[AR] absurde gebeurtenissen tijdens het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liessie82

absurde gebeurtenissen tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:57

Misschien is er al een keer een topic over geweest, heb geprobeerd te zoeken, maar daar kwam niets uit.

Maar wat is jullie meest absurde gebeurtenis geweest tijdens het mennen.

In het verkeer zijn wij wel meer dingen tegen gekomen, zoals auto's die nog net even snel voor je langs willen als je paard al dwars op de weg staat, omdat je af wilt slaan. :? Sommige automobilisten doen het er ook gewoon om, die zitten dan vervolgens met een big smile in de auto _-:(

De meest absurde in mijn geval is denk ik echt toch wel, de keer dat we nog aan het oefenen waren voor het examen.
We werden ingehaald door een DIERENambulance en die DIERENambulance snee bijna het paard voor de wagen vandaan. :oo

Toen begonnen we ons toch wel een beetje af te vragen of ze bij de dierenbescherming met een tekort aan werk zitten :?

Hoop maar, dat de bestuurder toch wel een beetje geschrokken was van zijn actie.

Maar gelukkig doet het merendeel van de verkeersdeelnemers wel hun best om rekening met je te houden, door bv hun snelheid aan te passen.
En natuurlijk moet je als koetsier ook netjes aan de regels houden :list:

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:59

TIJDENS het nemen van een rotonde, werden we RECHTS 8)7 ingehaal door een taxi, welke rechts af wilde slaan. Maar wij wilde ook met de koets rechts af. Het is dat ik het redelijk snel in de gaten had, EN een zeer snelle wendbare pony had, anders was het misschien niet helemaal goed afgelopen.
En de taxichauffeur was nog boos ook, ja, op ONS !!! Wij gingen te langzaam, nouja zeg.

ThinkAgain

Re: absurde gebeurtenissen tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:21

wij zijn eens met onze liefste, rustigste tinker van de manege op hol geslagen tijdens een lange buitenrit omdat een grote paardentram door bleef draven, terwijl de regels toch echt zijn elkaar in stap te passeren, en bovendien weten ze (de mensen van dat bedrijf) dat paarden zo'n grote wagen niet gewend zijn.. ik weet dat het lastiger remmen is met een paardentram, maar als je toch ziet dat een ander paard er druk van wordt, ga je toch tenminste even netjes in stap over lijkt me...

Verder, ik ben eens van de kar afgevallen tijdens het afspringen, waarna het paard achter me over me heen liep. Was stom inschattingsfoutje van mij, konden zij ook niks aan doen. Heb er niks aan overgehouden verder

Ook is er eens een paard over de kar ervoor heen gesprongen, bovenop de koetsier. Ze gingen remmen maar het paard in kwestie was druk in z'n kop en wilde doorlopen, en nam dus een sprong over de kar voor hun heen. Is ook allemaal goed afgelopen

Dan nog eens een kar die over de kop sloeg omdat de groom niet achterop stond, maar te ver naar voren, waardoor ze tijdens het rijden door een gat gingen en de kar voorover sloeg, koetsier onder de kar en groom gelanceerd. Is verder ook goed afgelopen, ben laatst nog op weg geweest met koetsier in kwestie

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:35

Hier zijn de mensen over het algemeen eigenlijk heel erg netjes :)
Een keertje zijn we eens knoer knoer hard voorbijgereden door een grote terreinwagen (type Hummer) die daarna, 'toevallig' nog eens 2x langs kwam rijden.
Maar verder hebben we hier dus echt niet te klagen, de meesten houden gewoon spontaan in of stoppen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:00

Paard aan de kletter met sleep...knalt tegen de betonnenwand van de mesthoop aan....rent naar weiland...springt over een land hek en blijft met de voorbenen hangen en klap vervolgens plat op de rug op de grond.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:44

Cowgirl schreef:
Paard aan de kletter met sleep...knalt tegen de betonnenwand van de mesthoop aan....rent naar weiland...springt over een land hek en blijft met de voorbenen hangen en klap vervolgens plat op de rug op de grond.

Ow help zeg!!!!!!!
Dat wil je toch ook niet meemaken!!!
Iedereen het overleeft?
Want als ik dit zo lees, heb je met een beetje pech geen paardje meer |(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:16

Liessie82 schreef:
Cowgirl schreef:

Ow help zeg!!!!!!!
Dat wil je toch ook niet meemaken!!!
Iedereen het overleeft?
Want als ik dit zo lees, heb je met een beetje pech geen paardje meer |(

Paard leeft nog, is onlangs 20 jaar geworden maar heeft na dit ongeluk niet meer in het tuig gestaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:29

Mijn, toen jonge, pony stond voor de 6e keer voor de wagen en deed een stap opzij i.v.m. een balenpers die in een naburig weiland aan het werk was. Helaas bleek de grasberm, geen berm maar een volgegroeide sloot.
Gevolg, pony in de sloot, sprong er aan de andere kant weer uit(kar stond erin dus) gelukkig reageerde ze rustig op mijn hulpen voor het halthouden(tot in de treuren geoefend tijdens het slepen). We hebben haar uitgespannen, de boer van de pensionstal gebeld, met de trekker de kar uit de sloot gehaald en de pony een paar honderd meter, ver van balenpers en sloot, weer ingespannen. Met twee hulpjes naast het hoofd zijn we weer gaan rijden, na een paar minuten zaten de hulpjes op de kar, pony was niet onder de indruk.

Gelukkig hebben wij er niets aan overgehouden, ze is echt een super menpony voor mij geweest waarmee ik veel geleerd heb. Op de bewuste weg liep ze altijd iets meer midden op.

Het gaat trouwens over deze pony, die ik toevallig op Bokt weer tegengekomen ben:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=1491921

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:18

Ach iedereen maakt wel eens wat mee.
In die 8 jaar dat ik op de bok zit heb ik altijd gezegd, wat een mazzel dat altijd alles goed gaat en geen blessures bij mijn beesies.
Bekenden van mij weten ook dat ik in die korte tijd ook wel andere zaken heb meegemaakt.
Bijna iedere menner heeft wel eens commentaar over het onbegrip van de medeweggebruikers, waaronder ik zelf ook.
Rustig blijven, dan wordt je ook niet uitgescholden voor ............
Maar waar deze topic eigenlijk over gaat is absurde zaken.
Wat ik ooit eens heb meegemaakt, was een klapband van een koets tijdens een buitenrit met onze gezellige menclub.
Er was geen enkel paard of pony, die aan de kletter ging. De mensen op de koetsen schrokken nog harder, dan de beesies voor de wagen.
Gelukkig had de menner een reservewiel mee en werd met vereende krachten het wiel vervangen.

En zelfs een "bomproof" pony kan schrikken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:31

Niet zelf als menner, wel als tegemoet komend verkeer. Ik zat in de tractor en er kwam een fries aan, hij was al wat wiebelig en vond de tractor erg eng. Dus tractor stil gezet en gewacht tot hij voorbij was. Koetsier legt de zweep op de kont en het paard wijkt steeds meer uit richting de heg aan de zijkant van de weg. Ik zei al tegen mijn vriend, dit gaat NIET goed, bijrijdster van de koetsier ( OP SLIPPERS) deed absoluut niet. Paard gaat al huppelend over een drukke verkeersweg steeds dichter naar de heg en toen kon ik het niet meer aanzien en ben uit de cabine gesprongen en heb het paard bij de leidsels gepakt om hem langs de tractor te leiden. En al die tijd heeft de bijrijdster helemaal NIETS gedaan. Dit was echt een potentieel gevaarlijke situatie en ik snap nog steeds niet dat zowel koetsier als groom dat niet in konden schatten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:15

Eigen initiatief van de groom was hier wenselijk geweest, maar het blijft de verantwoording van de koetsier om tijdig de groom van de wagen te sturen.
Zo ook de verantwoording van de koetsier dat hij/zij een groom meeneemt die is toe gerust (lees niet op slippers) om het paard in byzondere situaties de kunnen hanteren.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:02

Caira schreef:
Niet zelf als menner, wel als tegemoet komend verkeer. Ik zat in de tractor en er kwam een fries aan, hij was al wat wiebelig en vond de tractor erg eng. Dus tractor stil gezet en gewacht tot hij voorbij was. Koetsier legt de zweep op de kont en het paard wijkt steeds meer uit richting de heg aan de zijkant van de weg. Ik zei al tegen mijn vriend, dit gaat NIET goed, bijrijdster van de koetsier ( OP SLIPPERS) deed absoluut niet. Paard gaat al huppelend over een drukke verkeersweg steeds dichter naar de heg en toen kon ik het niet meer aanzien en ben uit de cabine gesprongen en heb het paard bij de leidsels gepakt om hem langs de tractor te leiden. En al die tijd heeft de bijrijdster helemaal NIETS gedaan. Dit was echt een potentieel gevaarlijke situatie en ik snap nog steeds niet dat zowel koetsier als groom dat niet in konden schatten.

+:)+ dit soort acties zijn zo prettig als je paard iets eng vindt. Inderdaad dom dat zij zelf niet ingrepen, maar fijn dat jij dat wel hebt gedaan. Zullen genoeg mensen zijn die al geen rekening houden met een paard wat iets eng vindt, laat staan dat ze ingrijpen als paard iets verkeerd doet.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 01:30

Weet er trouwens nog één, al was ik daar zelf niet bij.
Maar valt onder de categorie: hoe maak je een verkeersmak paard bang voor trekkers?
Rijdt als trekkerbestuurder (voor de lol) heel hard op een paard af, die opgetuigd voor de wagen staat en dus niet zomaar weg kan, en rem pas op het laatste moment :(
Das gebeurd bij het paard waar ik mee gelest en examen mee heb gedaan.
Resultaat: paard was nog steeds verkeerdmak, totdat er een trekker of een vrachtwagen aankomt.
Toen we examen hadden, kwamen we vervolgens een optocht van trekkers tegen, we hebben ze niet geteld, maar zou mij niet verbazen als het er 100 zijn geweest en wij moesten wachten tot ze allemaal voorbij waren. En al die tijd moest het paard stil blijven staan. Vond ie niet leuk. :(:)
Als ik examinatrice was geweest had ik denk gezegd: maak hier maar een linksomkeerd en we zoeken een andere weg op.
Want het paard raakte steeds meer gestresst van al die traktoren :(
Gelukkig zat ik toen niet op de bok, ik was als derde en toen was onze fries gelukkig weer tot rust gekomen.
Denk dat we toen wel veel geluk hadden, dat het verder een heel ervaren en koelbloedige fries was.........
Maar uiteindelijk hadden we het alle vier gehaald :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:57

Wij hebben al heel wat meegemaakt met verkeerssituaties. Gelukkig staan we sinds een tijdje in het Brabantse land ipv Randstad, maar hierbij eentje die we met onze zeer verkeersmakke en 100% coole Snuit meemaakten....
Wil vanuit woonerf oversteken naar ander woonerf, moet vrij drukke weg oversteken waar behoorlijk hard wordt gereden. Sta dus netjes opgesteld te wachten totdat we kunnen.
Rechts staat een container reinigingswagen, kan niet even wachten staat op zo'n 3, 4 meter afstand van pony, op het fietspad en gaat daar containers reinigen met hoge druk spuit.
Op het zelfde moment komt de gemeente reiniging die gaat links van me staan met vuilniswagen om linksaf te staan (oftewel, soort van voorsorteren, kon blijkbaar ook niet wachten).
Daar sta je dan in feite tussen twee enorme wagens met vreemde geluiden en je ponytje van 1.15.
Gelukkig bleef Snuitmans supercool, ik kan oversteken, tegelijk met mij rijdt vuilniswagen ook op .... en daar gaan we dan weer.
Dat zijn wel situaties dat je denkt had ik maar een andere hobby genomen ^)

Ach en we zijn zovaak roekeloos ingehaald, afgesneden, van die auto's en vrachtwagens die het blijkbaar erg lastig vinden even te wachten totdat ze normaal langs je kunnen, brommers en motoren die zo ongeveer de pony van de sokken rijden. Gemeentewerkers met drilboren, versnipperapparaten, bladblazers en veegmachines die gewoon stug doorgaan. Vrachtwagens die spontaan achteruit rijden een eenrichtingverkeerweg in terwjil je daar net aan komt rijden... hopeloos.

Het enige wat je inderdaad kunt doen is voor je pony / paard rustig blijven, altijd goed op blijven letten en vooruit blijven kijken want er kan dus altijd wat gebeuren. Maar mijn voorliefde voor zondagochtendritjes is daarom wel bijzonder groot geworden <<)

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:12

Oei al die heftige verhalen zeg!

Met mijn pony heb ik ook al heel wat boerenkinkels moeten naroepen, die veel te dicht oversteken(en mijn pony is al niet zo lang :p) of vol gas voorbij vliegen of beginnen te claxoneren.

Er was zelf onlangs iemand die beweerde dat ik met mijn pony niet eens de baan op mag komen en dat HIJ voorrang had, iemand heeft zijn rijbewijs bij de cornflakes gevonden :p

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:59

Ik weet overal de weg, en de drunense duinen ken ik als mijn broekzak......onder het zadel. Toen ik dus de groom opvolgde en een route mocht bedenken voor een buitenritje zijn we geweldig vastgereden op een mountainbikepad. Die zijn ook zo heel handig bij het keren, NOT. Paard uitspannen, wagen loswrikken van het boompje dat zich wanhopig vastklemde tussen burry en draaimechanisme zonder de remmen daarbij te blesseren. Intussen paard wat heel graag heel hard loopt zien tegen te houden want zij vond het wel lekker licht lopen zo zonder kar. Inspannen met vloekende moutainbiker bijna achter op kar....
Mea culpa mea culpa...
Ach je lacht wat af.

Geen klaag en mopper topic er van maken hoor!! Zou jammer zijn

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:18

Al meerdere dingen mee gemaakt..
Maar andere weggebruikers zijn soms het ergste. Als mensen nu zelf niets met paarden hebben en niet beseffen dat het kan schrikken oke, maar als je dan met paard en wagen afgesneden wordt door een auto met trailer!! Ik wist ook nog wie het waren die mensen rijden ook aangespannen, kon ik met het hoofd niet bij..

Verder een keer met mijn koele (ahum) fjord in een rit voor oldtimers terecht gekomen.. Ik moest wachten want de oldtimers kwamen van de voorrangsweg, maar moesten de weg in waar ik stond, ze moesten allemaal voor mij langs kruisen en het waren er en hoop!!!
Groom meteen van de wagen en paard vastgehouden, want die werd aardig dribbelig, en dat was ook niet zo raar van die hele stoet gekke auto's!! Bijna aan het einde van de stoet dacht iemand, hee, misschien kan ik dat paard beter even voor laten gaan.. Bij de weg hoort mijn paard zich natuurlijk gewoon te gedragen, maar was blij dat ik verder kon.
En je zou toch denken dan mensen die zo trots zijn op hun auto daar wat zuiniger op zijn, haha!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:28

Ben ik nou raar of?
Maar als ik mensen die iets "raars" aan het doen zijn passeer, ben ik altijd blij als ze doorgaan. Bladblazers, heggentrimmers alles wat eng is en lawaai maakt. Je paard heeft er verdorie maar normaal bij te doen en anders moet je er niet de weg mee op.
Resultaat: Allemaal heeeeeel brave paarden. :D

Mijn gekste ervaring... Fanny die denk ik voor de 4e keer voor de kar liep? We werden ingehaald door een grote trekker met een huizenhoge (ja vanaf mijn sulky gezien wel) kar erachter.
Dat zou voor een shetje toch eng moeten zijn.
Nou nee hoor, mevrouw bleef onverstoorbaar doorlopen, ze vond dat die trekker maar de berm in moest. :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:26

Citaat:
Ben ik nou raar of?
Maar als ik mensen die iets "raars" aan het doen zijn passeer, ben ik altijd blij als ze doorgaan. Bladblazers, heggentrimmers alles wat eng is en lawaai maakt. Je paard heeft er verdorie maar normaal bij te doen en anders moet je er niet de weg mee op.
Resultaat: Allemaal heeeeeel brave paarden.

Nee je bent niet raar dat is de beste methode bij 'rare' dingen. Doe ik ook altijd hoor. Maar het verhaal van de vuiliniswagen links en reiniger rechts stond ik voor een oversteek. Moest dus wachten :+

In principe rijden we gewoon met wat druk en lekker drafje door, en zowiezo altijd bij naar voren, niet opzij of terug :j

Onze Alwyn een van de 1e keren voor de wagen reageerde net zoals jullie shetlander. Kwam enorme vrachtwagen combi aan. We stapten gewoon. Ik stuur groom toch maar even naar voren, want het was maar nauw straatje en enorme combi. Hij verblikte of verbloosde niet 8-) straatje verderop vrouw met knalrode buggy :wow: die was eng :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:32

Tijdens een wedstrijd (wegparcours) moest ik het juiste pad vinden, een hele klus, want... de routebordjes waren gestolen! :( Op een gegeven moment lieten we paard en kar achteruitlopen, we dachten dat we fout zaten, maar omdat het pad nogal bochtig was, zette ik het paard toch maar in haar vooruit, maar goed ook, het bleek later wèl de juiste route.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:21

ik wilde mijn paard ook graag voor de wagen hebben.
Dus (natuurlijk goed voor bereid en beleerd) toen hij uiteindelijk de eerste keer voor de wagen ging.
(met begeleiding) raakte hij toch in paniek, uiteindelijk probeerde mijn begeleider mijn paard te laten stoppen,door hem in de bocht (vanaf de grond) naar zich toe te halen, in de paniek,deed hij dat iets te fanatiek,
dus paard struikeld valt, ik werd uit de kar gelanceerd tegen de bakrand aan,schouder uit de kom en de schouder kop op 4 plaatsen gebroken, pols gebroken ,en als ik geen cap op had gehad,had ik dit nu waarschijnlijk niet in kunnen typen.
Mijn paard gaat nooit meer voor de wagen, dus men ik voortaan lekker met een paard van een kennis.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:51

Ach..als je met paarden op de weg komt maak je vanalles mee :-). Auto's die zo ongeveer over de voorhoeven heenrijden zo scherp dat ze afsnijden; wielrenners die aan beide kanten tegelijk inhalen zodat je pony niet weet hoe ze het heeft, honden die loslopen in het bos en de achterbenen invliegen ( is die zweep een handig hulpmiddel gebleken :j ). Maar ook behulpzame boeren die je rustig de kans geven een extra keer langs grote enge gevaartes te rijden om eraan te wennen; of (cross) motorrijders die heel behulpzaam de motoren afzetten (en vervolgens als je nét voorbij bent met veel kabaal allemaal tegelijk weer starten; weten zij veel. Toen gingen we even héél hard ).

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:08

Ik had mijn, net voor de kar beleerde pony, voor de slee gezet, toen hij te hard door de bocht ging viel ik eraf, en hij stopte niet dus heb de lijdsels los gelaten. hij wou vanuit volle vaart stoppen bij stal, maar het was glad dus hij ging onderuid en kreeg de slee over hem heen. hij is de grote weg op gerend in paniek (presies de weg hoe we altijd liepen) en is uiteindelijk tegen een achteruitwijkende auto gereden. hij wou er omheen maar de slee knalde eronder waardoor Uk ertegenaan knalde.

sindsdien word hij doodsbenouwd als ik iets aan de strengen vast maak. de kar vind hij ook doodeng. als ik zelf achter hem loop met tuig om is er nix aan de hand.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:00

uhm,

mn vader dacht de moeder van mijn super coole pony wel te kunnen beleren voor de kar terwijl ze dat nog nooit gedaan had.
belande dus bijna in de sloot.(let wle de pony was toen 15 en verder had hij niet ff droog geoeffend)

met de super coole pony door het bos rijden, luie duitsers tegen komen die er zo opspringen(heb ze er dus heel fijn met de menzweep afgeslagen nadat ik het netjes ahd gevraagd).
uhm tsja

met de arreslee onder weg met de braafste pony van stal, 2 honden komen aanvallend uit het bos mn zusje en ik hadden net gewisselt dus ik vlieg 1.5 km met haar op hol, tussen 3 paaltjes door, en uiteindelijk viel ik bij die paaltjes eraf en kwam ze 5 meter daarna tot stilstand voordat er een parkeerplaats was met een flink goed hek.(en 2 autos die lichtelijk geramt waren....)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:40

Gypsy schreef:
Ben ik nou raar of?
Resultaat: Allemaal heeeeeel brave paarden. :D

Ik ben het met je eens hoor, maar dit was me een stoet auto's!!
Het was ook wel goed gegaan als ik had moeten wachten, maar mijn paard werd niet rustiger, maar er dan toch met je mooie oldtimer wel vlak voorlangs durven rijden, dat verbaasde me, hihi..
Ben het er helemaal mee eens dat je zelf veilig de weg op moet gaan, als jij het niet vertrouwt dan heb je niets bij de weg te zoeken, je brengt immers ook mede weggebruikers in gevaar!
En paard in kwestie moet maar leren dat niet overal tijgers uit de bosjes kunnen springen..

Je hebt ook wel van die auto's die heel aardig langzaam achter je blijven rijden, of half erachter hangen, rijd dan door!! Heb onder het zadel wel eens gehad dat een vrachtwagen stopte zodat ik er met mijn paard langs kon, dat was bijna gelukt, we waren er bijna langs ontluchtte dat ding, hihi.. Stonden we er weer heel snel voor!! Oeps..