[AR] niet vooruit te branden, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

niet vooruit te branden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:29

Hallo,

Ik men met mijn shet, ik reed eerst bijna altijd in de wei, vond de weg op spannend en vooral omdat diesel nog wel is om wil draaien. Nu er een nieuw iemand op stal staat ben ik weer 3x met haar de straat op geweest met diesel! Hij was heel braaf maar behoorlijk sloom.
Hij reageert amper op mn stem en zweep, dwarrelt een beetje maar reageert niet lekker. Hij hoeft echt niet te scheuren maar beetje doorlopen is echt niet verkeerd. Zodra de stal in zicht is of we in de wei rijden is die lekker vlot. Maar buiten heeft die oog voor andere dingen behalve voor mij.
Hoe laat ik hem wat doorlopen zonder de hele tijd de zweep te moeten gebruiken waar die amper op reageert?
Bedankt! :)

Mastrootje

Re: niet vooruit te branden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:35

Blijkbaar kan die het wel want als de stal in zicht is kan die in eens flink doorlopen... Wat voor tikjes geef je met de zweep? Liever 1 goede dan 10 zachte zeggen ze vaak ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:43

Is het echt van 'tralalala ik zie véeeeeel interessantere dingen en ik luister dus gewoon niet meer' of merk je dat hij juist wat terughoudender wordt omdat hij het allemaal nog wat 'spannend' vind, dus meer onzekerheid?
Heeft hij oogkleppen op? Dat wil nog wel eens helpen namelijk, dat ze meer hun gedachten bij jou en bij het werk houden. Uiteraard, als hij dat niet (goed) gewend is, eerst daar flink mee oefenen alvorens hem voor de wagen te zetten met oogkleppen.

Daarnaast idd goed consequent gebruik maken van de zweep; niet constant aan'tikken', maar als je bijv. een overgang van stap naar draf wil maken, geef je eerst het stemcommando, reageert hij niet, stemcommando wat 'bozer' roepen tegelijkertijd met een tik. Geen tikje, hij mag het best een beetje voelen.

Niet reageren = meteen ingrijpen. Door daar flink consequent in te zijn, maak je ze weer goed en snel aan de hulpen.

En wat ook nog wel eens wil helpen, ook en voornamelijk bij onzekere paarden, is af en toe eens een galopje trekken. Wel als jij dat aandurft en als je paard er ook klaar voor is. Zo heb ik mijn (toen nog) onzekere Welsh A merrie er door heen gekregen. En dan steeds een tandje harder in galop laten gaan.
Tot ik zoveel vertrouwen er in had, en zij in mij, dat ik het aandurfde om haar op een mooi stuk brede zandweg eens écht goed te laten gaan. Leek wel alsof ze vleugels kreeg, en ze vond het práchtig! Heeft even wat aanmoediging gekost (flink enthousiast roepen/opjutten met een hoge stem en belonen) maar dat had ze echt even nodig; sindsdien liep ze meteen stuk zekerder, was minder onzeker en durfde toen ook gewoon lekker in stap/draf door te lopen, toen begon voor haar pas de échte lol zeg maar :)

Hoe reageert hij in de bak op je stem- en zweephulpen? Het is zowiezo niet verkeerd om daar eens wat verder op te trainen, zodat ze echt scherp aan de hulpen staan. Is alleen maar heel fijn :j

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:05

Het lijkt serieus of die gewoon een middelvinger naar me op steekt. Hij vind het buiten heel leuk en is liever lui dan moe. Hij heeft zn oortjes erop, kijkt beetje om zich heen, negeert mij eigenlijk volkome, hij is makkelijk te sturen en te remmen maar vooruit dus niet. In de wei/bak reageert hij goed, hij is de stemhulpen gewend ook van het longeren, hij loopt in de wei ook lekker actief. Als je beetje opjut met stem gaat die gelijk lekker draven of galoperen, dan wilt die ook best lekker hard. We hebbdn super grote wei waar we in kunnen rijden. Ik rijd nu voornamelijk door woonwijken, dan kan ik niet galoperen natuurlijk! Wil wel binnenkort naar het bos, kijken of die daar beetje actief word.
Eerst stem, dan zacht tikje. Kan hem ook best zwieper geven maar versnelt hij 3 pasjes en gaat weer naar zn oude tempo..
Ook opjutten met stem en zwiepen met zweep laat hem koud. Terwijl hij daar in de wei wel gewoon op reageert.

Ik rijd zonder oogkleppen, eerst met maar dan schrok hij overal vanomdat hij stressde als hij iets hoorde maar niet zag. Dus met oogkleppen is ook niet echt een optie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:17

Tsja er zit natuurlijk wel verschil in 'zacht tikje' en echt eens goed doorkomen als in 'zeg HALLLO!!!! HIERRRRR BEN IK JA?!'.
Persoonlijk, als ze echt niet meer (goed) op mij reageren ga ik dan een stuk duidelijker communiceren. Ik blijf het niet vragen.
1x 'vragen' dmv. stemcommando. Geen (voldoende/tijdige) reactie? Eens een keer flínk goed inkomen, mag 'ie best wel eens van schrikken, let maar op, daarna zal hij vaak meteen een stuk scherper aan de hulpen staan.

Mijn Welsh A merrie heeft daar ook wel eens een handje van. 1x goed inkomen met stem + zweep en mevrouw is dan weer voor de rest v/d rit goed 'wakker geschud'.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:19

Zo te horen neemt hij je inderdaad gigantisch in de maling, want als hij de stal ziet (of ruikt :P ) is hij wel vlot.
Probeer het eens om te draaien. Hij mag beslist niet vlot naar stal, maar moet vlot vertrekken. En rustig terugstappen.

En wees heel streng, desnoods op een zondagochtend of op een tijdstip dat niemand op straat is hij moet direct en onmiddelllijk voor je stem vertrekken. Dat is ook in het kader van je eigen veiligheid heel belangrijk (ik ben er zelf altijd erg streng is, voorwaarts, of 'kom' is vooruit en wel onmiddellijk).
Dus reageert hij niet direct dan direct een (flinke) aanwijzing met je zweep.
Zakt hij ook maar 1/10 af in zijn beweging direct weer vriendelijk 'kom' of 'voorwaarts', gewoon uitspreken en geen reactie ~~}>
Klinkt erg onvriendelijk maar schreeuwen of steeds enthousiastere aanwijzingen schiet je niets mee op, hij moet gewoon op een normale aanwijzing een normale (is vlot voorwaartse) reactie laten zien.
Anders blijft er in geval van nood of als je eens vlot door wilt trekken geen 'versnelling' meer over zeg maar en je wordt er doodmoe & chagarijnig van :+

Succes. Ik hou er totaal niet van van die slome dienders en die van mij zijn dus .... vaak erg enthousiast haha.
Kijk ook naar je eigen houding. En dat begint al bij het uit de wei/stal/paddock halen. Hij moet vlot meelopen, stap-stap-stap en geen sleep-sleep-sleep. Dus in alles actief.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:24

Dankjullie!
Hij is verder dus normaal helemaal niet sloom haha. Laatst aan de fiets had did nog vreselijke praatjes en nu denkt die, zoek het uit! Hij mocht vandaag ook absoluut niet snel terug naar huis maar gewoon noemaal tempo.
Ik vind het ook ronduit irritant dat hij zo sloom doet, want hij kan het gewoon! De volgende ga ik hem echt even wakker schudden!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:26

Hoe lief ze er soms uitzien, soms zijn het gewoon monsters :+ O:)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:30

Haha diesel kan flink schijnheilig zijn. Bijvoorbeeld met les kindjes, de eerste 3x is het een mak schaap en iedereen ahh wat lief en dan begint het gezeur met klieren. Het is een leuke pony maar nogal een eigen wil hihi!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:16

Je begint zelf al over het bos ingaan..... doen!

Mijn merrie is er ook zo eentje die het liefst fluitend *2 vingers in de neus* door het leven gaat :) . Stapje harder is er niet bij, ze vindt alles wel prima, wel leuk, zolang ze er maar niet teveel moeite voor moet doen. Doet eigenlijk ontzettend haar best, maar alles binnen de lijntjes kleurend:
- gaan we stappen? "Prima".
- Drafje doen? "Als jij dat wil, prima, drafje".
- Galop? "Ook goed, doen we toch een handgalopje...."

Nu heb ik elke week les in het bos, en zijn we mijn merrie toch wel aan het prikkelen: "waar liggen je interesses, meis? Vindt je het stoer om eens een bergje op te trekken 8-) ? Bergje-af een keer galopperen ipv voorzichtig met de rem erop, is dat spannend := ? Een keer lekker moeilijk doen, rechtsomkeerd, linksomkeerd, tussen heule smalle poortjes door, expres de plassen opzoeken?"
Oftewel, uitzoeken waar de adrenaline van omhoog gaat.

Ik moet wel eerlijk zijn: zonder instructeur erbij doe ik dit niet hoor :o , maar ik zie de pony zolangzamerhand wél veranderen! Zowel voor de koets als bijv. bij het longeren. Volgende stap zal zijn dat we iets aan haar dieet gaan veranderen, kijken of ze daar ook nog iets meer "vuur" door krijgt, maar eerst willen we de interessegebieden verkennen.

Ik zie overigens ook wel een nadeel verschijnen: ben benieuwd of ik mijn beginnend rijdende kinderen er over een tijdje nog wel op kan zetten :x Y;(

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:31

gem schreef:
Mijn merrie is er ook zo eentje die het liefst fluitend *2 vingers in de neus* door het leven gaat :) . Stapje harder is er niet bij, ze vindt alles wel prima, wel leuk, zolang ze er maar niet teveel moeite voor moet doen. Doet eigenlijk ontzettend haar best, maar alles binnen de lijntjes kleurend:
- gaan we stappen? "Prima".
- Drafje doen? "Als jij dat wil, prima, drafje".
- Galop? "Ook goed, doen we toch een handgalopje...."

Nu dacht ik dat je het over mijn merrie had, ze is precis zoals je jouw merrie beschrijft.
De pit moet ik ook eens op gaan zoeken ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:35

Uitdagingen bieden, prikkelen, werkt idd heel goed :) Mijn Welsh merrie kende nog geen vaardigheid en pionnetjes rijden, maar na 1x rustig te zijn begonnen en vervolgens een paar keer er vol gas doorheen, gaat de kop er wel op hoor, als ze ook maar pionnetjes ziet! Ze is dan heerlijk enthousiast en 'pittig', maar wordt niet echt heet of vervelend. Ze vind het echt fantastisch leuk om te doen.

TS: dat soort dingen zou je ook kunnen uitproberen.

Ben mijn Welsh merrie nu ook wat meer uitdagingen aan het bieden op rit; ik train voornamelijk buiten in de bossen e.d. en het 'recht toe recht aan' rijden met af en toe een stukje crossen kent ze nu wel, is de spanning een beetje vanaf. Dus pak ik ook gerust eens wat boompjes mee in het bos á la marathon-training, of doe m'n best om haar, ookal zijn we niet gericht dressuur aan het trainen op dat moment, zo goed mogelijk met correcte stelling en buiging door de bocht te krijgen.

Daarnaast, veel (schijn)overgangen rijden, werkt ook erg goed om ze scherper aan de hulpen te krijgen. En daarbij dus weer consequent zijn met stem en anders meteen stem + zweep.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:45

Bedankt weer! :)

Ik ga zo snel mogelijk is naar het bos!
Pionnetjes vind die meestal wel leuk!
Joyce, ik vind het echt heel knap wat jij allemaal met Roos doet terwijl ze nog helemaal niet lang voor de kar staat.
Diesel is nogal vreselijk ondeugend, het is 3 kwartjaar alleen maar ellende geweest. Hij was beginnend natuurlijk & ik ook. Nu gaat het eindelijk goed dus ben al heel blij met wat we nu bereikt hebben & nu alleen het buiten rijden nog lekker oefenen. Ik ben buiten niet zo heel zeker door ongeluk met andere pony en diesel is buiten heel fel ( geweest ) met omdraaien en niet te stoppen zijn, we moeten allebei oefenen en trainen en vertrouwen krijgen natuurlijk!
:)

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:29

Hihi eigenwijze shetjes ook, naar huis wel hard kunnen lopen maar van huis weg oh maar...ik ken het...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:20

Wij doen ook van alles en nog wat met Bente & ook met Snuit trouwens. Pionnetjes, waterbak, hindernissen, dressuren, rondjes buiten. Longeren en rijden. Nu kun je dat niet met een kleine pony doen (rijden zelf dan) maar longeren wel natuurlijk.
Veel afwisseling en ze daardoor ook dapper & vrolijk maken. Tja, het voorwaartse hoef ik me niet bezorgd over te maken maar goed kan ook wel komen omdat we standaard eigenlijk al zoveel afwisseling doen weet ik niet hoor.
Denk dat het ook met afstamming / geaardheid van paardje te maken heeft. In Bente zit veel hackney in, dat loopt 'vanzelf' zeg maar. Onze pony is welsh en is ook een 'echte' welsh, niet kapot te krijgen (en niet opgeven).

Moet zeggen dat dat ook wel eens erg vermoeiend is hoor. Als ze het tegen je gaan gebruiken ben je nergens meer. Gelukkig doen ze dat (vrijwel O:) ) nooit :x

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:00

Zou je hem eerst niet even flink af laten vallen en daarna conditie gaan trainen? Je kan niet van hem verwachten dat ie goed kan lopen als ie zoveel gewicht mee moet sjouwen. Ga eerst eens lekker 5x per week met hem aan de gang en zet hem op dieet.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:23

Sappos schreef:
Zou je hem eerst niet even flink af laten vallen en daarna conditie gaan trainen? Je kan niet van hem verwachten dat ie goed kan lopen als ie zoveel gewicht mee moet sjouwen. Ga eerst eens lekker 5x per week met hem aan de gang en zet hem op dieet.

Dierenarts is geweest, hij staat op dieet en is zelfs al binnen 2,5 week afgevallen ( uiteraard doen we dit in overleg met mensen die er verstand van hebben ( dierenarts etc ) en hij moet rustig aan afvallen! )
Hij heeft altijd goed gelopen hoor, ook met die kilo's, hij loopt me gewoon in de zeik te nemen!
Ik weet dat hij te dik is maar dit is niet te reden dat hij niet goed kan lopen! Ik kan namelijk wel het verschil zien tussen sloom omdat hij gewoon te vet is om te lopen of sloom omdat hij gewoon zijn eigen zin wilt hebben! :)

Vandaag lekker in de wei gereden, hij was gewoon lekker vlot zoals altijd. Hij staat beetje troontreedend met zijn voor hoefjes en de hoefsmid moest er een extra stukje afhalen dus hij mag niet veel op de weg voor de zekerheid! Hij heeft verder gelukkig wel harde hoefjes. Ik denk dat het dus echt ligt aan dat hij op straat veel meer afgeleid is omdat hij dat niet zo vaak doet! :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:34

Vandaag naar het bos geweest, behoorlijke tijd gereden! Op de stukken dat we achter de andere paardjes van stal reden gedroeg hij zich nogal debiel, drammen & gek doen. De andere stukken dat we een ander pad namen omdat de ruiterpaden heeel zwaar waren,liep hij ontspannen maar was makkelijk voorwaarts te krijgen. Morgen weer naar het bos, nu zonder andere paardjes omdat dat toch blijkbaar iets te veel van het goede is & hij moet eerst even alleen aan het bos gewend zijn zeg maar!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:57

Mijn tum is er ook zo een en dat is natuurlijk erg vervelend, ik kreeg uiteindelijk via bokt de tip door met mijn zweep en pion en een balletje te proberen om met het touwtje van je zweep met 1 zwiep het balletje eraf te tikken. Hierdoor leer je het verfijnen van een goede rakende tik. Ik heb gemerkt dat hij hier goed op reageert. misschien dat dit ook bij jou helpt?

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:13

Gewoon duidelijk laten merken: IK ben hier!!
Een flinke tik is echt beter dan veel zachte.
Mijn paard is boos op de zweep dus bij hem gebruik ik me sporen maar dat word lastig voor jou.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:29

Vandaag weer naar het bos geweest, hij was lekker wakker & lief. Reageerde goed op zweep etc!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:34

Fijn dat het lekker ging!

En hem nu in de gaten houden hoor, echt streng blijven, als hij even afzakt, hoppa, erbij. En dan (normale stem) geen reactie direct ~~}> , zul je zien, straks vliegt hij voorwaarts op je stem ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:41

Pfff, vd week 3x gereden, gewoon in een groteee wei. Hij was echt sloom, pas na 3x met de stem & zweep er bij ging hij in een sukkeldrafje, mn stem negeert hij, zweep ook, ik ben duidelijk met beide maar hij sjokt maar beetje. Galop is er al helemaal niet uit te krijgen, paar pasjes en weer terug vallen. Ik loop hem aan te moedigen, streng te zijn, flinke tik te geven, probeer enthausiast te maken, maar hij blijft sloom maar wel heel vrolijk kijken. Na 20 minuten zit ik dood moe op de kar en hij sjokt maar beetje door. Zondag even pionnetjes neerzetten, heeft iemand nog leuk pacour?
Heeft iemand nog meer tips? Met longeren & ohz met meisje is hij niet sloom maar gewoin normaal, hij loopt me volgensmij vreselijk in de zeik te nemen, ik wil hem ook niet de hele tijd hoeven slaan..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:44

Zit hij dik in zijn haar? Het was vandaag echt weer stuk warmer dan vorige week he. Kan zijn dat hij zijn warmte niet goed kwijt kan en dus, heel verstandig van hem, beetje blijft rondsukkelen?

Niet dat hij dan niet kan/mag lopen, maar even zoekend naar verklaring :7

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:53

Hij zit al behoorlijk dik in zn vacht, maar hem wel vandaag pas savonds gereden. ik liet hem weer in de wei & hij gaat eerst even 5 minuten rond springen, dus of het daar aan ligt? van de weej was het best koud en precies zelfde verhaal. ik wil hem liever niet scheren... zou het kwaad kunnen om streepje op zn borst en klein stukje half en eventueel onder zn staart zn kont zeg maar een beetje weg te scheren, of moet die dan ook een deken op? Hij staat swinters overdag buiteb en meestal snachts binnen!