[AR] Tweespan teugels, hoe zat dat ook alweer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Tweespan teugels, hoe zat dat ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 19:49

Met de zoekfunctie nog geen goed antwoord op mijn vraag kunnen krijgen, of mss niet goed genoeg gezocht :o Tweespanteugels, hoe zat dat ook alweer met afstellen? Mijn instructeur heeft het me voor gedaan en uitgelegd, maar ik ben het alweer vergeten. Na mijn vakantie ga ik weer les nemen, maar ik zou graag al eerder weer gaan mennen.

Ik krijg de teugels niet goed afgesteld op de een of andere manier. De buitenteugel van Hans hangt los, dus ik had de binnenteugel van Grietje losser gedaan. In mijn optiek de goede oplossing, maar ik kreeg het probleem niet opgelost. Iemand enig idee wat ik fout deed. En hoe zat het ook alweer met de som van 2 (geloof ik :o )

En even een fototje ter illustratie. En ik maar denken waarom die pony de hele tijd naar binnen ging hangen :o? Was ook vergeten de teugel door het oog van het borsttuig te halen.
Afbeelding

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:21

de gaten die achter de gesp zitten en voor je hand die moet je tellen..en De som der gaten is normaal 12....
dus bij beide leidsels in het 6e gat, 6+6 = 12
als je de ene meer ruimte wilt geven word het dus anders, dan zet je bijv.de een 2 gaten naar voor, de ander 2 naar achteren en word het dus bij het ene leidsel 4 gaten achter de gesp over en bij de andere 8 gaten over, de som is dan 8+4 = 12...
bij mijn mini's had ik de som der gaten 10, dat pastte veel beter, bij smallere paarden is dat ook het geval..

Is het nog duidelijk, is een beetje lastig uit te leggen zo.

capopjekop

Re: Tweespan teugels, hoe zat dat ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 22:15

Nu gaat er weer een lampje branden, geen idee hoe ik nu bij 2 kom :+ Ga er van de week even mee stoeien.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:17

Teugels? Leidsels bedoel je...

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:19

;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:23

Als de instucteur het ingesteld heeft dan zou ik er niet direct mee aan het verstellen gaan.
Weet je zeker dat je ze goed hebt liggen? (doorlopende leidel is buiten, voor de pony zelf)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:35

Het probleem was veel simpeler, ik had de leidsels verkeerd om :+ Daarom hing de teugel van Hans los en werkte de formule niet. Toen ik ze goed had gedaan was het probleem verholpen.

Trouwens, grappig dat iemand een topic van 5 maanden oud gaat omhoog kicken omdat ik teugels zeg ipv leidsels :Y)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:20

Oeps, ik had na al dat gourmetten niet gezien dat het al oud was... O:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:24

Haha ach dat gebeurt de beste weleens :P

Nog even op je opmerking terug te komen, hoe zie je welke de doorlopende teugel is?

Edit: uuuhm Leidsels

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:34

Aan het kruisleidsel zit de gesp genaait en deze zit aan het doorlopende leidsel gegespt welke dus van de hand van de menner naar de buitenkant van het span loopt..
Het kruisleidsel (binnenleidsel) zal bij een span shetjes ca. 10 cm. langer zijn.