Heeft er iemand een tip wat ik voor hoefbeslag kan gebruiken bij mijn NF menpony? Naarmate ik harder door de hindernissen ga begint mijn pony steeds meer te glijden in het traject, maar stoten is geen goede oplossing omdat de rest natuurlijk verreden wordt over een verharde weg. Iemand een oplossing?
jah stiften maar als je ook stukken op de harde weg moet kan dat natuurlijk niet, ik denk dat je het beste je hoefsmid even kan bellen die kan je het beste advies geven! succes
Volgens mijn hoefsmid kun je gerust kalkoenen gebruiken op de harde weg, als je maar niet gaat galopperen op de weg. Verder zie ik heel veel menners kalkoenen gebruiken, dus het lijkt me dat dit prima kan
wij gebruiken in de marathon ook stiften/kalkoenen en dan wel met een wideapuntje er in zodat de kalkoenen niet afslijten als je over de weg rijdt en wij hanteren de regel 50% weg 50% gras dan wel kalkoenen al voor het A traject.. meer als 50% weg dan pas kalkoenen draaien in de rust
JoyCiej007
Geplaatst: 21-07-11 12:43
Ik had hetzelfde probleem met mijn shetmerrie. Die loopt al jaren blootsvoets, maar door te kort bekappen (door een andere 'bekapper/hoefsmid' dan de smid die we nu al enkele jaartjes hebben) stond ze zó kort dat ze stokkreupel was en een tijdje ijzers met zooltjes eronder moest (alleen voorhoeven). Sindsdien gaan er heel af en toe nog wel eens uit voorzorg tijdelijk ijzers onder de voorhoeven, zodat ze niet weer te kort gaat staan. Vraag dan ook altijd om kalkoengaten.
Maar zij heeft dus hetzelfde probleem in de marathon, ook in de wei; bij het minste of geringste glijd ze al meteen met ijzers, terwijl ik zat andere paarden met ijzers zie die zonder problemen scherpe bochten op vochtig/nat gras kunnen draaien zonder kalkoenen in.
En ook ik zat tijdens de marathon altijd te twijfelen als er (redelijk wat) asfalt in het traject zat. Soms kan je de berm mee pakken. Volgens mijn hoefsmid was het echt heel erg slecht om met kalkoenen over asfalt te gaan..... ik zal hem er nog eens goed over vragen, want hierdoor was ik ook steeds aan het twijfelen.
Ik heb met mijn hoefsmid afgesproken om de volgende keer 4 kalkoengaten per ijzer te laten maken zodat ik ik er ook 4 kalkoenen in kan zetten zodat ze gewoon gelijk op haar hoeven staat.
ik draai altijd voor de A de stiften in omdat mijn pony slaat als ik het wil doen als ze er voor staat.
maar als ik weet dat het geen glij wedstrijd is draai ik ook er net zo makkelijk niks in.
balloon
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-11 17:15
Nou hoefsmid is net geweest en de pony staat op 4 stiften per ijzer. Hij heeft de laagste stiften met wideapunten.