[AR] "altijd iemand op de bok"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

"altijd iemand op de bok"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:09

Een welbekende uitspraak op bokt, maar ik zat zomaar eens te verzinnen....
Je tuigt je paard op, pakt te wagen, zet de wagen erachter, maakt de strengen vast, en als ik bokt dan moet geloven moet er dán dus al iemand op de wagen? Want stel dat?

Wat me ook weer op valt is dat je bij foto's van bijv tochten of wedstrijden deze opmerking zelden langs ziet komen als paarden aangebonden (of met groom) op een rustplaats staan.

Even benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken ?

Jenkins

Re: "altijd iemand op de bok"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:11

Met optuigen staat er als het goed is iemand voor het paard, de ander maakt alles vast. Dan kruipt degene die alles vast heeft gemaakt op de bok en kan diegene ervoor weg.
Met altijd iemand op de Bok word vooral bedoelt als je loopt met het paard.

Mja bij mij gaat dat niet aangezien ik alleen ben :P dus tuig altijd alleen op en rij ook alleen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:13

Jenkins schreef:
Met optuigen staat er als het goed is iemand voor het paard, de ander maakt alles vast. Dan kruipt degene die alles vast heeft gemaakt op de bok en kan diegene ervoor weg.
Met altijd iemand op de Bok word vooral bedoelt als je loopt met het paard.

Mja bij mij gaat dat niet aangezien ik alleen ben :P dus tuig altijd alleen op en rij ook alleen.

Zo doen wij het ook altijd.
en de leidsels in een lus (veiligheidsstrik) aan de staartriem maken zodat als er iets gebeurt en je paard loopt weg oid en je bent met je snuffert nog de strengen vast aan het maken je altijd je paard vast kan pakken...:)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:16

Die hypocrisie is mij ook al opgevallen :') Ik denk eigenlijk dat het het belangrijkste is dat men hun gezonde verstand inzet. Als je je paard hebt ingespannen maar nergens heen kan en zal gaan, kun je best je tijd nemen om op de bok te komen. Eventjes een fotootje nemen op de zadelplaats voordat je op de bok gaat ( :oo ) vind ik best kunnen, als die foto maken maar niet een kwartier duurt ;) je paard in een pauze ingespannen vastzetten en er zelf niet bij zijn, of het dier niet vasthebben, dat vind ik eigenlijk veel gevaarlijker, omdat je toch op vreemd en veelal een groot terrein bent, waar een paard bij paniek, wat gemakkelijker opkomt, veel meer ruimte heeft om weg te komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:18

Zelf zorg ik met optuigen idd dat de leidsels niet zomaar kunnen vallen, maar wel voor het grijpen liggen. Je moet er toch bijkunnen als er iets gebeurt. :)

Idd Mloeser, ik denk dat het vooral een kwestie van gezond verstand is, en je paard ook een beetje kennen. :j

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:20

Ik vind dat je altijd met z'n tweeen moet mennen. Puur voor de veiligheid.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:23

Ligt idd aan het paard wat er voor staat..
Ik heb met een haflinger gemend waar je zo een kind mee weg kon sturen...MAAR het blijven dieren.
Ook heb ik jaren lang gemend op een manege met een huifkar...en daar deed ik het altijd alleen..
Tijdens een pauze bleef ik wel ALTIJD bij de wagen staan.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:23

blokje schreef:
Ik vind dat je altijd met z'n tweeen moet mennen. Puur voor de veiligheid.

Klopt maar sommige mensen kunnen dat niet...
En het maakt in mijn ogen ook uit of je enkelspan rijdt of 4-span!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:26

Het betreft vooral wanneer men in het bos of in de bak met het paard aan de hand gaat lopen. Wanneer je in de bak of het bos eraf moet, laat de groom dit dan doen. Op een rustplaats laat ik de groom eerst afstappen, paard aan het halstertouw vasthouden, ervoor staan en dan pas stap ik af en steek de leidsels op. Met inspannen ed. Ook altijd zorgen dat er iets of iemand voor het paard staat.
Alleen mennen is soms niet onvermijdelijk. Wees verstandig en blijf dan op de bok zitten en stap er niet af onderweg. Als je paard vertrekt heb je dan namelijk niets te vertellen als je er half achter loopt. Het is een stukje veiligheid wat men graag mee mag geven via bokt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:26

Ik geloof dat mijn punt een beetje gemist wordt ;)

Altijd met zijn 2en mennen, prima, maar om in te spannen heb je dus al 3 mensen nodig als er ten alle tijden iemand op de bok moet zitten.
Groom die het paard vast houdt, iemand die alles vast maakt, en iemand die op de wagen zit.

Overigens heeft het niks met lopen te maken, opmerking komt vooral langs bij stil staande paarden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:28

De tochten waar wij mee rijden, zal je nooit op rustplaatsen de koetsiers van de bok zien.
Koetsier blijft altijd op de bok zolang de paarden ingespannen staan.

voorbeeldje
rustplaats Hoofdstad aanspanning
https://picasaweb.google.com/hoofdstada ... 9226568210

De koetsier neemt pas plaats op de bok als alle paarden ingespannen staan.
Laatst bijgewerkt door janouk op 08-08-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:31

Je kan een paard makkelijk alleen in spannen...
Maar of het altijd even veilig is is ten tweede.

je tuigd en spant een paard eerst in,ik heb ze dan altijd vast staan aan hun halster aan de muur,en als laatste doe je het hoofstel aan en maak je het tuig vast,halster kan je onder het hoofdstel laten zitten...als je alles hebt bevestigd dan maak je het touw los en stapt op de bok en rijd weg. :P
Maar nogmaals veiliger is het dat voor je het paard los maakt er iemand op de bok zit die de leidsels al vast heeft..
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 08-08-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:31

Nope, met inspannen zit er niemand op de bok. De koetsier spant in, de groom staat ervoor (of een andere belemmering voor het paard). Zo leer je het ook bij het koetsiersbewijs. Koetsier spant in groom ervoor.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:34

Volgens bokt wel ja.

Maar ik heb een paar maanden geleden mn koetsierbewijs gedaan en daarbij wordt dat helemaal niet gezegd.
met inspannen staat er enkel een groom voor.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:35

Intuigen etc deden wij met z'n 3en idd.
We hadden twee paarden die moesten voor het huifbed dan moet een paard er achteruit in lopen. 1 op de bok, 2 zetten de paarden er in blijft er 1 voor staan en de andere maakt alles vast.
Maar het zou ook met twee kunnen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:57

Zou wat moois zijn als een derde persoon er aan te pas moet komen die alvast op de bok zit! lekker gevaarlijk... : persoon 1 houdt paard vast, persoon 2 tuigt op en spant in, persoon 3 zit niets te doen op de bok en moet maar wachten tot ie een keer de leidsels krijgt aangegeven van persoon 2? zie het al voor me, die afstand tussen persoon 3 en de leidsels. paard wordt te vroeg losgelaten door persoon 1, persoon 2 staat nog met al dan niet de leidsels in zijn hand en persoon 3 is dan aan de goden overgeleverd. dat gaat dus niet werken, en het is gewoon zo dat persoon 2 inspant en met de leidsels in zijn hand op de wagen stapt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:10

Laat maar, mijn punt wordt duidelijk niet begrepen :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:56

Met "altijd iemand op de bok" begrijp ik dat er altijd iemand op de bok moet zitten vanaf het moment dat het paard in beweging is en er geen groom voor het paard aanwezig is.

Ik heb mijn pony 2 jaar geleden beleerd voor de wagen, ondertussen weet ik al hoe hij in elkaar zit. Ik ga nog steeds niet alleen mennen, maar bij thuiskomst moet mijn groom niet meer voor mijn pony staan, pony staat netjes stil en verzet geen voet. Nu is het wel dat het op bekend terrein is en dat het afgesloten is (groom sluit de weide zodat pony niet weg kan ALS er iets zou gebeuren, dat vraag ik ook als de groom wel voor de pony komt staan, gewoon wat extra veiligheid die geen moeite kost). Tijdens het mennen is mijn pony ook doodbraaf, maar ik denk altijd "op momenten dat het niet fout mag gaan, gaat het wel fout", dus zorg ik ervoor dat ik altijd iemand bij heb die me kan helpen voor als het ooit fout zou gaan.

Wat bij mij wel een regel is, is dat er NIEMAND op de wagen stapt voordat ik op de bok zit. Ik ga eerst op de bok zitten, neem de leidsels goed vast en daarna geef ik aan dat anderen mogen opstijgen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:05

@stef Je bedoelt toch zoiets als Divine zegt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 19:17

Nee, mijn voorbeeld was sarcastisch bedoelt, over het met 3 mensen inspannen. Alleen dat ik niet echt over gekomen geloof ik ;)

Ik doel meer op de af en toe betweterige sfeer hier met name naar beginnende menners, en mensen die elkaar ineens gaan na praten

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:21

Ik snap heel goed wat je bedoeld maar zo gaat dat zo'n beetje met alles hier op Bokt waar een ander weer wat over te zeuren heeft ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 19:24

Ik reageer vanavons wel even uitgebreider, wil niet zo via m'n tel ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:25

Is dat niet gewoon bokt Stef? Ik bedoel 1 iemand schreeuwt en ineens zijn er 10 mensen met diegene eens?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:25

ik denk dat het ook aan je paard/pony ligt.bij de een moet je met zijn 2en zijn en bij de andere kan je alles alleen doen en ga je op weg.ik ga makkelijk alleen op weg met mijn c pony merrie,ook het alleen inspannen geeft geen probleem

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:28

Ik zit ten alle tijden op de bok, behalve bij inspannen dus!
Als ik naar buiten ga is er altijd iemand bij, die stapt af bij oversteken etc. niet dat mn pony gewoon de weg ineens oversteekt maar voor de zekerheid.
Als ik alleen ben staat er niemand voor dus, wel sta ik dan of op de deel ( waar de stallen zijn ) hij kan dan 1 stap naar voren zetten meer niet de deur zit dicht, als ik klaar ben met optuigen, heb ik heb met 1 hand vast en maak de deuren open.
Dan ga ik naar de bak.
Als ik met iemand ben staat die er meestal ook niet voor maar helpt, hij blijft staan en kan toch niet 1 stap verzetten omdat hij dan tegen de deur loopt.
Je kunt het gevaarlijk noemen, maar hij weet dat hij moet blijven staan, als die 1 stap wilt zetten en ik zeg; hee staat die gelijk stil!
Als die schrikt is het normaal stap op zij zetten en als die echt zo erg schrikt houd ik hem ook niet. Maarja de deuren zitten toch dicht dus hij kan nergens heen.
Als ik alleen in de bak ben stap ik nooit eventjes af, al helemaal niet als ik buiten ben, dat doet de groom!

Als ik met iemand als groom meega met ritten zitten in de pauze de menners altijd op de bok, ik haal dan de broodjes etc. als ze dan naar de wc moet ga ik op de bok zitten!