Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Ik zou mezelf eerst eens gaan afvragen óf je uberhaupt wel wil gaan slepen. Soms wordt het wel gedaan, maar vaak ook niet. Sommige beleerders slepen vrijwel nooit bij het beleren, dit omdat er erg veel mis kan gaan bij het slepen, en de gevolgen zijn dan ook echt niet meer te overzien, ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen die je neemt. Als ik ze beleer voor de wagen doe ik het eigenlijk ook niet, ik vervang het dan door onderstaande manier. Bij mijn Welsh A merrie heb ik het wel gedaan, maar dan puur voor mijn eigen gevoel. Achteraf bezien had onderstaand ook prima voldaan, daar neem je toch een stuk minder risico's mee. Ik raad het je af, en zou het op onderstaande manier doen.
Bovendien heb je ook bij het slepen (en bij andere stappen van het beleren) een groom/hulp nodig, dat kan je niet (veilig) alleen.
Slepen is ook heel goed te vervangen door 1 persoon het paard bij het hoofd te laten geleiden, en de andere persoon achter het paard te parkeren (evt. met touwen aan de strengen voor extra verlenging) en die de strengen vast te laten houden. Zodoende steeds meer druk/gewicht op de strengen opbouwen, persoon die het paard geleidt moedigd het paard flink aan om door die druk op z'n borst heen te trekken. Zo werk je steeds verder, tot je met je volle gewicht in de strengen gaat hangen als het paard vanuit stilstand moet aantrekken.
Leer paard ook om over de strengen te stappen, zodat ze niet in paniek raken als ze een keer een been over de streng heen krijgen.
Persoon paard laten geleiden aan het hoofd, zelf een eindje achter het paard een 'sleep' trekken wat een beetje lawaai maakt, rammelt etc.
Daar zou ik eigenlijk echt voor kiezen. Helemaal als je geen ervaring met het slepen hebt. Het kan écht heel goed verkeerd gaan, en meestal gaat het dan ook echt goed fout. Heb dat helaas met eigen ogen mogen zien, met als gevolg dat beleerder hersenletsel opliep en paard zó over de zeik is geraakt (behalve alle wonden e.d.) dat het zó getraumatiseerd was, dat het nooit meer voor de wagen zou kunnen lopen.
Pauk schreef:Ik zie wel wat verwarring maar met mennen heb ik absoluut wel ervaring!
Jonge paarden ook, ik heb ze wel met het tuig bekend gemaakt maar de rest altijd uitbesteed.
Stabiel sturen kan ik dus welMenles heb ik ook dus zonder hulp zit ik ook niet
Hoe heb jij die trekkersband vastgemaakt dan?