[AR] groom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

groom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:12

Beste bokker

sorry als dit een domme vraag is maar ik ben niet echt bekend met het mennen op wedstrijden wel recreatief!

er viel me vooral op dat bij wedstrijden de groom naar binnen leunt in een bocht.
wat is het nut hier van?

kon het niet vinden via zoekfunctie

en nogmaals sorry als dit een domme vraag is.

alvast bedankt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: groom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:14

Heeft met evenwicht te maken toch? Als de wagen een bocht naar links maakt hangt de groom ook naar links omdat anders de wagen uit de bocht vliegt.

Kenners, klopt dat? := Of is het andersom? _O-

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:11

Ga een op de fiets zitten en probeer het uit zou ik zeggen... :Y)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:19

heb iets gevonden weet niet of het juist is dus aub verbeter het.

het gewicht van de koets moet ongeveer gelijk zijn aan het gewicht van het span. zo niet kun je best 1 of meerdere grooms op je koets mee nemen. dit om te voorkomen dat de koets kanteld. (het gaat hiet over een span die in galop korte wendingen hoef te maken.)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:20

Of bij iemand achterop de scooter/motor en dan in een bocht naar b.v. rechts rechtop blijven zitten of links gaan hangen. kans dat jullie op je plaat gaani niet uitgesloten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:46

ik ging vroeger vaker mee met vriendin en haar vader die met 2span ook menwedstrijden reden en dan ging ik inderdaad (en soms ook een 2e) mee achter op de koets en indd in de korte bochten e.d. tegenhangen als het ware

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:30

Anders vliegt de kar om als je naar de buitenkant hangt. Je vliegt dus als ware uit de bocht.
en ik heb een pony van zo'n 300kg en kar van 200kg en ga ook in mijn eentje hard door een korte bocht in galop, nooit omgevlogen. Maar dit komt vooral door waar het zwaartepunt van de kar ligt (hoog of laag)

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:45

Met mennen moet je inderdaad in de binnenbocht hangen.
Als je aan de buitenbocht hangt gaat de kar op zijn kant ( Heb ik al is meegemaakt, geen pretje XD )
Als je in het midden blijft staan in de bocht, als het hard gaat, word je vanzelf naar buiten geslingerd.