shelltje schreef:en joyciej ik heb nog nooit een tuig zonder buitensingel gezien want mijn tuig heeft ook veiligheidslichtogen en daar moet toch echt een buitensingel aan om ze strak te houden zodat de bomen niet op een neer gaan.
Omdat de riemen die vanuit die veiligheidslichtogen komen, weer aan de binnensingel zelf zullen worden bevestigd, en mijn schoftje van die 'driehoeken' heeft aan het uiteinde, zal de binnensingel dan fungeren als binnen én buitensingel in 1. Ik weet dat het heel raar klinkt en kan het zelf ook heel lastig uitleggen, maar heb er met die tuigenmaker wel een uur naar staan kijken, passen en meten en hij heeft het me een paar keer over heel helder uitgelegd. Maar dat zou je dan eigenlijk moeten 'zien'; toen het eenmaal vast zat bleek dat dat ook echt zo was, heeft te maken met het systeem wat ik nu heb (brancardbeugels, en een binnensingel waar aan de onderkant de gespen voor de buitensingel op gestikt zijn).
Die gespen voor de buitensingel kan ik dan van de binnensingel halen, met als bijkomend voordeel dat mijn shetmerrie daar geen last meer van zal hebben. Die liep zich daar ook altijd op open, en heb wel een speciaal gemaakt schapenvacht bontje met klittenband, maar dat was alsnog lastig inspannen en veel prutsen als ik de buitensingel vast wilde maken.
Hier kan je er wel iets van zien, hoe het nu is:

Vlak onder het oog van het lamoen, en net boven de gesp van het borsttuig, dus echt daar tussen in, zie je een stukje van die 'driekhoek' op mijn schoftje aan het uiteinde, wat ik bedoel. Die zorgt er voor dat alles stevig ligt en ook niet gaat schuiven e.d.