[AR] Hoe zit een mentuig in elkaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos12Horse

Hoe zit een mentuig in elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:03

HeeHee..,
Ik wil graag met mijn 3 jarige minischetlanders gaan mennen ik heb een mentuig (en een karretje) maar... ik weet niet wat sommige dingen zijn. willen jullie misschien foto's van de volgende dingen sturen??

* Borsttuig.
* Schofttuig.
* Binnensingel.
* Staartriem.
* Broek.
* Leidsels.
* Leidselgaten.
* Buitensingel.
* Strengen

Mvg Roos
Laatst bijgewerkt door Roos12Horse op 17-08-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Re: Hoe zit een mentuig in elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:05

RT-D -> AR

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:09

Als je geen ervaring met mennen hebt, je weet nog niet eens hoe een mentuig in elkaar zit, ga dan alsje blief niet aan de slag met nog groene pony's, laat het aan een proffesional over die weet wat die doet en leer het je de pony's meteen goed aan, niet zelf gaan kloten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:13

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:29

Waarom ga je niet je menbewijs halen. Daar leer je een prima BASIS voor het mennen incl het in en uitelkaar halen van een tuig.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:34

Ik ben het ermee eens dat je als je niet goed weet hoe het mentuig in elkaar zit, en je zelf niet kunt mennen, je niet moet gaan mennen met die pony's. Het tuig moet goed op maat gezet worden per pony.
En zeker als het jonge onervaren pony's zijn moet iemand met veel ervaring ze beleren. Als je geneog rijervaring hebt zou je wel kunnen beginnen met wandelen aan de lange leidsels en dan sturen, stappen en vooral stoppen en stilstaan. Menpony's moeten heel netjes stil kunnen staan! Aan het tuig wennen (dat dan goed op maat moet zitten) en daarna het trekken en inspannen moet je echt overlaten aan iemand met veel ervaring met mennen en pony's beleren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:24

Als je al niet eens weet hoe een mentuig in elkaar zit.... is het dan wel verstand om te gaan mennen, moet je jezelf eens gaan afvragen. Niet dus, tenzij je echt goede, ervaren begeleiding mee heb. :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:43

www.mencursus.net :j
bij tuig (denk ik) zie je de verschillende onderdelen & als je verder klikt geven ze uitleg over de functie :)