[AR] Shetlander van 10 nog beleren voor de koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Shetlander van 10 nog beleren voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:59

Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om King (mijn shet) te laten beleren.
Eigenlijk is King een weidemaatje voor mijn andere paarden, maar ik merk aan hem dat hij zich een beetje verveelt.
Hij is verder nooit beleerd. Is ondertussen wel gewend aan het bitje en laat kinderen rustig op hem zitten ;-)
Schrikt verder helemaal nergens van, en is verkeersmak.
Maar King is al 10. Heeft een aardig lastig verleden (hij is niet altijd goed behandeld) en het vertrouwen in mensen is soms ver bij hem te zoeken, daardoor ben ik een beetje huiverig om hem zomaar weg te brengen om hem te laten beleren.
Zelf ga ik dit echt niet doen aangezien ik er helemaal geen ervaring mee heb!

Wat zouden jullie doen?
Wel of niet laten beleren?
Kunnen jullie mij vertellen wat de kosten zullen zijn van het eventueel beleren, een leuk koetsje en tuig.
En het belangrijkste: Kan een shet van 80 cm een volwassen persoon op de koets hebben? Of is dat te zwaar?

(zelf ga ik dan natuurlijk mijn mendiploma halen :D )

Frensie

Re: Shetlander van 10 nog beleren voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:17

De leeftijd hoeft geen probleem te zijn, mijn NRPS merrie van 9 wordt momenteel ook beleerd en die pikt het zo op.
Je kan een hoop dingen al zelf leren. Ik ben in januari begonnen met longeren aan de dubbele longe (enkele longe kende ze al). Zo leer je je pony o.a. stemhulpen. Ook kan je aan de lange teugel werken zodat het stuur erop komt. Je kan hem leren wennen aan tuig (kan geen prijs zeggen, zijn er in verschillende prijsklasses en kwaliteiten, staat veel op marktplaats te koop). Zo kan je al een hoop zelf doen en zo kan je het vertrouwen van King vergroten.
Mijne wordt nu beleerd bij OdK, vrij prijzig maar ze zijn enorm goed. Er zijn meerdere topics te vinden hier over waar je je pony kan laten beleren.
Ook karretjes heb je in allerlei prijsklasses en daarvan staan er ook een hoop op marktplaats. Maar als je eerst begint met bovenstaande dingetjes hoef je voorlopig nog geen wagentje aan te schaffen en verveelt je pony zich minder.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:24

Bedankt voor je reactie.
Dubbele longe is hij bekend mee, dit hebben we al regelmatig geoefend.
Longeren gaat ook aardig...
Ik moet zeggen dat King vaak bij een vreemde wat wantrouwend is, niet zo zeer naar ons toe.. Gelukkig!

Is een volwassen persoon niet te zwaar?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:27

Er is zo'n regeltje dat ze op de harde weg 3x hun eigen gewicht mogen trekken, op zand 2x en op gras 1x het eigen gewicht. Dat is dus inclusief je wagentje. Geen idee hoeveel je shetje weegt? Tzt vooral geen zware wagen kopen dus.

Edit: dit zeg ik uit mijn hoofd dus mocht het verkeerd zijn.... :+ sowwy

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:34

@ frensie: ik denkt dat het niet klopt want zand is veel zachter dan gras. denk dat het dan eerder 1X op zand is en 2x op gras is. maar ik kan er ook naast zitten hoor.

@ TS: ik zou het mij riskeren maar zoek een trainer die op een zachte manier werkt, waar je er ook zelf bij kan zijn. Zo kan je nog altijd wat tips/raad geven aan de trainer en eventueel ermee stoppen als het niet lukt! Veel succes!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:58

Ja zit er nu ook naar te kijken en over na te denken... maar heb het even opgezocht.
3x op verharde, vlakke weg, 2x op onverharde, vlakke weg en 1x op 'ruw terrein'. Dus heuveltjes en dergelijke. Gras weet ik niet.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:34

ja dat zal beter kloppen frensie ;-)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:39

Mijn merrie was 20 toen we haar wegbrachten om te laten betuigen en had ook zo haar gebruiksaanwijzing. Loopt nu super voor de kar.

Oh ja, de ander was toen ongeveer 12 en leerde het ook in no time.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:20

Dus zijn leeftijd is verder geen belemmering, super!
Ik ga eens rondkijken voor een goed beleer adresje of iemand die aan huis kan komen..
En wat de kosten daarvan zijn! Bedankt allemaal!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:03

we hebben sinds 3 weken een shet van 9 hier, en die heb ik samen met mijn moeder beleerd.
een leuk sulky'tje heb je al voor zo'n 300 euro, zelfs minder als je even op MP zoekt.
een tuigje kan al vanaf 150 euro.
en het wegbrengen, het ligt eraan door wat voor iemand je het laat doen, iemand particulier of iemand die echt zijn brood ermee wil verdienen. Als de shet braaf is en het sturen al kent dan kan die in 2 weken voor de kar. misschien zou je zelf ergens menles kunnen nemen zodat je zelf al leert optuigen en sturen van iemand, scheelt al een hele hoop. En dan ben jij niet meer helemaal groen bij je half groene pony.
succes

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:04

en op een sulky moet de pony je makkelijk kunnen trekken, maar dan moet je niet met 2 volwassenen op het karretje gaan zitten, dat wordt denk ik wel te zwaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:41

Leeftijd hoeft geen bezwaar te zijn, wij hebben onze pony op 15 jarige leeftijd laten beleren.
Het kan zijn dat het iets langer duurt dan bij een jong paard, maar goed, dat is niet zo belangrijk, als ze het maar op de goede manier leren.

Kosten van het beleren:
onze jonge Groninger hebben we 2 maanden geleden laten beleren. Die man kwam bij ons aan huis, was iedere dag ongeveer een uur bezig en dat kostte 10 euro per keer. In totaal ongeveer 200 euro. De pony hebben we destijds weggebracht, dat kostte 90 euro per week. Dit was incl stalling en hooi. Voer moesten we zelf bijleveren. Weet niet meer precies, is al een tiijdje geleden, maar volgens mij was hij 5 weken weg.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:45

jaa zou ik wel doen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:48

Onze shet was paar maanden terug net 13. daarvoor altijd gereden en al veel aan de longe geweest en dubbele lijnen. reageerde ook altijd al goed op stem en is netjes gereden. Op stal door menner geholpen en stond er echt in no time voor. Had er zelf geen ervaring mee, maar pony heeft alleen maar met oortjes erop gelopen alsof hij het al jaren doet. Shet hebben we 11 jaar en zeg eerlijk, goed opgevoed, netjes aan alle hulpen etc, dat scheelt misschien wel qua tijd die nodig is.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:50

ik denk dat het moet lukken , waarom zou zijn leeftijd een probleem zijn :p
ik denk wel dat hij je nog kan trekken (je ziet toch meerdere shetties volwassen mensen dragen zonder moeite)
maar euh... hij kan het hebben als er kindjes op zijn rug zitten en hij verveelt zich? mischien leuk om een passend kindje te zoeken dat al kan rijden en hem dan inrijden?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:55

mijn vorige shet kocht ik als 14 jarige die alleen maar
als fokmerrie gebruikt was en was verder niets mee gedaan,
was een pony met enorm cool karakter,
en na 3 maand oefenen reden we er al de stad mee door,
geen probleem in ons geval !

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:24

0kayleigh0 schreef:
ik denk dat het moet lukken , waarom zou zijn leeftijd een probleem zijn :p
ik denk wel dat hij je nog kan trekken (je ziet toch meerdere shetties volwassen mensen dragen zonder moeite)
maar euh... hij kan het hebben als er kindjes op zijn rug zitten en hij verveelt zich? mischien leuk om een passend kindje te zoeken dat al kan rijden en hem dan inrijden?

De eerste shet die een volwassene draagt zonder moeite moet ik nog tegenkomen. Dat is echt een fabeltje. Maar een lichte sulky met een volwassene erop zal de pony van TS toch echt wel kunnen trekken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:05

onze shet hengst 1m trok makkelijk een sulky van horseshop international de caveletti met 2 personen er op(de personen samen 110kg ongeveer).zelfs op ruig terrein dus denk dat het wel moet kunnen hoor.succes
we wonen ook in limburg en dat was voor hem geen probleem die heuvels!!!!

shetlander20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:15

15 jaar geleden heb ik mijn shet gekocht op 10 jarige leeftijd. Die heb ik zelf beleerd en nu met haar 25 jaar loopt ze als nog voor de wagen. Rijdt er zelfs dressuur en vaardigheid mee. En dat doet ze nog aardig goed. De laatste tweejaar loopt ze met onze nieuwe aan winst in tweespan. Die kan het soms overnemen van haar. Maar rijdt haar nog 4x per week (soms meer, soms minder, ligt aan het weer.......hihi)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:05

Onze shetlander lopen pas sinds hun 8ste en 10 jaar voor de kar. Gaat prima en totaal geen problemen gehad met beleren.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:03

Ik heb mijn haflinger van 14 recent voor de kar beleerd :D

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:52

Ik heb een shetlander van 24 jaar oud en daar heb ik zo'n 2 jaartjes geleden een karretje voor gekocht en ik kon zo wegrijden terwijl ze volgensmij nog nooit voor een kar heeft gestaan dus volgensmij maakt het echt niks uit hoe oud ze zijn zolang ze er maar geen vervelde gebeurtenissen mee hebben gehad ;)