[AR] Nylon tuig van tuigonderdelen.nl ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

Nylon tuig van tuigonderdelen.nl ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:35

Heeft er iemand ervaring met het nylon tuig van tuigonderdelen.nl? Zie website: http://www.tuigonderdelen.nl/nylon-tuig ... bb5qj4r8i6
Het is nu in de aanbieding voor €84,50, voor die prijs kun je natuurlijk niet heel veel verwachten....Maar, ik heb ook niet veel nodig. Ik ben zo af en toe eens bezig met lange lijnen en mijn paard lijkt het leuk te vinden. Het lijkt me leuk om ooit te kunnen mennen (heb ik een aantal keer gedaan maar ben zeker niet ervaren) en daarom nu te kijken of het lukt met bandjes slepen en dat soort dingen.
Natuurlijk zal ik nooit zo in mijn eentje zonder ervaring een menwagen achter mijn paard hangen.

Misschien zijn er nog mensen met ervaring met ander (budget) tuig? 2e hands is ook een optie! Mocht ik er echt mee door willen gaan dan kan ik altijd nog kijken voor wat betere kwaliteit, maar ik moet eerst eens zien of we het beiden leuk blijven vinden en er ook echt wat mee gaan doen...

Bedankt voor het meedenken! :D

Onali

Re: Nylon tuig van tuigonderdelen.nl ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:38

Ik heb nylontuig, overgekocht van iemand.
Voor het beleren vind ik het heel gemakkelijk, maar voor het echte werk wil ik liever 'echt' tuig.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:00

En waar zit het 'm dan in, dat je liever echt tuig hebt voor het echte werk? Is dat alleen het gevoel of is het Nylon van het soort kwaliteit waarmee je gewoon niet wilt mennen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:02

Het tuig is niet in al te beste staat en idd kwaliteit, ik heb geen idee hoe het zich houd tijdens de bosritten

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:08

Oke, dank voor je ervaring!

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:13

Ik heb zelf een tweedehands nylon tuig (ander merk) en dat is voor het beleren nu prima. Helaas vind ik hem net te klein voor mijn Fries, zit op eerste gaatje overal 9dus zo ruim mogelijk) en trekt net effe overal te veel, vooral onder staart. En gaatjes bijmaken gaat lastig in nylon.

Dus ben nu op zoek naar een leren tuig voor het echte sleepwerk. Vind ik stiekum ook mooier :o

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 22:20

Dat heb ik ook wel een beetje, dat ik leer mooier vind. En het ziet er sowizo veel steviger uit. Had ook al op marktplaats gekeken voor leer, maar dat is ook altijd maar afwachten hoe het er echt uit ziet natuurlijk. Plus dat het allemaal nog net effe wat duurder is dat dit nieuwe nylon tuig...
Dilemma:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:29

Voor echt puur iet slepen/lange lijnen e.d. zou het wel kunnen, maar ga je er echt verder mee bezig dan zou ik dit tuig absoluut niet adviseren. Kwaliteit is echt bagger, ken een aantal mensen die zo'n tuig hadden en er dan ook echt mee reden. Riempjes die kapot knapten, strengen die het onderweg begaven, slecht gestikt, na enkele keren gebruiken al heel erg pluizen, ringetjes van de gaatjes lieten snel los etc. etc.

Daarnaast is het wel een 'concourstuig' hé....... die zijn meestal niet bedoeld om echt flink mee te trekken, zijn vaak een stuk smaller en lichter uitgevoerd.

Voor die prijs kan je dus idd ook helemaal niets verwachten.

Voor een beetje 'aanklooien' op de grond nog wel te doen, maar als je echt wil gaan mennen zou ik daar wel echt eerst een ander tuig voor kopen.

P.s. ik ben nog wel altijd van mening dat als je jezelf een bepaald (niet zo hoog) budget hebt gesteld, dat je nog beter op marktplaats kan kijken naar een leuk 2dehands tuigje voor die prijs, dan een nieuw tuig voor dezelfde prijs.
Stel ik heb 200 euro te besteden. Dan kan ik een nieuw leren tuigje kopen van niet zo'n hele goede kwaliteit, of ik kan voor diezelfde prijs een supergoed Ideal Marathon tuig 2dehands kopen, enkele jaren gebruikt maar kan zeker nog een paar jaar mee.
Als ik jou was, zou ik dus ook eventjes op MP e.d. rondneuzen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:43

Ik heb Nylon tuig voor mn mini, wel een andere dan die je aanprijst. Was ook iets duurder (niet veel hoor).
Maar voor straks tweespan heb ik wel een goed leren tuig aangeschaft, voor nu voor de sulky is het best en het is voor zover ik voel ed wel erg stevig. Maar zoals Joyce zegt, ik heb dan ook een licht karretje dus niet vol trekken natuurlijk.
Ik zou ook even op MP zoeken, spaar liever even door en koop een mooi en goed (eventueel 2ehands) tuigmerk :)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 14:55

Ik had inderdaad al wat op marktplaats gekeken, daar staat ook wel het een en ander op. Het is ook niet zo dat ik het geld ervoor niet heb, maar ik heb het er nu gewoon niet voor over. De kans is groot dat het vaker in de kast hangt dan dat ik het gebruik namelijk.
Maarja, het is natuurlijk ook weer zonde om straks nieuw tuig te moeten kopen omdat dit snel stuk is...

Iemand nog goed 2ehands tuig in de aanbieding?:)

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:08

DJB schreef:
Ik had inderdaad al wat op marktplaats gekeken, daar staat ook wel het een en ander op. Het is ook niet zo dat ik het geld ervoor niet heb, maar ik heb het er nu gewoon niet voor over. De kans is groot dat het vaker in de kast hangt dan dat ik het gebruik namelijk.
Maarja, het is natuurlijk ook weer zonde om straks nieuw tuig te moeten kopen omdat dit snel stuk is...

Iemand nog goed 2ehands tuig in de aanbieding?:)

Ja, maar die is wel van Nylon. Wel ander merk trouwens, volgens mij het merk van Eple Jack (Vintaggio of zoiets?)
Heb gisteren nml een tweedehands leren tuig via MP gekocht O:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:36

Mijn tuig hangt vaker in de kast dan dat ik het gebruik :+ maar denk dat dat bij zo goed als elke menner zo is :+

Ik heb zelf een kunststoftuig van zilco :) erg fijn in gebruik. Daarvoor had ik een Ideal tuig, ook zeer fijn in gebruik, maar meer onderhoud.

Zilfstar: dat is het eigen merk van Ooteman ;) niet van epplejeck.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:00

Evelli schreef:
Zilfstar: dat is het eigen merk van Ooteman ;) niet van epplejeck.

AH! dank u! Wist niet meer van welke het was hihi.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:38

TS: het is jou keuze..... voor wat werk vanaf de grond zou je het prima kunnen gebruiken, mits je er niet te zwaar mee gaat trekken. Maar er echt serieus mee aan de gang voor de wagen, zou ik niet doen.
Kan ook begrijpen dat, als je niet eens zeker weet of je uberhaupt wel gaat mennen, je het geld er niet voor over hebt om voor bijv. 400 euro een goed en degelijk tuig te kopen.

Zilfstar: Vantaggio is idd een 'huismerk' van Ooteman. Ander merk, maar kwaliteit is vergelijkbaar met het tuig uit de openingspost van TS.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:45

Ik heb ook een tweedehands nylon tuig gekocht, lijkt wel wat op die van de site. Was merkloos dus ik weet niet waar die vandaan komt. Nou ik vind het echt een zwaar onprettig ding. De borst is veel te smal en de streng is zelfs met bandje-slepen al een beetje gescheurd! Nu heb ik van de week een tweedehands leren tuig besteld. Ik vind het veel mooier en veiliger. Voor dat geld kun je ook tweedehands een leren tuig bestellen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:09

ik heb het tuig uit de openingspost gekocht enkel om te kijken of onze merrie ook buiten met oogkleppen op koeien reageerde(dus onder het zadel).verder vond ik het tuig kwa pasvorm niet echt ideaal maar ja kost ook maar 85,-.misschien een leuk 2dehands tuigje op de kop tikken,ik heb helaas net een tuig verkocht.ik heb voor ons 2 span een webtech van ideal dit is ook nylon en ben er erg tevreden over,het gaatjes bij maken is geen probleem met nylon gewoon een priem warm maken en er door steken(en je hebt een mooi gat dat niet rafelt).succes

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:26

Heb mijn tuig (Leren) binnen (net gepoetst en gevet, ziet er weer prima uit)
Is een stuk zwaarder natuurlijk dan nylon, dus paard zal moeten wennen.
Maar wat een verschil in stevigheid en het gevoel van betrouwbaar zijn!!!

Al vind ik een nylonnetje prima voor beleren/wennen!
Mijn nylon tuig is nu in de verkoop!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:48

Voor dat geld heb ik nog wel een leren (maat cob) tuig liggen! ;-)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:14

Ik heb inmiddels via marktplaats een leren tuig gekocht, zal een dezer dagen wel komen dus ik ben benieuwd!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:54

Nou, anders ik wel :)
Post je ff foto's als je het op je pony hebt? :)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:00

Helaas, het past niet:(. Verder wel mooi tuig, staat ook goed:D. Maar heb dus blijkbaar een full nodig.
Geen foto dus Joyce, helaas.

Iemand die wil ruilen(A)? (leer)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:30

Ach wat zonde! je kan op MP en hier op bokt ook een advertentie zetten, denk dat er dan meer mensen reageren. Tekoop en/of te ruil bijv.

Jammer hoor, succes met de verkoop en de zoektocht naar een tuig wat wel past.