[AR] trauma na ongeluk met de slee..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

trauma na ongeluk met de slee..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:25

vorrige zomer is mijn pony Ukje beleerd voor de wagen. hij vond het erg leuk en het ging erg goed. paar weken niets meer met het mennen gedaan toen 2, vandaar de rust, en toen er een mooi laagje sneeuw lag, de slee meegenomen! hij liep er braaf voor, maar had er al gouw vaart in. toen we de bocht iets te hard doorgingen ben ik eraf gevallen, bleef nog wel aan de leidsels hangen, maar hij liep hard door dus heb los gelaten, met het iedee, hij stopt wel, en buuf (die kwam foto's maken) vangt hem wel. helaas skeurde hij haar hard voorbij, en toen we hem gingen zoeken was hij nergens te bekenen. uiteindelijk een spoor in de sneeuw gevonden. hij is warscheinlijk voor de stal onderuit gegaan vanwege de gladheid, knalde de slee op hem, en ging in paniek de weg op. een rustig rijdende automobilist zag hem aankomen en ging in zn achteruit, Uk probeerde er omheen te gaan maar de slee knalde onder de auto waardoor uk er voor knalde. de automobilist probeerde hem nog te pakken maar Uk rukte de slee los en reed door. een weg verder heeft een man hem tepakken gekregen.
Hij is er met een paar schrammen op zn knie, en een kreupel moment die nooit duidelijk is geworden, vanaf gekomen. van de slee waren een paar planken over, en een klein deel van mijn tuigje was stuk, maar dat is verder niet belangerijk.

ik heb hem met het mennen weer een tijdje met rust gelaten, ook omdat hij kreupel met stalrust stond. en heb het een paar maanden terug weer geprobeerd, eerst weer erachter lopen in het tuig, maar zodra ik er een paar bandjes aan hang raakt hij gestrest. hij loopt wel, maar heel gestrest, helemaal gespannen.

Ik ben zelf geen menner maar een ruiter, het lijkt me gewoon leuk met zon klein pony'tje waar ik niet op kan rijden. nu vraag ik me dus af, of dit na een paar keer rustig herhalen weer te doen zalzijn, of dat hij een trauma heeft en het jaren rustige training word, want dan hoeft het niet van mij. Hij kan vrijheidsdressuur en daar vermaken we ons ook prima mee.

bedankt voor het lezen.
wat denken jullie?

JoyCiej007

Re: trauma na ongeluk met de slee..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:35

Tsja......... hoe dat zal gaan, zal niemand weten. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, zou ik hem naar een ervaren beleerder brengen die tevens ervaring heeft met pony's met trauma's voor het mennen. Het Balingehof doet dat o.a.

Wel een heel vervelend ongeluk trouwens, dat is nog redelijk 'goed' afgelopen. Vraag is ook of zo'n dier in de toekomst dan nog wel echt betrouwbaar is en blijft voor de wagen; het kan dan zijn dat hij zomaar ineens een prikkel krijgt die hem aan het ongeluk doet denken. Ik zou er iemand bijhalen, kans is groot dat het straks nog een keer flink mis gaat.

Mijn shetmerrie heeft enkele jaren terug, ook een ongeluk gehad. Met het lamoen van de wagen. Ik was op een veldje vlak bij huis rustig wat dressuur aan het trainen, in draf, toen ineens het lamoen van de wagen vloog (was een geleende wagen, pony was toen ook nog niet van mij). Dat was een heel zwaar en massief lamoen, en dat knalde dus heel hard op haar hakken. Ze schrok zich helemaal te pletter, maakte een sprong en weg was ze..... had de leidsels nog vast maar kon haar niet meer houden. Wagen bleef uiteraard stilstaan. Ik zag haar als een gek over de straat scheuren met het lamoen hotsend en botsend achter zich aan, door een zee van vonken. Telkens kwam het lamoen heel hard op haar achterbenen terecht. Ben er achter aan gerend en heb om hulp geschreeuwd. Ze vloog een woonwijk in en omstanders wezen mij de weg. Uiteindelijk is ze tot stilstand gekomen onder een carport van iemand. In haar vlucht heeft ze een geparkeerde auto met het vliegende lamoen geraakt, die had een schade van meer dan €2000,= maar gelukkig is ze uiteindelijk gestopt, anders was ze écht de grote weg op gevlogen. Pony was echt helemaal over de zeik en haar achterbenen bij de kogel lagen helemaal open, met hele diepe sneeen. Volgens de DA hebben we heel erg geluk gehad, het scheelde slechts enkele millimeters, of haar pezen waren doorgeweest en dan was het einde verhaal.
Na een maandenlange herstelperiode weer rustig begonnen, pony gaf er niets om (was altijd al een brave, maargoed, dit was wel héel extreem natuurlijk). Ze heeft nog wel een paar jaar onrustig/gespannen gereageerd op het geluid van blikjes, of als ze het lamoen of iets tegen haar been aan kreeg. Ook met sleeen moest ik uitkijken dat de zweng echt niet haar benen kon raken. Maar uiteindelijk is ze er weer helemaal bovenop gekomen, en daar sta ik nog steeds van te kijken.

Je weet het nooit. Sommigen kunnen met veel oefenen, rust en geduld weer goed voor de wagen, terwijl anderen compleet flippen als ze ook maar een wagen oid zien, of wel voor de wagen kunnen maar altijd nog erg onbetrouwbaar gedrag houden.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:06

bedankt voor je reactie. ik ken een ervaren menner, maar die is vrij ongeduldig en hardhandig, dus dat zie ik niet zitten. door iemand laten beleren is ook geen optie want uk is heel eenkennig.
ik denk dat ik het van de zomer nog een paar weken rustig ga proberen, en als het dan nog niet lukt, verkoop ik de sulky en het tuig.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:10

toen we het weer probeerden een paar maanden terug, samen met een vriendin, ging het heel goed, we hadden hem ingespannen, zij hield hem vast, en ik liep achter de sulky met de leidsels, en zo opeens flipte hij totaal! hij ging alle kanten op, stijgeren, bokken, en werd helemaal gek! toen we hem eindelijk stil hadden snel de sulky erachter vandaan (lamoen compleet verbogen) en toen nog een paar rondjes met de sulky los erachter gelopen, dat ging heel gespannen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:15

Je hebt je pony beleerd toen hij 2 jaar was?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:40

In haar onderschrift is hij inderdaad 2 jaar maar in haar profiel staat dat hij drie is dus geen idee.
Maar is het juist dat voor de kar beleren minder belasting is dan beleren onder het zadel???
Kan het fout ebben hoor.

Of dit goed komt geen idee dat hangt helemal van de pony af de een doet niets de ander flipt al als hij de kar ziet na zoiets

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 11:10

in mijn onderschrift is de datum dat hij officheel van mij is. Hij is beleerd voor de kar toen hij 2 was, hij heeft er een paar keer super voor gelopen. en toen een tijdje niet meer omdat hij nog te jong was. nu is hij idd 3 jaar oud.

onder het zadel mag idd vanaf 3 jaar, maar dat is bij hem niet het geval omdat hij voor mij te klein is. mennen kan rustig vanaf 2 jaar, hij is toen dus beleerd, maar ik heb er voor gekozen na het beleren weer een stop te nemen.

Uk is een vrij pittige pony, en is vrij bang als hij langs de kar moet lopen, ik kan hem dan ook heel moeilijk tussen het lamoen krijgen. Ik ben geen menner, het lijkt me gwn wel leuk met zon klein pony'tje. als hij het dan ook echt te eng vind hoeft het van mij niet.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:15

Ga hier aub niet zelf mee lopen knutselen. Breng hem weg naar iemand die werkelijk verstand van zaken heeft!!
Wij hebben jaren gemend met een merrie die tijdens het beleren ook een ongeluk heeft gehad.
Tijden ging het goed en af en toe kreeg ze het weer op de heupen.
Uiteindelijk hebben we haar alleen nog onder het zadel gebruikt. Dier was een gevaar voor derzelf, ons en anderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:00

tinkerfunss schreef:
toen we het weer probeerden een paar maanden terug, samen met een vriendin, ging het heel goed, we hadden hem ingespannen, zij hield hem vast, en ik liep achter de sulky met de leidsels, en zo opeens flipte hij totaal! hij ging alle kanten op, stijgeren, bokken, en werd helemaal gek! toen we hem eindelijk stil hadden snel de sulky erachter vandaan (lamoen compleet verbogen) en toen nog een paar rondjes met de sulky los erachter gelopen, dat ging heel gespannen.

Dan lijkt het me absoluut niet verstandig als je dit nog eens zelf gaat proberen.... of je wil dat er échte ongelukken komen. Er wordt van wel meer paarden gezegd dat ze 'eenkennig' zijn, maar dat betekent nog niet meteen dat iemand anders er niet mee zou kunnen werken.... je kan hem ook wegbrengen en er dan zelf bij zijn als soort van 'groom' om te helpen....

Bovenstaande reactie v/d pony op de wagen is helemaal niet zo raar. Daarnaast zie je dus ook hier maar weer waarom je óp de sulky/wagen moet blijven zitten. Hij heeft nu al 2x iets verschrikkelijks engs mee gemaakt voor de wagen, grote kans dat je dat er niet meer zomaar uit krijgt. Probeer dat ook alsjeblieft niet zelf, want dan gaat het echt nog een keer verkeerd!

tinkerfunss schreef:
Uk is een vrij pittige pony, en is vrij bang als hij langs de kar moet lopen, ik kan hem dan ook heel moeilijk tussen het lamoen krijgen. Ik ben geen menner, het lijkt me gwn wel leuk met zon klein pony'tje. als hij het dan ook echt te eng vind hoeft het van mij niet.

Voor mij zouden deze reacties v/d pony genoeg zijn om te zeggen; die gaat er niet meer voor. Als je dat wel doet, dan alleen door iemand die hier écht veel ervaring mee heeft, met paarden met trauma's. Hij heeft het zelf al aangegeven, is al bokkend en steigerend zelfs met de sulky achter hem aan weggevlogen in complete paniek. Ik snap niet dat je dan ook nog maar overwéegt om hem weer zelf voor de wagen te knuppen............ ?! Lijkt mij een erg simpele keuze; 1. je brengt hem weg naar een professionele, ervaren stal waar ze hier veel ervaring mee hebben (bijv. Ballingehof) 2. je accepteert dat hij helaas niet meer geschikt is om voor de wagen te zetten. En hopelijk wordt dat dan ook duidelijk vermeld als je hem bijv. ooit zou verkopen. Met zo'n beest verongeluk je gewoon nog een keer, als je zelf gaat aanprutsen.

tinkerfunss schreef:
mennen kan rustig vanaf 2 jaar, hij is toen dus beleerd, maar ik heb er voor gekozen na het beleren weer een stop te nemen.

Daarover verschillen de meningen zeker hoor. Imo hoort geen enkel paard 'beleerd' te worden op die leeftijd, of dat nou ohz. of voor de wagen is. Met 2 zijn ze ook geestelijk nog lang niet volgroeid, en het vergt toch heel wat concentratie en aandacht van zo'n beestje. Daarnaast zijn de groeiplaten dan ook nog niet volledig gesloten. Tuurlijk, als je het goed doet (sulky heel goed in balans) hebben ze geen gewicht met de rug te trekken/dragen, maar dan nog. Longeren (dubbele longe) e.d. is een goede, veelvoorkomende voorbereiding op het voor de wagen zetten, en het is al wetenschappelijk bewezen dat het longeren van zulke jonge pony's erg slecht is voor pezen en groeiplaten e.d.
Ik snap nooit waarom mensen persé zo'n haast moeten hebben met het beleren. Laat ze toch lekker nog even staan, nog even veulen zijn. Ga spelenderwijs langzaam bezig met gewoon 'de opvoeding'; netjes leren stilstaan, voetjes geven, aan het halster meelopen, verkeersmak maken dmv wandelen, etc. etc. Wat is die paar jaartjes wachten nou op een heel paardenleven lang plezier van zo'n beestje in het werk?!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:28

ik ben vorrige zomer met Uk naar duitsland geweest om daar kunstjes te leren, dat ging zo goed, dat die vrouw ook het iedee had om hem alvast voor de wagen te beleren. dit hebben we heel rustig gedaan. eerst erachter lopen en sturen, ging super! toen met gewicht eraan, ook top! en na een paar keer aan de hand met de kar erachter en uiteindelijk erop aan de hand en toen los. dit is in een week gedaan. hij gaf geen moeilijkheden en we zijn rustig door gegaan. het ging echt super!! het was dus niet omdat het allemaal snel moest, het kwam zo uit. en daarom heb ik hem later weer met rust gelaten kwa mennen.

bedankt voor de tips. Ik denk dat ik mijn keus wel heb gemaakt. we gaan gewoon lekker verder met kunstjes en veel van elkaar genieten!

voor de liefhebber, knappe sulky en ouder tuigje te koop!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:23

+:)+ Respect voor je keuze. Denk dat dat de meest verstandige oplossing is.
Het is jammer dat zo heeft moeten lopen, maar daar kan je nu niets meer aan doen.

Vind het nog aardig wat, een 2 jarige pony in amper een week tijd totaal overdonderen met het voor de wagen zetten, compleet met tuig, sturen, trekken en dat soort zaken........ Geen wonder dattie het dan 'super' doet want beest heeft vast niet begrepen wat er allemaal gaande was, geen tijd gehad om te verwerken. Ja achteraf.....
maar vind dat nog heel wat, voor zo'n jong ding. Goed het zal mijn keuze ábsoluut niet geweest zijn, maar het is mijn pony dan ook niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:40

Goed dat je ervoor kiest om hem niet meer in te spannen idd :j Sluit me volledig aan bij bovenstaande reacties dat hier, áls je het ooit nog zou willen, een professional aan te pas moet komen.

Verder zie ik wel een hoop dingen die ik niet helemaal begrijp.. Je had hem dus in een week voor de kar staan? Jeutje, ja, logisch dat ie t zo braaf deed.. Ik ben met mijn 2-jarige nu 3x wat door de bak aan het sturen geweest zonder bit, en ik trek daar rustig nog een half jaar voor uit(dan is het winter, lekker rommelen, na de winter pas oppakken en eens kijken wat we verder kunnen bedenken).. Eens in de maand ofzo, en dan steeds kijken of ik een tikkie meer kan vragen van hem. Zo krijgt hij rustig alle tijd om te verwerken wat er gebeurt, wat er verwacht wordt.. Daarbij zijn we ook weer even bezig met iets nieuws zonder dat het belastend is (doe ook maar een paar rondjes, dus nooit te lang) en hij heeft er tot dusver in elk geval heel veel lol in, vindt zichzelf mega stoer :+
Ik denk iig dat je het allemaal te snel hebt willen doen en met onvoldoende begeleiding van iemand die weet wat ie doet. Vermoed dat daar de angstige reactie vandaan is gekomen en dat het van daaruit is geëscaleerd.. Hij snapte er nog niet voldoende van, was onvoldoende begeleid, en als er dan iets mis gaat is die onzekerheid killing.

Nogmaals, super dat je dit besloten hebt :j En ach, wie weet.. Met echt goede begeleiding staat hij er misschien op een dag toch weer voor zonder angst :D

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:58

hij is in die week wel beleerd door een profecioneel persoon, met mij erbij. dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

maar ik blijf achter mijn keus om nietmeer te gaan mennen!:) mits we nogeens terug gaan naar duitsland.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:02

Verstandige beslissing om gewoon niet meer te mennen :j
Je zegt "mits we nog eens terug gaan naar Duitsland". Als die persoon je pony op 1 week voor de wagen heeft gezet op tweejarige leeftijd, zou ik daar niet meer terug gaan. Mijn pony was 3 jaar toen we rustig zijn begonnen, het heeft toch zeker 4 maanden geduurd voordat hij de wagen van dichtbij gezien heeft hoor... Eerst langzaam wennen aan het hoofdstel, aan het feit dat ik achter hem liep, een bandje trekken,... ookal was mijn pony er mentaal helemaal klaar voor. Op tweejarige leeftijd ging ik regelmatig aan de hand wandelen met mijn pony en leerde ik de stemcommando's stap, draf, halt en achter, toen dacht ik echt nog niet aan beleren voor de wagen hoor. Hij was er mentaal klaar voor, maar ik wilde niets verknoeien, ik had er geen haast bij. Achteraf gezien ben ik blij dat ik zo lang gewacht heb, pony is 100% koel in zijn hoofd en gaat door een vuur als ik zeg dat het goed is, hij zal nooit angstig zijn door lawaai dat van de wagen komt enz, echt een droom van iedere menner!

Je zei dat je die ervaren menner niet ziet zitten, en door iemand laten beleren vind je ook geen oplossing, (dus moet je het zelf maar proberen). Ik zet het laatste tussen haakjes omdat het bij mij overkomt alsof je dat de enige oplossing vond. Je hebt nu wel besloten om niet meer te mennen, maar ik wil het je toch even zeggen. Dat je pony eenkennig is, wil niets zeggen. Als jou iets overkomt (of je raakt hem beu), wordt hij verkocht en MOET hij verder met iemand anders. Eenkennige pony's hebben tijd nodig, maar ermee werken is zeker niet onmogelijk.
Als jij (al is het maar een kwartiertje) opnieuw gaat proberen, breng je jezelf en je pony zwaar in gevaar. Ik raad het echt ten zeerste af, dit loopt gegarandeerd fout af.

Wees verstandig en denk in de eerste plaats aan je eigen (en je pony's) veiligheid! Dan komt het zeker in orde ;)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:59

ik merkte toen we het ook gingen proberen, dat hij heel plotseling wild werd, en als dat opeens langs de weg gebeurt wil ik de gevolgen hier niet van weten! dus idd. de kar staat binnenkort op marktplaats!:)