[AR] Drammen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Drammen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:12

Ja hoor, we hebben het weer.
Mijn tienjarige shetlanderruin heeft er altijd wel een beetje een handje van gehad dat hij voorop wil lopen. Ook als het hem niet hard genoeg gaat, of als hij terug naar huis wil kan hij behoorlijk drammen in de zin van "we gaan met een gangetje van 3km/u maar wel in een galop" zegmaar. Hij is inmiddels braaf genoeg dat hij aan een lang leidsel blijft stappen als ik zeg "STAP" alleen stappen we dan wel zo rond de 6,5 tot 7,5 km/u.
In enkelspan heb ik dit prima onder controle. Soms moeite met stilstaan maar hij blijft gewoon controleerbaar. Tis gewoon een hittepetit voor de wagen maar hij is niet gemeen ofzo.

Nu in tweespan is het anders. Het begint al dat hij voorop wil lopen alleen rij ik tweespan; geen tandem :+
Uiteindelijk geeft hij dat op en dan gaat hij dribbelen, drammen, springen, helemaal wijd lopen met de achterbenen, of zn kunstje met 3km/u galopperen (hij zou het goed doen op trec...) Geef je dan leidsel, dan ontspant hij wel maar wil hij naar een hele vlotte stap. Die kan Storm niet bijhouden, waarop hij dus aandraaft en daarop reageert Sun dan weer heel heftig door ook aan te draven en dan meteen als een kanon te vertrekken.
Hou ik ze nou kort genoeg (maar das ook niet echt fijn rijden want dan heb ik heel veel druk in handen) dan gaat Sun pullen, trekt een klein stukje leidsel uit mn handen en neemt die ruimte dan om weer vooruit te rennen.

ben inmiddels niet bang meer voor mn jongens in tweespan (vond het de eerste paar keer erg spannend maar heb nu zoiets van 'ik ga toch wel met ze mee en ik krijg ze toch wel wil stil' en dat ís ook zo want het is gewoon etteren en drammen, maar geen paniek ofzo) maar ik was vandaag wel bijzonder geirriteerd. Storm, mn jongste doet het dan zo vreselijk braaf, en Sun, de oude, ervaren, stabiele factor in het span moet zich dan gewoon verschrikkelijk misdragen :( was erg teleurgesteld in hem.

Zijn er mensen die ditzelfde probleem hebben (gehad) en hoe gaan jullie ermee om?
Zijn er tips, oplossingen, mogelijkheden tot verbetering?
Ik weet dat dit nog een heel onervaren span is, dus misschien betert het met de tijd vanzelf wel, maar wil het liever maar meteen van begin af aan goed doen.

Groetjes, lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:20

Bekend probleem :x
Leidsels goed stellen en jonge pony goed mee laten 'trekken' maakte bij ons al veel uit. Ik heb niet genoeg geoefend om te kunnen zeggen dat het hele probleem opgelost zou zijn, maar Snuitje werd altijd nogal driftig als Alwyn niet goed meetrok. Dan ging hij enorm trekken, dus steeds feller. Merkte dat als Alwyn goed meetrok Snuit rustiger werd, plus leidsels dus goed afstellen en soms hebben ze ook gewoon voorkeur voor bepaalde plek in span, Snuit had ik eerst rechts maar die liep veel beter op links.

Overigens is het niet zo, dat jouw Sun zich dus altijd, in elk span, zo zou gedragen.
Snuit hebben we vorige week eens naast een van de pony's van Peter gezet en .... nu was Snuit dus het brave makke pony'tje die helemaal onder de indruk was van die andere pony.

Ben benieuwd wat voor 'oplossingen' nog meer worden aangedragen, want dit was zo ongeveer mijn trucendoos :list:

Brainless

Re: Drammen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:25

Mijn opa heeft ooit eens de ene, die voorop/harder wilde, iets langer in de strengen gezet, dat hielp gelijk.
Ik weet niet of dat een optie is hoor.. ik heb geen verstand van 2span.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:24

Ik ken ook iemand die daar last van had. Het paard dat alleen maar galopeerde, trok, dramde ect heeft hij zijn gang laten gaan.
Geen enkele straf of niks, maar natuurlijk ook niet toegegeven. Het paard werd steeds rustiger omdat hij merkte dat het toch geen zin had.
Dit paard stond wel langs een brave, die zich daar niet echt aan stoorde. Wel moet je dan opletten dat 'de brave' goed blijft trekken, wat als de drukke alles alleen moet doen word ie daar natuurlijk niet rustiger op.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:36

Nee, straffen hoef ik ook niet te proberen; dan zou hij wel bokken, trappen, steigeren of anderszins gevaarlijk worden, dan is hij beledigd. Hij doet gewoon veel te goed zn best, tis geen onwil van hem; hij wil gewoon veel te graag.
Alleen dat meetrekken van mn jongste, dat is dus het probleem want die houdt het tempo gewoon niet bij. Die draaft bij en daar reageert Sun heel heftig op en dan is het hek van de dam. Heb ook geprobeerd om dan maar te draven; maar ook daarin kan Sun vreselijk ruim worden en Storm heeft die ruimte niet in zn lijfje, dus die gaat in galop en dan zie ik Sun al kijken en dan trek ik het spul toch maar op de rem, heb niet zoveel zin om te kijken hoe dat zou aflopen :+

Sun twee gaten langer in de strengen zou ik wel willen proberen.
Omspannen wil ik ook nog wel doen, alleen heb ik bij Storm de zweephulpen meer nodig dan bij Sun en reageert Storm heftiger op "enge dingen" in de berm dus voorlopig wil ik Storm toch links houden. Zal ze volgende keer eens andersom zetten op het veldje; kijken of dat verschil maakt.
Sun heeft ook een keer naast Wapi gelopen, maar daar deed hij wel precies hetzelfde.

Verdere tips zijn nog steeds van harte welkom.

capopjekop

Re: Drammen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:22

Mijn ruintje heeft een beetje hetzelfde probleem, die wil harder dan Grietje. Mijn instructeur zegt dat als hij het niet afleert je tijdelijk een extra teugel aan de binnenteugel van de snelle pony kunt bevestigen waardoor je enkel die pony kunt opvangen zonder dat je de andere pony op de rem zet, die moet juist wat voorwaartser. Maar ik weet niet hoe dat zit met je andere pony,die krijgt dan ook druk op zijn binnenteugel.

Loopt hij al lang in het tweespan? Ik merk bij Hans dat hij het nu een beetje begint door te krijgen dat het makkelijker is om samen te werken dan alleen al het gewicht trekken omdat hij zo hard wil lopen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:41

Helpt het ook niet om beide wat meer in enkelspan te rijden?
Met Sun lekker rustig, oefenen om kalm te zijn (of is hij in enkelspan niet zo drammerig?) en bij Storm kilometers maken zodat hij meer conditie krijgt en het dus gemakkelijker wordt om te blijven trekken.

Uiteraard kost het heel wat tijd om een tweespan op elkaar afgestemd te krijgen, maar ze in enkelspan trainen kan wel helpen.
Sun langer in de strengen zetten vond ik ook wel een goede tip :j

In ieder geval niet opgeven ;)