[AR] Veiligheidslichtogen; nu geen buitensingel meer nodig....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Veiligheidslichtogen; nu geen buitensingel meer nodig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:08

Een tijdje geleden heb ik besloten om mijn enkelspantuig compleet te maken met veiligheidslichtogen. Op een koetsenmarkt hier in de buurt kwam ik met een tuigenmaker in gesprek, die zelf ook tuigen maakt, o.a. voor Friezen, en ook zelf veiligheidslichtogen (op maat) maakt. Ik ben thuis even mijn tuig gaan ophalen, en zodoende hebben we de afspraak gemaakt dat hij voor mijn tuig veiligheidslichtogen zou gaan maken. Ter plekke hebben we alles uitgepast en bestudeerd, en toen bleek dat ik door de combinatie van mijn schoftje, gesloten lamoen met ogen en die veiligheidslichtogen, geen buitensingen meer nodig zou hebben.
Heb van diverse mensen reacties gekregen dat dat wel erg vreemd was, en dat dat niet zomaar zou kunnen.

Citaat:
Ik heb nog nooit een tuig zonder buitensingel gezien want mijn tuig heeft ook veiligheidslichtogen en daar moet toch echt een buitensingel aan om ze strak te houden zodat de bomen niet op een neer gaan.

Nu heb ik mijn veiligheidslichtogen inmiddels binnen, de tuigenmaker was toch in de buurt en kwam ze even langsbrengen. Ik had net gereden en de pony nog opgetuigd staan, dus hij heeft meteen alles pas gemaakt, draagriemen ingekort etc. Supergoede service! +:)+ Heb er gisteren meteen voor 't eerst mee gereden. En het klopt allemaal precies :j Ben erg blij met dit systeem want het is écht heel erg snel in- en vooral uit te spannen, en daarnaast; mijn shetmerrie kreeg altijd wondjes van de (gespen van de) buitensingel, en daar had ik wel een bontje voor, maar dat was alsnog een gepruts met inspannen om de buitensingel goed vast te krijgen ín dat bontje.

Hier hoe mijn tuig er uit zag, met brancardbeugels:
Afbeelding

En mijn tuig nu, met veiligheidslichtogen:
Afbeelding

Het 'systeem' met veiligheidslichtogen zoals dat normaal zit:
Afbeelding
Gewoon als normaal dus, met de binnensingel maak je het schoftje op het paard vast, en met de buitensingel zet je tijdens het inspannen de (veiligheids)lichtogen vast.

Bij mij zit de gesp van de veiligheidslichtoog aan de (vaste) draagriem van het schoftje, zoals dit normaal ook gaat. Deze draagriem is ingekort. Dan volgt dus de veiligheidslichtoog, en daaraan zit een oog met een stoot die aan de singel vast gaat. Normaal gaat die dus aan de buitensingel. Bij mij gaat die meteen aan de binnensingel. Dus ik maak meteen alles al in 1 handeling vast tijdens het optuigen met de binnensingel. Dan gaat het oog van de lamoen in de lichtoog, en klik je de veiligheidslichtoog vast.
En dan zit dus zowel het schoftje, als de veiligheidslichtoog vast.
Dit omdat er aan de uiteinden van mijn schoftje een soort van 'driehoek' zit, waardoor de lichtogen op hun plaats blijven.

Het ziet er nu dus zó uit:
Afbeelding

de 'driehoek' die er al zat, en die alles dus op z'n plaats houd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die singelstoot dient dus als binnen én buitensingel in 1; het schoftje zit vast, en de lichtogen worden ook vast getrokken, en dat dus door één singel.
Ben er heel blij mee, heb mijn tuig nu compleet 'veilig' met paniekhaken voor aan de strengen, de rugriem zit aan het schoftje vast middels een musketon met vrijdraaiende wartel (ipv. paniekhaken aan de broek) en nu dus de veiligheidslichtogen.

Graag hoor ik of iemand dit 'systeem', zoals ik het heb, dus met 1 singel die tegelijk binnen- en buitensingel is, ook wel heeft of wel eens heeft gezien, en wat jullie er van vinden, want volgens mij hebben de tuigenmaker en ik niets over het hoofd gezien en werkt dit gewoon prima.

Suzan_bobar

Re: Veiligheidslichtogen; nu geen buitensingel meer nodig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:17

Aaaah dit maakt alles duidelijk :j mooi systeem!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:18

Ziet er in ieder geval erg goed uit.

Ideal maat minishet heeft een dubbele gesp aan de singel waardoor je geen losse buitensingel hebt.
Maar dat werkt toch iets anders als dit.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:22

Ziet er heel netjes uit! Alleen snap ik toch nog niet helemaal hoe het nu bij die lichtogen zit. Want zoals op de foto heb je de ogen los gemaakt? Hoe zit dit dan met een 'veiligheidssluiting' bij de ogen? Snap het nog niet helemaal haha.

En mag ik vragen hoe je het bij de broek hebt gedaan? Wij hebben wel van die veiligheidssluitingen voor de broek liggen, maar geen idee hoe ik die kan bevestigen. Vandaar mijn vraag :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:40

@ Erpel:

Afbeelding

Deze komt dus tussen de riem en de omloper te zitten. De riemen van de broek blijven dus in geval van losmaken aan het lamoen vast zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:49

Erpel schreef:
Ziet er heel netjes uit! Alleen snap ik toch nog niet helemaal hoe het nu bij die lichtogen zit. Want zoals op de foto heb je de ogen los gemaakt? Hoe zit dit dan met een 'veiligheidssluiting' bij de ogen? Snap het nog niet helemaal haha.

En mag ik vragen hoe je het bij de broek hebt gedaan? Wij hebben wel van die veiligheidssluitingen voor de broek liggen, maar geen idee hoe ik die kan bevestigen. Vandaar mijn vraag :)

Denk dat jij in de war bent met veiligheids/paniekhaken, zoals bij de strengen.

De lichtogen op mijn foto's zijn veiligheidslichtogen, en op de 2e foto staat mijn pony ingespannen, dus zijn ze dicht, op de laatste paar foto's zijn ze los.
Zo werken veiligheidslichtogen:

Dus of ze nou op mijn foto's open of dicht zijn, dat maakt voor het systeem verder niet uit (dus 1 singel voor binnen- en buiten, ipv. een binnensingel én een buitensingel).

@ Evelli: klopt, op mijn binnensingel zat ook een riempje met 2 gespen genaaid voor de buitensingel:
Afbeelding

Maar die is er nu dus netjes afgehaald, want heb hem toch niet meer nodig. Die dubbele gespen die nu nog op m'n singel zitten (onderste gaat de binnensingel doorheen, bovenste de buitensingel en dan werd de buitensingel aan de gespjes op de binnensingel zelf gemaakt) die laat ik er nog afhalen, en dat worden dan gewoon enkele gespen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:51

Suzan_bobar schreef:
@ Erpel:

http://www.idealequestrian.com/nl/compo ... ckle01.jpg

Deze komt dus tussen de riem en de omloper te zitten. De riemen van de broek blijven dus in geval van losmaken aan het lamoen vast zitten.

Klopt. Je hoort ook wel eens mensen die denken dat die paniekhaakjes dan dus aan de uiteinden de broeksriempjes komen, en dat je die haakjes dan aan het lamoen vastmaakt, maar het hoort dus net andersom, zoals op de foto; haak maak je vast aan het rondje van de broek, en ipv. de broeksriempjes aan dat rondje te maken, maak je ze vast aan die paniekhaak. De broeksriempjes maak je dan verder gewoon aan het lamoen vast zoals anders. en ipv. bovenstaande heb ik dus een alternatief:
Afbeelding

Die klik je dan los, en dan blijven de broekriempjes, de rugriem, staartriem én broek aan de kar vast. Je moet dan alleen even de staart door de culeron trekken, maar dat is zo gebeurd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:10

je singelt dus eigenlijk aan met je buitensingel in dit geval?
krijg je dan de lichtogen nog dicht, of laat je de singel eerst losser en singel je aan als je pony ingespannen staat?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:26

Als ik goed kijk heb je nu dus eigenlijk geen buitensingel meer maar alleen een binnensingel
waar je en je pony mee aansingelt en je ligtogen op hun plek houdt. Nog nooit gezien
maar wel appart en wel handig.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:27

Hee wat handig bedacht zeg, ziet er heel goed uit! :j
Maar wat ik me afvraag: wat gebeurd als je de singel wat losser hebt zitten? Bij mijn pony heb ik namelijk
de singel behoorlijk los omdat ze dan beter loopt. Gaan de burries dan niet zwabberen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:36

Iets zegt me dat die buitensingel er niet voor niets 'altijd' heeft gezeten....alleen weet niet te duiden wat dat 'iets' dan is :+

Weet wel dat als ik het lamoen niet smaller/breder kan stellen en ik heb er wel een smaller/breder paard voor staan het erg handig is dat je een buitensingel hebt die je onafhankelijk van de binnensingel kunt verstellen.

Neemt niet weg dat ik dit wel een erg handig systeem vind / dit een handig systeem lijkt :j

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:45

Bedankt voor jullie uitleg over de broekveiligheidssluitingen. Eens kijken of dat op mijn broek kan.

Ik zie het nu die lichtogen, net even raar gelezen :') kan je de ogen eigenlijk nu nog wel verschuiven? Het systeem klinkt wel erg goed namelijk. Zou het eigenlijk ook met een 'open' lamoen kunnen?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:02

Erpel schreef:
Bedankt voor jullie uitleg over de broekveiligheidssluitingen. Eens kijken of dat op mijn broek kan.

Ik zie het nu die lichtogen, net even raar gelezen :') kan je de ogen eigenlijk nu nog wel verschuiven? Het systeem klinkt wel erg goed namelijk. Zou het eigenlijk ook met een 'open' lamoen kunnen?

Denl wel met een open lamoen, alleen niet met een tweewieler erachter. Dan moeten de lichtogen kunnen schuiven door het schoftje namelijk en dat lijkt mij niet te kunnen met dit systeem,....

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:04

Nog een vraag haha. Ben nog niet zo thuis in tuigonderdelen verder. Wat is het voordeel van een dicht lamoen? Omdat dit ook expliciet wordt genoemd in de openingspost?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:15

Zit me hier ook af te vragen of het wel zo comfortabel is, het lamoen zo 'strak' aan het paard zeg maar....
Zal wellicht per paard verschillend zijn.
Weet wel dat het soms erg veel uitmaakt hoe ze zijn/reageren of je de buiten/binnensingel gaatje langer/korter zet.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:36

Het is natuurlijk niet voor niets dat men altijd met 2 singels heeft gereden. De binnensingel is om het schoftje netjes 'vast' te leggen, de buitensingel om het bewegen van lichtogen/brancardbeugels te beperken.
De buitensingel zit meestal niet zo strak als de binnensingel, en dit is inderdaad om een lamoen speling te geven.

In zo'n systeem, wat al veel vaker is geprobeerd, ligt het lamoen strak rondom het schoftje, en alle krachten vanuit het lamoen worden over het hele schoftje verspreid --> druk op de rug, druk op de singel, oftewel: druk op plekken waar je het niet wilt hebben.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:39

Erpel schreef:
Nog een vraag haha. Ben nog niet zo thuis in tuigonderdelen verder. Wat is het voordeel van een dicht lamoen? Omdat dit ook expliciet wordt genoemd in de openingspost?

Die kan nooit uit de ogen glijden. Op zich zou een open lamoen dat ook nooit mogen doen, dus echt voordelen heeft het niet. Wel is een dichtlamoen vaak wat korter bij het schoftje, waardoor je minder kans hebt dat het lamoen in wendingen tegen het paard zijn schouder of nek aan komt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:50

Citaat:
Het is natuurlijk niet voor niets dat men altijd met 2 singels heeft gereden. De binnensingel is om het schoftje netjes 'vast' te leggen, de buitensingel om het bewegen van lichtogen/brancardbeugels te beperken.
De buitensingel zit meestal niet zo strak als de binnensingel, en dit is inderdaad om een lamoen speling te geven.

In zo'n systeem, wat al veel vaker is geprobeerd, ligt het lamoen strak rondom het schoftje, en alle krachten vanuit het lamoen worden over het hele schoftje verspreid --> druk op de rug, druk op de singel, oftewel: druk op plekken waar je het niet wilt hebben.

Ik had al zoiets van, zo zou het toch bedoeld zijn die binnen en buitensingel... :o?
Weet wel dat het bij mijn nieuwe paardje veel verschil maak of ik de buitensingel strak doe of net wat minder strak. Heb hem dus een keer best strak gedaan (per ongeluk, niet zo op gelet en we zaten nog wat met afstemming van het tuig e.d. :o ) en ze ging zich toen echt drukken / vond het niet fijn aan haar lijf, ze liet zich steeds tegen lamoen zakken zeg maar. Ik had het niet eens in de gaten dat het aan die buitensingel lag, mijn instructeur gelukkig wel :o , gaatje losser, probleem opgelost.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:07

ik zit me dus ook steeds af te vragen of het voor het paard op deze manier prettig is, je moet die ene singel strak trekken en je kunt binnen en buiten niet meer onafhankelijk van elkaar stellen...
blijkbaar was ik niet de enige die zich dit afvroeg...

ben heel benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:54

ik ben bang dat het schoftje in zijn geheel met deze bevestiging sneller scheef getrokken kan worden.
met als gevolg dat er juist meer druk op plekken op en rondom het schoftstuk komt, waar je het idd niet wilt hebben, bv de singelstreek of achter de schoft...

mijn pony staat bv niet strak tussen het lamoen, zij heeft iets ruimte tussen schoftstuk en lamoenuiteinden ( paardje vind dat erg onprettig als het lamoen aan beide zijden strak aan het schoftstuk ligt) dus bij mijn paardje zou dit systeem niet kunnen werken ? want dan ligt het hele schoftstuk los ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:08

Citaat:
paardje vind dat erg onprettig als het lamoen aan beide zijden strak aan het schoftstuk ligt

Dat heeft die van jou dus ook? Die van mij dus ook.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:14

VanHuisUit schreef:
Citaat:
paardje vind dat erg onprettig als het lamoen aan beide zijden strak aan het schoftstuk ligt

Dat heeft die van jou dus ook? Die van mij dus ook.

ja, dan leer je pas echt wat een stuiterbal effect is,haha

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 22:20

Dank voor alle reacties en het meedenken.
Ik zal de tuigenmaker dit topic ook even doormailen (volgens mij heeft hij wel internet) dan kan hij het zelf ook allemaal even lezen.

Ik zie het denk ik dan maar als een soort van experimentje; ga er gewoon een tijd mee rijden, en dan zie ik wel of het bevalt. Ik train vrij intensief, dus ik zal snel genoeg merken als er iets niet lekker loopt of 'anders' is.
Qua druk e.d. weet ik niet zo goed of dat ook zo is. Ik weet wel dat ik de binnensingel vrij strak deed, en de buitensingel deed ik eigenlijk altijd helemaal vrij strak, omdat de bomen anders teveel meebewegen, dat is nu ook nog wel zo, maar wel wat minder. Daarnaast moest alles heel strak zitten voor mijn Shetmerrie, omdat die zich overal aan open liep, dus hoe losser ik de buitensingel had, hoe lager die gespjes onder de buik kwamen te zitten, en hoe meer wondjes ze had.

Ik denk dat het zich in de praktijk wel uitwijst hoe dit gaat werken. Het druk verhaal kan ik wel begrijpen, bedankt voor die inzichten want daar heb ik zelf dus niet aan gedacht (en de tuigenmaker denk ik ook niet). Mocht het me niet bevallen, dan kan ik het altijd nog laten veranderen met een buitensingel (neem ik aan).

Daarnaast heb ik altijd met brancardbeugels gereden, en die hoor je dus ook relatief strak te trekken.
Divine: denk je dat er een verschil is qua druk als ik met brancardbeugels rijdt die strak om het lamoen zitten, of met dit systeem?

nouvel: Daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, ik heb gisteren gewoon 'aangesingeld' bij het optuigen, en bij het inspannen kreeg ik de lichtogen gewoon dicht. Ik moest waarschijnlijk net wat meer druk zetten om de 2 delen op elkaar te krijgen, maar alsnog was ik ineens een stuk sneller klaar met inspannen, en met uitspannen al helemaal.

Maar zal de volgende keer (zal denk ik maandag weer worden) eens proberen aan te singelen bij het inspannen, kijken of dat veel verschil maakt.

hafjelinger: singel wat losser zetten zou ik ook eens kunnen proberen, wat er dan gebeurd. De bomen 'zwabberen' zowiezo altijd iets, helaas (zie een ander topic dat ik eens heb geopend daarover) en daardoor ook het onderstel v/d wagen wat, niet altijd maar voornamelijk als ik in vlotte draf over asfalt rijdt, of in flinke galop over een vrij hard zandpad. Maar ik vond dat juist gisteren een stuk minder.....

VHU: De bomen van dit lamoen zijn ook qua breedte verstelbaar, kan ze dus ook wat naar buiten stellen. Overigens nog nooit geprobeerd. Denk dat ik dan de singel iets losser moet doen. Heb de bomen eigenlijk altijd zo strak aan het schoftje.

Erpel: Een gesloten lamoen, met van die ogen, blijft in principe ter hoogte van het schofttuig, in wendingen e.d. is dat ook fijner, omdat de bomen van de lamoen dan minder snel in de nek v/d pony prikken. Helemaal ideaal is niet zo'n 'lus' aan het uiteinde als wat ik heb, maar echt een rondje, dan steekt'ie nog minder uit. Maar daar moest ik weer een paar honderd euro meer voor neertellen.... :o

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:18

JoyCiej007 schreef:
Suzan_bobar schreef:
Afbeelding

Die klik je dan los, en dan blijven de broekriempjes, de rugriem, staartriem én broek aan de kar vast. Je moet dan alleen even de staart door de culeron trekken, maar dat is zo gebeurd.

Ik heb dat ook zo, maar vroeg me ineens af of het paard in paniek zijn staart niet vastklemt en daardoor het culleron vasthoudt. Het is de bedoeling dat het paard onder de broek en staartriem met culleron uitloopt namelijk.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:32

Daarom heb ik het aan de broekriemen zitten. Dan hoeft je paard niet onder de broek en staartriem door. De mijne knijpt per direct met zijn staart en ik wil dat risico niet lopen.