[AR] Gewone lichtogen/veiligheidslichtogen en panieksluitingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

Gewone lichtogen/veiligheidslichtogen en panieksluitingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:44

Hoihoi,

Omdat ik nu een wagen heb gekocht met een gesloten lamoen wil ik graag weten of dit tuig "omgebouwd" kan worden met veiligheidslichtogen?

Afbeelding

En kan ik deze dan bij bijv. de menner bestellen zonder dat er iets aan het schoftje aangepast moet worden?
Afbeelding

Ook wil ik deze sluitingen aan mijn kar maken. Ik heb een gewone zwengel (heet dat zo?) waar de strengen (de strengen moeten ook aangepast worden maar daar had ik al iets over gevonden op bokt om deze aan te bevestigen ).

Nu moet naar mijn weten dit aan de kar bevestigd worden, hoe doe ik dat? Of kan ik dat niet zelf?
Afbeelding

Ik hoor het graag.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 10-08-11 18:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:03

dat kan probleemloos, maar het is misschien wel handig om hetzelfde merk als je tuig te nemen, anders heb je kans dat de stoten en de sluitingen verschillende maten hebben en dan past het net niet...

Maris89

Re: Gewone lichtogen/veiligheidslichtogen en panieksluitingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:05

Maar kreeg ik dan geen problemen met mijn buitensingel? Ja dat de gespen ed hetzelfde moeten zijn snap ik maar hoe mijn huidige tuig is gaat de buitensingel eroverheen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:08

Dat móet beide kunnen.
Met buitensingel krijg je geen problemen mits de breedte maar gelijk is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:33

De buitensingel zal te lang zijn als je er veiligheidslichtogen aan maakt. Laten inkorten of een andere er in zou wel handig zijn.
Aan je zweg moet je oogjes lassen waar de panieksluitingen aan kunnen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:21

BlackDevils schreef:
De buitensingel zal te lang zijn als je er veiligheidslichtogen aan maakt. Laten inkorten of een andere er in zou wel handig zijn.

Bij klassieke veiligheidslichtogen zou dat inderdaad het geval zijn maar als je die van de foto bekijkt, zie je dat de draagriem gewoon doorloopt zoals blij klassieke lichtogen. Vernuftig systeem, moet ik zeggen!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:13

Maar je steekt de riem toch niet van onder naar boven er door net als op t plaatje en ook nog met zo'n klein stukje?
Als je een onafhankelijk lamoen hebt word je gelanceerd als er één los raakt en in de grond komt...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 02:34

Zoals de constructie is op de foto, is het wel de bedoeling om van onder naar boven te werken. De riem die de sluiting gesloten houdt, is vastgenaaid aan het dragend stuk van het lichtoog. Zijn enige doel is het samenhouden van de sluiting, verder komt er geen kracht op te staan.

Het is inderdaad helemaal anders dan wat we gewoon zijn...

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:25

Nee het is niet vastgenaaid SuSEQ. Het lichtoog kan je helemaal los halen.

Wat bedoelen jullie met van onder naar boven werken? Ik kom daar niet helemaal over uit?

Ik ga denk ik maar een keer langs Van Rijs, dan neem ik het schoftje mee en laat ik er even naar kijken wat het beste is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:48

Maris89 schreef:
Nee het is niet vastgenaaid SuSEQ. Het lichtoog kan je helemaal los halen.

Wat bedoelen jullie met van onder naar boven werken? Ik kom daar niet helemaal over uit?

Ik ga denk ik maar een keer langs Van Rijs, dan neem ik het schoftje mee en laat ik er even naar kijken wat het beste is.

Normaal gesproken maak je dat 'flapje' waar je de veiligheidslichtoog mee vast zet, van boven naar beneden vast. Deze constructie zit precies andersom. Apart systeem, ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

Kijk, dit is hoe het normaal zit:
Afbeelding

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 21:35

Ohh zo! Ik heb dat plaatje ook zo van internet geplukt hoor. Hij komt wel van de menner, dat is wel een goede shop.

Ik dacht dat jullie het over mijn schoftje hadden. Snapte er al helemaal niks meer van haha.