[AR] Snelsluitingen en modder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Snelsluitingen en modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:00

Ik gebruik van die snelsluitingen om mijn strengen vast te maken aan de (het?) zweng. Dat werkt op zich prima, en ik vond het altijd een prettig idee dat ik die dingen in geval van nood snel los zou kunnen maken. Dat is toch het idee van die snelsluitingen ook.

Afgelopen zondag reed ik een prachtige rit over de Veluwe. Geweldige route, maar het was slecht weer en de zandpaden waren erg modderig en er waren zulke diepe plassen dat mijn wagen er soms tot de assen van de wielen in ging.
Allemaal geen probleem, hoor. Als je al nat en vies bent kun je niet nog natter en viezer worden. En ondanks dat het terrein dus zwaar was, bleef mijn pony de boel keurig voort trekken.

Bij terugkomst zaten pony en wagen (en wij ook) natuurlijk dik onder de modder, en ik had daardoor bij het uitspannen echt heel veel moeite om die snelsluitingen los te krijgen. Die zaten door de modder gewoon helemaal hartstikke vast.

Als ik midden op de hei echt een probleem had gehad, dan had ik dus helemaal niet even snel de pony los kunnen maken van de wagen. Dat zou dan met gewone strengen met strop gewoon wel gelukt zijn.

Iemand een idee hoe we dit bij dergelijke modderomstandigheden voortaan kunnen voorkomen?

ZEJA

Re: Snelsluitingen en modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:44

De standaard snelsluitingen zijn ondingen.

Zet ze maar eens onderdruk en probeer ze eens open te krijgen.

Durf te wedden dat het niet lukt.

Als ik jou was zou ik kijken naar een andere oplossing.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:47

Klopt, ik heb ze ook... Zijn echt on dingen, net wat hier boven al word gezegt als er spanning op staat krijg je ze niet eens los ne als je paard beweegt zit je vinger er ook nog tussen :')

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:53

Ik heb er nooit last van. Heb je er wel touwtjes aan zitten om het los maken te vergemakkelijken?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:54

Bij wedstrijden doet mijn man er altijd duktape omheen, dat voorkomt openspringen of teveel modder erin, en met een mes bij de hand, heb je het in no time open.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:40

Ipsilonka schreef:
Ik heb er nooit last van. Heb je er wel touwtjes aan zitten om het los maken te vergemakkelijken?

Hier hetzelfde :j

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:48

mammaslamma schreef:
Bij wedstrijden doet mijn man er altijd duktape omheen, dat voorkomt openspringen of teveel modder erin, en met een mes bij de hand, heb je het in no time open.

Dat is wel een goed idee bij dit soort slechte omstandigheden. Ik heb ook altijd een scherp mes in mijn (jas)zak tijdens het mennen, dus daarmee moet het dan lukken.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:49

Ipsilonka schreef:

Nee, er zitten van die ringetjes aan, maar daar heb ik dan niet ook nog eens touwtjes aan zitten. Is wel een goed idee ook. Trekt makkelijker dan aan zo'n klein ringetje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:51

Dan zou ik dat doen :j ik heb tayerips extra eraan in grotere ring, dus ik kan veel kracht zettenmocht het nodig zijn, die ringetjes die er standaard aanzitten zijn mij te klein, :j en dan tape er eventueel over :j

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:19

wij ploegen alle modder door. van zanderig ruiterpad tot
menpaden in drenthe.
soms is de wagen totaal niet meer herkenbaar door de bagger.
maar de snelsluitingen gaan altijd gewoon open.
het zijn de standaard sluitingen van Van Rijs.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:26

wij rijden ook altijd door zand, modder en water en er nog nooit last van gehad dat de sluitingen niet meer open gaan.
wij rijden met een 4 span en wij hebben er wel last van gehad dat de paarden de sluitingen met de zware staarten opentrekken daarom hebben wij er sluitingen over heen inplaats van ducktape omdat je ducktape telkens opnieuw moet aanbrengen en deze sluitingen niet

http://www.letty.nl/mensport/veiligheid ... lip-covers

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:38

Wat je ook kan doen ipv dure clipovers of ducktape dat je niet los krijgt.
Pak een oude binnenband van een fiets en knip die in stukken van 2cm. Deze doe je over de sluitingen.
Je sluitingen gaan nooit meer "zomaar" los, en je hebt de binnen band er sneller vanaf dan tape.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:24

Goeie tips,daar kan je wat mee.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 23:36

mammaslamma schreef:
Goeie tips,daar kan je wat mee.

Absoluut! Bedankt allemaal!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:55

Ik doe ze regelmatig inspuiten met WD40 (kruipolie) Eventueel kan een hoevekrabber ook uitkomst bieden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:02

Ik heb volgens mij merkloze, of van Imperial Riding oid, gekocht op Paard & Koets vorig jaar. Waren redelijk goedkoop en niet zo prijzig, wilde eerst eens wat goedkopers proberen dan sommige dure die je wel eens ziet.

Ook ik rijdt hier thuis altijd flink door plassen en bagger, maar heb er nooit last van gehad. Heb aan de ringetjes ook 'touwtjes' zitten, soepele reepjes leer van mijn tuigenmaker (staat netter dan een touwtje of tie-wrip). Krijg ze altijd gewoon open. Of ik ze ook echt onder druk open krijg, weet ik niet, moet ik eigenlijk eens proberen. Maar ben er over het algemeen wel tevreden over.

Vind het wel jammer dat de haken zelf van RVS zijn/zouden zijn, maar de boutjes, moertjes en ringetjes zijn blijkbaar niet van RVS, want die roesten dus wel... :(

@ ardo_iggy: wat zou volgens jou een beter alternatief zijn dan de standaard snelsluitingen? Wat gaat makkelijker open onder druk? Daar ben ik wel benieuwd naar, misschien dat ik dan toch nog even verder ga kijken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:05

Hier ook nog nooit problemen met de snelsluitingen gehad. Heb zelf zwarte veters aan de oogjes zitten (vind ik zelf fijner vasthouden dan tieraps), had eerst leren reepjes, maar die braken al snel af. Inderdaad wel jammer dat onderdelen toch roesten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:14

Hier ook zware modderganger :+ geen last met de snelsluitingen. Haal er wel als alles weer droog is regelmatig borstel overheen/langs/tussen alles door om alles goed 'lopend' of hoe noem je dat (sluitend???) te houden. De fietsbandtruc werkt erg goed trouwens, heb ik bij anderen gezien (maar ben er zelf nog niet aan toegekomen }:0 ).

Hier ook volgens mij gewone snelsluitingen van Van Rijs.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:36

Hier ook een echt moddermonster. De snelsluitingen blijven netjes zitten. Ook hier gaat er regelmatig wat kruipolie in.
Ik heb de ringetjes die eraan zaten wel vervangen door een wat steviger RVS model want tijdens trainen in de bak liep mijn paard vliegen weg te meppen met haar staart, kwam vast te zitten tussen het ringetje en trok zo de hele boel uit elkaar. Zulke dure sluitingen, hebben ze daar van die flutterige niet-RVS ringetjes aan zitten :( Stond ik daar met 1 losse streng. Gelukkig dat het niet in de marathon gebeurde.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:49

Wij hebben snelsluitingen uit de zeilsport, zijn wel wat duurder dan de gangbare uit de mensport, maar zijn veel prettiger en makkelijker in het gebruik. Deze kun je altijd los krijgen, ook als er een dikke laag smurrie op zit. Hier rijden we al zo'n 15 jaar mee en nooit problemen mee gehad. Oa verkrijgbaar bij Kniest in Oosterbeek.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:34

die voor de zeilsport zag ik laatst bij de Hornbach hangen. Helemaal niet duur.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:26

ik draai als ze niet open gaan gebeurd niet vaak aan de ring en laat hij los