[AR] kettingen om achterbenen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

kettingen om achterbenen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:22

Ik zag van de week toen ik een buitenrit aan het maken was een wat oudere man die met zijn grotemaat hackney aan het mennen was.
Het beestje liep werkelijk prachtig! Maar wat mij opviel waren 2 kettingen om de achterbenen van het paard..
Het leken net armbanden ze zaten onder de kogel net boven de hoef, ik vraag me nu al de hele week af waarvoor dat zou kunnen dienen?
Ik dacht ik zet het maar even op bokt ik wil toch weten wat het is.

;)

HindaFree

Re: kettingen om achterbenen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:23

heeft te maken met het hoger op tillen van de benen

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:23

Dan trekken ze hun benen hoger op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:24

is een hele gebruikelijke manier van trainen. De kettinkjes zijn irritant, en daardoor heft het paard zijn benen meer. Vergelijk het als een paard wat voor het eerst transport beschermers om krijgt.
Ik gebruik het ook weleens, alleen trek ik wel een stuk tuinslang om de ketting heen zodat de vacht er niet tussen komt

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:26

Dat is irriterend waardoor ze met meer actie gaan lopen. Bij tuigers en hackneys draait het allemaal om de beenactie. Zo hoog mogelijk en zo lang mogelijk vasthouden en ook nog tactmatig.
Vandaag moet ik ook een tuuger met kettinkjes trainen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:26

Je hebt deze dingen ook in de vorm van leren riempjes met ringen eraan.
Die gebruikt mijn vriendin om haar concourspaard te trainen.

Is inderdaad om het paard zijn benen te leren heffen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:27

Inderdaad om de benen hoger op te gaan tillen, voor zover ik weet wordt dit meestal maar tijdelijk gebruikt

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:29

weer wat geleerd :D

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:59

Oh dat wist ik ook helemaaaal niet haha!
Heb het ook wel eens gezien ja, maar ik dacht ookal; dat zou toch niet voor de sier zijn? :=
Fijn dat ik het nu ook weet, maar echt vriendelijk klinkt het niet..
Snap dat ze het er graag mooi uit willen laten zien.. Maar om het nou zo te doen, hmm..
Ik vind in ieder geval niet zo paard vriendelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:00

Wat is er niet vriendelijk aan dan?
Mits correct gebruikt doen ze geen pijn, dus nee, ik zie er geen probleem in :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:57

Het is inderdaad de bedoeling dat er meer beenactie komt, dit komt doordat de ringen die eraan zitten op de hoeven neerkomen wat geen pijn doet, maar het been wel activeert tot vlugger een hoger optillen middels een soort schokje (voelt niet als 220 hoor) gewoon een licht scheutje voor de reactie..

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:59

@Stef

Nou, ik vind het niet erg vriendelijk om een paard een ketting om zijn been te doen zodat hij zijn benen hoger op tilt. Mensen hebben gewoon allerlei foefjes voor eigen genot en ik vind dit overbodig. Het kan wel zo zijn dat ze niet lijden, maar ik ben er geen voorstander van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:01

Maroesjka schreef:
Het is inderdaad de bedoeling dat er meer beenactie komt, dit komt doordat de ringen die eraan zitten op de hoeven neerkomen wat geen pijn doet, maar het been wel activeert tot vlugger een hoger optillen middels een soort schokje (voelt niet als 220 hoor) gewoon een licht scheutje voor de reactie..

Klinkt lekker.. %)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:01

ElineB schreef:
@Stef

Nou, ik vind het niet erg vriendelijk om een paard een ketting om zijn been te doen zodat hij zijn benen hoger op tilt. Mensen hebben gewoon allerlei foefjes voor eigen genot en ik vind dit overbodig. Het kan wel zo zijn dat ze niet lijden, maar ik ben er geen voorstander van.

Wat denk je op concours dan? Ff het balkje tegen de benen aangooien zodat het paard bij de volgende sprong meer van de grond af komt. Of de snoepjes die met bit en al in een mond worden gestopt voor meer schuim? Stiekem wel goede foefjes!! :P

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:03

H_Nalanta, ja idd, ik heb nou ook niet echt zo'n gevoel van 'nou, dat zal het paard wel fijn vinden...'

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:04

Bij de titel dacht ik aan een paard dat vast stond met kettingen aan de benen hihi :')

Dit is inderdaad zoals velen al zeggen voor de actie in de benen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:07

Nou, ik blijf bij mijn mening dat ik het overbodig vind. Maar ik ben sowieso meer van het 'natuurlijker' rijden en alles..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:09

Citaat:
Wat is er niet vriendelijk aan dan?
Mits correct gebruikt doen ze geen pijn, dus nee, ik zie er geen probleem in

Wat is er niet onvriendelijk aan? Als je dit niet snapt ben je geen paardenmens maar een gebruiker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:10

Kettinkjes om de achterbenen voelen raar, maar zijn niet pijnlijk (mits goed gebruikt dus!) Ik vind het altijd jammer dat mensen dingen veroordelen zonder dat ze weten hoe iets werkt.
Als je een paard voor het eerst peesbeschermers om doet, lopen ze ook vaak als een tuiger, is dat dan ook zielig?
Nee, niks zieligs aan kettingen, mits goed gebruikt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:10

ElineB schreef:
Nou, ik blijf bij mijn mening dat ik het overbodig vind. Maar ik ben sowieso meer van het 'natuurlijker' rijden en alles..

Tjah, iedere discipline heeft zijn voor en nadelen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:12

idd eenitraM, daar ben ik het mee eens.

Nou je hebt gelijk Stef, het is dan misschien geen mishandeling of iets, maar ik ben er gewoon geen voorstander van. Laat het paard maar lekker lopen zoals hij loopt, dat vind ik prima.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:12

Maroesjka schreef:

Dat noem ik geen kettinkjes, dat zijn nylon bandjes met ringen eraan (of bedoel je nog iets anders).
Maar nu beginnen mensen te piepen over de 'schokjes', hebben die wel opgelet bij biologie? Bijna alle handelingen van mens en dier komen voort uit schokjes. De prikkels die via je zenuwstelsel naar je hersenen gaan blablabla zijn ook electrisch geladen.

Wat overigens ook helpt, en waarschijnlijk met nog meer effect, zijn kogelbeschermers met lood erin :Y) .

En de foefjes, tsja, die houd je toch. Nou moet ik zeggen dat ik altijd heel braaf ben geweest met de rijpaarden&pony's, maar nu ik zelf een paar tuigers train weet ik ook wel hoe ik ze beter aan het lopen krijg hoor. En daar vind ik niets oneerlijks aan, zoals Stef al zegt, mits goed gebruikt kunnen die dingen geen kwaad hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:13

rij je zelf Eline?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:14

Kettinkjes ken ik niet.
Wij gebruikten altijd leren banden met ringen eraan. Die ringen maakten kabaal en daar reageerden ze op.

Of lood, maar of dat nou werkt of dat ze er trager van worden weet ik zo net nog niet.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:14

@ Stef,

Jazeker, ik rij sinds mijn 6e, hoezo ? :D