[AR] tips gezocht stil zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

tips gezocht stil zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:32

Ik heb al eerder een bericht geplaats hierover. EN heb vele tips gehad. Toch ben ik opzoek naar nieuwe tips.

Mijn haflinger vind het met mennen buiten, erg moeilijk om stil te staan. Hij gaat dan onrustig worden en achteruit lopen. Ik heb al vele dingen geprobeerd maar niks helpt. als er iemand naast of voor staat of vast houdt, het maakt hem niks uit bij blijft door gaan. als ik hem een tik geef als hij in zijn achteruit gaat wordt die nog zenuwachtiger.

Zelf als ik er voor ga staan staat hij even stil (3 sec) en dan begint hij al weer te drammen. In de bak maakt hem niet uit, als ik er een ander paardje mee gaat maakt het hem ook niet uit. Dan kan die keurig stil staan. Maar alleen nee dat is een rampen plan haha

LadyMadonna

Re: tips gezocht stil zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:42

en alleen, maar dan aan de hand? is het dan ook zo'n zenuwpees? Voor de wagen moet HO gewoon HO zijn, al vergaat de hele wereld, dus idd wel belangrijk om dit aan te pakken

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:09

hoe zijn je buiten rij mogelijkheden? kun je uren onderweg zijn zonder iemand tegen te komen of rij je altijd op de weg ?

omdat hij dit alleen buiten doet kun je dit dus ook alleen maar buiten trainen en oplossen
als je gaat buitenrijden dan moet voor jezelf duidelijk maken wat je vandaag gaat doen.. ga je het stilstaan echt fanatiek trainen of ga je lekker ontspanen buitenrijden en heb je even maling aan het stilstaan en dan doe je dus alleen stilstaan als het echt nodig is

als je fanatiek het stilstaan gaat trainen doe je alleen stappen en stilstaan. ga dan bij huis weg in een lekker fanatiek tempo (jij bent de baas over het tempo) en ga dan na ongeveer 200 m stilstaan. even heel kort, staat ie stil (ongeveer 1 á 2 sec) meteen weer weg wezen (niet wachten tot ie begint te drammen) stond ie stil uitbundig belonen met je stem. dit lekker blijven herhalen zo om de 500 m en na een x of 8 probeer je weer wat langer stil te staan zo ongeveer 4 sec

probeer dit zeker 1 x in de week te doen.. ik weet het het is heel saai maar werkte bij mijn pony heel goed

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:13

Zon paard ken ik ook ja.
Niet zulke fijne ervaringen mee.
staat hij op eigen erf wel stil?
Ik heb gedaan in de wei voor de stal
wat ze allemaal kent en dan steeds iestje verder weg.
misschien heb je hier wat aan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:40

rij je met een 2 wieler of een 4 wielige wagen.heb je een rem op de kar want dan kan ik je misschien een tip geven als ik wat meer info heb

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:47

Ik had hetzelfde probleem, drammerig en niet kunnen stilstaan.
De oplossing was simpel: het bleek, als ik weg wilde rijden, ik niet genoeg leidsel gaf, waardoor mijn pony iedere keer bij het vertrekken een 'snuk' in haar mond voelde.
Dus was stilstaand stressend, want wegrijden deed immers zeer.
Oplossing: een aantal keer vertrekken met ruim leidsel, en mijn pony kon opeens stilstaan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:27

ik zou proberen de vragen te beantwoorden:

stef: aan de hand kan hij keurig stil staan.

lanouska: helaas is er geen mogleijkheid om stukken alleen te trainen. rij echt op de weg. Kan wel de polder in, maar daar kom je ook verkeer tegen. Ook is het hoe meer ik oefen hoe drameriger hij wordt.

majerona: op het erf kan die wel keurig stil staan, het is puur alleen buiten als die alleen op rit is. als er bijv een paard mee gaat onder het zadel kan hij het ook. Het is echt alleen als hij zelf ook alleen is.

keona: ik rij met een 4 wieler en heb rem.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:35

Je zegt dat je al eerder een topic hierover hebt gehad, misschien handig om even link naar dat topic hierin te plaatsen en/of aan te geven welke tips je hebt gebruikt en wat het resultaat was.
Besef wel dat als je een tip 1x gebruikt, je niet weet of het werk :+

In mijn ogen is het toch een kwestie van heel veel oefenen, de wijze waarop Lanouska zegt, met daarbij heel duidelijk verschil tussen rustiger lopen (is bij mij ho-ho) en stiltaan (is bij mij een duidelijk en kort 'halt'). Je zegt hoe meer je oefent, hoe drammeriger hij wordt. Dan oefen je het op een kort stuk te veel en vraag je teveel halt in een keer. Wees in het begin al blij met 1/10 seconde zeg maar, dat je iets hebt en ga daarvan uit. Het is echt heel belangrijk dat je paard, wat ook wordt gezegd, de ruimte heeft om te vertrekken en ook de ruimte krijgt om gewoon stil te staan. Dat moet je leren aanvoelen. Maar als het in de bak wel goed gaat heb ik het idee dat je dat wel goed doet.

Hoe is hij trouwens als je het aan de hand doet buiten, alleen?
Probeer hem in ieder geval zo te trainen dat hij zo lang stil blijft staan dat de groom goed van de wagen kan en naar voren kan lopen. Laat iemand anders standaard eraf gaan en snoepje geven. Sommig paarden (vooral haflingers ;) ) zijn daar erg gevoelig voor en hebben dat zo door. Zorg wel dat hij blijft staan en niet gaat drammen richting de groom! Hij mag ook beslist niet alvast omdraaien met zijn hoofd of wat dan ook, gewoon blijven staan _-:(

Een paard dat niet kan stilstaan is een gevaar voor zichzelf, voor jou en voor andere weggebruikers dus ik hoop echt dat het je gaat lukken. Ik ga zelf de weg niet op, als dit niet goed is en oefen altijd onderweg een aantal keer het halthouden ook als ik nergens echt moet halthouden het is zo ontzettend belangrijk. Leer hem ook op vaste plaatsen stil te staan (uitrit, oversteek e.d.). Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven, hoe moeilijk het ook is en hoe hij ook het bloed onder je nagels vandaan haalt, anders heb je bij voorbaat al verloren.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-07-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:35

Heb je een weiland waar je misschien in kunt rijden/oefenen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 23:19

cowgirl: weiland genoeg, mag der alleen niet in rijden . Anders wordt kapot gereden.

Morgen ga ik mennen, samen met nog iemand (met zijn eigen wagen en haf). En heb een groom mee.We gaan nu dis halt houden oefenen. Ik weet dat hij het makkelijker doet als die niet alleen is. Maar zo kunnen we het wel posentief op pakken. En wie weet gaat het als hij alleen voor de wagen is ook wat beter.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:04

onze pony had hier soms ook een handje aan.onze instructeur was er erg handig in en heb het erna ook zo gedaan.pony stil zetten met een ophouding staat hij stil druk van de teugel af en wilt hij naar voren druk weer op de teugel en rem in houden goed opsluite zo dat hij niet naar rechts of links kan draaien.staat hij stil druk er weer af.zo merkt hij als ik stil sta heb ik geen druk en vertrek ik zonder comando dan heb ik wel weer druk.veel oefnen en de tijd van stil staan opvoeren en belonen natuurlijk mits hij het goed doet.
ik hoop dat ik het zo duideljk heb uitgelegd,vind het moeilijk om zo iets uit te leggen via de computer.succes