[AR] Panieksluiting kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

Panieksluiting kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:53

Hallo menners!

Ik heb een vraag hoe jullie je je panieksluitingen aan de kar hebben bevestigd...
Ik heb deze panieksluitingen;

Afbeelding

Nu gaat het om het gedeelte /pennetje wat je aan de zweng van de kar zet.. Daar zit zo'n sleutelhangerrondje aan om te zorgen dat het pennetje er niet uitvalt..
Wat mij nu van de week is overkomen, was dat het sleutelhangerrondje is gebroken en ik dus halverwege in de ankers moest omdat mijn complete panieksluiting los van de kar schoot.
Gelukkig stond mijn paard vanuit de draf in 2 stappen stokstijf stil, maar dit had nooit maar dan ook nooit mogen gebeuren.

Nu heb ik het vandaag mijn pa verteld en die flipte bijna welke idioot het had bedacht dat dat op die manier vast moest, gezien de krachten die er toch wel op komen te staan.
Hij wilde het met een splitpen of iets in die richting doen..
Hoe hebben jullie het vast gemaakt?

Groetjes hennie

hafjelinger

Re: Panieksluiting kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:56

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:59

Bij mijn wagen heb ik ogen aan de zweng gelast zitten. Daar zitten de sluitingen gewoon met het daarvoor bestemde systeem vast. Ik heb het zo al jaaaaren zitten en nog nooit problemen mee gehad. Ook de sluitingen zelf zijn al zeker 10 jaar oud.

Succes met de oplossing!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:08

ik gebruik ze ook al 3 jaar, nog nooit een rondje verloren of geknapt....
nooit problemen mee gehad en dit is ook de eerste keer dat ik het hoor, maar vind een passende bout met zelfborgende moer !! dan wel een goede oplossing. met een gewone moer niet, want dan heb je nog kans dat je de hele bout eruit verliest.

slim die bout, die ga ik onthouden !! :j

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:05

hafjelinger schreef:
Ik heb dezelfde snelsluitingen van Sprenger aan de zweng, maar bij mij zitten ze met een bout vast.
Op deze foto's kun je het een beetje zien:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7KBXXW8X.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GTSOMEOX.jpg

Goed plan.

Wij hebben tussen de zweng en de snelsluiting een harpsluiting zitten. Op deze manier heeft de snelsluiting alle ruimte om te bewegen. De snelsluitingen zijn gemaakt om horizontale krachten te verdragen, zodra deze krachten in rechte lijn onderbroken worden loop je risico dat de sluiting in het midden breekt.

Als er nog liefhebbers zijn voor snelsluitingen, kijk dan op advertentie nummer 461726643 op marktplaats.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:10

Ik heb dezelfde als ik de openingspost, nooit kwijt geraakt. Wat vreemd (en verschrikkelijk eng!!!) dat het is afgebroken bij jou! Jeetje zeg, wat een drama had er kunnen gebeuren!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:32

Wij hebben inderdaad ook af en toe dat er een ringetje verdwijnt/breekt/verbuigt en daardoor de streng losschiet. Ben zo ook al een paar staafjes van de snelsluitingen kwijt.
Vind die bout ook een geweldig idee!

Ik had laatst ook opeens dat ik van een snelsluiting de veer van het andere gedeelte kwijt was. De snelsluiting schoot daardoor open en het staafje en ringetje vielen op de grond, heb nog steeds geen idee hoe dat kon gebeuren ma heb het veertje ook nooit terug kunnen vinden

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:00

wij hebben net zo als hafjelinger met een bout de snelsluitingen vast zitten en op het T stukje van het voor span van het 4span hebben we snelsluiting beschermers omdat de paarden anders met de staarten de snelsluiting open trekken
http://www.letty.nl/mensport/veiligheid ... lip-covers

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:35

Die panieksluitingen zijn echt ondingen.

Geregeld gehad dat ze los lieten of de veer er uit sprong.

En zet ze maar eens onder druk wedden dat je ze dan niet eens meer open krijgt.

Nee voor mij deze nooit meer.