Heb van diverse mensen reacties gekregen dat dat wel erg vreemd was, en dat dat niet zomaar zou kunnen.
Citaat:Ik heb nog nooit een tuig zonder buitensingel gezien want mijn tuig heeft ook veiligheidslichtogen en daar moet toch echt een buitensingel aan om ze strak te houden zodat de bomen niet op een neer gaan.
Nu heb ik mijn veiligheidslichtogen inmiddels binnen, de tuigenmaker was toch in de buurt en kwam ze even langsbrengen. Ik had net gereden en de pony nog opgetuigd staan, dus hij heeft meteen alles pas gemaakt, draagriemen ingekort etc. Supergoede service!

Hier hoe mijn tuig er uit zag, met brancardbeugels:
En mijn tuig nu, met veiligheidslichtogen:
Het 'systeem' met veiligheidslichtogen zoals dat normaal zit:

Gewoon als normaal dus, met de binnensingel maak je het schoftje op het paard vast, en met de buitensingel zet je tijdens het inspannen de (veiligheids)lichtogen vast.
Bij mij zit de gesp van de veiligheidslichtoog aan de (vaste) draagriem van het schoftje, zoals dit normaal ook gaat. Deze draagriem is ingekort. Dan volgt dus de veiligheidslichtoog, en daaraan zit een oog met een stoot die aan de singel vast gaat. Normaal gaat die dus aan de buitensingel. Bij mij gaat die meteen aan de binnensingel. Dus ik maak meteen alles al in 1 handeling vast tijdens het optuigen met de binnensingel. Dan gaat het oog van de lamoen in de lichtoog, en klik je de veiligheidslichtoog vast.
En dan zit dus zowel het schoftje, als de veiligheidslichtoog vast.
Dit omdat er aan de uiteinden van mijn schoftje een soort van 'driehoek' zit, waardoor de lichtogen op hun plaats blijven.
Het ziet er nu dus zó uit:
de 'driehoek' die er al zat, en die alles dus op z'n plaats houd:
Die singelstoot dient dus als binnen én buitensingel in 1; het schoftje zit vast, en de lichtogen worden ook vast getrokken, en dat dus door één singel.
Ben er heel blij mee, heb mijn tuig nu compleet 'veilig' met paniekhaken voor aan de strengen, de rugriem zit aan het schoftje vast middels een musketon met vrijdraaiende wartel (ipv. paniekhaken aan de broek) en nu dus de veiligheidslichtogen.
Graag hoor ik of iemand dit 'systeem', zoals ik het heb, dus met 1 singel die tegelijk binnen- en buitensingel is, ook wel heeft of wel eens heeft gezien, en wat jullie er van vinden, want volgens mij hebben de tuigenmaker en ik niets over het hoofd gezien en werkt dit gewoon prima.