[AR] Leren mennen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Leren mennen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:00

Hoi Bokkers,

Zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik wil leren mennen :D
Ik heb een E-pony(draver) die enkele jaren geleden voor de sulky heeft gelopen, voor haar waarschijnlijk allemaal niet zo vreemd.

Baasje daarin tegen is een echte leek :o
Pony is erg braaf en verkeersmak, genoeg oefenruimte hier en een kar te leen dus het begin is er.
Nu nog opzoek naar een tuig (en bitloos men hoofdstel) en een instructeur aan huis (als die er zijn)

Wie kan me wegwijs maken in de men-wereld?
(de do's en don'ts, voorbereidend werk, aanbeveling voor een instructeur of tuig, etc.)

LadyMadonna

Re: Leren mennen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:04

De draf en rensport is iets héél anders dan de mensport.
Wat zou je willen? Recreatief door de polder hobbelen? Serieus trainen? Wedstrijden? Een combinatie hiervan?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:08

Recreatieve ritjes inderdaad (had ik erbij moeten zetten)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:24

Ik ben helemaal niet bekend in jou regio, maar wat ik zou doen is een stal zoeken waar ze menlessen geven. Me daar inschrijven voor lessen en eventueel het koetsiersbewijs ( is niet heilig maar een leuke opstart voor beginnende menners).
Vervolgens is er via zo'n stal ongetwijfeld iemand die je wil en kan helpen met het beleren van je eigen beestje. Mijn ervaring met menners is dat ze altijd ontzettend behulpzaam zijn :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 16:40

Ik wil het heel graag samen met mijn pony leren, ik ben die lespaarden in het algemeen meer dan zat.
Is er niet iemand die mijn pony voor de kar kan beleren en dat ik dan meekijk in het proces zeg maar? en nadat zij is beleerd dat ik dan les kan krijgen (van dezelfde persoon dus)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:19

Heb je ervaring met men lespaarden?

Tuur ijk kan het wel zoals jij wilt, maar das dan een beetje de lamme helpt de blinde. Als je niet kunt rijden ga je ook geen paard inrijden, ook niet onder begeleiding

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:51

niet met de paarden, wel met de pony's ;)

Denk je echt dat het zo'n ramp wordt dan? :=
Een goed beleerde pony met goede begeleiding, is dat werkelijk zo anders dan een men lespaard?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:23

Maar je pony is niet beleerd. Hij heeft gekoerst en das heel wat anders

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:00

mijn pony word op het moment ook voor de kar beleerd.
nu is hij aan het leren sturen en met gewicht. als hij dat goed genoeg beheerst word dat mij ook geleerd, en zo verder. ik ben er zelf heel tevreden mee. hij staat ergens bij ede. en word beleerd door rianne top. maar zij werkt wel met Nh.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:15

Weet je ook waarom ze gestopt zijn met koersen met je draver? Ik zie namelijk dat ze maar twee wedstrijden gelopen heeft, dat is wel vreemd. Meestal doe je dat alleen als ze een lichamelijk probleem hebben of gek zijn voor de kar. Anders probeer je het vaak toch iets langer.
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat het feit dat ze een kar kent iets positiefs is :). Kan ook zijn dat ze heel erg druk was en dit straks boven komt.
De tweede tip die ik je wil meegeven is dat dravers het niet gewend zijn dat ze iemand ' hoog' achter zich zien, dus dat een sulky iets anders is dan een menwagen :) .

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:12

ruitje, ze kan niet tegen dwang, als je het vraagt doet ze het maar als je haast hebt en haar dwingt...nee dan gaat het mis.

herve, zeer interessant, nh is mijn pony wel gewend :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:48

een draver kun je niet zomaar even voor een kar zetten en denken dat die dat wel doet, en al helemaal niet als je er zelf geen verstand van hebt.
ga zelf lessen bij iemand met een goed beleerde pony of paard zodat die jou kan laten zien als je fouten maakt, en ga dan tegelijk samen met iemand aan de gang met je draver, maar neem wel iemand die verstand heeft van dravers, en niet een of ander lompe boer.
dan leer jij het van een goed paard, en je paard van iemand die het kan en dan kun je daarna lekker samen veilig op pad.
maar denk niet dat je met een paard wat een keer voor een sulky gestaan heeft je lekker de weg op kan gaan als je het zelf niet kan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:56

HTM schreef:
maar denk niet dat je met een paard wat een keer voor een sulky gestaan heeft je lekker de weg op kan gaan als je het zelf niet kan.

Denk ik ook niet, dat is vragen om ongelukken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:49

Eén van de mensen die bij mij in dezelfde menles rijdt, heeft ook een draver. Die heeft hij door een instructeur eerst laten "herbeleren". Dat wil zeggen, beide hadden ervaring met koersen maar niet met lesrijden in een bak/recreatief. Misschien dat het voor jou ook een idee is: je laat een deskundige jouw paard "herbeleren" en krijgt daarna van diezelfde persoon les met jouw eigen paard tot je er handigheid in hebt. ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:59

Zoek je in Velp of Almere? Ik woon ook in Velp en wil ook gaan mennen met mijn draver, maar wordt ws volgend jaar ivm zwangerschap. Je kan oa bij manege Mansour menles krijgen of bij Edwin Stok in Renkum. Bij die laatste heb ik 1 proefles gehad en dat beviel me goed!
Het is idd wel slim om uit te zoeken of je draver braaf was voor de sulky. De meeste wel maar een enkeling is inderdaad gevaarlijk voor de kar. Ik heb de trainer van mijn paard gemaild en die zei dat ze gewoon braaf was (ze heeft overigens helemaal niet gekoerst maar niet vanwege gevaarlijk of blessure, maar groeide te lang door en was te slap, en zo kunnen er wel meer redenen zijn). Mijn plan was dus om eerst met een ervaren paard les te nemen en dan samen met een instructeur/ervaren iemand Rosa voor de kar te zetten, ik durf het niet alleen aan. Ik heb al wel lange lijnen en licht sleepwerk met haar gedaan ter voorbereiding.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:26

Ik zoek iets in velp.
Mansour ken ik maar er zit dus ook iets in renkum, intressant :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:26

Ja als je googelt kan je zo de website vinden, maar volgens mij zit-ie ook hier op bokt. Ik vond de proefles goed, mocht meteen alles zelf doen ook in/uitspannen (met aanwijzingen uiteraard), en meteen het bos in met de kar, dat was ook erg leuk. Paardje (haflinger) was erg voorwaarts maar dat vond ik prettig omdat mijn draver dat ook is, dat is dan vergelijkbaar. Alleen omdat ik klachten heb ivm zwangerschap kon ik niet verder gaan voorlopig.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:12

Probeer eens bij de Vrienden van het Aangespannen Paard afd. Velp. Zij oefenen in Manege de Spreng, LaagSoeren. Ik meen dat Hans de Heus daar les geeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:44

Via de menclub kun je zoeken,ik heb het precies zo gedaan zoals jij wilt. Vroeger weleens de leidsels in handen gehad, maar dat was op zijn boerenmennen. Daarna een instructeur gevonden via de menclub. Hij heeft mijn pony alles geleerd en mij ook, vervolgens ging ik het zelf oefenen. De week daarna pakte hij haar op en leerde haar iets nieuws en daarna bouwde ik dat zelf uit. Hij zat de eerste keer ook op de bok,ik liep er naast. Toen alles er goed op zat kreeg ik de leidsels in handen en zat hij achterop voor het geval dat. Met tweespan heb ik het precies hetzelfde gedaan. Erg leerzaam vond ik :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:11

Bedankt voor alle tips en nuttige adviezen! :D