[AR] Ervaring met v/d Mee sulky met beweegbare bomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Drunten1999

Ervaring met v/d Mee sulky met beweegbare bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 01:19

Heeft iemand ervaring met de sulky van vd Mee met beweegbare bomen?
Ze zien er prettig uit. Is dat werkelijk zo en ook voor de pony?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:33

Iemand bij mij op stal heeft er eentje. Ik heb mijn eigen paard er een paar keer voorgehad en ga nog regelmatig mee met hun.
Ik vind de wagen super rijden, erg fijn voor iemand die rugpatient is. En je kan er ook best mee raggen in de berm (dat is mijn ding namelijk). Ik vind hem ook behoorlijk stabiel.

http://www.youtube.com/watch?v=J2Na06aK_GA

Hier gingen we door een kuil die een halve meter diep was, 1 wiel in de kuil en de ander gewoon. We zijn niet gekapseisd(kwam ook door mijn super fjord die toch zeer goed luisterde!)

Nadeel vind ik het gewicht voor als je alleen wil rijden. En een ander nadeel daarbij is dat je dan ook weer zit met je balans.
Het bankje is makkelijk te verzetten naar voor en achter maar of dat genoeg is als je alleen wilt gaan rijden???
Wij zijn eigenlijk altijd met zijn 2en.

Drunten1999

Re: Ervaring met v/d Mee sulky met beweegbare bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:54

Cowgirl,
Je hebt er inderdaad een super fjord voor staan, wat is die goed afgericht zeg!
Wat bedoel je met het gewicht als je alleen wilt rijden?
Het zou voor mij voornamelijk gaan om te lessen in een bak en zo af en toe een buitenritje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:37

Een 2 wieler moet in balans hangen. Als er meer gewicht op de voorkant zit dan hangt hij in de lichtogen met als gevolg teveel druk op het schoftje. Ook zal de kar veel meer 'hobbelen' en dus oncomfortabel zitten. Idem als de wagen te zwaar is, dan kiept ie achterover.

De wagen moet neutraal in de licht ogen hangen en daarvoor kun je de zitting naar voor en achter schuiven. Ook het onderstel kun je naar voor en achter zetten. De laatste is wel een enorme klus.

Ik had voorheen ook een 2 wieler. Als we met zijn 2en erop zaten was hij in balans maar als ik alleen erop zat was hij dat niet en hing daardoor in de licht ogen en ik had geen ruimte meer om de wagen te verstellen. En omdat ik meer alleen reed dan met zijn 2en heb ik de kar verkocht.

op mijn youtube account staan nog meer filmpjes van het rijden met de wagen. Aan de filmpjes kun je ook al zien dat de wagen lekker stabiel is.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:39

ik snap echt totaal niet waar jullie het oover heben

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:57

Cowgirl schreef:
De wagen moet neutraal in de licht ogen hangen en daarvoor kun je de zitting naar voor en achter schuiven. Ook het onderstel kun je naar voor en achter zetten. De laatste is wel een enorme klus.

Dag Cowgirl en anderen,
Ik denk dat je antwoord ietwat kort door de bocht is.
Bij mijn Van der Mee tweewieler met onafhankelijk verende bomen was uitsluitend het bankje verstelbaar.
Bij de Van der Mee tweewieler van een kennis - met vaste bomen - is uitsluitend de as verstelbaar. Van mijn Cavalettie "speelgoed" tweewieleretje is uitsluitend het bankje verstelbaar.
Het is dus volgens mij van merk tot merk en van type tot type soms verschillend op welke manier de balans ingesteld kan worden.

Groet
Willem

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:33

sourih schreef:
ik snap echt totaal niet waar jullie het oover heben

Dag Sourih,

Je kunt een tweewieler vergelijken met een wip. Wippen gaat het leukst als de twee personen ongeveer even zwaar zijn. Als 1 van de twee zwaarder is, zou je toch leuk kunnen wippen als de zwaarste een stukje naar voren gaat zitten. Een andere mogelijkheid zou zijn om het draaipunt van de wip een stukje in de richting van de zwaarste te verschuiven. Dit is eigenlijk ook bij een tweewieler zo.
Je kunt dan het einde van de bomen vergelijken met 1 persoon op de wip en de koetsier met de andere.
Als je bij de wip allebei even zwaar bent, kan een derde met 1 vinger de wip omhoog en omlaag bewegen. Als de tweewieler in balans is, kan een persoon de bomen met 1 vinger omhoog houden, terwijl de koetsier op de bok zit. Als het niet zo is kun je dit corrigeren door het bankje of de as te verplaatsen. Misschien als je een tekeningetje maakt van een wip, en het draaipunt eens verlegd, dat het gelijk helemaal duidelijk is.

Willem

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:03

willemke schreef:
Cowgirl schreef:

Dag Cowgirl en anderen,
Ik denk dat je antwoord ietwat kort door de bocht is.
Bij mijn Van der Mee tweewieler met onafhankelijk verende bomen was uitsluitend het bankje verstelbaar.
Bij de Van der Mee tweewieler van een kennis - met vaste bomen - is uitsluitend de as verstelbaar. Van mijn Cavalettie "speelgoed" tweewieleretje is uitsluitend het bankje verstelbaar.
Het is dus volgens mij van merk tot merk en van type tot type soms verschillend op welke manier de balans ingesteld kan worden.

Groet
Willem

Ik zie niet in wat er kort door de bocht aan mijn antwoord is.
Ik ga uit van de wagen waar ik mee rijd en deze is zowel aan het onderstel te verplaatsten als aan het bankje. De wagen heeft ook onafhankelijk geveerde bomen en een bakje onder de zitting voor wat zooi en nog een paar niet standaard opties geloof ik.
Gezien deze 2 wielers geheel naar eigen wens te maken zijn zal het idd zo zijn dat het bij de ene wagen wel zo is en bij de andere niet.

1Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:37

Ik heb een Hans van der Mee 2 wieler, daar rijd ik veel alleen mee.
Mijn lieftallige echtgenoot heeft de glijstang van het bankje aangepast( naar achteren verplaatst) zo dat de wagen vrij hangt in de lichtogen.
Als we met z`n 2en zijn schuiven we wat naar voren.
als ik naar les ga hangen we hem op de standaard op de trailer en gaan!!
Ik heb er een paard van 1.72 voor lopen, dit gaat prima.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 08:31

@ 1Famke Hoe breed moet je trailer zijn om je wagentje daarop te kunnen hangen?

Morgen ook maar eens kijken op Paard & Koets. Ik hoop dat ze er ook zullen zijn.