[AR] Tuig en wagen voor beginner

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Tuig en wagen voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:27

Sinds kort heb ik een andalusier (1,60 schoftmaat), die ik ook graag voor de wagen zou willen laten beleren.

Nu heb ik daarvoor (of daarna ;) ) natuurlijk ook tuig en een wagen nodig. Wat zijn goede tuigen om mee te beginnen? Ik ga liever op zoek naar tweedehands goed merk dan nieuwe "rotzooi". En kan ik beter op zoek gaan naar leer of naar kunststof?

Het idee is om af en toe een keer op pad te kunnen (2 keer in de maand het bos in) met mijn man en dochtertje.

Voor de wagen zit ik te denken aan iets met 4 wielen, en in ieder geval geremd. Wat zijn zaken om goed in de gaten te houden als ik op zoek ga naar een wagen?

Alvast bedankt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:59

Qua tuig; er zijn genoeg 2dehands Ideal tuigen te koop, en Ideal is echt een prima merk. Je kan idd imo beter een kwalitatief goed (merk)tuig kopen, dan voor hetzelfde geld een splinternieuw, maar minder goed tuig aanschaffen.

Qua wagens voor grotere paarden heb ik er niet zo veel verstand van :)

Keet

Re: Tuig en wagen voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:03

Inderdaad, zoals Joyce al aangeeft. Ideal zijn mooie tuigen van goede kwaliteit. Kunstof kan ook, maar de goede kwaliteits tuigen daarvan zijn niet veel tweedehands te koop, maar dan kan je bijvoorbeeld naar Zilco kijken :) erg fijn!

Qua wagen, let op dat hij goed (lucht)geveerd is voor in het bos. Anders hobbel je van de wagen af. De wagen moet soepel lopen, goede banden (lucht) hebben. Qua maat enzo weet ik het niet, ben een shetlandmenner.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:27

Bedankt voor de tips zover! Ik zoek inderdaad liever een goed tweedehands dan een minder goed nieuw. Het is toch je veiligheid :j

(Lucht)vering klinkt inderdaad als erg nuttig :j

Klopt het dat de maat van de wagen (hoogte) altijd afhankelijk is van de maat van het paard dat ervoor loopt? Dus een hoge wagen voor een hoog paard, en een lage wagen voor een laag paard?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:08

Ideal heeft ook fijne nylon/kunststof tuigen, die zijn nieuw helemaal niet zo duur en die zijn prima in gebruik.
2e hands kopen is op zich ook prima, maar je weet nooit wat er met een tuig is gebeurd en of er zwakke plekken ergens zitten...

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:22

Je moet natuurlijk de hoogte van je paard weten en dan even naar de stoel kijken hoe hoog die is,
en er evt. even op gaan zitten dan kun je meestal wel goed zien of het past.
Je kunt je armen gewoon zo houden net of je de teugels vast hebt en je paard moet dan niet veel hoger als dat zijn anders zit je met de teugels.
en je kan kijken naar de wielen.

Mijn pony is 1.55 en komt voor deze kar en er kunnen ook grotere voor maar kleiner niet :
Afbeelding
(dat is ook onze eerst kar maar we hebben hem wel nieuw gekocht verder heeft hij voor en achter remmen)

Ik denk dat jij ook zo iets nodig hebt qua hoogte.
Laatst bijgewerkt door askazita op 29-07-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:54

Wij mennen ook met zo'n maatje als jij hebt, paardje is 1.55.

Ik heb een 2e hands Wijkmans (Nederlands fabrikaat, worden niet meer gemaakt maar het is degelijke kwaliteit) recreatiewagen. Wagen is stabiel, rolt erg licht, heeft 23 inch banden, kan ook groter, ook nog wel wat kleiner paard voor. Je ziet dit soort wagens nog regelmatig, als je erop let, op marktplaats. Kosten meestal zo tussen de 1250/1500 Euro. Dan heb je een fijne wagen die goed geveerd is voor in het bos (geen luchtvering, maar voldoet uitstekend) en waar iemand naast je kan zitten en achter ook nog passagiers. Bij de modernere marathonwagens kan dit vaak niet of lastiger. Grootte van de wagen kun je vaak beste 'afmeten' aan grootte van de banden (jouw maat paard heeft 21 inch/23 inch nodig) of bokhoogte, maar bij paarden geldt dat weer wat minder.

Ideal heeft de webtech tuigen, die zijn kwalitatief ook prima, en inderdaad minder duur dan een leren tuig. Meer info over prijzen van nieuwe tuigen zie je bijv op http://www.tuigonderdelen.nl zie je de verschillende idealtuigen, maar ook een tuig van imperial riding.
Bij mijn paard heb ik een 2e hands ideal zwaar marathon tuig, met nieuw luxe marathon hoofdstelletje.
Ook op marktplaats kun je goede 2e hands ideal tuigen krijgen als je een beetje oplet, prijs ligt dan meestal ergens op helft nieuwprijs, soms wat goedkoper. Het tuig moet natuurlijk wel goed zijn, dus je moet wel kijk hebben op hoe een goed tuig eruit ziet, of iemand meenemen die die kijk heeft. Voordeel van Ideal is dat je cob/full maat kunt combineren en alle onderdelen los kunt kopen. Dus gaat er iets stuk / is er iets stuk, kun je het makkelijk vervangen.

Het klinkt misschien wat duur alles bij elkaar, voor tweedehands. Maar ik was voor mijn tuig en wagen bij elkaar dus zo'n 1500,- Euro kwijt en heb goed en veilig materiaal wat er ook nog aardig uitziet (vind ikzelf dan :+ ) wat functioneel is en waar ik jaren mee vooruit kan. En vooral: het is veilig, het belangrijkste, als je met je hele hebben en houden (gezin en je peerd) op stap gaat :j

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:52

Ik heb via MP een ideal zwaar marathon kunnen kopen voor 325 euro; het ziet eruit als nieuw en heeft nog nergens slijtage....nog niet eens poepsporen op de staartriem :P. Goed zoeken en dan vind je vast wat; wat VHU ook al zegt ; je kunt de ideal tuigen qua maten combineren met elkaar en altijd iets bijkopen als dat nodig is.

Frensie

Re: Tuig en wagen voor beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:54

Ik heb ook een ideal zwaar marathon tuig gekocht via MP. Was zelfs nog nooit gebruikt! Kostte 350 euro.