[AR] Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 11:31

Ik heb sinds aan aantal maanden me eigen shetlander :D
Ik wil met hem gaan mennen en de kleine beginselen zijn er al (lange lijnen).
Nu kijk ik rond voor tuig en een wagen en wat tuig betreft ben ik nogal kieskeurig :+
Ik wil bruin tuig, maar niet té bruin en ook niet te licht.
Mijn oog viel hierop en vind het super mooi!
Nou is mij dat tuig wel een beetje afgeraden.
Wat vinden jullie van dit tuig (als het niks is moet ik dat van meerdere mensen horen, ben soms een beetje eigenwijs :+)

Afbeelding

Daarnaast de kar, ik twijfel tussen een sulky en een vierwieler.
Ik heb iig besloten met een simpele kar te beginnen en later kan er dan een luxere kommen als ik het nog steeds leuk vind.
Maar wat is na beter een 4 of een 2 wieler?
Is dit een geschikte wagen? Ik vind hem mooi alleen de banden lijken me niet ideaal? Kunnen er nog andere banden onder gezet worden? (of is dat een stomme vraag?) Kan er nog een rem op gezet worden?

Dit is de kar die ik op het oog heb; KLIK!

Het duurt allemaal nog even want heb zelf eigenlijk nauwlijks evaring met mennen en ga me daarom eerst verdiepen in het eea en wil eerst lessen gaan volgen of een koetsierbewijs halen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:38

persoonlijk vind ik dat enge wiebelwagentjes...
trekt zwaar voor je shet door de kruiwagenbandjes, en andere nieuwe wielen is duurder als een degelijker ander wagentje...
dus daar zou ik zelf niet aan beginnen.

voor een shetlander is een 2 wielerwagentje die goed in balans is een heel fijne optie, misschien kun je eens bij HCA in klarenbeek informeren , als je 100,- meer uitgeeft dan die 500,= voor de getoonde 4 wieler heb je een nieuwe tweewieler voor shetlanders...

InezFlip

Re: Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:02

Dat klopt, maar omdat ik twijfel tussen een 2 en een 4 wieler weet ik het dus nog niet helemaal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:10

Tuig lijkt er zo goed uit te zien.
Wagen zou ik niet doen. Zwaartepunt ligt hoog, zware brede banden.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:30

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:47

Oke dat is leuk om te horen, fijn ook de foto's erbij! Het is een wagen om mee te beginnen dus het hoeft niet perfect te zijn (iig niet storend voor me pony).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:52

Om te beginnen, kun je je daar volgens mij prima mee redden. 2 wieler zou ik niet doen. Dat komt zo precies met de balans. Anders schud je enorm door elkaar.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:09

Hca maakt ook hele leuke 2 zitters
hier de mijne.
Ik ben ook beginner en begin en eindig ook met deze, zit super.
Het tuig wat je laat zien had ik volgens mij ook, die had ik bij het karretje gekregen.
Maar die scheurde al bij het hoofdstel, had ook al een nieuwe besteld van ideal (een kunststof)
dit is mijn nieuwe outfit.
Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:12

Hier ook zo'n wagentje gehad, super fijn dingetje om mee te beginnen hoor! Tuig is ook prima om mee te beginnen! Als je uiteindelijk verder wilt en meer kun je kijken naar meer A/B kwaliteit!

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:12

Het tuig ziet er goed uit, maar om het goed te kunnen beoordelen moet je het eigenlijk in handen hebben. Wat is het merk/waar komt hij vandaan?
Als ik het karretje goed bekijk heeft het twee minpunten, ik zie geen evring. En inderdaad maken die bandjes de kar zwaar om te trekken.
Ik weet niet wat je budget is maar een goede vierwieler met vering zou ik naar gaan zoeken!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:13

Het wagentje ken ik niet, het tuig heb ik gehad in het zwart.
Prima tuig om zo mee te mennen, voor het normale werk kan je er best mee uit de voeten.

Hca zijn ook prima ( en vooral stevige ! ) wagentjes :j
Heb zelf een 1 zitter ervan.

Zal wel even kijken of ik een foto van beide heb op de pony.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:13

sas27 schreef:
Het tuig ziet er goed uit, maar om het goed te kunnen beoordelen moet je het eigenlijk in handen hebben. Wat is het merk/waar komt hij vandaan?

Tuig is van HB

Zie dat het tuig iets anders is dan mijne.
Ik had er een voorgevormd borsttuig bij, wat bij mijn pony niet fijn zat.
http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... 5_W-FV.jpg
Laatst bijgewerkt door Happinez op 09-10-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:16

sas27 schreef:
Als ik het karretje goed bekijk heeft het twee minpunten, ik zie geen evring. En inderdaad maken die bandjes de kar zwaar om te trekken.
Ik weet niet wat je budget is maar een goede vierwieler met vering zou ik naar gaan zoeken!

Lijkt zwaar te trekken, valt reuze mee. Is geen wagen om door mul zand te gaan (dan blijven er maar weinig licht..) Bos gaat prima met zo'n ding en verder lekker over gras en straten kan ook prima.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:21

Happinez schreef:
sas27 schreef:

Tuig is van HB

Zie dat het tuig iets anders is dan mijne.
Ik had er een voorgevormd borsttuig bij, wat bij mijn pony niet fijn zat.
http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... 5_W-FV.jpg

wat gaaf die kleur wielen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:23

vriendin heeft ook zo'n karretje gehad. Reed prima. Nu heeft ze 2 span en een echte marathon
wagen gekocht. Maar voor een ritje over de weg is het wel een fijn wagentje. Tuig ziet er ook wel netjes uit
zo van de foto. Niet zo ielig (dunne riempjes).

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:35

Hallo Iney,

Dat wagentje is SUPER! Ik heb hem ook en rij er dressuur en vaardigheidswedstrijden mee met mijn appaloosapony van 1 meter.
Het karretje trekt juist super licht en helemaal niet zwaar, dus diegene die dit beweert in dit topic roept wat zonder er ervaring mee te hebben. Daarnaast is het hoogtepunt geen bezwaar, aangezien je precies tussen de 4 wielen en de draaicirkel van de boom in zit, en dat is perfect voor de balans. Ik kan er vol gas mee galopperen op de vaardigheidswedstrijden en ondanks dat de wagen smal is, is het nog nooit twijfelachtig geweest dat het om zou gaan. Afgelopen zaterdag nog weer 1e prijs gehaald in de M-vaardigheid. *\o/*
De bandjes trekken goed over de straat en over het gras. Ik heb zelfs een keer een wedstrijd gestart in een binnenbak waar iedereen klaagde dat de zandbodem zo zwaar was en de wielen er dus in zakten en het erg zwaar trok. Echter juist door mijn dikkere banden bleef mijn wagentje er juist lekker overheen rollen zonder er een diep spoor in te trekken! +:)+
Voor mij was het ook mijn beginnerswagen maar ik heb hem nog steeds gehouden omdat hij zo goed bevalt. Voordeel is ook dat ik het wagentje in mijn 1 1/2 paards trailer kan zetten voorin, en dan passen er nog 2 ponies achter, klep dicht en rijden maar. Superhandig dus als je op concours gaat, want dan kan alles in 1x mee. (Helaas zijn de regels aangepast per 2013, dan mag er in de wedstrijden niet meer gestart worden met een wagentje smaller dan 1.10 m.). Ik heb inmiddels een marathonwagen voor als het zover is in 2013, echter ik houdt dit wagentje erbij, voor de trainingen en mee naar de menles. Ook voor het beleren gebruik ik het.
Dus ik zou zeggen: KOPEN, je zult er heel veel plezier van hebben! :j
Het tuig lijkt me ook prima om mee te beginnen. Ik heb zelf een nieuw tuig gekocht, maar echt goedkoop (€125,-), omdat ik eerst met mennen wilde beginnen en proberen, om te zien of ik het wel leuk vond en zou blijven vinden. Nou, mennen is super kan ik je zeggen, als je er aan begint wil je steeds meer en beter :P :D Dus ik ben nu aan het kijken voor een ander, kwalitatief beter tuig, maar ik heb me er prima mee gered en rij er nog steeds mee. Ook voor het beleren handig om dan niet je allerbeste tuig te gebruiken :Y)
Heel veel succes er mee, en vooral erg veel plezier toegewenst met het mennen voor als het zover is! :))

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:41

ik heb precies het zelde wagentje en ben er super te vreden over alleen heb ik er een dubbelspan shetten voor dus bij mij trekt hij niet zwaar

Afbeelding

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:53

ik weet dezelfde wagen te koop voor 375:) dan moet je me ff pb-en

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:14

Ik heb het zelfde wagentje zelf ook eens gereden en vond het eerlijk gezegd niets..... Niet stabiel, hoog zwaartepunt en kleine kruiwagenwieltjes.
Ik vond hem toch wel behoorlijk zwaarder te trekken dan een wagen met grotere wielen. Kleine wieltjes (helemaal van die kruiwagenwieltjes) geven vaak nou eenmaal meer rolweerstand dan wat grotere wielen.

Banden kun je altijd verwisselen, zolang je maar dezelfde maat/type koopt. Denk dat je de wielen bedoeld in z'n geheel. Dat is lastig, want dan moet het bevestigingspunt e.d. ook helemaal veranderd worden; je kan niet zomaar andere wielen onder een wagen zetten, dan moet je de rest ook helemaal aanpassen..... Dus zo heel simpel is dat niet echt.

Daarnaast vind ik het comfort van de menner niet prettig; menigeen zit met z'n knieen zo ongeveer in z'n nek.

Ik zou dan eerder kiezen voor een mooie HCA sulky (evt. met bankje) die zijn ook prima betaalbaar :j

Tuig is prachtig, maar zoals gezegd zou je toch écht even moeten informeren of de riemen v/d lichtogen door het schoftje heen kunnen bewegen, of vast zitten. Dit is heel belangrijk, want als die vast zitten kan je het niet gebruiken om met een sulky te rijden, dan moeten ze nl. kunnen bewegen.
De doorlopende, vaste strengen zijn erg mooi, maar het is de vraag of je dit wil en of het handig is. Uiteinde v/d strengen is niet te zien, maar het is zeker wel aan te raden om strengen met D-ringen aan het uiteinde te nemen, ipv. stropstrengen, zodat je met paniekhaken kan rijden. Als het wel stropstrengen zijn, kan je die zelf ombouwen naar strengen die met paniekhaken te rijden zijn.

Ik vind de nekriem v/h borsttuig wel wat smalletjes en iel, maar is op de foto lastig te zien.

Al met al; ga het tuig eens in het echt bekijken, voel hoe het leer is, hoe sterk alles is etc.

Het is wel jammer dat dit een concourstuigje is, die dus idd van die smalle nekriemen en strengen hebben. De strengen en andere belangrijke onderdelen zijn dan ook niet doorstikt met nylon. Met name voor de strengen zou dat wel heel fijn zijn geweest, de strengen krijgen soms behoorlijk wat te verduren en dan kan je altijd nog beter wat dikkere, bredere strengen hebben doorstikt met nylon (haast niet kapot te krijgen) dan zulke dunne riempjes ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:30

geen ervaring met deze hca sulky's.ik weet wel dat veel mensen hier goed over te spreken zijn,zelf heb ik met de sulky caveletti gereden hier was ik ook tevreden mee goed af te stellen en ook zeer stevig want ik heb daar flinke bospaden op en af mee gereden over boom wortels en alles.
zelf zou ik als ik een klein budget had voor een sulky kijken,ook omdat deze vaak heel licht zijn makelijk trekken en je kan er maar met zijn 2en op dus kan nooit te zwaar worden voor je maatje.tuig ziet netjes uit op de foto.ik weet natuurlijk de prijs er niet van,dus anders misschien kijken voor een mooi 2de hands tuig.succes.zelf zou ik de 4wieler niet kopen omdat er geen rem op zit en dikke bandjes heeft maar ik woon in zuid limburg.verder zijn hier genoeg mensen die wel te spreken zijn van de wagen,misschien kun je bij hun de wagen eens gaan uit proberen voor je gaat kopen.

op de foto lijkt het of de hca sulky ook niet goed in evenwicht is en op het schoftje hangt(ik kan het mis hebben).
jecco_ellen schreef:
Hca maakt ook hele leuke 2 zitters
hier de mijne.
Ik ben ook beginner en begin en eindig ook met deze, zit super.
Het tuig wat je laat zien had ik volgens mij ook, die had ik bij het karretje gekregen.
Maar die scheurde al bij het hoofdstel, had ook al een nieuwe besteld van ideal (een kunststof)
dit is mijn nieuwe outfit.
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:48

Ik zou idd ook eerder een goed 2dehands (merk)tuig kopen, bijv. Ideal. Zal dan misschien wel zwart zijn, maargoed het is toch nog voor 'het begin', en TS wil dan nog niet te veel geld uitgeven, dus dan moet je soms ook concessies doen op 'het plaatje'. Met verder sparen kan je dan altijd nog een mooi bruin tuig kopen, maar persoonlijk zou ik voor het bedrag wat TS wil uitgeven eerder een mooi 2dehands (ideal) tuigje kopen, want dat kan héel goed voor die prijs, ipv. er een 'minder' nieuw tuigje voor kopen.

De HCA sulky's zijn perfect in balans te verstellen, nog een heel stuk makkelijker dan de sulky pirouette/passage, maar de HCA's horen vrijwel allemaal iets achterover te hellen, júist omdat ze dan goed in balans zijn.

Het lijkt alsof ze niet comfortabel rijden, maar het rijdt juist echt heerlijk. Heb zelf een niet al te beste rug maar op een HCA voel ik me fantastisch.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:58

hier een ideal luxe marathon ik vind de vr.prijs nog wat hoog maar je kunt een bod uit brengen http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... ind=6&fs=1

ik heb pas een mooi bruin clever tuig gekocht voor een prijs van 150,- dus ze zijn te vinden,zelf was ik eigenlijk opzoek naar een webtech maat shet,maar zo lang ik mijn shet nog moet beleren is dit een super goed tuig,maar kan dan alleen enkel span rijden

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:16

ik zou eerder voor zoiets gaan http://link.marktplaats.nl/489828760
nylon versterkt, doorlopende draagriem, net tuigje en voor een leuke prijs
en niet zo heel ver weg, want of het past is nog een 2de. dat is het nadeel als je via internet besteld.
Ik heb toen der tijd de pony's mee genomen en ben bij de ruitersportzaak gaan passen. Het viel toen nog best tegen wat er allemaal pastte

wagentje is ook niet helemaal mijn ding. geen rem, geen vering, kleine bandjes..
ik zou dan inderdaad nog eerder voor een HCA gaan, eventueel met bankje. misschien heb je nog ambities om bij de plaatselijke menvereniging te gaan (lekker dichtbij), dan is een licht wagentje wel erg fijn in de binnenbak hoor. De bodem is wel erg mooi, maar sowieso als je dressuurmatig traint heb ik ze graag op hun eigen benen lopen en niet dat ze continu in het bortstuig moeten hangen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:13

Ik vroeg me al af waar de Ideal liefhebbers bleven :D
Ik erger mij er soms weleens aan dat sommige mensen voorbij gaan aan het feit dat ideal snel slijtage vertoont aan borstbladen. Ik weet van sommige professionele menners dat ze liever een india tuig hebben dan een van ideal. Dit ivm. snelle slijtage.
Ook heb ik gesproken met een van de grotere tuigenhandelaren van Nederland die flauw werdt van de losse borsten die hij moest vervangen vanwege de vele klachten.

Kijk gewoon naar wat je wil. Ideal is een goed tuig maar heeft ook zeker zijn problemen. Wil je een paar keer in de week inspannen voor een leuk ritje over de straat en eventueel eens een keer wat ruiger door het bos kun je prima toe met een zogenaamd 'india- tuig'. Wil je fanatieker bezig, geef dan een keer goed geld uit aan een tuig.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:21

ik kan alleen maar zegen over wat ik weet.ik heb een webtechtuig 2 span en echt geen problemen met het tuig(ik heb wel onderlegers er op,maar heb ik bij alle tuig).ook heb ik nu dus een clever voor een mooie prijs en een merkloos van goed leer waar ik super tevreden ben.de laatste 2 heb ik voor 150,- per stuk gekocht.en ben er erg blij mee.
de inda tuigen die jij zegt zijn vaak ook best duur,ik weet niet wat het tuig dat ts zegt eigenlijk moet kosten,zou dat wel eens willen weten anders via pb.
ook heb ik als eerste tuig voor mijn shet het india tuig gehad dat geloof ik 90,- kost dat is het shettuig met touwstrengen,ik was hier ook best tevreden mee nooit problemen gehad en voor 1 x per week is dit prima.maar ideal vind ik ook een zeer mooie tuig en wat ik al zeg nooit problemen mee gehad
uryanne schreef:
Ik vroeg me al af waar de Ideal liefhebbers bleven :D
Ik erger mij er soms weleens aan dat sommige mensen voorbij gaan aan het feit dat ideal snel slijtage vertoont aan borstbladen. Ik weet van sommige professionele menners dat ze liever een india tuig hebben dan een van ideal. Dit ivm. snelle slijtage.
Ook heb ik gesproken met een van de grotere tuigenhandelaren van Nederland die flauw werdt van de losse borsten die hij moest vervangen vanwege de vele klachten.

Kijk gewoon naar wat je wil. Ideal is een goed tuig maar heeft ook zeker zijn problemen. Wil je een paar keer in de week inspannen voor een leuk ritje over de straat en eventueel eens een keer wat ruiger door het bos kun je prima toe met een zogenaamd 'india- tuig'. Wil je fanatieker bezig, geef dan een keer goed geld uit aan een tuig.