aangepaste marathon wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:54

Hoi, ik weet niet of het hier goed staat maar ik wil jullie wat vragen.

Voor mijn gehandicapte buurmeisje zijn we op zoek naar een goede menwagen.
Het gaat hier om een leuke jonge meid die graag wil leren mennen met een grote shet kleine A pony.
Echter heeft ze een lichamelijke beperking waardoor we dus opzoek zijn na een aangepaste menwagen. Waar de menner in d'r eigen(rol) stoel kan blijven zitten of een met een goede stoel waar ze vast in zit. Nu is dat niet zo moeilijk maar naast de menner moet iemand zitten die eventueel kan remmen.
Heeft iemand tips over een goede wagen, wagenbouwer. Of meer tips over aangepast mennen want daar heb ik totaal geen ervaring mee!

Voor meer informatie mogen jullie altijd vragen! Ook een leuke kleine pony met veel ervaring mag aangeboden worden.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:51

Niemand?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:43

Ik denk dat je het beste bij verschillende wagen dealers/bouwers kunt informeren wat de mogelijkheden zijn.
Bijna allemaal laten ze tegenwoordig de wagens in Polen bouwen, en wie weet zit er eentje tussen die een wagen met de nodige aanpassingen wil en kan laten bouwen.
Ik zou gewoon eens een rondje bellen en uitleggen wat jullie nodig hebben...

succes ermee!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:46


MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:53

als goedkopere optie:
rijden met broek, heb je niet dat rem gedoe.
Voor marathon rijden bestaat er een soort gordel, misschien is dat zoiets? en dan met een grote marathon bok, waar je stevig in zit.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:55

er zijn wel wagens waar je met een rolstoel op kunt, hier in de buurt had iemand ook zo'n wagen voor menlessen aan gehandicapten, maar dat is alweer wat jaartjes geleden...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:00

Bij een marathon wagen heb je ook een groom nodig ivm stabiliteit in wat ruiger terrein. Plus dat de wagen zelf flink meer gaat wegen door de aanpassingen en er dus 3 mensen op moeten denk ik dat een shet/A pony er moeite mee zal hebben om dat te trekken.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:28

Het moet sowieso een ligt karretje zijn. Voor zover ik weet heeft ze totaal geen ervaring dus voor ze echt wedstrijden of iets gaat rijden zal er eerst veel geoefend moeten worden!
Ik denk dat de maat van de pony vooral handelbaar voor (alleen) haar moet zijn, dus niet te groot en heel lief, bekent met mennen etc.

Ik weet ook niet of ze nu direct een splinter nieuwe wagen willen, misschien is een kar die omgebouwd kan worden ook een goede optie?!
Op dit moment hoeft ze nog niet perse met de rolstoel op de wagen, een stoel waar ze stevig in zit die wat meer geveerd is zou denk ik wel voldoende zijn.
Iemand vertelde mij ook dat misschien een dubbele bok een idee was, zodat er iemand naast kan zitten (die mag iets minder comfortabel zitten natuurlijk, zodat er voor haar meer ruimte is voor een aangepaste stoel)

Wat betreft het remwerk, daar hebben wij ook al over nagedacht! Misschien is een broek wel voldoende voor een braaf paardje.

Ik wil bijdeze iedereen bedanken voor het mee denken!(Graag) Nog meer reacties, gedachtes en eventuele ervaringen zijn van harte welkom!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:08

Wilde ook meteen HCA in Klarenbeek noemen. Die hebben hier veel ervaring mee en zijn technisch ook echt goed onderlegd.
Máar........ daar hangt idd vaak wel een flink prijskaartje aan.

Ik vraag me wel echt af of dit uberhaupt haalbaar is, wat jullie willen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een shet dit kan trekken. En dan moet je je afvragen; is het wel eerlijk naar het diertje toe?
Ze zijn sterk ja, maar zo'n constructie is erg zwaar in gewicht, die rolstoel weegt ook nog wat, en dan nog eens met 2 personen er op. 3 zal al héel gauw te zwaar worden, is al vaak zo met een 'normale' wagen en 3 personen er op.
Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen, deze optie en dan met een shet. Misschien is het nog nét haalbaar met een 2span shetten, maar ook dat betwijfel ik.

Daarnaast kan je beter zo'n marathongordel gebruiken inderdaad; iemand echt vastbinden aan wagen of bok is levensgevaarlijk; als de wagen omslaat ben je dan gigantisch de pineut. Ik heb dat eens zien gebeuren, persoon zat ook vast op de bok gebonden, nou dat wil je écht niet meemaken!!!!!
Dan beter gelanceerd worden dan in een omgeslagen wagen meegesleurd worden.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 08:43

wedstrijden en dus een derde persoon is misschien nooit haalbaar. Op dit moment gaat het om leuke rondjes rijden met een leuk wagentje wat ligt is van gewicht. Shetlander was ook niet mijn eerste keuze, maar ik kan natuurlijk niet kiezen wat voor'n pony ze nemen, echter hebben ze nog niks dus ik zal zeker de keuze proberen te beïnvloeden.
Ik denk echter dat twee span iets te veel is om mee te beginnen voor mensen ZONDER ervaring nog met mennen nog met paarden. Natuurlijk laten we ze er niet alleen mee, maar zou toch prettig zijn als ze zich op een gegeven moment "alleen" kunnen redden.

Over de gordel, het is heel belangrijk dat ze stevig zit en iets haar daar houdt, anders kan ze namelijk veel minder lang blijven zitten.
Voor nu gaan ze een paar keer met mij en mijn vriendin mee (zij ment tweespan) om te kijken hoe serieus dit voor haar is en of haar vader, die haar helpt, het aandurft!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:28

Dan zou 2span idd ook niet mijn keuze zijn. Maar als dat geen optie is, zou ik dus voor een grotere pony kiezen.... zo'n wagen kun je wel in lichtgewicht willen, maar of dat ook mogelijk is, is een 2e. Die systemen zijn vaak nou eenmaal gewoon zwaar. Denk echt dat je dat met een shet gewoonweg niet haalt.

vwb gordels; je zou ook zo'n marathongordel kunnen nemen; die maak je aan de éne kant aan de wagen vast, en de andere kant houd de groom vast. Als er dan wel iets gebeurd, kan je de gordel gewoon loslaten.

Of eens gaan praten met andere menners met een beperking, die zullen vast ook wel het e.a. kunnen vertellen.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:45

Ik denk dat dat helemaal geen verkeerd idee is! Om te praten met andere mensen met een beperking!
Mijn vader vertelde vorig jaar over een menner die ment compleet op stem, komt hier uit de buurt. Misschien heeft hij nog goede ideeen.
Misschien gaan we de kar zelf maken, (mijn vriend is heel handig) Mijn vriendin heeft ook een zelfgemaakt karretje, die is echt super ligt!
Zaterdag en zondag eerst zelf menwedstrijden, dan zetten we onze zoektocht verder!
Iedereen bedankt voor alle hulp. Handige tips e.d. zijn altijd welkom!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:35

Alice13 schreef:
Ik denk dat dat helemaal geen verkeerd idee is! Om te praten met andere mensen met een beperking!
Mijn vader vertelde vorig jaar over een menner die ment compleet op stem, komt hier uit de buurt. Misschien heeft hij nog goede ideeen.
Misschien gaan we de kar zelf maken, (mijn vriend is heel handig) Mijn vriendin heeft ook een zelfgemaakt karretje, die is echt super ligt!
Zaterdag en zondag eerst zelf menwedstrijden, dan zetten we onze zoektocht verder!
Iedereen bedankt voor alle hulp. Handige tips e.d. zijn altijd welkom!


Vorig jaar was er tijdens een indoor marathon ook een soort van 'clinic' waarin verschillende menners met een beperking de wedstrijd ook reden, waaronder Jacques Poppen, zit hier dacht ik ook op bokt. Hij vertelde hoe e.a. dan in zijn werk ging, en reed zelf ook een clinic (wat toen helaas verkeerd afliep, wagen sloeg om en hij werd een stukje meegesleurd en kwam tegen een paal aan, brak toen volgens mij zijn sleutelbeen). Vertelde ook over de diverse beperkingen, en de manier van trainen van iedere pony afzonderlijk.

Zo was er een jongen die flink spastisch was. Dan kan je natuurlijk niet precies sturen en je hulpen goed doorgeven, tenminste, niet op de normale manier. Toen lieten ze ook zien dat deze pony dus speciaal getraind was; ipv. links-rechts sturen ging de hand v/d menner dan omhoog of omlaag e.d. Was echt gaaf om te zien, want hij reed toch maar super door die hindernissen heen, je zag ook dat de pony er echt geen 'last' van had, en alles precies begreep. En snel ging het ook nog eens. Heel erg knap!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 29-06-11 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wijziging in tekst op verzoek.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:22

Heel simpel gedacht hoor, maar kun je niet gewoon een ''diepe'' zit nemen, met zo'n veiligheids riem voor om de buik (die houd de groom vast), meestal zit de rem wel ergens in het midden dus wanneer die er gewoon naast zit kan die remmen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:06

Misschien is het een idee om bij een manege eerst lessen te volgen? Wij hebben in onze menlessen enkele shetlanders en A pony's lopen. Aangepaste menwagens hebben wij niet, de minder validen die bij ons mennen gebruiken een gewone wagen. Als je meer wilt weten hoor ik het wel, ik heb wekelijks iemand rijden bij ons met een beperking.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:34

ZusJacobs schreef:
Heel simpel gedacht hoor, maar kun je niet gewoon een ''diepe'' zit nemen, met zo'n veiligheids riem voor om de buik (die houd de groom vast), meestal zit de rem wel ergens in het midden dus wanneer die er gewoon naast zit kan die remmen.


Nee helemaal niet simpel hoor, gewoon een hele goede gedachten. Daar hebben wij ook al over na gedacht. En ik kreeg via pb al een berichtje dat iemand hier ook de zit had laten aanpassen. Dus dat idee speelde bij ons ook al!

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:36

Bij ons in de omgeving worden alleen lessen gegeven bij ruiterverenigingen dat houd in dat er dus wordt gereden met eigen paarden en wagens.
Volgende week gaat ze kijken bij de les van mijn vriendin, wilde we eigenlijk gisteren al doen. Maar ze is heel erg bang voor onweer en dus ivm het noodweer hebben we het een weekje opgeschoven!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:07

Alice13 schreef:
Bij ons in de omgeving worden alleen lessen gegeven bij ruiterverenigingen dat houd in dat er dus wordt gereden met eigen paarden en wagens.
Volgende week gaat ze kijken bij de les van mijn vriendin, wilde we eigenlijk gisteren al doen. Maar ze is heel erg bang voor onweer en dus ivm het noodweer hebben we het een weekje opgeschoven!


Geen cursus koetsiersbewijs? Die hebben meestal wel 'les-aanspanningen' ter beschikking.
Je zou dit lijstje eens na kunnen kijken?
http://www.mensport.nl/pages/menpraat/adressen.php
Site is overigens net veranderd, staan nu ook andere adressen tussen zie ik. Eerder hadden ze een mooie, overzichtelijke lijst, gesorteerd op postcode, waar je een mencursus/cursus KB kon volgen.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:37

Ik had je dus al gepb, maar ik weet niet of ze der benen kan gebeuken of helemaal niet?
Ik geval van wel let er dan op dat is eventueel aan de rem kan, gezien zon kinderen meestal wat kleiner zijn. Op mijn kar is het zo dat ik een aangepast bokkenkussen heb (aangepast in de zin van smaller dan ik goed recht kan zitten) en mijn papa kan ook aan de rem (maar dat zal wel in meesten koetsen kunnen). Let ook op goede vering is erg belangrijk voor de rug te sparen. Maar wat ik mijn ook nog afvraag is ze wel handig met der handen?

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:45

Kijk hier ook even tussen http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=841378E036FA945E
Deze foto's zijn gemaakt op de open dag van de stichting paardrijden gehandicapten. Kennis rijdt hier met een aangepaste wagen, de eigen rolstoel kan dus evt. ook mee op deze wagen.
Voor de wagen loopt een kruising Welsh Cob x Haflinger.
Mocht je meer informatie willen, kan ik je wel het telefoonnummer van de menner en een vrijwilliger geven

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:04

Leuke foto's :j
Ik zie dat ze met een 'stok' ment, wat een goed idee trouwens. En dat de menner/hulp bij haar op de wagen de zweep vasthoudt (hij zal het paard met sturen dan ook waarschijnlijk ondersteunen).
Als je kijkt op de site van www.hansvandermee.nl zie je dat ze een aangepaste wagen hebben waar je zo met een rolstoel op kunt.
Dat idee, is natuurlijk te kopieeren, ook voor een kleinere wagen.
Hoop dat het jullie lukt, met een beetje creativiteit moet er toch een veilig & betaalbaars iets te fabriceren zijn lijkt me.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:30

't staat onder de knop 'primeur', was ik ff vergeten :+

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 09:21

Bedankt voor jullie reacties! op beide site's gekeken voor de foto's van het aangepast mennen en rijden! Heel leuk om te zien ga ik ook zeker aan m'n buren laten zien. En op de website van Hansvandermee, zag ik ook een hele mooie stoel, wat misschien ook wel een oplossing is.
Gelukkig zijn wij hier allemaal heel handig en is mijn vriend ook nog eens goed met staal. Ik denk dat we zelf eventueel ook een mooie kar kunnen maken, of eentje kunnen verbouwen. We zullen zien! Ik hou jullie op de hoogte!

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: aangepaste marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:31

Hoi Alice13,

ik ga vanavond even een vriendin bellen.

Haar vader heeft een aangepaste menwagen gehad, waar je zo een rolstoel op kon rijden en vastzetten. En volgens mij nog geremd ook. (Indien de persoon op de rolstoel dat zelf zou kunnen helemaal mooi natuurlijk) Volgens mij reden ze er met pony's mee, welsh a en wat grotere.
Ik weet dat ze -een half jaar geleden- die kar weg wilden gaan doen.

Ik heb verder nooit meer gehoord of die wagen inderdaad verkocht is, of dat ze die nog ergens in opslag hebben staan. (Ze zijn verhuisd)

Dat zou mogelijk een superoplossing zijn.

Zoals gezegd, iets later op de avond bel ik even (ze is nu toch niet thuis) en dan laat ik even meer weten.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:53

Zijn jullie al geslaagd?
Ik weet dat Frits Kool een aangepaste wagen heeft staan geschikt voor een rolstoel