[AR] Waar onderleggers voor shet te koop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Waar onderleggers voor shet te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:53

Hoihoi,

Ik ga binnenkort beginnen met lessen met een shet van een vriend van mijn vader, en over een jaar met eigen pony, maar nou wil ik alvast wat leuke dingetjes aanschaffen :+ Nou zag ik van die onderleggers voor onder het tuig, en die wil ik graag hebben, maar ik kan geen winkels vinden (webshop het liefst) waar ze menspullen verkopen :?

Wie kan me helpen?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:07

Waarom een onderlegger? Dat is een oplossing voor als je zadel niet past. Bij de meeste shetties past het zadel toch al niet. Dan is het te smal voor de poown. Ik vind het dierenmishandeling om daar nog een bontje onder te stoppen. En tzt met je pony wel een onderlegger? Houdt er dan rekening mee dat je je zadel dan breder aanschaft!

Onderleggers zijn verder funest voor je gevoel met je paardje. Als je serieus wil gaan rijden, doe je dat zonder. Een goed passend zadel heeft geen onderlegger nodig. Dit is echt praat van iemand die weer eens geld teveel heeft... Ik kan nog wel wat gebruiken.. :D

Geldt overigens ook voor mentuig...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:12

Euhm.... Ten eerste gaat het niet om een zadel maar om een mentuig.
Ten tweede heeft TS het over heel dunne onderlegger die je onder de schoft en onder het borstdeel van een mentuig doet.
Dit om schuren tegen te gaan op de borst bij het aangespannen rijden en de leren delen tegen zweet te beschermen.
Schoft en Borstonderleggers dus zoals ze officieel heten:

http://www.demenner.nl/popup_image.php?pID=278

http://www.demenner.nl/product_info.php?cPath=75&products_id=278

http://www.demenner.nl/product_info.php?cPath=75&products_id=277

Lijkt mij niet zo'n ramp hoor. Die dingen zijn vrij dun. Je hebt ze ook voor onder de longeersingel van Lammert Haanstra en die zijn zo dun als een dun dekje.
Is dus eigenlijk gewoon een dekje voor onder het mentuig.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:16

ik heb bij divoza bonte onderleggers vandaan. ze hadden maar 1 maat en heb uiteindelijk 2 schoftonderleggers gekocht waarvoor 1 dient als borststuk. de echte borstonderlegger is veel te groot maar op deze manier gaat t prima.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 00:30

Nou eigenlijk vind ik het eerder mishandeling om met mijn lengte en gewicht te gaan rijden op een shetlander :+ Ben ik dus ook niet van plan, haha.

Bedankt alvast voor de berichtjes!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:50

idefix4 schreef:
Waarom een onderlegger? Dat is een oplossing voor als je zadel niet past. Bij de meeste shetties past het zadel toch al niet. Dan is het te smal voor de poown. Ik vind het dierenmishandeling om daar nog een bontje onder te stoppen. En tzt met je pony wel een onderlegger? Houdt er dan rekening mee dat je je zadel dan breder aanschaft!

Onderleggers zijn verder funest voor je gevoel met je paardje. Als je serieus wil gaan rijden, doe je dat zonder. Een goed passend zadel heeft geen onderlegger nodig. Dit is echt praat van iemand die weer eens geld teveel heeft... Ik kan nog wel wat gebruiken.. :D

Geldt overigens ook voor mentuig...

Wat een rare reactie. Een onderlegger/dekje/pad is in eerste instantie bedoeld om het leer te beschermen tegen paardenzweet, ook bij een zadel. Ik heb zelf onder mijn mentuig (maatje shet) een longeeronderlegger van lammert haanstra liggen en voor andere onderleggers (en meer kleine pony artikelen en menartikelen) kun je kijken op horseshopinternational.nl (of .com, weet ik effe niet). Succes!

JoyCiej007

Re: Waar onderleggers voor shet te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:34

idefix: een onderlegger onder het mentuig is heel wat anders dan een onderlegger/bontje onder het zadel. Dit staat niet voor niets bij AR. Ik kan jou redenatie snappen (als je een goed passend zadel hebt er daar dan zo'n dik bontje onder gooit, past het zadel niet goed meer) en ben het er ook mee eens, maar dat geld niet voor het mennen.

Ik heb zelf ook onderleggers onder m'n tuig (al moet ik wel bekennen dat ik de gelonderlegger onder het borsttuig vandaan heb gehaald voor mijn Welshje omdat hij dan nét wat beter ligt) vooral om m'n tuig te beschermen, en mijn shetmerrie krijgt echt overal wondjes van, ookal past het prima.

@ TS: je zou kunnen kijken bij www.horsetotaal.nl daar maken ze onderleggers helemaal op maat en in gewenste kleur met biesje e.d. en kunnen ze het evt. zelfs nog borduren.
Daarnaast maakt bokker Ifever hele mooie tuigonderleggers, ook in allerlei kleuren:
[EA-CO] [maatwerk] dressuur-spring-mensport [XXS-XXL]

Ik zou echter niet voor zo'n gigantisch dikke bontonderlegger gaan, die je bij Divoza bijv. nog wel eens ziet; dan komt het schoftje wel héel hoog te liggen, dat veranderd wel de pasvorm.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:08

bij ponypret.com heb je fijne vind ik zelf.gebruik deze ook onder mijn enkelspan en dubbelspan tuig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:35

Laatst was ik bij een zeer uitgebreide winkel op het gebied van mensport, die veel soorten Shetlandtuig verkocht. Misschien dat zij ook wel een onderlegger voor je hebben. Het was bij Ros paardensport in Nistelrode.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:36

Ik ben heel tevreden over die van ifever :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:22

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:27

Hmm die van horsetotaal zijn wel mooi dan kan er zelfs reclame van sponsor opgezet worden :))
Of namen vd pony's.
Vind die van iFever ook wel wat.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:46

Dit http://www.paardeluxe.nl/a-17477363/bon ... beschermer is een borst/schoftbeschermer. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken; bont wordt niet vies, het stoot juist vuil af mits je het wast met wolwasmiddel.
Ik was mijn bontsjabrak die rechtstreeks op mijn paard ligt 1 keer per half jaar en dan is t'ie lang niet zo vies als een gewoon sjabrak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:22

Maroesjka schreef:
Dit http://www.paardeluxe.nl/a-17477363/bon ... beschermer is een borst/schoftbeschermer. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken; bont wordt niet vies, het stoot juist vuil af mits je het wast met wolwasmiddel.
Ik was mijn bontsjabrak die rechtstreeks op mijn paard ligt 1 keer per half jaar en dan is t'ie lang niet zo vies als een gewoon sjabrak.

Maar met zo'n dik ding verander je wel de pasvorm van je tuig; het schoftje komt veel hoger te liggen en gaat daardoor vaak naar achteren kantelen, en ook het borsttuig komt veel verder naar voren te liggen..
Daarnaast, sorry ik vind het werkelijk géen gezicht, als je een shet hebt (dan is het al behoorlijk wat aan tuig) en dan ook nog eens van die grote dikke onderleggers er onder....

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:58

De eigenschap van bont is verend doordat er veel lucht tussen zit, ik denk dat de onderlegger 2 cm dik is, het tuig zal niet gaan kantelen door de eigenschap van het bont. Het is geen gelpad of een gevulde onderlegger die lomp of onhandig is waardoor het wel kantelt.
Of het mooi is; over smaak valt niet te twisten een ieder moet zelf weten wat hij of zij onder/op/aan het paard of zichzelf doet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:01

Ik heb wel veel tuigen gezien die door bont-onderleggers (misschien niet zelfde merk, maargoed) helemaal uit fatsoen worden gehaald, en niet meer mooi op de pony liggen. Een gevulde onderlegger/gelonderlegger heb ik ook nog liggen, is een stuk minder dik en heeft een mooie pasvorm, verdeeld de druk ook heel goed.

Uiteraard ieders z'n eigen smaak. Ik gaf alleen mijn mening.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:21

Och ja, je hebt ook zoveel soorten en ook merken die pretenderen dat het bont is......
Bij bont dat dicht op elkaar zit krijg je dat de werking minder wordt en het tuig idd kan kantelen, maar goed; TS weet nu wat er bij mij te krijgen is en dat was de vraag.
Zo'n discussie is altijd grappig toch, daar is een forum voor!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:26

Ifever is echt een aanrader! Ik heb daar een menschort en 2 onderleggers bestelt, super mooi!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:53

Maroesjka schreef:
Och ja, je hebt ook zoveel soorten en ook merken die pretenderen dat het bont is......
Bij bont dat dicht op elkaar zit krijg je dat de werking minder wordt en het tuig idd kan kantelen, maar goed; TS weet nu wat er bij mij te krijgen is en dat was de vraag.

:j vind ik ook. En leerzaam, en interessant.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:55

JoyCiej007 schreef:
Maroesjka schreef:

:j vind ik ook. En leerzaam, en interessant.

Ik las het, inderdaad!:)
Vooral als het gewoon op deze manier, dus leuk gaat! :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:15

Goede vraag, ik wil ook onderleggers *D Is er alleen echt niks goedkopers dan €15 voor een borstonderlegger en een schoft onderlegger per stuk?? Excl. verzendkosten dan nog, is er geen manier om zoiets zelf te maken? Iemand handig? :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:24

Heb ik ook wel SCW.. :)) Daarbij moet ik voor 2span alles x 2 bestellen.

Maargoed, denk niet dat je het goedkoper zult vinden, mennen is nou eenmaal duur :))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:38

xSCWx schreef:
Goede vraag, ik wil ook onderleggers *D Is er alleen echt niks goedkopers dan €15 voor een borstonderlegger en een schoft onderlegger per stuk?? Excl. verzendkosten dan nog, is er geen manier om zoiets zelf te maken? Iemand handig? :P

Is dat zo duur dan? :+ ik vind het absoluut niet duur eerlijk gezegd :=
En voor dat geld zou ik echt niet zelf gaan aanprutsen. Vraag Ifever maar eens hoelang zij er over heeft gedaan om tot de perfecte oplossing te komen; lusje zus, lusje zo, andere vulling. Alleen maar zodat het ook echt goed werkt, en dat het niet alsnog gaat drukken/schuiven etc.

Sorry maar menig dekje voor ohz. kost tegenwoordig een hoop meer.
Op een tuig á paar honderd euro en nog eens een wagen is dat al helemaal geen investering lijkt me.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:58

Da's waar, maarja voor iets wat ik niet echt persé nodig heb (voor de sier en om het tuig te beschermen, pony heeft geen last van schuren) vind ik het wel een hoop geld :+ snap je?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:37

xSCWx schreef:
Da's waar, maarja voor iets wat ik niet echt persé nodig heb (voor de sier en om het tuig te beschermen, pony heeft geen last van schuren) vind ik het wel een hoop geld :+ snap je?

Nee, snap ik niet. Als je het niet nodig hebt, dan koop je het toch niet? Heb je 't wel nodig, dan koop je het wel. Simpel toch :+
Ik ben altijd érg zuinig op mijn tuig dus wil mijn tuig zoveel mogelijk beschermen. Daarnaast wil ik mijn pony's waar kan graag wat extra comfort geven. En voor de één betekent dat juist (gel)onderlegger eronder, voor de ander ligt het borstje juist beter zonder die onderlegger.
Op een tuig á 300/400 euro (of meer) vind ik een keer 15 euro voor een onderlegger niets eigenlijk.
Beter je tuig beschermen met een onderleggertje van 15 euro, dan over een paar jaar een nieuw tuig moeten kopen. Zweet is namelijk érg agressief op leer.

En wees eerlijk; zoals ieder ander mens met paarden zal je ongetwijfeld een hele hoop spullen en zooi voor je pony's hebben. Bedenk je eens wat je écht nodig hebt. Dan blijft er vast een hoop andere zooi over (dekje zus, dekje zo, peesjes dit, peesjes dat).