[AR] Haam/gareel of borsttuig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Haam/gareel of borsttuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:26

Ergens in de toekomst willen we mijn paard (noordzweeds werkpaard) gaan gebruiken voor het verslepen van stukken boom, van achter in de wei naar voren.
We hebben nl een wei van 6 ha met stukjes bos en doen jaarlijks wat bomen om voor stookhout. Je kunt in dat laatste deel, waar de bomen komen, met zwaar materiaal niet komen, dus is het handig om een paard in te zetten.
Mijn paard, nu twee maanden in mijn bezit, heeft soortgelijk werk vroeger gedaan.

Maar mijn vraag... het gaat om stukken boomstam, dus niet om heel erg zwaar materiaal (mijn man kan ze ook zelf verslepen, maar dat is dan wel weer best pittig en hij trekt het niet vanaf achter in de wei, helemaal naar voren)

Normaal gesproken gebruik je met zwaar werk/boswerk een haam/gareel. Maar is dat ook hiermee aan te raden of volstaat hier een (sterk) borsttuig?

Albert

Re: Haam/gareel of borsttuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:36

Een haam moet net als een zadel passend worden gemaakt en moet zeker voor dit werk exact aansluiten om drukkingen te voorkomen. Past dit perfect dan kan een paard hiermee beter kracht zetten en stappen dan met een borsttuig.

liljebo

Re: Haam/gareel of borsttuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:35

oke, maar is het in dit geval nodig? Ik weet dat het er meer kracht mee kan zetten en dat het in de bosbouw hier wordt gebruikt. Maar juist omdat het nauw luistert, de vraag over noodzaak.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:42

Noodzakelijk is het niet en zeker niet als een man de boom kan verplaatsen. Met een borsttuig kom je er ook wel, maar je zegt dat het paard dit al gedaan heeft; heeft de vorige eigenaar dan misschien nog een haam op zijn maat liggen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:22

Nee, dat denk ik niet. Dat is inmiddels alweer 8 jaar geleden bij de fokker. De vorige eigenaresse reed alleen maar.
Ik neem aan dat ze het werk heeft gedaan omdat de fokker uitsluitend deze paarden fokt, ze stuk voor stuk inspant en ermee in het bos werkt.
Ik heb haar een aantal keren leeg gemend en ze weet exact wat de bedoeling is. Geen punt.
Nu wordt het dus tijd voor een tuig en een sleep erachter. Kijken hoe dat gaat, Maar ik verwacht geen problemen. Ze stond er met d'r neus bovenop toen mijn man bomen aan het omdoen was en schud niet eens met de oren als een stuk boom naast haar of achter haar neervalt.
Vandaar dat ik een toch wel redelijke aanname kan maken dat het niet nieuw voor d'r is.
Ik had de fokker een mail gestuurd, maar helaas niets terug ontvangen-

*edit* net nog eens alles doorgeploegd en ze blijkt niet van die fokker af te komen, maar van iemand anders. Heb daar maar eens een mail naar gestuurd. Zou leuk zijn om te weten wat ze kan/Heeft gedaan.