[AR] welk bit voor paard met heeel laag gehemelte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

welk bit voor paard met heeel laag gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:22

Hallo iedereen,

We zijn rustig aan met behulp van een kenner onze PRE aan het beleren voor de kar. We hebben er onder het zadel een dubbelgebroken water trensje in maar dit is al vrij krap voor zijn lage gehemelte. Dit hebben we nu ook in het hoofdstel van het tuig hangen.

Degene die ons helpt heeft al meerdere paarden succes vol en op hele rustige wijze beleerd voor de kar maar had geen ervaring met paarden met een heel laag gehemelte.

Welke type bit kunnen wij het beste gebruiken voor voor de kar... en dan met tongboog of juist niet?
Paard is bekend met Stang vanuit spanje (daar rijden ze niks op trens) maar weet niet welk type.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:23

een leren bitje of rubber :)
maar ik weet niet of dat voor de kar kan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:24

ik denk zelf dat een bokkenbitje nog wel eens een uitkomst zou kunnen zijn, en dan eentje zoeken met een mondstuk van max 12-14 mm, afhankelijk van hoe dik de tong is.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 22-09-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Re: welk bit voor paard met heeel laag gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:25

daar heb ik nog nooit van gehoord * gaat googelen"

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:25

Suzan_bobar

Re: welk bit voor paard met heeel laag gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:27

Bokkebitje of een myler bit. Een liverpool zal minder geschikt zijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:28

Aazoo, waarom is juist dit bit geschikt voor een laag gehemelte? Hij heeft trouwens wel een dikke tong haha

Myler bit ken ik wel die zijn vrij dun, maar werken die ook niet vrij scherp in? ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:32

Kady1 schreef:
Aazoo, waarom is juist dit bit geschikt voor een laag gehemelte? Hij heeft trouwens wel een dikke tong haha

Myler bit ken ik wel die zijn vrij dun, maar werken die ook niet vrij scherp in? ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt.

Een te dik bit is voor het paard een stuk nadeliger dan een dun bitje en een goede vriendelijke hand. Het is misschien wel handig om, als je weinig ervaring hebt met mennen, een paar lessen te nemen zodat je teugelvoering nog eens onder de loep kan worden genomen. In mijn ervaring zit je tijdens het mennen toch sneller wat te zwaar in de mond dan OHZ, maar dat is wel mijn ervaring. Wanneer je teugelvoering gewoon vriendelijk is, dan is een dun bitje, den dan tussen de 10 en 14 mm wel het fijnste is voor je paardje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:34

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:35

Als het paard bekend is met een stang, waarom naar wat anders zoeken? Kies er een met lage tongboog.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:53

Citaat:
In mijn ervaring zit je tijdens het mennen toch sneller wat te zwaar in de mond dan OHZ,

dat doe je dan echt zelf.

Die van ons heeft ook een vrij laag gehemelte (maar ja, wat is laag en heel laag) en ze was heel gevoelig op gewone liverpool. Wilde totaal niet in het borsttuig lopen en nam geen aanleuning, je had dus niets in je hand (echt niets).
Echt andere bit erin, wereld van verschil. Ligt nu dus recht appel-liverpooltje in (happy mouth). Durft ze wel (lichte, maar goed, meer hoeft voor mij ook niet) aanleuning op te nemen.

Met tongboog lijkt me dan juist weer niet prettig als het gehemelte zo laag is, trens trouwens ook niet.

Deze hebben we (goedkope versie zeg maar :+ )
http://www.agradi.nl/zoeken?query=Liverpoolstang appelbit
Het prettige van deze stang is ook dat het mondstuk iets flexibel is.

En deze is er ook van Sprenger
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... -liverpool
Ik weet niet hoe flexibel deze is, nooit in handen gehad.

Met rijden onder het zadel rij ik haar ook met dubbel gebroken watertrensje. Heb ik ook vrijwel niets in mijn handen trouwens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:51

Voor een laag gehemelte zou ik niet voor een tongboog kiezen, ik zou eerst een rechte of heel licht gebogen liverpool of B stang proberen, dan komt het minst in de buurt van het gehemelte en verdeelt de druk over lagen en tong...

Ik men met mijn Lusitano merrie met een kunststof menbit...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:20

Cassidy schreef:
Als het paard bekend is met een stang, waarom naar wat anders zoeken? Kies er een met lage tongboog.

Paard zou bekend zijn met stang, ik heb hem nog nooit op stang gereden.

MLoeser schreef:
Kady1 schreef:

Een te dik bit is voor het paard een stuk nadeliger dan een dun bitje en een goede vriendelijke hand. Het is misschien wel handig om, als je weinig ervaring hebt met mennen, een paar lessen te nemen zodat je teugelvoering nog eens onder de loep kan worden genomen. In mijn ervaring zit je tijdens het mennen toch sneller wat te zwaar in de mond dan OHZ, maar dat is wel mijn ervaring. Wanneer je teugelvoering gewoon vriendelijk is, dan is een dun bitje, den dan tussen de 10 en 14 mm wel het fijnste is voor je paardje.

Lessen gaan we zoieso nemen (met andere combinatie om zo het mijn paard niet moeilijk te maken), zowel mijn vriend als ik, ik heb wel wat ervaring met mennen maar das lang geleden dus opfrissen is altijd verstandig. Daarnaast werk ik heel veel aan de dubbele lijnen (niet lange teugel) geef hier ook les in en cursussen dus ik denk dat ik redelijk wat feeling heb.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:22

Een onderlegtrens dubbelgebroken. :j
Ook super geschikt voor paarden met een dikke tong, en die weinig ruimte in hun mond hebben.
Of een ongebroken bustrens alleen loopt niet elk paard daar fijn op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:32

Ik vind een 'men-stang' via de leidsels echt anders in de hand liggen & voelen dan een 'onder-het-zadel-stang' via je teugels hoor. Het ligt trouwens ook anders in de mond (qua hefboomwerking). Zou daar dus niet zo bang voor zijn.
Ga dus mee met Nouvel (volgens mij hebben Nouvel en ik trouwens hetzelfde bit bij het mennen)

@donnie13 volgens mij bedoel je dat voor ohz?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:35

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:18

Tideman bit of een Utrechtse stang idd.