[AR] 2 of 4 wieler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diana29

2 of 4 wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:06

sinds kort zijn we onze Ijslander aan het beleren. Ik krijg hulp van een vriendin die zelf ment. Nu is mijn vraag...kan ik het beste beginnen met een 2 wieler en later overstappen op een 4 wieler (we willen later met ons gezin (2 kids) gezellig naar buiten)
of is dat flauwekul en moeten we gelijk naar een 4 wieler kijken?
Hoe hebben jullie dat gedaan??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:56

Ik zou niet eerst een 2wieler kopen, en daarna een 4wieler, puur voor het beleren. Vind dat eigenlijk een beetje onzin. Ik zou gewoon voor een goede, degelijke 4wieler gaan, 1tje waar je nog lang plezier van kan hebben. Kost wat meer, maargoed dan heb je ook goed en veilig spul.

De reden waarom sommigen 2wielers boven 4wielers verkiezen voor het beleren, is omdat beiden z'n voor- en nadelen hebben. Een 4wieler kán bijv. scharen, als de pony achterwaarts blijft gaan. Daarentegen klapt een sulky eerder achterover als een paard steigert (uiteraard 'hoort' een paard absoluut niet te steigeren voor de wagen, maargoed dat kan natuurlijk gebeuren). Een 4wieler is vaak wel een stuk stabieler dan een standaard 2wieler.

Maar voor wat betreft dat scharen; als je een rem hebt, kan je het daar vaak wel mee tegenhouden. Het gebeurd trouwens ook helemaal niet zo veel, dan moet je net in zo'n situatie zitten, maar als je weet hoe je het moet oplossen (evt. groom v/d bok sturen, paard voorwaarts laten gaan) is het meestal wel te voorkomen.

Ik zou dus gewoon voor een goede 4wieler gaan.

Edit: ik TEM trouwens even, topic staat bij AR ITP ;)

MelanieB

Re: 2 of 4 wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:59

Ben het met Joyce eens, zou ook voor een 4wieler gaan.

Ik heb mn mini wel met tweewieler beleerd maar dat was omdat ik dan nog even kon doorsparen voor een leuke 4wieler die ik nu gevonden heb. Ga ook eigs nooit meer met de sulky weg, voel me een stuk veiliger ook met 4 wieler, stuk stabieler ook. :j
Maar als ik toen al het geld voor 4wieler had gehad had ik niet eens een tweewieler gekocht. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:51

Ik verplaats dit topic van AR-ITP naar AR.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:50

Ik vind een tweewieler juist heel fijn :o
Een tweewieler is lichter dan een vierwieler. Om een paard / pony wat kilometers te laten maken met weinig 'kilo's' achter zich, voor het mennen in een bak vind ik een tweewieler erg prettig. Als je je paard net aan het beleren bent duurt het toch wel even voor dat je je hele gezin mee gaat nemen. Moet het geheel toch al wel aardig stabiel en zeker zijn.
Ik heb zowel bij mijn pony's als bij mijn paard een tweewieler gehad en heb daar bij beiden heel veel plezier van gehad. Een goede tweewieler raak je zo weer kwijt voor een goede prijs, is ook mijn ervaring.
Dus het is niet zozeer een investering die je niet meer terugkrijgt.

Het mennen met een tweewieler met een jonger / nog niet zo beleerd paard vond ik erg fijn omdat je het gevoel hebt wat dichter bij je paard te zitten, vooral als ze nog niet zo 'recht' voor de wagen lopen is een tweewieler heel prettig want ze 'wiebelen' niet zo voor de wagen. En ze leren volgens mij ook netter en rustiger voorwaarts gaan, omdat het niet kan scharen en omdat ze niet direct een flink gewicht van een 4-wielige wagen moeten trekken.

Een goede tweewieler lijkt duur maar ook daarvoor geldt dat kwaliteit nu eenmaal wat kost en dat veiligheid voorop gaat. Ik had trouwens ongeremde tweewielers, vond ikzelf geen probleem maar een met rem is wel fijn rijden natuurlijk (niet zozeer voor als je paard aan de kletter gaat, daar trekken ze zo door, maar wel voor wat bijremmen bij overgang draf-stap en bij heuveltjes dat je wat bij kunt remmen en niet alles op de broek komt, maar zonder kan dus ook prima).

Ik heb de ervaring dat een tweewieler minder stabiel is dan een vierwieler ook niet. Vind een tweewieler soms juist stabieler. Als ik nu weer een goede tweewieler zou kunnen krijgen die past bij mijn huidige maat paard zou ik er niet over twijfelen en hem direct aanschaffen.

Clever, Excellent en Cavellier zijn fijne, stevige en ook nog betaalbare tweewielers. Er zijn ook goedkopere tweewielers in de handel (de zwarte 'sulky's, bijv. maar de constructie is gewoon veel minder stabiel en stevig. Het staal is ook van mindere kwaliteit, verbuigt snel als je ergens tegenop rijdt / een flinke buts te verduren krijgt).

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:16

bedankt, allemaal.
Ik heb een "ervaren menner"in de familie, en ook die adviseerde me om te beginnen met een 2 wieler.
Dus daar ga ik nu voor :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:38

Veel succes :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:41

Ik ben ook begonnen met een (goede) tweewieler en rij nog altijd graag met dat wagentje, ondanks dat we later een vierwieler hebben aangeschaft.
Iedere wagen heeft zo zijn eigen voordelen.
De tweewieler is makkelijk als ik alleen wil gaan rijden (op de weg); want is lichter en krijg ik makkelijker de schuur in en uit in mijn uppie. De vierwieler is fijner als we meer mensen willen meenemen, een langere rit willen maken, enz.
Je moet wel even leren rijden met een tweewieler ... hangt hij niet stabiel achter je paard/pony, dan kan hij snel gaan klapperen in de lichtogen en zit je mee te 'schudden'.
Je kunt ook beweegbare bomen nemen, dan heb je dit euvel al een heel stuk minder, maar best is je wagen goed in balans te hangen.
Als dat is gebeurd, dan is het heerlijk rijden ... veel plezier dan ook !!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:27

Je kunt beter meteen met de 4-wieler rijden. Met een tweewieler steunt het op je pony waardoor het dus meer drukt en trekt. Het is dus fijner voor het paard om met een 3 of 4 wieler te beginnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:37

Chicalover schreef:
Met een tweewieler steunt het op je pony waardoor het dus meer drukt en trekt.

In dat geval is de wagen niet goed in balans gesteld.
Een tweewieler hoort nl. niet te drukken of te trekken als je rijdt, maar netjes los in de lichtogen te hangen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:24

Ik start altijd met de 2-wieler....later pas een zwaardere (4-wieler) erachter.
Ik vind het tevens een veiliger gevoel in het begin met een 2-wieler, zeker m.b.t. plots omdraaien
voor de wagen. Tuurlijk willen we dat niet, maar groene pony's zijn soms onvoorspelbaar.