[AR] Hoe reageer jij als je pony omhoog komt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Hoe reageer jij als je pony omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 22:23

Hallo allemaal,

de reden van deze vraag komt omdat mijn pony nu tijdens de les 2x omhoog is gekomen met wegrijden vanuit halt.
Zelf vind ik dat not-done en een (voor mij) logische reactie is streng toespreken en eventueel een tik met de zweep.
Nu zei mijn instructeur dat ik haar niet bang moest maken en haar dus geen tik moest geven.

Waarom ze dit doet is nog onbekend, ze doet het tegenwoordig alleen (nog maar) in de les waar ze een liverpoolstang in heeft tijdens het halthouden en nadat ze weg moest stappen na een paar passen achterwaarts. Tijdens een rondje buiten (waar ze een dubbelgebroken bitje in heeft) of wedstrijd (dubbelgebroken kneveltrens) heeft ze hier helemaal geen last van.

Ik wil dit toch wel graag opgelost hebben aangezien over een paar maanden het indoorseizoen weer begint en ze daar wellicht wat feller kan gaan worden.

Hoe lossen/reageren jullie dit/hier op en leren jullie het eventueel af?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe reageer jij als je pony omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:27

ik straf het ook af met stem en evt zweep, omhoog komen voor de wagen tolereer ik echt niet.
Ik heb er ook 1 die er een handje van heeft.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:29

Ik had het laatst ook met m'n welshje, maar dan midden in het dorp... Fijn!
Toen is de bijrijder afgestapt en hem een paar passen naar voren gezet met de hand, daarna weer opgestapt.. Wist even niet hoe ik het midden in het dorp anders op moest lossen.

Maar het de pony zelf op laten lossen in natuurlijk veeeeel beter.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:32

Een flinke tik desnoods en naar voren met die handel!

Noem me maar gemeen, ik ga dan toch echt liever voor mn eigen veiligheid!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 22:32

Blazee schreef:

Sorry, dat begrijp ik even niet, hoe bedoel je precies? :o

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:45

Mijn paard ging toen ik hem net had ook regelmatig een keer omhoog als het moeilijk voor hem werd, zoals wachten
met oversteken of achterwaarts. Inmiddels is dat helemaal weg, hij heeft het al heel lang niet meer gedaan.

Als hij omhoog ging loste ik dat altijd op door de leidsels te laten vieren en hem voorwaarts te drijven en gerust te stellen.
Daarna probeerde ik opnieuw wat ik aan het doen was maar ik stopte altijd meteen op het moment wanneer hij omhoog wilde.
Bij mij werd het steigeren vanzelf minder omdat mijn paard steeds meer ervaring kreeg en we vaak inspande, er
kwam dus rust en vertrouwen in het span.

Succes!

Edit: let erop dat je het steigeren altijd voorwaarts oplost en niks forceert of aan de leidsels zitten ivm achterover-klapgevaar!!
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 05-08-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:46

Lizzzzz schreef:
Blazee schreef:

Ben ik ook wel erg benieuwd naar :=

Meeste 'problemen' voor de wagen los je vaak voorwaarts op, zo ook stijgeren. Meteen voorwaarts zetten, beste is natuurlijk om te voorkomen dat ze tijd heeft om te stijgeren.
Als ze hier stijgeren (wat overigens vrijwel nooit voorkomt, juist omdat het goed wordt aangepakt) dan krijgen ze bij mij zelfs een klats tussen de oren en een flinke brul indien ze dit uit verzet doen of ongeduldigheid/heetheid. Ligt ook aan de situatie en aan de pony; mijn Welsh A merrie zal al zo'n beetje over de rooie zijn als ze zou stijgeren, en als ik haar dan op die manier zou aanpakken, zou ze helemaal de pan uit flippen. Bij mijn shetmerrie werkt het wel, maar die weet het ook dondersgoed.

Wat nog wel het állerbelangrijkste is: meteen meegeven met je leidsels, niet gaan trekken en/of vasthouden, maar ruimte geven. Want je wil niet dat je paard omslaat, helemaal niet als hij voor de wagen staat.

Vraag is: waarom zou de pony stijgeren. Hoe is ze op dat moment? Is ze dan ook erg heet? Wat je namelijk ook wel eens hoort, voornamelijk bij jonge, net beleerde pony's, is dat ze gaan staken of stijgeren op het moment dat ze de wagen vanuit stilstand weg moeten trekken, omdat ze dan nog moeten wennen, aangezien ze dan ineens veel druk op de borst krijgen. Kan zijn dat de wagen in jou geval te zwaar is voor de pony, maar neem aan dat je dat anders zelf ook wel had gemerkt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:48

Lizzzzz schreef:
Waarom ze dit doet is nog onbekend, ze doet het tegenwoordig alleen (nog maar) in de les waar ze een liverpoolstang in heeft tijdens het halthouden en nadat ze weg moest stappen na een paar passen achterwaarts. Tijdens een rondje buiten (waar ze een dubbelgebroken bitje in heeft) of wedstrijd (dubbelgebroken kneveltrens) heeft ze hier helemaal geen last van.

Ik snap dit niet... je hebt je oplossing dus toch al gevonden?
Misschien vind je pony het bit gewoon echt niet fijn/pijnlijk?

Die van mij heeft het nu 2 keer gedaan, krijgt van mij zeker wel een pets.. tolereer ik dus echt niét :n Probeer 'm naar voren te krijgen dmv je handen naar voren brengen en stem en eventueel je zweep.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:52

Citaat:

Citaat:
Ben ik ook wel erg benieuwd naar :=

Meeste 'problemen' voor de wagen los je vaak voorwaarts op, zo ook stijgeren. Meteen voorwaarts zetten, beste is natuurlijk om te voorkomen dat ze tijd heeft om te stijgeren.
Als ze hier stijgeren (wat overigens vrijwel nooit voorkomt, juist omdat het goed wordt aangepakt) dan krijgen ze bij mij zelfs een klats tussen de oren en een flinke brul indien ze dit uit verzet doen of ongeduldigheid/heetheid. Ligt ook aan de situatie en aan de pony; mijn Welsh A merrie zal al zo'n beetje over de rooie zijn als ze zou stijgeren, en als ik haar dan op die manier zou aanpakken, zou ze helemaal de pan uit flippen. Bij mijn shetmerrie werkt het wel, maar die weet het ook dondersgoed.

Wat nog wel het állerbelangrijkste is: meteen meegeven met je leidsels, niet gaan trekken en/of vasthouden, maar ruimte geven. Want je wil niet dat je paard omslaat, helemaal niet als hij voor de wagen staat.

Vraag is: waarom zou de pony stijgeren. Hoe is ze op dat moment? Is ze dan ook erg heet? Wat je namelijk ook wel eens hoort, voornamelijk bij jonge, net beleerde pony's, is dat ze gaan staken of stijgeren op het moment dat ze de wagen vanuit stilstand weg moeten trekken, omdat ze dan nog moeten wennen, aangezien ze dan ineens veel druk op de borst krijgen. Kan zijn dat de wagen in jou geval te zwaar is voor de pony, maar neem aan dat je dat anders zelf ook wel had gemerkt.

Ik bedoel dat hij niet wordt geholpen door iemand laat maar zeggen. Maar dat hij (wel door mijn hulpen) zelf naar voren gaat. Nu is er iemand afgestapt en heeft hem aan de hand mee naar voren genomen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:55

Ah zo. Daar ben ik het wel mee eens :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 22:56

ooh, ja duidelijk :D ik snap het idd

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:57

Mooi :D

Heb nog heeeeul heeeeeeul weinig ervaring met mennen, maar met een beetje gezond verstand kom je een behoorlijk end.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:01

mijn draver deed het altijd om onder het werk uit tekomen, zij kon het op commando, en vond dat ze dan mocht stijgernen, ik draaide haar dan in een rondje en dat doet ze dan stappend en dan verder naar voren. omdat ze het op commando mag, kan ik het dan niet afstraffen, dus deze manier werkte heel effectief bij haar!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:02

voor de wagen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:04

tinkerfunss schreef:
mijn draver deed het altijd om onder het werk uit tekomen, zij kon het op commando, en vond dat ze dan mocht stijgernen, ik draaide haar dan in een rondje en dat doet ze dan stappend en dan verder naar voren. omdat ze het op commando mag, kan ik het dan niet afstraffen, dus deze manier werkte heel effectief bij haar!

:= volgens mij iemand die niet door heeft dat dit topic op AR staat......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:04

bij mijn pony's heeft echt niemand tijd om af te stappen hoor, als ze omhoog komen krijgen ze zo'n pets dat ze het niet snel zullen vergeten, maar ik heb het dan over ervaren pony's die dondersgoed weten dat dat echt niet getolereerd word.
Toen ik mijn merrie aan het beleren was had ze ook af en toe moeite met de eerste stap en dan deed ze een hupje, dat heb ik met stem kunnen oplossen, was ook niet uit nijdigheid maar als ze het nu doen is het vaak ongeduld of enthousiasme, prima maar we houden 4 benen aan de grond ;) gebeurd dan ook zelden, meestal vallen ze in slaap als ik ze stilzet.

edit: tinkerfunss, mijn pony's steigeren ook op commando maar dan wel op commando en als ik er niet om vraag en ze bedenken het zelf krijgen ze echt wel op hun lazer hoor, op commando betekend dat ze het mogen als ik het van ze vraag en verder niet. Net zo goed als dat ze niet mogen eten als ze aan het werk zijn, al moeten ze een half uur stilstaan in het gras, kop gaat niet naar de grond.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:08

Mijn haf heeft dit ook wel eens gedaan.
Bleek achter af dat het liverpool bitje voor hem gewoon te scherp inwerkte. Iemand had het kinbandje te strak gedaan (vriendje hielp met intuigen)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:08

JoyCiej007 schreef:
tinkerfunss schreef:

:= volgens mij iemand die niet door heeft dat dit topic op AR staat......

dat zie ik idd nu ook, maar ook voor de kar deed ze het, en werkte deze manier ook. we reden wellicht in de bak.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:32

een mep met de zweep en hard ook, ze doet het nu alleen als ze de bel hoort dat ik mag starten en ze stil moet staan bij halthouden en groeten, dan krijgt ze geen mep oid, want daardoor straf ik haar ook gelijk dat ze graag wil lopen in het parcour terwijl ze dat juist moet.
Ze doet het dan ook niet gevaarlijk hoog oid. Als ze met gewoon halthouden doet en eronderuit wil komen, ja dan krijgt ze wel een mep.
Als ze het doet dan rij ik haar wel gelijk vooruit hoor, het is niet dat ik het goedkeur, zeg eeh vooruit en dan gaat ze ook wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 05:30

Citaat:

Hier staat toch al je antwoord: :j
Ik denk namelijk dat het niets met het bit te maken heeft, maar alles met het aanzetten om te trekken. Hoe ervaren is de pony voor de koets? Hoe zwaar is je koets?
Ze doet het in de les: ik neem aan dat je lest in een zandbak. De bak is zwaarder om uit weg te trekken dan buiten als de koets over de stenen rolt. Ze komt omhoog om de koets weg te trekken vanuit stilstand of achterwaarts gaan.
Probeer de groom de koets mee te laten duwen een aantal keer bij het weg trekken. Ik denk, dat ze dan niet meer omhoog komt.
Als je achterwaarts bent geweest, staat de koets dan stil voordat je weer naar voren stapt?
Of rem je de koets eerst af.
Ook bij het halthouden is het prettig mee te remmen voor je paard, zodat als ze stilstaat, ze niet ook de koets nog moet tegenhouden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:52

gewoon een andere bit in de les pakken,waar je dus normaal mee rijd(als je niet in de les bent)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:24

Als ik jou wat zou ik ook gewoon het bit erin hangen waar je normaal mee rijdt. Ik rijd of op een enkel gebroken bustrensje of een rubberbitje (voor de kar) omdat een liverpool echt veelste scherp is bij haar.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:36

Probeer ook de aard van het steigeren te achterhalen.
Mijn pony kwam van de week ook omhoog voor de wagen, voor het eerst! Heb haar daar echter niet voor af gestraft, domweg omdat het mijn eigen schuld was! (reed een marathon hindernis in maar stuurde niet fel genoeg waardoor we in een flinke middendraf recht op een hek af gingen, ze remde af en tegelijkertijd probeerde ik het toch nog te redden door toch flink te sturen, ik kwam natuurlijk veelste hard door en ze kon echt geen kant op, dus toen kwam ze iets omhoog)

Mocht ze het "zomaar" doen ligt het ook aan de situatie hoe ik haar af straf, als het kan geef ik haar een flinke tik zodat ze voorwaarts gaat, en uiteraard me stem erbij. Wanneer daar geen ruimte voor is alleen met de stem. En wat bij mijn pony ook erg belangrijk is ALS ze omhoog komt/drijgt te komen, los laten aan de voorkant!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:43

Net als de rest zegt; voorwaarts oplossen. Ruimte op het leidsel en met stem en zweep naar voren.
Verder proberen het probleem vóór te blijven. Als ze het vaak doet met halthouden, ga proberen de grenzen op te zoeken en van daaruit verder te spelen. Schijnovergang rijden, terugrijden tot je bijna stilstaat en dan toch naar voren gaan. Van daaruit stilstaan en meteen door naar voren rijden. Stilstaan en iemand de wagen aan laten duwen en dan diegene steeds minder te laten helpen, etc etc.

Nog even over het steigeren op commando en het daarom niet af kunnen straffen... Vind dat behoorlijk onzin. Mijn pony steigert ook op commando, maar krijgt gewoon een afstraffing als hij het doet zonder dat erom gevraagd wordt. Ik bedoel mijn pony staat ook stil ook op commando, maar dat accepteer ik toch ook niet als hij dat uit zichzelf doet? Dan krijgt hij toch ook gewoon op zn kop? Betekent niet dat hij dan de volgende keer als ik het wél aan hem vraag niet meer stopt hoor.

Groetjes, lacuna

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:25

janouk schreef:
Hier staat toch al je antwoord: :j
Ik denk namelijk dat het niets met het bit te maken heeft, maar alles met het aanzetten om te trekken. Hoe ervaren is de pony voor de koets? Hoe zwaar is je koets?
Ze doet het in de les: ik neem aan dat je lest in een zandbak. De bak is zwaarder om uit weg te trekken dan buiten als de koets over de stenen rolt. Ze komt omhoog om de koets weg te trekken vanuit stilstand of achterwaarts gaan.
Probeer de groom de koets mee te laten duwen een aantal keer bij het weg trekken. Ik denk, dat ze dan niet meer omhoog komt.
Als je achterwaarts bent geweest, staat de koets dan stil voordat je weer naar voren stapt?
Of rem je de koets eerst af.
Ook bij het halthouden is het prettig mee te remmen voor je paard, zodat als ze stilstaat, ze niet ook de koets nog moet tegenhouden.

De leidsels zitten bij het liverpoolstangetje in de bril, dus veel hefboom en kinkettinginwerking geeft dat volgens mij niet, ze is helaas met de stang veel constanter, vandaar dat ik haar in de les (dus onder begeleiding) daar mee laat lopen.
We lessen idd in een zandbak, dus het zou idd kunnen dat het te zwaar is voor haar. Maar daar heb ik toch ook wel weer mijn bedenkingen bij, aangezien ze het ook heeft gedaan wanneer ze moest wachten omdat er een hindernis uitgelegd werd.
En dat met een groom, ik heb tijdens de les nooit een groom mee euh, eigenlijk vrijwel nooit ;-) Behalve op wedstrijd natuurlijk. Kan het natuurlijk wel proberen!
En bij het afremmen, moeten we zo rustig overgaan dat we geen rem nodig (mogen) hebben.