[AR] Binnen singel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

Binnen singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:26

Hoihoi,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kom heel wat topics tegen waar mensen een westernsingel gebruiken. Zelf heb ik pas een tuig gekocht maar de binnen singel is net wat te krap.

Nu heb ik het opgemeten en heb ik een singel nodig van 45 cm. Zijn er mensen die zo'n westernsingel gebruiken? Of weet iemand waar ik een mensingel kan vinden? Bij tuigonderdelen en de menner hebben ze alleen zulke singels met veiligheidslichtogen (die ik niet heb).

Zou zo'n westernsingel voldoen? En is de gesp hiervan dan niet te breed?

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:53

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je heel veel menners hebt gehoord/gezien met westernsingels....... want, de gesp is dan idd vaak te breed, en hoe wil je dat dan doen met de buitensingel? Of hebben ze dan het hele systeem helemaal gesloopt en laten vermaken? :=
Vaak heb je een dubbele gesp voor binnen én buitensingel, waar de binnensingel vastgemaakt wordt en waar de buitensingel doorheen loopt, en dan onder nog een extra gesp waarmee je de buitensingel ook vast zet. Of je hebt een losse buitensingel, maar dan moeten daar wel gespen voor zijn om die vast te maken....
Hoe dan ook, kan me niet indenken hoe je zo'n singel wil gaan gebruiken als je ook nog met je buitensingel zit.

Misschien even naar een goede tuigenmaker? die kunnen vaak wel een oplossing bedenken.

Edit: op http://www.tuigonderdelen.nl hebben ze overigens niet alleen singels voor veiligheidslichtogen, maar ook voor 'gewone lichtogen'.
Je kan dit voor de zekerheid nog even navragen, en ook even een foto vragen, want van deze 2 singels staat geen foto op de site: (en evt. het verschil tussen beiden)

Ideal buiksingel voor ronde lichtogen, luxe marathon:
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-buik ... 2en7rjusu5

Ideal buiksingel voor lederen lichtogen, luxe marathon:
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-buit ... 2en7rjusu5

Maris89

Re: Binnen singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:15

Mijn binnensingel ziet er zo uit:
Afbeelding

Heeft dus niks met de buitensingel te maken. Die is bij dit tuig een aparte singel.

Ik heb van Rijs al gebeld met deze vraag en ze bovenstaand plaatje gemaild. Maar wilde even vragen wat de Bokkers hiervan vinden.

Kijk maar eens in de zoekfunctie, daar ben ik wel een x aantal keer de tip tegen gekomen om een westernsingel te gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:20

Ohja, een tuig met zo'n singel heb ik volgens mij in het verleden ook gehad, met een losse buitensingel.
Dan heb je met die buitensingel idd niet veel te maken.

Je zou het dan kunnen passen, denk dat het dan dus een kwestie wordt of de pinnetjes van de gespen ook goed passen; dus niet te lang/kort/dik en of het wel kan met die brede gespen. Denk dat dat gewoon een kwestie van uitproberen is.

Het verschilt altijd wel heel erg per tuig; ik krijg straks veiligheidslichtogen en dan zou ik geen buitensingel meer nodig hebben, omdat het systeem van mijn binnensingel zo gemaakt is (voor brancardbeugels) dat de veiligheidslichtogen dan eigenlijk de functie v/d buitensingel overnemen. Kan het niet goed uitleggen, maar was ook wat ingewikkeld.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:25

Ik heb altijd een westernsingel als binnen singel gebruikt omdat mijn pony zich open liep aan de binnensingel, ik vond hem zeker niet te breed en heb er gewoon samengesteld mee gereden

http://1.1.1.4/bmi/www.mijnalbum.nl/Foto-AJYE87E7.jpg

niet een hele goede foto maar je ziet dat het niet te breed is.

en joyciej ik heb nog nooit een tuig zonder buitensingel gezien want mijn tuig heeft ook veiligheidslichtogen en daar moet toch echt een buitensingel aan om ze strak te houden zodat de bomen niet op een neer gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:35

shelltje schreef:
en joyciej ik heb nog nooit een tuig zonder buitensingel gezien want mijn tuig heeft ook veiligheidslichtogen en daar moet toch echt een buitensingel aan om ze strak te houden zodat de bomen niet op een neer gaan.

Omdat de riemen die vanuit die veiligheidslichtogen komen, weer aan de binnensingel zelf zullen worden bevestigd, en mijn schoftje van die 'driehoeken' heeft aan het uiteinde, zal de binnensingel dan fungeren als binnen én buitensingel in 1. Ik weet dat het heel raar klinkt en kan het zelf ook heel lastig uitleggen, maar heb er met die tuigenmaker wel een uur naar staan kijken, passen en meten en hij heeft het me een paar keer over heel helder uitgelegd. Maar dat zou je dan eigenlijk moeten 'zien'; toen het eenmaal vast zat bleek dat dat ook echt zo was, heeft te maken met het systeem wat ik nu heb (brancardbeugels, en een binnensingel waar aan de onderkant de gespen voor de buitensingel op gestikt zijn).
Die gespen voor de buitensingel kan ik dan van de binnensingel halen, met als bijkomend voordeel dat mijn shetmerrie daar geen last meer van zal hebben. Die liep zich daar ook altijd op open, en heb wel een speciaal gemaakt schapenvacht bontje met klittenband, maar dat was alsnog lastig inspannen en veel prutsen als ik de buitensingel vast wilde maken.

Hier kan je er wel iets van zien, hoe het nu is:
Afbeelding

Vlak onder het oog van het lamoen, en net boven de gesp van het borsttuig, dus echt daar tussen in, zie je een stukje van die 'driekhoek' op mijn schoftje aan het uiteinde, wat ik bedoel. Die zorgt er voor dat alles stevig ligt en ook niet gaat schuiven e.d.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 06:55

de mensen van tuigonderdelen of letty van 't peerdewinkeltje even bellen, die verkopen deze singel vast wel los.
ik heb er in het verleden namelijk zo'n zelfde gekocht, geen probleem. en anders verkoopt zilco ze zelf, want die maken deze singels ook nog.
letty kan je vast en zeker helpen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 08:45

Jammer, je foto doet het niet Shelltje! Waar heb jij die singel gekocht?

Biancacoo, ik heb van Rijs gebeld en daarna moest ik ze mailen met de maten. Dat heb ik gedaan. Ik zal eens kijken of ik bij 't bij peerdewinkeltje kan proberen!

Joyciej007, ik snap het wel. Als je van die veiligdheidslichtogen hebt en zo'n lamoen heb je in principe geen buitensingel nodig. Maar dat zijn allemaal hele nieuwe systemen. Dat heeft mijn tuig niet :) .

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:30

ik heb een vergelijkbaar probleem alleen dan voor groot paard. Van Ideal is de normale Full singel krap qua lengte, de maat die erna komt is shire en is veel te lang met name voor de buitensingel. Mijn singel is de gecombineerde singel binnen/buiten en heeft dus dubbele gespen, net als van de welsh die wordt getoond hierboven. Overigens heb ik gewone rechte bomen en geen gesloten voorkant aan de boom

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:14

Ik heb van de week van Rijs gebeld en moest ze een mail sturen met de maten. Ik werd meteen de volgende dag gebeld dat ze er eentje hadden liggen!

Ga hem vanavond ophalen. Volgens de opgemeten cms zou deze precies moeten passen. :)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:08

Ik ben inmiddels geslaagd bij van Rijs in Zevenhuizen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:35

Mooi dat het is opgelost :)