Lastig he die wisselende maten. Wij hadden eerst Rizanta, 1.75, en nu Bente, 1.55, da's zeg maar precies andersom dan waar jij mee zit. Zowel Rizanta als Bente staan voor een Wijkmans met 23 inch wielen. Ik vind het voor Bente prima staan, het is niet te groot. Ik zou bij een paard van 1.60 niet voor de 19 inch wielen gaan. Het gaat niet alleen om de zithoogte maar ook om de hoogte van de aanzet van je lamoen. Hoe lager die zit, des te meer kans heb je dat je paard er met een rare sprong of meppen naar vlieg of zweep overheen komt, met alle nare gevolgen van dien.
Bente voor de wagen (dit is niet mijn wagen maar die van mijn instructeur, ook met 23 inch wielen)

Rizanta voor diezelfde wagen

Citaat:
als stelregel wordt vaak aangehouden dat de bokhoogte ongeveer op hoogte van de schoft moet zitten
Dat wordt inderdaad vaak gezegd maar had ik dat bij Rizanta gedaan dan had ik met iets van 27 of 28 inch wielen moeten gaan rijden en een enorm hoog rijtuig. Dus het is wel relatief / in verhouding. Ik vind persoonlijk wielgrootte meer wat zeggen.
Mijn A welshje staat al voor een wagen met 18 inch wielen, dan lijkt me 19 inch voor een paard van 1.60 echt te klein. Voor BC adviseren ze vaak 19/21 inch, voor DE 21/23 inch en hoger dus 23 of 25 inch.