[AR] Pony beleerd, kar in aantocht... en dan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Pony beleerd, kar in aantocht... en dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 10:02

Na 1 1/2 jaar dan toch eindelijk mijn karretje kunnen bestellen. Pony is beleerd, ik ben beleerd, alleen als straks het moment daar is ben ik bang dat ik te snel alles wil.
De eerste keer wil mijn instructeur dat we de bak ingaan, daar ben ik het mee eens.
Dit is veiliger, er staan 4 muren omheen. Maar het liefst wil ik zo snel mogelijk naar buiten, het bos in.

Ik heb met Bam ondervonden dat bij het beleren in de bak het zozo ging en dan vooral sturen. Ging ik met het schoftje en de leidsels het bos in wist hij perfect wat links en rechts was, versnellen, halthouden. Kortom het bos was leuk/ werk, bak is vreemd en hij snapt het nut er niet van.

De eerste les lijkt me idd handig om in de bak te doen, maar dan? Volgende dag denk ik dat ik hem laat staan of in ieder geval wandelen/ fietsen. En de 3de dag, 4de dag?
Uiteraard is een hoop afhankelijk van wat hij doet die eerste dag, maar ik ga niet om de dag mn meninstructeur laten komen :$
Hoe ga ik het langzaam opbouwen, wat is slim, wat hebben jullie gedaan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:18

ik heb hier niet eens een bak ik ga altijd direct naar buiten met ze.als hij beleerd is en goed verkeersmak zal dat geen problemen moeten geven.misschien je instructeur mee nemen eerste keer naar buiten.ik ga ook altijd naar buiten met instructeur als ik les heb want heb geen bak.verder rij ik altijd of samen/of alleen.maar alleen zou ik op het begin niet doen.succes

Anke

Re: Pony beleerd, kar in aantocht... en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:44

In het begin is het sowieso belangrijk dat je er steeds iemand bij hebt,
of je nu naar buiten gaat of in een bak. Ik ga het liefst naar een groot grasveld.

haha...ik zou zeker in het begin het lekker luchtig houden...1e dag...2e dag...3e dag...4e dag,
er zitten ook relaxdagen tussen, gewoon lekker niks doen, grasjes happen.
Leuke ontspannen tochtjes maken en zorgen dat het stuur en de constante druk etc
er langzaam maar zeker goed inkomt. Als dat er is, dan ga je verder....veel plezier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:39

nadeel van een bak is dat je maar (zeer) beperkt ruimte hebt, dus veel moet wenden. En in jou geval merk je dat dus ook echt aan de pony. Veel pony's die net voor de wagen staan hebben nog (veel) moeite met wenden en bochtjes maken. Het voordeel van vrijwel meteen naar buiten gaan is dat je ze dan gewoon lekker veel rechtuit kan laten lopen. Zodat ze eerst op eigen benen leren te lopen (in het begin zwalken ze namelijk vaak nogal wat) en dan komen later de bochtjes en wendingen wel.

Ik heb hier ook geen bak. Eerste keer inspannen en rijden gebeurd in de wei (dan haal ik zo veel mogelijk paaltjes en draad weg, zodat we echt veel ruimte hebben) en gaat dat goed, gaan we meteen die zelfde dag nog of de volgende dag naar buiten, gewoon lekker lange wegen.

Daarnaast trekt het ook veel makkelijker en lichter als je over asfalt rijdt, dan in een (zware) zandbak of op het gras. Het is niet voor niets dat veel beleerders meteen of vrijwel meteen naar buiten gaan.
Ik zou inspannen in de bak, gaat dat goed, zoek dan lekker een héel groot veld op, of nog liever; ga lekker naar buiten als je die mogelijkheid hebt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:11

Ik zit kwa stalling middenin het bos dus kwa ruimte en paden is er genoeg te vinden.
Wil er in het begin idd iemand bijhebben, of dat nou mn instructeur is of niet. Met zn 2 en voelt het ws prettiger aan.
Ik overleg de eerste dag wel met mn meninstructeur over het inspannen, wil mn pony nou ook weer niet gaan overvragen :(:)

Heb er zo'n zin :):)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:17

heb zelf twee shetten beleerd en ben na een rondje in de wei gelijk de weg op gegaan. wel nog ernaast lopen de eerste keer en dan voorzichtig naar achter laten zakken zodat hij helemaal alleen loopt en je stem hoort.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:28

kinel schreef:
heb zelf twee shetten beleerd en ben na een rondje in de wei gelijk de weg op gegaan. wel nog ernaast lopen de eerste keer en dan voorzichtig naar achter laten zakken zodat hij helemaal alleen loopt en je stem hoort.

Ik neem aan menner op de bok en groom naast/bij het paard.....?

TS: nou, dat is toch prima? Ik zou dat idd even overleggen met je instructeur, komt vast goed!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:30

ja dat klop menner op de bok en iemand ernaast.
JoyCiej007 schreef:
kinel schreef:

Ik neem aan menner op de bok en groom naast/bij het paard.....?

TS: nou, dat is toch prima? Ik zou dat idd even overleggen met je instructeur, komt vast goed!