[AR] Asmiro wordt beleerd (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

askazita

Asmiro wordt beleerd (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 23:55

Ik heb een tijd geleden een nieuwe marathon/recreatiewagen gekocht.
Afbeelding
(als alles goed gaat willen we later misschien een echt marathonwagen kopen)

Toen moest ik nog een tuig en ik heb een simpel tuigje gekocht voor mijn pony.
Het tuig was goed en we hebben veel geoefend emt het tuig in de bak,wei en op de weg.
Het enige wat dus nog moest is mijn pony nog voor de kar, afgelopen maandag hebben we hem weg gebracht.

Over mijn paardje :
Asmiro is nu een 7 jarige ruin,
Welsh X Arabier,
1.55 hoog,
en hij wordt normaal onder het zadel gereden.

Dinsdag zijn de gelijk eventjes met hem bezig geweest.
Hij vond toen de kar nog wat eng en is met zijn hoofd tegen de muur aan gelopen ;)
Woensdag zijn ze een kwartiertje met hem bezig geweest en het ging al een stuk beter,
hij ging af en toe nog stil staan en van uit halt naar stap was nog wat lastig dus drukten hun de kar een beetje mee.
hij heeft niet gek gedaan nooit gebokt of gesteigerd.
Dinsdag en Woensdag hebben ze bij hun thuis in de wei geoefend.
Donderdag hebben ze ook weer eventjes gement en vandaag ook weer.

Vandaag was de 4e keer dat hij er voor liep en toevallig kreeg ik een paar foto's,
Ze zeiden dat hij nog wat onwennig was maar dat het al wel de goede kant op gaat.

De foto's die ik heb van vandaag :
AfbeeldingAfbeelding

Morgen gaan we er weer eventjes heen, en ga ik hem even rijden (ohz)
Volgende week wil ik misschien even kijken met het mennen en foto's maken.

Verder zit ik nog te denken aan panieksluiting voor de stengen (strengbus?) en Veiligheidslichtogen.
kan dat gewoon aan elk tuig ?

Alle tips zijn welkom, Ik wil natuurlijk straks veilig de weg op ;) .

chocobroodje

Re: Asmiro wordt beleerd (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:16

[AR]--->[AR-ITP]

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:35

Wat fijn dat het al zo goed gaat, ziet er netjes uit hoor :j gaat vast een erg mooie aanspanning worden straks!

over panieksluitingen e.d.:
[AR] Hoeveel panieksluitingen?

ik zou niet zo snel voor strengbussen kiezen.... die zijn over het algemeen redelijk zwaar en dat zwiept vaak nogal heen- en weer.
Ik had ook altijd een tuig met stropstrengen, en ik heb die vierkante 'gesp' aan het uiteinde, waar je de strop mee maakt (dus waar de streng doorheen gaat) aan de bovenkant aan beide kanten afgezaagd (dus vierkante metalen ding aan beide kanten doorzagen, en leer heel laten).

Vervolgens zet je er dan deze haakjes in, die hebben schroefdraad dus het pinnetje draai je los, en kan je dus in de opening van je strengen zetten, zonder dat de strengen losgemaakt moeten worden en daarna weer dichtgestikt:
Afbeelding

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:20

dankje.
oke ik ga er eens naar kijken.

ben er vandaag weer eventjes geweest en had hem eventjes ohz gereden.
ze zeiden dat hij vandaag al een stuk beter liep maar hij moet nog wel wennen,
ze kwamen op een harde stuk van het zandpad en toen wou hij zelf al iets harder in draf.
dinsdag of woensdag ga ik er heen en mee met de wagen en evt wat foto's maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:10

Tuurlijk is het wennen maar het gaat vast elke keer ietsje beter. En heel veel ietsjes maakt hem straks een super leuk enthousiast menpaardje. Hij staat vast prachtig voor je mooie wagen *D

Van Ideal weet ik dat je de ligtogen gewoon los kunt kopen en op hetzelfde maat of een maat kleiner/groter tuig kunt gespen. Hoe dat ziet bij andere merken, geen idee eigenlijk. Wie weet past het gewoon, weet niet of je even bij iemand met een ideal tuig kunt kijken of dat je je tuig even mee kunt nemen (op een dagje dat Asmiro vrij heeft :+ ) naar de tuigmaker?

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:39

haha ja hun zijn ook erg enthousiast over hem hij heeft nooit gebokt of gesteigerd zeiden de vandaag weer,
en ze vonden dat hij een mooie stap had voor de kar.
ben wel benieuwd nu denk dat hij wel leuk bij de wagen past, de lamoen gaat ook van rood naar grijs ;)

oke, ik weet zo niemand met een Ideal tuig en mijn merk weet ik ook niet, maar ik zou naar een tuigmaker kunnen kijken. een dagje vrij heeft hij normaal best wel vaak :o
Ik wil misschien straks denk ik toch nog een keer een ander tuig kopen.

denisenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:42

Leuk om te zien hoe veel plezier die er van heeft

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:00

Hebben ze hem gelijk voor de kar gezet, gezien je verhaal?
Dus zonder te wennen aan het tuig en zonder te slepen en zonder dus ook stuurrichtig te maken?
Ik vind dat je een hele mooie wagen hebt en een hele leuke pony, maar ik vind de 2 plaatjes er niet fijn uit zien, sorry.
Nog even afgezien van het fiet dat degene op de wagen geen cap op heeft.
Veiligheid zou ik heel belangrijk vinden, al helemaal als je aan het beleren bent.
En ik mis een extra persoon op de wagen.
En dat hij onwennig is lijkt mij niet meer dan normaal (zie je ook duidelijk op de eerste foto waar hij er voor staat), al helemaal als ze hem inderdaad er zo voor hebben gezet, zonder enige voorbereiding...........
Paard heeft op beide foto's geen plezier.
Ik wens je veel succes verder met beleren en heel veel veilige menkilometers met hem ;)

Kijk ook bv. even hier, en dan met name naar de tips die worden gegeven door JoyCie007: [AR-ITP] Caitlynn (welsh A) voor het eerst voor de sulky! :)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 00:20

denisenicky dankje ;)

josie : hun hebben hem gelijk voor de kar gedaan, ze wouden eerst 2span doen maar dat hadden ze toch niet gedaan.
Gewent aan het tuig was hij namelijk al ik heb meer als een halfjaar met hem gelopen met tuig,
maar de laatste tijd het meeste.
(staat in de begin post : Het tuig was goed en we hebben veel geoefend met het tuig in de bak,wei en op de weg)
Een sleep heb ik er zelf nooit achter gehad wel een keer met ski's er achter.
Sturen heb ik ook met hem geoefend (tuig, lange lijnen ect.) en kent hij eigenlijk ook van het rijden ohz al.
AfbeeldingAfbeelding
oude foto's en het tuig zie er niet helemaal goed maar zo kun je zien dat we wel geoefend hebben.

Dankje.
Dat klopt dat staat ook in de tekst het is de 4e keer en hij was nog onwennig maar dat is wel logisch.
Hij is ook wel een paardje die alles wat spannend vind en niet echt een nuchter paardje die niks erg vind.

Dat degene op de wagen geen cap op heeft kan ik niks aan doen.
Ze hebben ervaring met beleren en rijd zelf wedstrijden dus dat weet ze zelf wel.
Ik heb het vandaag even gevraagd en normaal staat er ook iemand achter op maar die maakte nu de foto,
(was een veldje om de hoek van hun huis daar oefenen ze nu eerst)
die gene loopt ook eerst een stuk er naarst met een longeerlijn en gaat later bij op de kar staan.

Vandaag had hij de oortjes ook al een paar keer naar voren gehad en al wat meer tempo,
dus het gaat steeds beter hij vond eerst soms het gerammel van de kar iets eng maar dat was nu ook al beter.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:40

:= in de beginpost staat idd toch ook duidelijk dat er van te voren veel geoefend is, en dat de enige stap die nog genomen moest worden, het daadwerkelijk voor de wagen zetten was/is?
Cap dragen is idd wel een stuk veiliger, maar uiteindelijk lijkt mij dat de verantwoordelijkheid van de beleerders in kwestie zelf. Ik doe het ook meestal (kan me alleen niet herinneren of ik dat ook bij mijn welsh A merrie heb gedaan) maar ken ook mensen die standaard altijd met cap op mennen; ook een héel stuk veiliger, maar moet eerlijk bekennen dat ik dat ook niet doe. O:) Of ik moet echt hindernissen gaan oefenen oid....

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:35

;) ja er zijn idd veel mensen die het alleen met hindernissen/wedstrijden doen.
josie ik ga dat topic zo nog even bekijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:39

Met SGMW wedstrijden is het zelfs verplicht. Maar dat is natuurlijk logisch.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:50

super leuk paardjee

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:53

JoyCiej007 ja idd net als met gewoon sgw een bodyportector ;)
heb jou topic over roos toen ook helemaal gevolgd :)

dankje anne97

dinsdag of woensdag ga ik zelf mee met de kar en dan kan ik kijken hoe het gaat,
en misschien ga ik dan zelf nog wat foto's maken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:00

ha, mooie foto's goed dat je het laatste stapje van voor de wagen zetten uitbesteed hebt aan iemand die dat vaker doet, is toch een hele stap !

Asmiro word vast een topper voor de wagen !!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:21

Dankje.
ja vond ik zelf ook een wat veiliger idee dan kent hij het meeste al voordat ik zelf begin,
en je weet nooit wat ze doen als er in eens zo'n kar achter zit.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:28

Wat een leuk paardje voor de kar! Die van mij wordt op het moment ook beleerd. Ze heeft er nu 2x voor gelopen en dat ging goed. Heb er helaas geen foto's van! Die hoop ik binnenkort te kunnen maken!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:32

askazita schreef:
JoyCiej007 ja idd net als met gewoon sgw een bodyportector ;)
heb jou topic over roos toen ook helemaal gevolgd :)

dankje anne97

dinsdag of woensdag ga ik zelf mee met de kar en dan kan ik kijken hoe het gaat,
en misschien ga ik dan zelf nog wat foto's maken.

Haha, wat grappig. Keek laatst zelf nog die foto's terug. Geloof het of niet, ze loopt inmiddels voor de wagen alsof ze nog nooit anders heeft gedaan, doet het zó goed! Ben helemaal trots!
Met jou en Asmiro (wat een mooie naam ook trouwens) komt het vast ook helemaal goed.

Leuk dat je dan mee mag op de wagen, spannend! Foto's zouden idd erg leuk zijn, als je daaraan toe komt :j

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:47

Frensie leuk. ik had hun foto's gestuurd van een menwedstrijd en een dag later kreeg ik toevallig foto's terug :)

JoyCiej007 oke, er stonden wel handige dingen in en vond het een leuk topic.
dankje op zijn paspoort staat er ook nog henk bij op :=

ja ik vind het ook leuk ik mag alleen mee want anders vonden ze het nog te veel wat hij dan moet trekken,
als het lukt ga ik dan zeker foto's maken ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:49

Henk?! Dat meen je niet :') _O-

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:57

ja henk asmiro :=
maar hij is altijd asmiro genoemd gelukkig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:58

He mooie wagen, veel plezier!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:03

dankje ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:14

Ik blijf het jammer vinden, zeker als je paardje het e.e.a. spannend vindt dat ze een stap overslaan en dat is slepen.
Hij is daar op een vreemde plek voor hem, dan had ik het logisch gevonden dat ze hem nog even hadden laten wennen aan het tuig, daarna slepen en stuurrichtig maken (ook al is hij onder het zadel gereden, voor de wagen is het anders) en dan voor de wagen, al dan niet in 2 span............
Skieen zou ik ook niet gedaan hebben bij eentje die nog nooit er voor gestaan heeft enof gesleept heeft, maar dat is persoonlijk.
Uiteraard is een cap een eigen keuze en ik 'verwijt' TS hierin ook niets, het is alleen iets wat opvalt als je naar de foto's kijkt.
Ik vind Asmiro leuker dan Henk _O- , al past die naam bij sommige paarden goed ;) , net als bv. Piet.........
In ieder geval geniet van elkaar, het komt vast en zeker goed! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:28

josie schreef:
Ik blijf het jammer vinden, zeker als je paardje het e.e.a. spannend vindt dat ze een stap overslaan en dat is slepen.
Hij is daar op een vreemde plek voor hem, dan had ik het logisch gevonden dat ze hem nog even hadden laten wennen aan het tuig, daarna slepen en stuurrichtig maken (ook al is hij onder het zadel gereden, voor de wagen is het anders) en dan voor de wagen, al dan niet in 2 span............
Skieen zou ik ook niet gedaan hebben bij eentje die nog nooit er voor gestaan heeft enof gesleept heeft, maar dat is persoonlijk.
Uiteraard is een cap een eigen keuze en ik 'verwijt' TS hierin ook niets, het is alleen iets wat opvalt als je naar de foto's kijkt.
Ik vind Asmiro leuker dan Henk _O- , al past die naam bij sommige paarden goed ;) , net als bv. Piet.........
In ieder geval geniet van elkaar, het komt vast en zeker goed! ;)

Ben het deels met je eens, dat skieeen/sleeen zou ik niet mijn ding geweest zijn. En ook qua vreemde omgeving, maar neem aan (want het staat nergens genoemd dat ze paard ineens in vreemde omgeving meteen voor de wagen hebben geknupt) dat ze, alvorens ze het paard voor de wagen hebben gezet, eerst er ook wel een paar rondjes even achter hebben gelopen met het tuig e.d.

voor wat betreft het slepen: bij mijn welsh a merrie heb ik toevallig wel een sleepje er achter gehad, maar ben zelf persoonlijk eigenlijk helemaal niet van het slepen. Het heeft imo weinig toegevoegde waarde; dan kan je beter zelf er (op een veilige afstand) er achter lopen en rustigaan steeds meer druk op de strengen zetten, terwijl een ander persoon het paard begeleid en er voor zorgt dat paard door de druk op z'n borst heen trekt.
Slepen gaat zo vaak fout, heb 't al meerdere malen echt heel erg fout zien gaan.