[AR] Onderzoek beengebreken bij mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_Caro

Onderzoek beengebreken bij mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:29

Hallo :)

Ik ben een eerstejaarsstudent aan de Stoas hogeschool te Wageningen. Voor mijn opleiding moet ik een wetenschappelijk onderzoek doen waarvan ik het onderwerp zelf mag kiezen. Nu heb ik met mijn medestudenten besloten dat we graag willen inventariseren welke beengebreken er binnen welke disciplines (dressuur, springen, western, mennen) voor voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen wij dan een adviesplan opzetten.

Ik heb gekozen voor de discipline mennen. Mijn vraag is dus welke beengebreken zijn jullie vaak tegengekomen in de mensport? Of heb je zelf meegemaakt bij jou eigen menpaard/pony?
Zou je er dan ook bij willen vermelden of je enkelspan, tweespan, vierspan of tandem rijdt en of je samengesteld en/of voor de hobby rijdt.

Alvast bedankt voor de moeite. _/-\o_

Lisa

LadyMadonna

Re: Onderzoek beengebreken bij mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:30

Enkelspan pony, recreatief/dressuur training.
Beengebreken: Voor zover bekend geen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:35

Enkelspan/tweespan recreatief/hobby
Geen beengebreken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:50

Misschien kun je iets specifieker benoemen wat je met beengebreken bedoeld?
Ik vind je vraag nu zo breed en vaag omschreven dat ik geen goed antwoord kan geven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:15

Sjonniej schreef:
Misschien kun je iets specifieker benoemen wat je met beengebreken bedoeld?
Ik vind je vraag nu zo breed en vaag omschreven dat ik geen goed antwoord kan geven.

Voor mij dezelfde vraag, en vallen er ook afwijkende beenstanden onder, en bijv. hoefproblemen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:04

Veel menpaarden worden ook dressuurmatig onder het zadel getraind of aan de lange lijnen. De meeste menpaarden, die ik ken, staan niet iedere dag voor de koets. Het lijkt me daarom lastig om beengebreken toe te kennen aan het gebruik specifiek als menpaard.

Wij rijden Z dressuur mennen/M vaardigheid mennen/L dressuur onder het zadel
Beengebreken ; geen.

Lisa_Caro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:44

Met beengebreken bedoel ik bijvoorbeeld artrose aan de onderbenen, blessures van de buigpezen, griffelbeenfracturen, spat etc.. Afwijkende beenstanden en hoefproblemen e.d. niet zozeer maar als dat uiteindelijk leidt tot een beengebrek dan wel :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:07

Voor de echte beengebreken door mennen zul je eerder bij stalhouderspaarden terecht komen. Hier staat ook een fries op stal die jaren dienst heeft gedaan. Dit soort paarden hebben vaak toch wel artrose en problemen als overhoef.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:33

Lisa_Caro schreef:
Ik heb gekozen voor de discipline mennen. Mijn vraag is dus welke beengebreken zijn jullie vaak tegengekomen in de mensport? Of heb je zelf meegemaakt bij jou eigen menpaard/pony?
Zou je er dan ook bij willen vermelden of je enkelspan, tweespan, vierspan of tandem rijdt en of je samengesteld en/of voor de hobby rijdt.

Alvast bedankt voor de moeite. _/-\o_

Lisa

Enkelspan, hobby maar met veel kilometers in de benen :D
Geen beengebreken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:04

Pony, enkelspan. wedstrijden(marathons) peesblessure
verder hebben we bij het mennen juist weinig, onder het zadel veel meer.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:07

Hier enkelspan paard, marathons en kilometervreten.
geen beenblessures.
De andere menpaarden op stal hebben op af en toe mok na ook geen beenproblemen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:08

BlackDevils schreef:
Voor de echte beengebreken door mennen zul je eerder bij stalhouderspaarden terecht komen. Hier staat ook een fries op stal die jaren dienst heeft gedaan. Dit soort paarden hebben vaak toch wel artrose en problemen als overhoef.

Maar zijn die gebreken ook echt terug te leiden naar het veelvuldig voor de wagen lopen, of had hij de problemen ook gehad als het een gewoon rijpaard had geweest?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:36

2 wedstrijdpony's met beide geen mennen gerelateerde beenproblemen.
Ene pony heeft zelfs helemaal geen gebreken.
Andere is een brokkenpiloot en beschadigd zichzelf snel in de wei etc., met o.a. ook een peesblessure als gevolg.

2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:06

ik vraag me zowieso af of beengebreken toe te wijzen zijn aan specifieke disciplines. hiermee bedoel ik dat als er bepaalde gebreken veelvuldig voorkomen de arbeids/rust verhouding zoek is. bijv. bij het springen worden de pezen bij de voorhand zwaar belast maar daarom hebben de springpaarden ook altijd vaste rustperiodes.

daarnaast is topsport nooit echt gezond voor een lichaam(zowel bij mens als dier) omdat er dan altijd op de limiet gepresteerd word.

ik ben dan ook erg benieuwd of je erin slaagt enige conclusie te trekken... kunnen wij jullie onderzoek ergens vinden als deze afgerond is?? maar misschien dat andere er anders over denken.

in alle gevallen: succes met je onderzoek!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:22

Ik rijd enkelspan(recreatief), mijn pony heeft (voor zover ik weet) geen beengebreken.

Een haflinger van in onze club heeft wel problemen aan de knie van het achterbeen. De dierenarts noemde het "een koetsziekte", dus een ziekte dat meer bij menpaarden voorkomt. Ik weet niet wat het precies was, maar het paard liep er zeer onregelmatig door. De eigenaar heeft me eens gezegd dat de knie soms versprong als het paard gewoon stond, alsof het uit de kom was en er terug in sprong. Maar ik kan niet zeggen welke uitleg de dierenarts precies had. Het is ook nog niet zeker of het paard voor de wagen mag blijven lopen.
Hij loopt recreatief in het enkelspan en tweespan.

Lisa_Caro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 19:49

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik hoop dat er nog vele zullen komen... :) Mijn onderzoek loopt tot half januari, dan zal ik ook even de uitslag hier posten.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:21

Wij hebben 7 pony's waarvan alleen eentje herhaaldelijk een ontsteking had in de knie. Is niet duidelijk te zeggen of het kwam door het mennen. Het zou wel kunnen aangezien haar spangenoot toen 10 cm groter was en ze altijd haar best deed om bij te blijven. Denk zelf dat ze daardoor te veel over haar eigen tempo heeft gelopen.
Die pony loopt nog steeds lekker recreatief voor de wagen, neem haar niet meer mee in de marathons, maar dat komt ook omdat ze kleiner is dan de andere pony's.
De andere hebben nog nooit beengebreken gehad.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:13

ik weet natuurlijk niet alles maar mij valt wel op,dat de menpaarden/pony's veel meer buiten komen of zelfs 24/7buiten lopen dan de meeste dressuur/spring paarden.
ik rij zelf recreatie geen been problemen,eigenlijk heeft nog nooit een van mijn paarden iets gehad
2span schreef:
ik vraag me zowieso af of beengebreken toe te wijzen zijn aan specifieke disciplines. hiermee bedoel ik dat als er bepaalde gebreken veelvuldig voorkomen de arbeids/rust verhouding zoek is. bijv. bij het springen worden de pezen bij de voorhand zwaar belast maar daarom hebben de springpaarden ook altijd vaste rustperiodes.

daarnaast is topsport nooit echt gezond voor een lichaam(zowel bij mens als dier) omdat er dan altijd op de limiet gepresteerd word.

ik ben dan ook erg benieuwd of je erin slaagt enige conclusie te trekken... kunnen wij jullie onderzoek ergens vinden als deze afgerond is?? maar misschien dat andere er anders over denken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:25

Ik rijd enkelspan, zeer recreatief, heb dit jaar minstens 900 km in de wielen, geen beengebreken geconstateerd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:07

keona schreef:
ik weet natuurlijk niet alles maar mij valt wel op,dat de menpaarden/pony's veel meer buiten komen of zelfs 24/7buiten lopen dan de meeste dressuur/spring paarden.
ik rij zelf recreatie geen been problemen,eigenlijk heeft nog nooit een van mijn paarden iets gehad
2span schreef:

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Bovendien worden veel paarden en voor de wagen en onder het zadel gereden. Hoe wil je ooit vaststellen of problemen komen door het mennen????

Hier in ieder geval bij geen van 3 beengebreken.
Wel een paard dat aan 1 been verlamd is geweest, maar dat zit niet in het been, maar ergens in hals/schouder en komt niet door het mennen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:38

mijn pony;s worden niet bereden en lopen alleen voor de wagen.
Verder geen beengebreken die door het mennen zijn gekomen.
(blessure opgelopen tijdens dekking, kreupel van het ijzer dat gevoelig ligt)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:22

2 shetten die enkel- en tweespan gereden worden. Eentje is bevangen geweest, maar dat is meer een stofwisselingsprobleem dan een been of hoefprobleem. De andere pony heeft nog nooit iets gehad (gelijk even afkloppen)Mooie been en hoefstand. Deze wordt ook onder het zadel gereden overigens.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:25

Llijkt me toch dat je je onderzoek niet alleen baseert op deze poll... denk dat je via paardenverzekeraars flink wat info kunt krijgen. Veel paarden die klasse III / IV lopen en wat hoger in mendressuur e.d. zijn wel verzekerd. Dan zouden ze een uitdraai / selectie kunnen maken op 1e gebruik als menpaard (gebruiksklasse) en dan op afkeuring op beenblessures oid. Dan kun je dat vergelijken met 1e gebruik als rijpaard.
Plus DA's / klinieken bevragen.

Hier gezond peerd & poown.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:36

janouk schreef:
Veel menpaarden worden ook dressuurmatig onder het zadel getraind of aan de lange lijnen. De meeste menpaarden, die ik ken, staan niet iedere dag voor de koets. Het lijkt me daarom lastig om beengebreken toe te kennen aan het gebruik specifiek als menpaard.

Wij rijden Z dressuur mennen/M vaardigheid mennen/L dressuur onder het zadel
Beengebreken ; geen.

TS denk dat je vaak tegen dit probleem aan gaat lopen.
Behalve misschien bij de kleine pony's voor zover die weer geen leuk klein bijrijdertje hebben.

Mijne terug getrokken uit de dressuur onder het zadel sport (liep Z) wegens blessure.
Blessure oorzaak? mennen/crossen/endurace/dressuur/weiland onbekend, deed toen al die dingen.
Laatste blessure (en dracht) waardoor ze bijna jaar stilstond (nu net weer sinds week aan het werk) kwam door val op het erf.
Ook al niet men gerelateerd.