[AR] menbewijs nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

menbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:14

sorry als hier al topics over zijn .. maar ik kon het niet vinden.

ik wil mijn shetlander voor de kar gaan beleren, en doe het dan alleen maar recreatief.
moet je dan ook nog een menwijs nodig hebben?

ik snapte het niet meer toen mijn kennis het wel had maar de eigenaar van mijn verzorg pony niet..

hoop dat het een beetje duidelijk is :o

alvast bedankt!

Keet

Re: menbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:16

Er zijn inderdaad heel veel topics over :)

Ik vind wel dat je een menbewijs nodig hebt :) dat geeft je een goede start voor het mennen. Je leert gelijk de verkeersregels, tuigkennis en het mennen zelf.
Daarnaast vind ik ook dat je niet zelf je shetlander moet gaan beleren, maar hier goede hulp voor moet zoeken of helemaal moet uitbesteden.
Veiligheid voor alles!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:19

bij mijn verzorg pony ben ik erg vaak met de kar geweest.
ik ''knoop'' ook niet meteen de kar erachter hoor ;)

ik krijg dus ook begelijding van mijn kennis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:20

sharontucker schreef:
bij mijn verzorg pony ben ik erg vaak met de kar geweest.
ik ''knoop'' ook niet meteen de kar erachter hoor ;)

ik krijg dus ook begelijding van mijn kennis.

Ik hoop dat je begelEIding krijgt bij het beleren inderdaad.
Maar toch is een menbewijs erg handig om de juiste verkeersregels en gedrag in het verkeer te leren :)
Want er gebeuren nog wel eens vreemde dingen op de weg en dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:29

o sorry begeleiding :') ben niet zo goed daarin oeps :')

oke bendankt!
dus het hoefd niet maar is wel verstandig?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:30

Het hoefT niet nee, maar is wel verstandig. Je bent dan ook gelijk WA verzekerd. Dus als je een ongeluk veroorzaakt, of schade, dan wordt de schade van de tegenpartij in ieder geval betaald.
Al behoor je wel een WA verzekering te hebben voor je paardjes :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:35

Het is niet verplicht nee, een cursus met goede theorie en praktijk zal ook voldoen hoor!

Verder staan de verkeersregels ook op het internet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:36

ZusJacobs schreef:
Het is niet verplicht nee, een cursus met goede theorie en praktijk zal ook voldoen hoor!

Verder staan de verkeersregels ook op het internet.

Dan kan je net zo goed gelijk een examen doen :) heb je die WA verzekering ook geregeld. 35 euro per 2 jaar :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:40

bedankt allebij!

ik zal even rondzoeken op het internet

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:23

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:24

bedankt!!

ik zal even kijken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:39

ik heb het zelf niet en zou ook niet wten waarom ik het wel nodig heb,ik heb thuis lessen door een meninstructeur die me alle leert en waar ik ook lessen mee gehad heb.bij mijn verzekering weten ze dat ik men en ben ik gewoon verzekerd zelfs in belgie en duitsland.

als je goede begelijding hebt vind ik het zeker niet nodig

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:51

Idd is het niet verplicht voor op de weg. Ik dacht dat er in de meeste natuurgebieden wel om gevraagd wordt. Maar voor een goed begin met mennen is het wel erg fijn. Je leert er veel van en voelt je een stuk zekerder. Natuurlijk kan je het ook met privélessen bij een goede instructeur doen, maar dan heb je aan het eind geen 'bewijs' in handen.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:12

opzichthelemaal niet nodig hoor als je maar iemand kent die er de eertse paar keren bij kan zijn en die t goed kan:D
voor de rest moet je wel oppassen dat het tuig goed past anders ga je met kar en al onderuit...

Veel plezier met toekomstig menne hè:D

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:27

ik vind het wel verstandig om een cursus te doen
alleen al voor de verzekering
geef een paar centen meer uit dan heb je zeker alles goed geregeld

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:35

Het is eigenlijk niet echt nodig. Ik vind een basiscursus (of gewoon regelmatig les van een gediplomeerde instructeur) echt een heel goed idee :j maar het examen is echt geldverspilling := . Het bewijs is maar in een paar natuurgebieden verplicht en de aan het bewijs verbonden WA verzekering betaald echt bijna nooit uit :n . Je mag volgens mij wel een keer gratis naar paard en koets :P

Maarja, aan het eind van de meeste basis cursussen doe je examen dus ik heb ook zo'n kaartje. Maar buiten dat gratis naar paard en koets heb ik er dus eigenlijk niets aan gehad en het examen was duurder dan een kaartje :Y).

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:00

tja echt nodig heb je het nu nog niet
maar let op straks word het wel verplicht en ik denk dat dan de prijzen van een curses flink omhoog gaan denken jullie niet

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:13

Ik heb laatst een keer de leidsels vast gehad en ben toch wel van plan dat papiertje te halen.
Ik krijg dan de gehele basis geleerd en heb er bewijs van. Dan kan ik ook zelf een keer de weg op. Ik vind het handig, je krijgt het lesmateriaal er bij, dus je kunt ook nog altijd teruglezen, dat kan na een gewone les niet...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:23

moniqueski schreef:
tja echt nodig heb je het nu nog niet
maar let op straks word het wel verplicht en ik denk dat dan de prijzen van een curses flink omhoog gaan denken jullie niet

Dat roepen ze al jaren. Is nog steeds niet zo :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:39

Slimke schreef:
Ik heb laatst een keer de leidsels vast gehad en ben toch wel van plan dat papiertje te halen.
Ik krijg dan de gehele basis geleerd en heb er bewijs van. Dan kan ik ook zelf een keer de weg op. Ik vind het handig, je krijgt het lesmateriaal er bij, dus je kunt ook nog altijd teruglezen, dat kan na een gewone les niet...

Naar mijn idee kan je na het koetsiersbewijs gehaald te hebben echt nog niet de weg op hoor, het is nog lang niet de hele basis. Dan mag/moet je wel een heel braaf paard hebben wil je na een les of 10 (want zo lang is de gemiddelde cursus) veilig de openbare weg op >;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:06

liedje89 schreef:
Slimke schreef:

Naar mijn idee kan je na het koetsiersbewijs gehaald te hebben echt nog niet de weg op hoor, het is nog lang niet de hele basis. Dan mag/moet je wel een heel braaf paard hebben wil je na een les of 10 (want zo lang is de gemiddelde cursus) veilig de openbare weg op >;)

Maar zonder het bewijs heb je helemaal niets ;)
Het is een goed begin!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:11

Het is idd niet verplicht, echter wordt je er nooit dommer van en je leert toch een aantal fijne technieken op de juiste manier.
Mocht je het mennen zo leuk gaan vinden zal je er soms toch tegen aan lopen dat er om gevraagd wordt en dan kan je het niet tonen en niet deelnemen wat toch jammer zou zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:16

Evelli schreef:
liedje89 schreef:

Maar zonder het bewijs heb je helemaal niets ;)
Het is een goed begin!

Tja bij gebrek aan parashute kan je ook met een paraplu uit het vliegtuig springen :roll:. Goed les is natuurlijk nooit onzin maar naar mijn idee werkt dat koetsiersbewijs alleen maar onkunde in de hand doordat mensen denken dat ze er met zo'n papiertje zijn :? . Je kan die 70 euro van dat examen echt beter gewoon uitgeven aan lessen :Y)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:25

Ik heb een hele cursus gevolgd met aan het einde het examen. Het is inderdaad nog steeds niet verplicht, ook een gewone WA verzekering is vaak voldoende om schade aan derden te betalen, vraag dit even na bij je verzekeringsmaatschappij (of die van je ouders). Maar het was een leuke, leerzame cursus. Mijn eigen paard was tevens lespaard en examenpaard, dus ook paard heeft er veel van geleerd. Ze was al min of meer bom-proof, maar nu heb ik nog meer vertrouwen in haar.
Overigens is er sprake van dat de examens gaan worden afgelegd door het CBR, Dan gaat het waarschijnlijk wel meer kosten dan het nu doet.