[AR] Remvloeistof menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan_bobar

Berichten: 4258
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Remvloeistof menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:18

Hoi,

Vandaag zag ik dat het niveau van de remvloeistof niet zo hoog meer is in de menwagen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit, wat er bij in moet, hoe dat met ontluchten zit ed?

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:26

Zet je toevallig de tweewieler op zijn kant als je hem weg zet?
Een remsysteem is een gesloten systeem er kan dus geen vloeistof uit tenzij er iets versleten is of je de tweewieler met de bomen omhoog zet.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:43

Dag Suzan bobar en anderen,

Het remvloeistofreservoir is eigenlijk een voorraadvaatje. Naarmate de remblokjes slijten, wordt het volume van deze slijtage aangevuld met remvloeistof uit het reservoir. Het is dus normaal dat het niveau in het reservoir door gebruik van de wagen daalt.
Waarschijnlijk staat er een minimum aangegeven op het reservoir. Hier zou het niveau niet onder mogen zakken. Is dit toch het geval, dan zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat de remblokkken versleten zijn. ( Het niveau is weer op orde als de remrblokken vernieuwd zijn). Tweede mogelijkheid is dat er een lekkage in het remsysteem zit. Bijvullen zonder het lek te verhelpen is niet zinvol omdat daarmee de oorzaak niet weggenomen is. Ik ga er hierbij vanuit, dat de opmerking van Ulyse met betrekking tot het stallen van de wagen niet van toepassing is.
Remvloeistof is hygroscopisch (water absorberend). Om onder andere deze reden is het raadzaam om de remvloeistof om de paar jaar te vervangen. Dit voorkomt inwendige vervuiling en roest in de remcilinders.
Bij een automaterialenzaak is remvloeistof te koop. Normaal hoeft een remsysteem na ingebruikname nooit ontlucht te worden.

Groet
Willem

Suzan_bobar

Berichten: 4258
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Remvloeistof menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 23:59

We zetten de menwagen altijd met de bomen recht (steunend op een balk in de kapschuur weg, dus niet achterover gekantelt oid.)

Willem bedankt voor je antwoord, ik ga de remblokken eens nakijken en het minimum niveau eens bekijken. Zal ook alles eens nalopen op lekkage. De menwagen is nog niet heel oud en ook niet extreem veel gebruikt, dus op zich zou vervangen nog niet aan de orde zijn lijkt mij zo. Toch ga ik je opmerkingen in gedachten houden en er eens uitvoerig naar kijken! Bedankt hoor!!

Albert

Berichten: 5795
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:33

DOT4 is de remolie die meestal gebruikt wordt. Pas op met morsen; het tast de lak aan!
Afbeelding

Suzan_bobar

Berichten: 4258
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Remvloeistof menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:13

Thanks Albert!

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:18

en denk er ook even aan dat de remvloeistof elke 2 jaar geheel moet worden vervangen. Remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water aan waardoor de kans bestaat dat rencylinders en de hoofdremcylinder van binnenuit gaan roesten en vastzitten.

Suzan_bobar

Berichten: 4258
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Remvloeistof menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:19

Ah die ga ik ook in gedachten houden. De menwagen is nog geen twee jaar oud hoor, maar ik zal het zeker in gedachten houden. Bedankt voor de tip.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:19

Suzan_bobar schreef:
We zetten de menwagen altijd met de bomen recht (steunend op een balk in de kapschuur weg, dus niet achterover gekantelt oid.)


Ik lees dat je een jonge tweewieler hebt, daarom toch maar even nog een aanvulling.

Een kennis van mij kocht twee jaren geleden een rode tweewieler zoals er destijds veel verkocht zijn, voor zijn Welsh. Bij die wagen zaten de remmen bij aflevering wel vol lucht. Het pedaal veerde erg en je moest echt een paar keren pompen om serieus te remmen.
Op "Marktplaats" staat eenzelfde exemplaar (weliswaar in ongeremde uitvoering) van ene Vendel in Heemskerk.
Als jij eenzelfde hebt, moet ik mijn bewering terugnemen dat de remmen bij aflevering luchtvrij zouden zijn.

Groet
Willem

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:03

Suzan_bobar schreef:
Hoi,

Vandaag zag ik dat het niveau van de remvloeistof niet zo hoog meer is in de menwagen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit, hoe dat met ontluchten zit ed?


Ontluchten:

- Neem een schoon glazen (jam)potje.
- giet hier ongeveer 4 cm remvloeistof in.
- Plaats op de ontluchtingsnippel (deze zit boven/ achter op de remklauw bij elk wiel) een passend slangetje
- Hang de andere kant van het slangetje in de jampot, zodanig dat het einde van het slangetje onder gedompeld is en blijft.
- Laat een helper enkele malen op het rempedaal pompen, tot jij het commando " vast" geeft.
- Terwijl de helper het pedaal ingedrukt houdt, draai jij de nippel met daarop het slangetje een slag los. Je ziet dan aan de belletjes in de jampot dat er lucht ontsnapt.
- Als het pedaal na een enkele seconde onderin zit, meldt de helper dit aan jou en draai jij de nippel dicht.
- Herhaal deze handeling van pompen en de nippel open/dicht draaien tot er geen belletjes meer uit de vloeistof in de pot opstijgen, maar slechts het niveau in de pot stijgt.
- Controleer om de paar keren nippel open draaien, of het niveau in het remvloeistofreservoir niet te ver zakt en vul tussentijds zonodig bij.

Als de remvloeistof in de jampot, na het ontluchten nog schoon is, hoeft het niet weggegooid te worden maar kan worden hergebruikt bij een eventuele volgende keer.

Willem

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:37

even een aanvulling op het bovenstaande:

als het rempedaal beneden is dan pas weer naar boven als de nippel weer is gesloten anders komt er weer lucht in het systeem

en gebruikte remvloeistof nooit maar dan ook echt nooit weer gebruiken maar met het chemisch afval afvoeren.

Suzan_bobar

Berichten: 4258
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Remvloeistof menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 23:58

Ontzettend bedankt voor de informatie. Ik heb niet zo'n goedkopen tweewieler, maar die van www.excellent-site.nl
Op deze manier kan ik het wel checken natuurlijk, ga ik dus even doen! Bedankt voor de duidelijke informatie!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:57

Wel even opletten dat het reservoir gevuld blijft anders kun je weer van voor af aan beginnen (kan ik je uit eigen ervaring melden). :D

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:16

Tuihanti schreef:
even een aanvulling op het bovenstaande:

als het rempedaal beneden is dan pas weer naar boven als de nippel weer is gesloten anders komt er weer lucht in het systeem.


Dit is inderdaad de bedoeling, maar het is geen doodzonde als het een keer niet lukt. Zolang het uiteinde van het slangetje maar ondergedompeld blijft in de vloeistof in het potje, kan hij van buiten geen lucht aanzuigen

Tuihanti schreef:
en gebruikte remvloeistof nooit maar dan ook echt nooit weer gebruiken maar met het chemisch afval afvoeren.


Ik vind het jammer dat je je stelling niet motiveert.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: Remvloeistof menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:06

juist weer vanwege het hygroscopische effect. wat heeft het voor zin om oude, met water verzadigde remvloeistof te vervangen met oude verzadigde remvloeistof? effect: geen
denk ook niet dat heldere vloeistof "nog wel goed" is, de donkere verkleuring komt van de rubberen leidingen en zegt niets over de hoeveelheid water dat al is opgenomen.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:25

Dag Tuianti en anderen,
Als laatste bijdrage in deze discussie mijnerzijds,hoop ik wat opmerkingen te mogen plaatsen.

Tuihanti schreef:
juist weer vanwege het hygroscopische effect. wat heeft het voor zin om oude, met water verzadigde remvloeistof te vervangen met oude verzadigde remvloeistof? effect: geen .


Ik vind dat je wat overdrijft als je bij een 2 jarige paardenwagen die overdekt gestald staat spreekt over :" met water verzadigde remvloeistof ". Als dit zou kloppen, rijdt 90% van de nederlandse personenauto's met remmen die niet aan de eisen voldoen, laat staan het aantal paarden wagens.
Verder is het zo dat ik beschreef hoe remmen kunnen worden ontlucht en niet hoe remvloeistof te verversen.
Jouw opmerking van inferieure vloeistof vervangen door hetzelfde inferieure middel is dus in dit verband ook niet terecht.

Tuihanti schreef:
denk ook niet dat heldere vloeistof "nog wel goed" is, de donkere verkleuring komt van de rubberen leidingen en zegt niets over de hoeveelheid water dat al is opgenomen.


Als deze bewering waarheid zou zijn, houdt dat in dat remslangen niet tegen remvloeistof kunnen en dus op zouden lossen in remvloeistof. Dit is natuurlijk niet zo en daarom wens ik jouw stelling in twijfel te mogen trekken.
De sterkste vervuiling van remvloeistof komt namelijk volgens mij uit de buitenlucht. Bij verreweg de meeste hydraulische remmen staat het reservoir namelijk in open verbinding met de buitenlucht. Verder is het zo dat bij elke rembeweging er omgevingslucht in en uit het remvloeistof-reservoir wordt getransporteerd. In deze lucht zit onder andere stof en vocht. Ook komt er wat slijtage materiaal van de bewegende delen binnen het hydraulische systeem zoals van de remzuigers en remcilinders in de vloeistof.
De opgenomen hoeveelheid water is alleen middels meting vast te stellen, dat ben ik met je eens, maar een mooie heldere vloeistof bevat in mijn beleving geen bovenmatige hoeveelheid water. Ik vind dat goed goed is en daarom huldig ik het standpunt dat toestandsafhankelijk onderhoud hier het beste is.
Bij correctief ben je duidelijk te laat, maar puur preventief lijkt me ook niet nodig.
Als slot opmerking stel ik me de vraag :" Waar praten we eigenlijk over"? Een wagen waar op jaarbasis misschien 2000 km mee gereden wordt. Aan de andere kant hoeveel remvloeistof zit er nou eigenlijk in bij een twewieler? Het is zo'n klein beetje dat het dit verhaal eigenlijk helemaal niet waard is en daarmee is het meer een principiele zaak geworden.
Groet
Willem