[AR] huid onder singel steeds kapot met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

huid onder singel steeds kapot met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 20:03

Hoi

Ik heb een tinker, met een singelgroeve die ver naar voren ligt. Met rijden kan ik dit oplossen door een anatomische singel te gebruiken, schuift niet naar voren, en de huid blijft heel.

Maar met mennen schuift ook steeds de singel naar voren... . de gespen zitten precies in haar oksel, waardoor de huid dubbel gaat, en schuurt en dus kapot gaat.

Herkent iemand dit? En zijn hier oplossingen voor? Ik zit te denken aan een bontje eromheen? Een langere singel, of een anatomische singel? Maar bestaan die wel/ ik kan ze niet vinden.

Tips zijn welkom!

Pluttersput

Re: huid onder singel steeds kapot met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:04

Ik denk idd dat misschien een bontje zal werken? Dit omdat het dan zorgt dat het vel niet dubbel kan komen te zitten? Of misschien je singel iets losser doen?

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:16

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Gebruik nu al tijden een lamswolletje en dat werkt super!!!

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:20

Heb je een foto van je aanspanning? Ik denk dat het ook belangrijk is hoe passend de rest van het tuig is, hoe strak de broek zit enz.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:51

We hebben wat nieuws ontdekt op dit gebied, een terug gesneden singel met elastiek.
Deze hebben we voor als nog alleen in Full maat.
We testen hem nu bij een paard met de zelfde problemen als beschreven.

Meer info... PB of mail.

Groetjes
Edwin

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:54

Tip: zoekmachine.... hier zijn (recentelijk) al zo veel topics over geweest binnen [AR]

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:56

Bij mijn shetten is de enige oplossing een bontje (echt wol), iets anders werkt niet helaas.

Het is even irritant met omdoen af en toe maar het helpt wel :D

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 08:50

een bontje ga ik voor nu maar naar op zoek, heb morgen weer een ritje en vind het zo sneu steeds.

hier een foto
Afbeelding

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:59

Ik zou vooral eens proberen om u singel waar u koets aan zit meer naar achter te brengen.
En ik zie dat aan jouw koetsje ook een haakje zit om je koets aan vasta te maken maar deze maak je vast er voor. Deze drukt ook de singel al veel naar voor. Dees zou al een heel stuk beter gaan. :-) Moeste deze op de juiste manier vast zitten. en de singel iets meer naar achter.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:18

Tries_en_Faf schreef:
Afbeelding
Ik zou eerst maar eens proberen het schoftje zeker 10 cm naar achter op te leggen en de strengen 15 centimeter langer te maken. Buitensingel niet strak vast maken en de broek op maat (handbreedte achter de kont). Misschien moet je de ogen voor de broek aan het lamoen hiervoor naar voren zetten.
Dit voorkomt al grotendeels dit soort problemen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:09

Oké, bedankt voor de tips, ik zal het nogmaals proberen, het schoftje naar achteren te doen, maar tot nu toe schuift het steeds naar voren toe. Had de strengen vorige keer met mennen al langer gedaan, nu duwt de kar de brancardbeugels niet naar voren zeg maar. wat ie op de foto nog wel doet.
Maar evengoed was de laatste keer de huid nog wel stuk. Maar ik zal het schofjte echt een end naar achter doen morgen

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:21

Ik had ook een probleem met mijn pony. Ik gebruik nu de neopreem hoes van Harry's Horse, schuif ik over de singel en werkt super.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:29

Ik weet uit ervaring dat schoftje naar achter doen niet gaat helpen. Doordat je paard gaat bewegen, gaat de singel toch weer naar voren schuiven. Ik ben ook nog naar een oplossing aan het zoeken, vorig jaar gebruikte ik een schapenbontje. Het nadeel aan een schapenbontje is dat het verschrikkelijk slecht droogt, wat er dus voor zorgt dat ik meestal met een nat bontje rij. Het is ook heel moeilijk proper te krijgen..

Iemand heeft eens tegen me gezegd om de binnensingel er gewoon af te laten, maar dat doe ik toch niet. Hij beweert zijn vierspan zonder binnensingel te rijden en dat ze geen wondjes meer hebben, maar ik zoek liever een andere oplossing. Die binnensingel is er niet voor niets...

Ook is er mij al gezegd om de singel losser te doen, maar ik had niet de indruk dat het hielp. Nu ben ik genoodzaakt om de singel heel erg vast te doen (omdat pony nogal dik is geworden en de singel aan beide kanten aan het laatste gaatje zit :o ) en ik heb nog geen wondjes gezien. Maarja, ik heb ook nog niet intensief gereden (meerdere dagen achter elkaar) Het schapenbontje heb ik dit jaar ook nog niet gebruikt.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:12

oplossing: 2 schapenbontjes van bijv. Mattes. Kan de ene drogen als je de andere gebruikt ;) Ik doe het zelf eigenlijk altijd zo. En regelmatig in de wasmachine met speciaal bontvachtjeswasmiddel uit de paardenwinkel.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:44

Nee, helaas, schoftje naar achter hielp niet, hij schuift zo weer naar voren, ondanks dat de strengen ook langer waren (te lang zelfs)
maar hij wil gewoon naar het smalste punt toe...
ga een schapenvachtje scoren, en ik ben erg benieuwd naar de anatomische singel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:59

Jammer dat het niet genoeg helpt.
Zonder binnensingel rijden zou ik niet doen. Bij een twee- of vierspan heeft het schoftje weinig functie...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:44

Ik moet ook altijd gelijk een fietstunnel onderdoor, en heb geen rem, wel een broek, alleen kan de broek strakker doen, maar mijn paard heeft een gevoelige huid, als de broek te strak zit, krijgt ze een hele rode huid op dr kont, waar de broek dan schuurt.

*zucht* misschien maar een tuig van bont?

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:00

een neopreen westernsingel eraan doen of bij de tuigenmaker een anatomische singel kopen en bij deze de gespen laten veranderen