[AR] Vraagje over aangespannen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Vraagje over aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:50

Ervaring met paard en paardrijden heb ik wel, mennen tot pas geleden nooit gedaan.
Hadden familiefeestje en gingen blijkbaar ook met de huifkar, alleen wat ik erg vreemd vond wij moesten zelf mennen.
2 huifkarren + 2 fjorden.
Geen begeleider erbij, je kreeg gewoon een kaart en we konden op pad.
Nu waren de fjorden dit geheid gewend ze hebben de hele rit geen stap verkeerd gezet, wisten preccies waar ze heen moesten, maar goed het blijft een dier.
Onderweg kwamen we nog iemand tegen met een tuiger dacht ik, die volgens mij of net beleerd was voor de kar of gewoon een zenuwpees was, uiteraard weet ik dat je dan zelf even moet stilstaan tot paard weer rustig is en dan weer doorlopen.

Op dat moment bedacht ik me dus opeens, mag dit allemaal wel.
Zonder enige ervaring gewoon de weg op, op bepaalde stukken reden er ook gewoon auto's langs ons heen, het was niet alleen bospad.
Heb je geen menbewijs nodig ( geen idee of het bestaat)
Ben al vrij lang uit de paardenwereld, 7 jaar geleden voor het laatst een tijdje een paardje verzorgt dus ken de hele wetgeving niet rondom het mennen/rijden buiten.

Ben nu dus best benieuwd of dit allemaal wel legaal is om het zo maar te zeggen.

Wel moet ik zeggen ondanks dat ik best wel angst had in het begin, bedoel het is zo anders dan gewoon op het paard zitten, vond ik het een geweldige ervaring :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:53

mag ik vragen waar je die huifkartocht hebt gemaakt?
volgens mij mag het nu nog wel, maar binnen kort word het verplicht om een menbewijs te hebben als je gaat mennen. Zeker als je deel neemt in het verkeer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:28

Ik weet niet waar je die kennis vandaan haalt Mariekyy, maar noch het menbewijs noch het ruiterbewijs hebben enige wettelijke status en zullen en kunnen dus nooit als 'rijbewijs' verplicht gesteld worden. En ik heb niet gehoord en nergens aangekondigd gezien dat er een officieel rijbewijs/menbewijs zou komen - dus door het CBR oid uitgegeven.

Ja, je mag als jandoedel zó met een paard of met een paard en wagen de weg op. Openbare weg, bospad, maakt niet uit. Dat mag je met een groen niet-verkeersmak paard onder het zadel met een ruiter er op die nog nooit gereden heeft, en dan mag met een aanspanning met een paard dat er nog nooit voor heeft gestaan en met een koetsier die nog nooit heeft gemend. Is geen enkel men- of ruiterbewijs voor verplicht.
Dat een verstandig mens dat over het algemeen niet doet, moge duidelijk zijn. De wet gaat er van uit dat iemand met dieren zulke risico's niet neemt.

Hetzelfde geldt trouwens voor kinderen. Jij kunt ook je kind op haar fietsje dat ze gisteren voor haar verjaardag heeft gekregen en waar ze nét één keer op gefietst heeft naar school sturen door het ochtendverkeer. Heeft ze ook geen 'fietsbewijs' voor nodig. Dat je dat als goed ouder niet doet, is duidelijk.

Mariekyy

Re: Vraagje over aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:51

Ibbel, mijn meninstructeur vertelde dat binnenkort het menbewijs verplicht wordt gesteld bij deelname aan het verkeer.
Misschien dat ik het eerst een beetje verkeerd verwoord hebt, mijn excuses daarvoor.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:08

Ibbel heeft gelijk.
En 20 jaar geleden werd dat ook al geroepen door instructeurs. Zowel voor mennen als voor rijden.
De wens is de vader van die uitspraken, denk ik.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 18:34

Bedankt voor jullie antwoorden, het was trouwens in doldersum.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:07

Ik vind het zelf een nogal onverantwoord om iemand zonder menervaring met een aanspanning weg te sturen.
Een lesje vooraf lijkt me dan toch wel zo handig.
Maar ja...blijkbaar zijn er plekken waar dat allemaal gewoon kan en mag.
Het lijkt me zeker een hele leuke ervaring. Ik heb een keer een wagen met pony gehuurd en we mochten alleen maar stappen. Dat is wel saai als je een ervaren menner bent.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 23:06

Wij hebben ook alleen maar gestapt hoor :=
Nou ja ik af en toe een drafje ertussen door van hooguit 4 passen ofzo om weer aan te sluiten.