Een 3 jarige pony die nog helemaal groen is en geen bit van dichtbij heeft gezien. Met welk bit kan ik deze het beste voor de wagen beleren ? Ik wil zoiezo een liverpoolstang vanwege de vele verstelmogelijkheden maar nu vroeg ik me af kan ik beter een licht gebogen, een rechte stang of een tongboog nemen ? wat is beter voor een jonge pony en waarom.
Nouvel
Geplaatst: 13-07-11 19:38
Ik zou met een recht beginnen, die verdeelt de druk het beste over de tong en de lagen en werkt daardoor iets minder scherp in dan een gebogen of eentje met een tongboog. Evt in het begin even omwikkelen met zeemleer ofzo.
Shenavallie
Geplaatst: 16-07-11 09:17
Je eigen keuze is eigenlijk het meest gebruikt: de liverpoolstang. En doe de leidsels gewoon op het bovenste gaatje (zachtste), want anders werkt het bit heel scherp in en kan het paniek bij zo'n jong paardje teweeg brengen met alle gevolgen van dien.
Ik zou ook met een liverpool beginnen, en dan idd op het grootste (dus eerste) gaatje doen.
Wel zou ik eerst het bit inhangen met bijv longeren, of het slepen van iets (droogmennen kan ook). Dan zou je evt. zelfs hem op 1 scherper kunnen zetten om hem dat te leren (en er dan niet in gaan hangen). Ik men mijn paarden in principe op ze zachtste stand, ga ik naar buiten om flink aan de bak te gaan of vaardigheid in de bak te oefenen gaat hij 1tje scherper. Verder zou je hem eigenlijk eerst dressuurmatig klaar moeten hebben op de zachtste stand.