Je zegt dat je al eerder een topic hierover hebt gehad, misschien handig om even link naar dat topic hierin te plaatsen en/of aan te geven welke tips je hebt gebruikt en wat het resultaat was.
Besef wel dat als je een tip 1x gebruikt, je niet weet of het werk
In mijn ogen is het toch een kwestie van heel veel oefenen, de wijze waarop Lanouska zegt, met daarbij heel duidelijk verschil tussen rustiger lopen (is bij mij ho-ho) en stiltaan (is bij mij een duidelijk en kort 'halt'). Je zegt hoe meer je oefent, hoe drammeriger hij wordt. Dan oefen je het op een kort stuk te veel en vraag je teveel halt in een keer. Wees in het begin al blij met 1/10 seconde zeg maar, dat je iets hebt en ga daarvan uit. Het is echt heel belangrijk dat je paard, wat ook wordt gezegd, de ruimte heeft om te vertrekken en ook de ruimte krijgt om gewoon stil te staan. Dat moet je leren aanvoelen. Maar als het in de bak wel goed gaat heb ik het idee dat je dat wel goed doet.
Hoe is hij trouwens als je het aan de hand doet buiten, alleen?
Probeer hem in ieder geval zo te trainen dat hij zo lang stil blijft staan dat de groom goed van de wagen kan en naar voren kan lopen. Laat iemand anders standaard eraf gaan en snoepje geven. Sommig paarden (vooral haflingers
) zijn daar erg gevoelig voor en hebben dat zo door. Zorg wel dat hij blijft staan en niet gaat drammen richting de groom! Hij mag ook beslist niet alvast omdraaien met zijn hoofd of wat dan ook, gewoon blijven staan
Een paard dat niet kan stilstaan is een gevaar voor zichzelf, voor jou en voor andere weggebruikers dus ik hoop echt dat het je gaat lukken. Ik ga zelf de weg niet op, als dit niet goed is en oefen altijd onderweg een aantal keer het halthouden ook als ik nergens echt moet halthouden het is zo ontzettend belangrijk. Leer hem ook op vaste plaatsen stil te staan (uitrit, oversteek e.d.). Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven, hoe moeilijk het ook is en hoe hij ook het bloed onder je nagels vandaan haalt, anders heb je bij voorbaat al verloren.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-07-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt