midden op de hei?

Span je je paard(en) uit, omdat ze lopen in een metalen lamoen? Ons paard loopt bijv. voor een metalen koets, in een metalen lamoen, metalen bit in de mond en staat zelf ook nog eens rondom op ijzers. Lekker rondom geleiding voor de bliksem.

Vraag: Hoe maak je het voor je paard, je passagiers en jezelf zo veilig mogelijk?

We hadden bedacht dat je het beste uit zou kunnen spannen en het paard op zijn zij leggen, hoeven los van de grond, maar ja, dat is geen optie in een onweersbui.

Iemand die weet wat je het beste zou kunnen doen?

Geldt natuurlijk ook voor ruiter te paard, alleen heb je dan geen last van de koets/lamoen.

mirror666

Re: vraag; wat doen bij onweer op de openvlakte met aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:30

als ik het onweer echt boven me zou krijgen, dus echt in de buurt. Dan zou ik sowieso uitspannen. Mocht er dan wat gebeuren waardoor de boel in paniek raakt, dan is het paard in zijn eentje, en niet met een wagen erachter.

Verder doe ik vooral heel hard mijn best niet met onweer zo ver op pad te zijn (liever zelfs helemaal niet) omdat ik een watje eersteklas ben :))

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:31

Hoe wil je in godsnaam even een paard op zijn zij leggen, met of zonder onweersbui :') ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:34

Blue9 schreef:
Hoe wil je in godsnaam even een paard op zijn zij leggen, met of zonder onweersbui :') ?

Buiten dat er paarden zijn, die dat op commando kunnen, was dit meer een oplossing in de categorie; niet uitvoerbaar voor ons. :D

Ik ben ook een angsthaas met onweer; dus weinig steun voor mijn paard op zo'n moment :o
leve de uitvinding van buienradar!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:37

Blue9 schreef:
Als je dat echt wilt is dat niet zo moeilijk hoor. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:38

Vraag het de enkelspanrijders die dit jaar Uchgelen hebben overleefd....daar barstte het onweer verschrikkelijk los
Je kunt niets doen dan doorrijden en hopen dat alles gooed komt, jij zit veilig op rubberwielen en voor de rest moet je een engeltje op je schouder hebben
hou gewoon buienradar op je telefoon in de gaten, hierdoor ben je tegenwoordig toch eerder gewaarschuwd

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:40

Janouk inderdaad de buienradar goed in de gaten houden ! :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:22

door rijden en zorgen dat je thuis komt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:02

Echwel schreef:
Vraag het de enkelspanrijders die dit jaar Uchgelen hebben overleefd....daar barstte het onweer verschrikkelijk los

En enkele 2span rijders niet te vergeten!!

Daar was bovenstaande beschreven situatie bij sommige echt precies werkelijkheid.
Ik had zelf het geluk dat ik in het bos zat toen de onweer op zijn ergst was en dat wij het ergste puntje ook net gemist hebben.
Wat je moet doen? Ik zou het nog steeds niet weten.
We zijn toen de wedstrijd gewoon maar gestart, want we waren toch al zeiknat. De onweer was toen trouwens nog ver weg. Toen het dichterbij kwam, was het een kwestie van hopen dat je veilig thuis komt. Sumic heeft het traject af kunnen snijden, zodat ze eerder terug was, wij wisten deze truc niet en hebben gewoon de route gevolgd (wat moet je anders in een vreemd bos?).
Ik zou er niet voor kiezen om uit te spannen. Zolang hij voor de wagen staat heb ik meer controle dan aan de hand en ik zou kiezen voor de kortste weg naar huis.

Buienradar vertrouw ik voor geen cent. Dus die hoef je niet in de gaten te houden. Situatie Ugchelen:
Buienradar: Het gaat om 7 uur regenen
7 uur: lichte regen.
Buienradar: Het is om 9 uur droog
9 uur: onwijze stortregen.
Buienradar: Onweer gaat onderlangs waaien
10 uur: onweer komt dwars over ons heen en gaat weg, komt weer terug en blijft extra lang hangen voor de gezelligheid
Buienradar: Om 3 uur komt er nog veel ergere onweer aan dan vanmorgen
3 uur: stralende zon

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:58

zelf dit ook meegemaakt en ben door gereden wat moet ik anders? Zelf was ik ook bijna thuis en dat scheelt een hoor natuurlijk maar de kans is klein oke wel aanwezig maar uitspannen lijkt mij niet veiliger.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:27

Ik zou geloof ik al niet tever gaan als er onweer in de lucht hangt.
Maar als je geen keus heb of toelaat bent, idd maar gewoon door rijden.
Vaak hoor je het ook wel van een afstand, dan zou ik de snelste weg naar huis kiezen, zo snel mogelijk thuis zien te komen om het risico zo klein mogelijk te houden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:30

Onweer kun je inderdaad meestal van te voren wel aardig goed inschatten.
Als het me overvalt zoek ik toch de nabijheid van bomen (niet onder gaan staan) of huizen op.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:53

ik was nog nooit zo bang geweest dan in het bos tijdens ugchelen. Ik ga nooit meer rijden als er onweer op komst is, of het moet in de nabijheid zijn van de stal, zodat je op tijd terug kunt komen.
Toch voelde wij ons in het bos onder de bomen veiliger dan toen we een open vlakte doorkruisten. Dus mocht de situatie zich nog eens voordoen, dan zoeken we de bomen op en proberen we z.s.m. thuis te komen.
Ik snap nog steeds niet dat we toen gewoon gestart zijn, echt gekkenwerk! Ik noem dat echt de schuld van de buienradar, want die gaf precies aan wat Sjonniej zegt, daar vertrouw ik dus ook niet meer op.