Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Hou je er wel rekening mee dat bitloos ohz. wel heel iets anders is dan bitloos mennen?
Weet uiteraard niet wat de reden is dat je haar bitloos rijdt, maar zou toch overwegen om met mennen dan misschien wel een bitje te gebruiken; je kan het altijd proberen.
Daarnaast staat me er iets van bij dat een Hackamore niet geschikt is om mee te mennen, maar het precieze weet ik er ook niet van.
keona schreef:ik vind dit weer erg kort door de bocht,een merrie van mij men ik ook gewoon met een halster om(wel gewoon recreatief),om zo in de sport te rijden werkt niet of moet al mendurance zijn.ook men ik met een los leidsel zonder continu aanleuning aan de teugels.dnk als je met aanleuning rijd zo al je dat zeker in de sport nodig hebt een hackamore niet geschikt is als je zonder te veel druk rijd zal dit zeker ook kunnen.JoyCiej007 schreef:Hou je er wel rekening mee dat bitloos ohz. wel heel iets anders is dan bitloos mennen?
Weet uiteraard niet wat de reden is dat je haar bitloos rijdt, maar zou toch overwegen om met mennen dan misschien wel een bitje te gebruiken; je kan het altijd proberen.
Daarnaast staat me er iets van bij dat een Hackamore niet geschikt is om mee te mennen, maar het precieze weet ik er ook niet van.
aalstreep schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga zeker geen wedstrijden met haar rijden, gewoon recreatief mennen.
De reden dat ik met hackamore rijd is omdat ze niets anders gewend is en op bit ( heb ik weleens geprobeerd) heel raar reageerd. Ik werk met haar ook aan de lange teugel met de hackamore en dat gaat prima. Daarom wil ik graag ook gewoon met de hackamore gaan mennen en niet met bit.
Hackamore werkt nou een maal beter bij haar dan het bit.
jowien schreef:Misschien is een hackamore niet geschikt voor mennen omdat je leidselhulpen alleen een voor/ achter richting hebben? Ik ken de werking van een hackamore niet goed genoeg om het goed te beoordelen.
Leidselhulpen werken anders dan teugelhulpen. Je handen met teugels kun je ook iets (of meer) opzij doen of iets hoger of lager, je hebt veel meer mogelijkheden. Met mennen is er een veeeel grotere afstand tussen je handen en het paardenhoofd, plus dat de leidsels elk door een of twee ringen lopen wat de beweging opzij tegengaat. Door deze dingen komen de hulpen anders door dan bij teugels ohz.