tinkerfunss schreef:toen we het weer probeerden een paar maanden terug, samen met een vriendin, ging het heel goed, we hadden hem ingespannen, zij hield hem vast, en ik liep achter de sulky met de leidsels, en zo opeens flipte hij totaal! hij ging alle kanten op, stijgeren, bokken, en werd helemaal gek! toen we hem eindelijk stil hadden snel de sulky erachter vandaan (lamoen compleet verbogen) en toen nog een paar rondjes met de sulky los erachter gelopen, dat ging heel gespannen.
Dan lijkt het me absoluut niet verstandig als je dit nog eens zelf gaat proberen.... of je wil dat er échte ongelukken komen. Er wordt van wel meer paarden gezegd dat ze 'eenkennig' zijn, maar dat betekent nog niet meteen dat iemand anders er niet mee zou kunnen werken.... je kan hem ook wegbrengen en er dan zelf bij zijn als soort van 'groom' om te helpen....
Bovenstaande reactie v/d pony op de wagen is helemaal niet zo raar. Daarnaast zie je dus ook hier maar weer waarom je óp de sulky/wagen moet blijven zitten. Hij heeft nu al 2x iets verschrikkelijks engs mee gemaakt voor de wagen, grote kans dat je dat er niet meer zomaar uit krijgt. Probeer dat ook alsjeblieft niet zelf, want dan gaat het echt nog een keer verkeerd!
tinkerfunss schreef:Uk is een vrij pittige pony, en is vrij bang als hij langs de kar moet lopen, ik kan hem dan ook heel moeilijk tussen het lamoen krijgen. Ik ben geen menner, het lijkt me gwn wel leuk met zon klein pony'tje. als hij het dan ook echt te eng vind hoeft het van mij niet.
Voor mij zouden deze reacties v/d pony genoeg zijn om te zeggen; die gaat er niet meer voor. Als je dat wel doet, dan alleen door iemand die hier écht veel ervaring mee heeft, met paarden met trauma's. Hij heeft het zelf al aangegeven, is al bokkend en steigerend zelfs met de sulky achter hem aan weggevlogen in complete paniek. Ik snap niet dat je dan ook nog maar overwéegt om hem weer zelf voor de wagen te knuppen............ ?! Lijkt mij een erg simpele keuze; 1. je brengt hem weg naar een professionele, ervaren stal waar ze hier veel ervaring mee hebben (bijv. Ballingehof) 2. je accepteert dat hij helaas niet meer geschikt is om voor de wagen te zetten. En hopelijk wordt dat dan ook duidelijk vermeld als je hem bijv. ooit zou verkopen. Met zo'n beest verongeluk je gewoon nog een keer, als je zelf gaat aanprutsen.
tinkerfunss schreef:mennen kan rustig vanaf 2 jaar, hij is toen dus beleerd, maar ik heb er voor gekozen na het beleren weer een stop te nemen.
Daarover verschillen de meningen zeker hoor. Imo hoort geen enkel paard 'beleerd' te worden op die leeftijd, of dat nou ohz. of voor de wagen is. Met 2 zijn ze ook geestelijk nog lang niet volgroeid, en het vergt toch heel wat concentratie en aandacht van zo'n beestje. Daarnaast zijn de groeiplaten dan ook nog niet volledig gesloten. Tuurlijk, als je het goed doet (sulky heel goed in balans) hebben ze geen gewicht met de rug te trekken/dragen, maar dan nog. Longeren (dubbele longe) e.d. is een goede, veelvoorkomende voorbereiding op het voor de wagen zetten, en het is al wetenschappelijk bewezen dat het longeren van zulke jonge pony's erg slecht is voor pezen en groeiplaten e.d.
Ik snap nooit waarom mensen persé zo'n haast moeten hebben met het beleren. Laat ze toch lekker nog even staan, nog even veulen zijn. Ga spelenderwijs langzaam bezig met gewoon 'de opvoeding'; netjes leren stilstaan, voetjes geven, aan het halster meelopen, verkeersmak maken dmv wandelen, etc. etc. Wat is die paar jaartjes wachten nou op een heel paardenleven lang plezier van zo'n beestje in het werk?!