[AR] Maandag breng ik mijn pony-paard weg...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Maandag breng ik mijn pony-paard weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:44

... naar Onder de Kastanje!!! *\o/*
Door lichamelijke problemen ben ik bang dat ik misschien over een paar jaar niet meer kan rijden (o.a. bekkeninstabiliteit door het hypermobiliteitssyndroom). Onder het mom van: 'Een slimme meid is op de toekomst voorbereid' ben ik in januari begonnen met het beleren van mijn pony-paard voor de wagen. Ik heb een 9 jarige NRPS merrie van 157 cm. Toen het nog goed ging, reed ik heel af en toe een endurance wedstrijd en veel recreatief. Ze is springgefokt (JumperxHaarlem) en een vriendin van me springt haar sinds kort. Het is een bloederige merrie, maar ze is wel heel lief.

Ik heb al veel voorbereidend werk met haar gedaan, allemaal onder begeleiding van een ervaren instructrice. In januari zijn we begonnen met de dubbele longe. Dat pikte ze super goed op. Ze heeft een enorme looplust, dus ze vindt het leuk om aan de longe te lopen. Ergens in april via marktplaats een gloednieuw Ideal marathon tuig gekocht voor een prikkie. Dus haar aan het tuig laten wennen d.m.v. het lopen aan de lange lijnen, wat ze ook super doet, en longeren met tuig (uiteraard niet met oogkleppen). Vorige maand een sleepje erachter 'geknoopt' en toen heeft ze de buitenbak gesleept, en weer vond ze het niet erg, want ze mag lekker lopen. Het was de bedoeling dat ik dit nog wat zou uitbreiden en dan samen met de instructie haar zou inspannen.

Maar nu, helaas door mijn hypermobiliteitssyndroom heb ik BEIDE polsen overbelast. Dit speelt al iets op de achtergrond sinds de winter, maar ik kon ze allebei nog gewoon gebruiken en dus kon ik rijden en longeren enzovoorts. Nu heb ik ze vorige week tijdens mijn werk zodanig overbelast, dat ik thuis zit in braces en niks mag doen. Dus eigenlijk ook niet typen. Ik mag dus ook niet rijden of longeren. Ik weet niet hoe lang dit gaat duren, daarom heb ik besloten om mijn merrie naar OdK te doen. Dan hoeft ze niet stil te staan tijdens mijn herstel en 2 vliegen in één klap; zij gaan haar beleren voor de kar. Ik vind het reuze spannend!!!

Helaas heb je met mennen je polsen net zoveel nodig als met rijden. Daarom hoop ik echt dat mijn polsen zullen herstellen zodat ik lekker kan mennen met haar en ook nog kan rijden zolang mijn heupen nog meewerken. Wie weet volgend jaar een mendurance wedstrijdje meepikken en ik wil dressuur mennen met haar. Maar vooral lekker genieten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:52

+:)+ Helemaal toppie toch.

Zou je uit voorzorg niet met een brace kunnen gaan rijden en mennen? Heb je extra steun en het lijkt mij dan minder zwaar overkomen.
Andere tip die ik wil geven zijn kunstof leidsels ipv leren. Ik heb zelf leren en die liggen gewoon wat zwaarder in de hand. Vorig jaar heb ik een picasso tuig gehad(weer teruggebracht wegens foute fabrikage) en daar zaten kunststof leidsles bij, er worden ook wel springteugels van gemaakt(rubber doorweven) en deze lagen super ligt in mijn handen.

Frensie

Re: Maandag breng ik mijn pony-paard weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:54

Ik rijd inderdaad al met rubber doorweven springteugels, die geven veel betere grip waardoor je je hand losser om de teugels kunt houden.
Rijden met brace deed ik al. Het is nu belangrijk dat het echt even tot rust komt aangezien ik nu de hele dag door pijn heb. Daarna moet ik gaan revalideren en hopelijk kan ik mijn polsen dan versterken en kunnen we dit in de toekomst voorkomen.
Bedankt voor de tip! Misschien zijn er nog anderen met tips of handige hulpmiddeltjes?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:42

Frensie

Re: Maandag breng ik mijn pony-paard weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:03

Daar had ik nog nooit van gehoord, die zien er inderdaad handig uit! Bedankt!