[AR] Sleep met beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaukJarig

Sleep met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:19

Ik ga beginnen met beleren van m'n 4 en 3 jarige.
Nu gaat alles netjes in overleg met m'n instructeur en zal hij me helpen ze daadwerkelijk de 1e keer voor de wagen te zetten maar het voorwerk wil ik zelf doen.

Nu vraag ik me af wat voor sleep (of band) er achter je paard gehangen moet worden als je bezig bent met beleren.
Hebben jullie het antwoord wat ik zoek?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:52

Ik zou mezelf eerst eens gaan afvragen óf je uberhaupt wel wil gaan slepen. Soms wordt het wel gedaan, maar vaak ook niet. Sommige beleerders slepen vrijwel nooit bij het beleren, dit omdat er erg veel mis kan gaan bij het slepen, en de gevolgen zijn dan ook echt niet meer te overzien, ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen die je neemt. Als ik ze beleer voor de wagen doe ik het eigenlijk ook niet, ik vervang het dan door onderstaande manier. Bij mijn Welsh A merrie heb ik het wel gedaan, maar dan puur voor mijn eigen gevoel. Achteraf bezien had onderstaand ook prima voldaan, daar neem je toch een stuk minder risico's mee. Ik raad het je af, en zou het op onderstaande manier doen.

Bovendien heb je ook bij het slepen (en bij andere stappen van het beleren) een groom/hulp nodig, dat kan je niet (veilig) alleen.
Slepen is ook heel goed te vervangen door 1 persoon het paard bij het hoofd te laten geleiden, en de andere persoon achter het paard te parkeren (evt. met touwen aan de strengen voor extra verlenging) en die de strengen vast te laten houden. Zodoende steeds meer druk/gewicht op de strengen opbouwen, persoon die het paard geleidt moedigd het paard flink aan om door die druk op z'n borst heen te trekken. Zo werk je steeds verder, tot je met je volle gewicht in de strengen gaat hangen als het paard vanuit stilstand moet aantrekken.

Leer paard ook om over de strengen te stappen, zodat ze niet in paniek raken als ze een keer een been over de streng heen krijgen.

Persoon paard laten geleiden aan het hoofd, zelf een eindje achter het paard een 'sleep' trekken wat een beetje lawaai maakt, rammelt etc.

Daar zou ik eigenlijk echt voor kiezen. Helemaal als je geen ervaring met het slepen hebt. Het kan écht heel goed verkeerd gaan, en meestal gaat het dan ook echt goed fout. Heb dat helaas met eigen ogen mogen zien, met als gevolg dat beleerder hersenletsel opliep en paard zó over de zeik is geraakt (behalve alle wonden e.d.) dat het zó getraumatiseerd was, dat het nooit meer voor de wagen zou kunnen lopen.

PaukJarig

Re: Sleep met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:53

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik doe het zelf maar zeker niet alleen!

Er werd mij dus verteld dat ik moet beginnen met longeren met dubbele lijnen met het tuig op en zodra dat goed is en ze dat begrijpt "de band/sleep" erachter moet hangen. Als ze dit gewend is dan zouden we dr in het dubbelspan zetten met een van m'n ervaren merries

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:20

maar zoals bovenstaand beschreven pak je dat effect van het slepen ook mee, alleen dan met een stuk minder risico's ;)
en als je verder geen ervaring met en verstand hebt van het slepen e.d. zou ik er al hélemaal niet mee beginnen........ ;)
Als je dan écht persé wil slepen, zou ik dat ook uitbesteden aan de beleerder, en er niet zelf mee gaan knoeien.

PaukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:50

Ik begrijp het dank je als ik vast loop en aan mezelf twijfel ga ik ook zeker niet zelf prutsen

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:09

Ik heb idd eerst met dubbele lijnen gedaan, eerst met alleen een schoftstuk en toen met t gehele tuig ( dus ook kleppen, menbit) moet j e wel heel zacht met je hand blijven.

Ik heb WEL gesleept, met een trekkerband, en dat ging na de eerste keer prima. Ik geef Joycie wel gelijk dat als je dit neit kunt je het beter niet kunt doen; leer eerst stabiel sturen, evt op menles. Als je dit kunt is de kans op ongelukken gewoon vele malen kleiner...

PaukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 11:03

Ik zie wel wat verwarring maar met mennen heb ik absoluut wel ervaring!
Jonge paarden ook, ik heb ze wel met het tuig bekend gemaakt maar de rest altijd uitbesteed.

Stabiel sturen kan ik dus wel ;) Menles heb ik ook dus zonder hulp zit ik ook niet

Hoe heb jij die trekkersband vastgemaakt dan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:12

iksluit me hier helemaal bij aan.dit is een zeer goede manier zonder in de problemen te komen,want niet ieder paard vind het geluid prettig gewoon 1 voor en een achter die dan zelf de band sleept,dan zie je gou genoeg wat ze er van vinden.zonder dat e ongelukken gebeuren.maar als je ze beleerd met tuig aan longeerlijn en erna er achter oefent met sturen,kun je ze erna toch naast een braaf en goed opgelijd paard zetten want dat wilde je toch al doen.
JoyCiej007 schreef:
Ik zou mezelf eerst eens gaan afvragen óf je uberhaupt wel wil gaan slepen. Soms wordt het wel gedaan, maar vaak ook niet. Sommige beleerders slepen vrijwel nooit bij het beleren, dit omdat er erg veel mis kan gaan bij het slepen, en de gevolgen zijn dan ook echt niet meer te overzien, ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen die je neemt. Als ik ze beleer voor de wagen doe ik het eigenlijk ook niet, ik vervang het dan door onderstaande manier. Bij mijn Welsh A merrie heb ik het wel gedaan, maar dan puur voor mijn eigen gevoel. Achteraf bezien had onderstaand ook prima voldaan, daar neem je toch een stuk minder risico's mee. Ik raad het je af, en zou het op onderstaande manier doen.

Bovendien heb je ook bij het slepen (en bij andere stappen van het beleren) een groom/hulp nodig, dat kan je niet (veilig) alleen.
Slepen is ook heel goed te vervangen door 1 persoon het paard bij het hoofd te laten geleiden, en de andere persoon achter het paard te parkeren (evt. met touwen aan de strengen voor extra verlenging) en die de strengen vast te laten houden. Zodoende steeds meer druk/gewicht op de strengen opbouwen, persoon die het paard geleidt moedigd het paard flink aan om door die druk op z'n borst heen te trekken. Zo werk je steeds verder, tot je met je volle gewicht in de strengen gaat hangen als het paard vanuit stilstand moet aantrekken.

Leer paard ook om over de strengen te stappen, zodat ze niet in paniek raken als ze een keer een been over de streng heen krijgen.

Persoon paard laten geleiden aan het hoofd, zelf een eindje achter het paard een 'sleep' trekken wat een beetje lawaai maakt, rammelt etc.

Daar zou ik eigenlijk echt voor kiezen. Helemaal als je geen ervaring met het slepen hebt. Het kan écht heel goed verkeerd gaan, en meestal gaat het dan ook echt goed fout. Heb dat helaas met eigen ogen mogen zien, met als gevolg dat beleerder hersenletsel opliep en paard zó over de zeik is geraakt (behalve alle wonden e.d.) dat het zó getraumatiseerd was, dat het nooit meer voor de wagen zou kunnen lopen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:43

Pauk schreef:
Ik zie wel wat verwarring maar met mennen heb ik absoluut wel ervaring!
Jonge paarden ook, ik heb ze wel met het tuig bekend gemaakt maar de rest altijd uitbesteed.

Stabiel sturen kan ik dus wel ;) Menles heb ik ook dus zonder hulp zit ik ook niet

Hoe heb jij die trekkersband vastgemaakt dan?

Afbeelding

Zo :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:39

Ha Pauk,
bij deze een link van Ster d'r eerste men-beginselen: [AR-ITP] Nieuwe carrière voor Valkenhoeve's Sterre (deel 1)!

- De beleerder heeft haar eerst aan het tuig laten wennen
- daarna longeren aan de dubbele lijnen tot ze goed reageerde op stemcommando's, ontspannen bleef, en zich goed liet omzetten bij het van hand veranderen.
- volgende fase is de sleep (volgens mij is dit een trekkerband in de lengterichting doorgesneden, waarvan op sommige foto's zichtbaar hoe het vast zit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:46

slepen brengt inderdaad een risico met zich mee. Als de pony/paard gaat draaien raakt hij verstrikt in de strengen met alle gevolg van dien. Moet dus zorgen dat je hem altijd voorwaarts houdt zodat hij niet terug komt of gaat draaien. Voordeel van slepen is dat ze wel wennen aan de strengen langs de benen. Kunt ze ook bewust tussen de benen door doen om een reactie uit te lokken of te kijken hoe hij reageert. Liefst doe ik ze de eerste keer voor een 2wieler. Kan weinig mee fout gaan als ze beginnen te draaien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:06

Maar strengen langs/tussen de benen of benen over de streng kunnen ze ook leren als je ze longeert met gewoon de strengen los langs het lichaam, en je kan ze er zelf ook overheen laten stappen.

áls je dan al gaat slepen, zou ik dus wel de nodige veiligheidsmaatregelen nemen; stel dat er iets gebeurd, beperkt dat al heel erg de gevolgen.
Bevestig bijv. je strengen dmv panieksluitingen aan de zweng (hier zijn ook wel topics over) bind lange strotouwtjes vast aan de ringetjes waar je de sluitingen mee open kan krijgen, en geef die de groom/hulppersoon in het begin in handen.
Gebeurd er dan iets, hoeft je groom maar te trekken en de hele sleep + zweng is los van het paard.

En eerst een zweng er achter, dan pas ook 'gewicht' toevoegen.

Het hele nadeel van slepen is gewoon dat als het paard om wát voor reden dan ook schrikt of een sprintje neemt en aan de kletter gaat, hij die sleep nog achter zich aan heeft, en die zal gaan stuiteren en door de lucht gaan vliegen, waardoor het paard alleen maar meer in paniek zal raken.
Heb dat helaas zien gebeuren, bij een professionele beleerder nog wel. Paard aan de kletter in de bak, sleep met autobanden raakte eerst de man zelf aan het hoofd (gevolg; hersenletsel) vervolgens stuiterden de banden een aantal maal op het paard die daar zó vreselijk angstig van werd, dat hij vervolgens zich in de bakomheining boorde.........
En dat was de 3e x dat het paard voor de sleep stond, ging helemaal prima, tot er ineens een knopje om ging. Had die sleep er niet achter gezeten, was het paard vrij snel weer gekalmeerd geweest en had dit niet zulke gigantische gevolgen gehad.

Maar dan alsnog...... zou er toch echt over denken om ipv. het echte slepen, de alternatieve manier te gebruiken. Bereik je precies hetzelfde mee, paard leert ook precies hetzelfde maar dan zonder al die extra risico's.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:34

Bij het opnieuw beleren van rivaldo na het ongeluk was de autoband super, echter bij tum beleren werd hij erg gevoelig en vluggerig, mede daardoor de band overgeslagen en eerst in het span beleerd. Maar het is net hoe je pony erop reageerd en hoe je te werk gaat.

PaukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:18

Dank je wel allemaal :D
Ik ben me bewust ervan dat slepen risico's met zich mee neemt, ik zal dan ook gewoon even kijken hoe ze alles oppakt en wat ik kan doen, waar ze het beste op reageert.

Gem.. Het tuig hebben we al opgehad, zoals verwacht reageert Orion er niet op en vind ze het maar dom gedoe.. Daarom ga ik dr volgende week longeren met dubbele lijnen wat naar verwachting ook wel snel opgepakt zal worden en daarna lekker verder gaan.
Bij aura zal het wat langzamer gaan,geeft niet ik heb alle tijd!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:18

Ik ga binnekort een zweng maken voor mijn shetlander & ga daarna eerst oefenen dat het houten balkje gewoon op de grond achter haar aan sleept. Dan ga ik vragen aan een vriendin om het balkje vast te houden en steeds meer druk op het balkje te zetten :)
Ik zou dan ook eens een bandje proberen, maar dat weet ik nog niet zeker, ga afwachten hoe ze reageert.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:35

Leuk topic! Ik lees even mee, omdat we met het zelfde "probleem" zitten.
Wel of niet eerst slepen!
Lees wel dat de meningen verdeeld zijn. Kan me voorstellen, na het lezen, dat niet iedereen hier erg fan van is! Ik ga het nog eens in over weging nemen, wel of geen sleep eerst!

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:00

Na het lezen van het topic, hebben we besloten om niet te starten met de sleep.
We hebben haar er gisteren voor het eerst voor gezet.
Keurig! Echt super leuk!

Helaas is ons andere paard voor de wagen niet vergelijken met de haflinger qua maat. Dus ze moest het alleen doen! We hebben eerst helft mee gelopen, maar trekken was geen enkel probleem!
Sturen ging goed!

Bedankt voor alle tips!