[AR] Ik zie door de wielen de wagens niet meer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Ik zie door de wielen de wagens niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:53

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, kon nergens echt goede antwoorden vinden op mn vragen... Als iemand een linkje heeft naar een topic oid wat ik over het hoofd heb gezien is dat meer dan welkom :)

Omdat mn ponybeest intussen ruim 2 is en ik graag beslagen ten ijs kom ben ik wat aan het rondkijken voor een geschikte wagen.. Tuig heb ik al (kon ik overnemen van een vriendin, vandaar) dus ja, dan moet die kar er ook maar eens komen :+

Maar ik ben completely lost, ondanks mijn uitgebreide google-activiteiten en inleeswerk vooraf. Er komt zó vreselijk veel informatie op me af..

Te beginnen met de keuze voor de kar. Het lijkt mij wijs om te beginnen met zo'n 2-wieler. Nu zag ik dat Horseshop International bijvoorbeeld het type wagentje aanbiedt dat ik voor ogen heb. En daar ga je al.. Geremd of ongeremd?
Dan, hoe weet ik of de wagen past zeg maar? Ik heb een Welshje van ongeveer 1,20m. Voor zover ik intussen heb kunnen ontdekken is dat een prachtige tussenmaat, de meeste wagens gaan dus tot of vanaf die schofthoogte.. Of iig om en nabij. Als de grens nou rond die 1,20m ligt, kies je dan voor de ''tot'' of de ''vanaf''? Mijn eerste gedachte is de ''tot'', ook ivm gewicht van de wagen enz, maar klopt dat ook wel? En hoe zit dat met de ruimte tussen de lamoenen? De lengte? Hoe weet ik nou in 's hemelsnaam welke goed is?

Dan heb ik toch ook nog wel sportambities.. Sowieso even een eerste vraagje; bij rijden geldt dat je voor starten met een hengst aan bepaalde eisen wbt niveau moet voldoen, geldt dit bij mennen ook?
Dan kom ik weer bij de kar.. Ik las in een ander topic al dat er ook mensen zijn die wedstrijden rijden met een tweewieler, maar ook las ik daar dat dat voor de vaardigheid/marathon niet zo ideaal is :P Die marathonwagen wil ik sowieso (nog eventjes sparen hihi), maar waar let ik daarbij op? Spoorbreedte las ik al eea over, dat daar nieuwe eisen voor zijn.. maar ook iets over andere eisen mbt onderdoor draaien oid? Het zou natuurlijk doodzonde zijn als ik een wagen koop voor toch aardig wat geld, en dat ik dan net niet aan de eisen voldoe..

Kortom, wat voor wagen en aan welke eisen moet die voldoen? En hoe weet ik of het past? Waar let ik op?

Mijn dank voor antwoorden en hulp is groot _/-\o_ Kom er eenvoudigweg niet meer uit..

Jenkins

Re: Ik zie door de wielen de wagens niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:07

Oow amy waarom heb je mij niet eerst even gemaild? Voor veel dingen zoals karren ed had ik je ook wel kunnen helpen.....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:09

:o Oeps... Hihi. Je hebt helemaal gelijk, niet bij stilgestaan...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:10

Ik volg dit topic even want zit in't zelfde schuitje als jou wbt later een marathonkarretje :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:12

Ja vind t een beetje raar, maargoed.
Ik heb de Oxer en als je kiest voor een 2wieler is dat een prima keus.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:15

Maar is een geremde dan verstandig of een ongeremde? En hoe zit dat met de eisen voor een concourswagen? Waar let ik op qua passen? :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:18

Waarom zou je ongeremd nemen als je ook geremd kan nemen? Ligt ook beetje waar je wilt rijden.
Ik heb een geremde en een ongeremde (geremde is de nieuwe, heb de cavaletti, die gebruik ik nu tot ik een marathon wagentje gevonden heb). En ik rem veelal op de broek, tenzij we echt heuvelwerk gaan doen is het fijner om even wat mee te remmen.
Over de weg gebruik ik nooit de rem.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:19

geremd. oke t houd je paard niet als ie gaat rennen, maar voor heuveltjes is t wel handig.
Eisen voor een concourswagen als je officieel gaat starten is dat het onderdoor kan draaien met de voorwielen. Qua passen, tsja kijken hoe hoog de zitting is, je moet natuurlijk boven je pony uitkomen met je hoofd. Verder is het lamoen vaak aan te passen/ te verbuigen.
De oxer is heel gemakkelijk aan te passen aan je pony qua breedte.
Qua beleren zou ik liever een 2wieler nemen. om vervolgens over te stappen op een concours, maar nog liever een marathon/recreatie wagen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:22

Voor beleren leek me de tweewieler idd sowieso het handigst, ook vanwege het gewicht :j Maar dan dus sowieso geremd :)

En hoe zit het met de spoorbreedte enz voor een concourswagen? Las daar ook weer iets over?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:41

Ligt aan het formaat van je pony. Lees het topic op AR eens wat over de spoorbreedte gaat, staat een hoop informatie in. Spoorbreedte is afhankelijk van de maat van je pony, niet met het soort wagen dat je hebt :)

Daarnaast is er een hoop informatie te vinden in het algemeen wedstrijd regelment, het is een idee om die eens door te nemen qua eisen aan het tuig en aan de wagen :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:59

Volgens mij had ik die idd al eens doorgelezen ja :j Thnx :)

Oh joh, daar heb ik dus of keihard overheen gelezen, of nooit bij stilgestaan, dat dat afhankelijk is van de maat van je pony :=

Dank je iig :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:13

Ik heb een marathonwagen bij Kraay uit Nijkerk gekocht (de Lemerij in Hengelo heeft overigens dezelfde wagens).
Was inderdaad een beste investering, maargoed dan heb je ook wat. Wagen zou voor enkelspan zo'n 120-130 kg. wegen (heb nl. een verwisselbaar 2span systeem, ipv. alleen een losse boom, dus voor 2span zou de wagen zo'n 150-160 kg. wegen), heeft een erg lichte rolweerstand en is dus heel makkelijk te trekken. Mijn shetmerrie van zo'n 1m. loopt er in enkelspan goed voor, en mijn Welsh merrie dus ook. Aangezien er vorig jaar nog veel onduidelijkheid was over verplichte min. spoorbreedte's, heb ik op safe gespeeld en voor een spoorbreedte van 1.26m. gekozen ipv. 1.18m. Wagen oogt achter de Welsh niet echt breed, achter de shet wel een beetje, maar vind dat nog meevallen eerlijk gezegd.
Voor foto's, zie topic in mijn onderschrift.

Kan zo'n wagen wel echt aanraden hoor! Maar kan begrijpen dat dat als allereerste wagen toch nog best een investering is.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 04-07-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:13

Dat staat ook (nog) niet in het regelement. Er is vorige week besloten dat de spoorbreedte voor pony's tot 110 in het enkelspan minimaal 110 moet zijn. Voor de rest (dus groter en kleine meerpannen) 125 cm.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:15

Dennis schreef:
Dat staat ook (nog) niet in het regelement. Er is vorige week besloten dat de spoorbreedte voor pony's tot 110 in het enkelspan minimaal 110 moet zijn. Voor de rest (dus groter en kleine meerpannen) 125 cm.

Maar wel eentje om goed rekening mee te houden :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:16

Dennis schreef:

Dat had ik dus ook gehoord ja.
Dan zit ik alsnog mooi veilig met die 1.26m. aangezien de shet wel onder de 110 cm. is (maar die kleintjes worden er toch uitgekegeld) en de Welsh is onofficieel gemeten zo'n 1.15m. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:18

Ik heb dit vanuit de KNHS door gekregen.
Mijn pony's zitten onder de 110, maar in een 2span of tandem heb ik dus alsnog een probleem.
In het regelement staat nog dat per 2013 alles 125 cm word en dat klopt dus niet meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:19

Bedankt voor de informatie! Lijkt me inderdaad verstandig om op safe te spelen voor een concourswagen :j Zal er niet zo 1, 2, 3 komen, maar het is wel fijn om te kunnen oriënteren en wat rond te kunnen kijken :)

Mijn idee was om de tweewieler te gebruiken voor beleren en recreatief in het begin, echt als beginwagentje zeg maar, en dan intussen te sparen voor een concourswagen want pfft, t kost wat hoor haha.

Joyciej; zal eens spieken in je topic :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:26

Oef..best lastig om een leuk shetmarathon karretje voor tweespan te vinden die niet al te zwaar weegt en dan minimaal 1.25 te zijn. :)) Gaat leuk worden :Y)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:25

Een concourswagen hoeft niet duurt te zijn :) Mijn tweewieler was iig veel duurder.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:50

Nou ik wil geen zware/grote/lompe maar een beetje een nette marathonwagen voor de kleintjes.
Maar heb er al eentje gevonden dus over 2 jaar er zo een aanschaffen.
Voor nu rijd ik nog lekker rond met de sulky en dat is vooralsnog érg leuk :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:39

Wagen moet dus onderdoor kunnen draaien?

Zou bijvoorbeeld zoiets iets zijn?
http://link.marktplaats.nl/462089589

Even voor mezelf voor de beeldvorming :) Vind een concourswagen zoals die van Joyciej veeeeel mooier maar das toch wel een hele investering :o Is fijn om dan te weten wat andere goede opties zijn :j

Edit; zie dat ie zelfs in mn woonplaats staat hahaha das ook toevallig!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:40

amyz schreef:
Wagen moet dus onderdoor kunnen draaien?

Zou bijvoorbeeld zoiets iets zijn?
http://link.marktplaats.nl/462089589

Even voor mezelf voor de beeldvorming :) Vind een concourswagen zoals die van Joyciej veeeeel mooier maar das toch wel een hele investering :o Is fijn om dan te weten wat andere goede opties zijn :j

Edit; zie dat ie zelfs in mn woonplaats staat hahaha das ook toevallig!

Die kan inderdaad niet onderdoor draaien :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-07-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:45

Evelli, voor zover ik zie kan deze niet onderdoor draaien?
Of ik ben scheel :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:46

Snorry, woordje vergeten :+ ben ergens anders met mijn gedachten.
Maar de tekst is wat verwarrend, eerst wordt er gezegd dat ie onderdoor moet draaien en dan vraagt ze of een wagen die dat niet kan iets is :+ beetje scheef :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:47

Hahaha nee ik bedoelde idd of die onderdoor kon draaien of niet :+ Moet dus echt bij wijze van spreken 360 graden onderdoor kunnen :j

Ben ik alweer een stukje verder :D Bedankt!